avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 197465 ganger)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1080 : 07. januar 2008, 13:55 »
Men for å konkludere:

There is no theory of evolution. Just a list of creatures Chuck Norris has allowed to live.

og i følge [1] så er det et faktum. En vel så god kilde som noe av det andre som har blitt trukket frem her.

[1] http://www.chucknorrisfacts.com/

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1081 : 07. januar 2008, 13:59 »
GJEEEEEEEEESP 18smileysleep 18smileysleep 18smileysleep 18smileysleep
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1082 : 07. januar 2008, 14:34 »
Men for å konkludere:

There is no theory of evolution. Just a list of creatures Chuck Norris has allowed to live.

og i følge [1] så er det et faktum. En vel så god kilde som noe av det andre som har blitt trukket frem her.

[1] http://www.chucknorrisfacts.com/

Kong Chuck! biggrin
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1083 : 07. januar 2008, 14:46 »
Passende å lime inn noe som Erik Tunstad har skrevet, eller hva. Såkalt ekspert på forholdet mellom religion og vitenskap; subjektiv så det holder.

Hvordan blir en mann som er ekspert på forholdet mellom vitenskap og religion, kritisert for å være subjektiv, på grunn av hans ekspertise?
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1084 : 07. januar 2008, 14:56 »
Passende å lime inn noe som Erik Tunstad har skrevet, eller hva. Såkalt ekspert på forholdet mellom religion og vitenskap; subjektiv så det holder.

Men hva er vel å forvente; det han skriver er jo at en teori innen vitenskapen er omtrent like godt som en sannhet (selvsagt med det behagelige forbeholdet om forbedringer av aktuelle teori), selv om han så flåsete lirer av seg "«Sannhet» er noe man bør overlate til politikere og prester."

Når det gjelder religion og vitenskap kan man ikke være objektiv. All religion er avhengig av at man velger å se bort fra sunn fornuft og velger blind tro; en objektiv person kan ikke tillate seg dette. Den kristne troen bygger på at det finnes en allmektig gud som til tider er misfornøyd med sin egen kreasjon, bryr seg ubehagelig mye om menns forhud og favoriserer enkelte folkeslag. Når begrep som "allmektig" benyttes, forsvinner vitsen i å det hele tatt føre en saklig debatt mot dette vissvasset.

En grundig utprøvd teori som bygger på observasjoner er det nærmeste man kan komme en sannhet. Bevis er forbeholdt matematikk. 

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1085 : 07. januar 2008, 14:59 »
Passende å lime inn noe som Erik Tunstad har skrevet, eller hva. Såkalt ekspert på forholdet mellom religion og vitenskap; subjektiv så det holder.

Men hva er vel å forvente; det han skriver er jo at en teori innen vitenskapen er omtrent like godt som en sannhet (selvsagt med det behagelige forbeholdet om forbedringer av aktuelle teori), selv om han så flåsete lirer av seg "«Sannhet» er noe man bør overlate til politikere og prester."
1. Det er en god artikkel, derfor limte jeg den inn.

2. I vitenskap er det ingen sannhet, da vi alltid finner ut av nye ting ettersom at verden går fremover. Det er snakk om hypotese, ide og teori. Hvor teori er det sterkeste byggeverket.


I steden for å prøve å latterliggjøre denne artikkelen så kan du kanskje komme med motsvar på hver av de 15 påstandene?
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1086 : 07. januar 2008, 15:33 »
Mener å ha hørt/lest/sett et sted at evolusjonsteorien fortsatt bare er en teori, selv om det blir undervist i skolen som om det var en absolutt sannhet.... Wink

Riktig!
Evolusjonsteorien er en teori som ble basert på en teori som ble en fakta, så gikk de tilbake til den teorien som da var fakta og bygget på den.
Evolusjonsteorien er største løgna sier du meg..
+ at jorda er så mange millarder år..
De kan ikke si at de har feil nå.. tenkt deg de summene som må til for å få forandre alle verdens bøker\skolebøker\historiebøker osv..
Forskere sier imot seg selv hele tiden! De finner ut nye ting hele tiden.. de trodde jorda var flat i tusen år uansett om Bibelen sier at den er rund..
De sier èn uke at "snus er ufarlig", så sier de: "snus er farligere enn kokain"..
så de forandrer sine "teorier" hele tiden!
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1087 : 07. januar 2008, 15:57 »
Riktig!
Evolusjonsteorien er en teori som ble basert på en teori som ble en fakta, så gikk de tilbake til den teorien som da var fakta og bygget på den.
Evolusjonsteorien er største løgna sier du meg..
+ at jorda er så mange millarder år..
De kan ikke si at de har feil nå.. tenkt deg de summene som må til for å få forandre alle verdens bøker\skolebøker\historiebøker osv..
Forskere sier imot seg selv hele tiden! De finner ut nye ting hele tiden.. de trodde jorda var flat i tusen år uansett om Bibelen sier at den er rund..
De sier èn uke at "snus er ufarlig", så sier de: "snus er farligere enn kokain"..
så de forandrer sine "teorier" hele tiden!

"Påstand 13: Det er jo bare en teori

Helt riktig, evolusjonsteorien er bare en teori. Akkurat som relativitetsteorien og kvantefysikken.

At evolusjonsteorien «bare» er en teori, betyr ikke at den er tankespinn, på linje med for eksempel min teori om at det sitter en nisse i klesskapet mitt som forbytter sokker mine.

Evolusjonteorien er nemlig en vitenskapelig teori, og det er noe helt annet. Ordet «teori» brukes ulikt i vitenskap enn i dagligtale. En vitenskapelig teori er det sterkeste byggverk du finner i vitenskapen – du får ikke noe sterkere. Evolusjonsteorien har fått status som teori, i motsetning til for eksempel hypotese eller idé, nettopp fordi den er så solid underbygget.

Men det ligger implisitt i vitenskapens vesen og metode at alle teorier, teoretisk sett og i prinsippet kan falle. Det er selve poenget med vitenskap. Det skal hele tiden være mulig å forbedre teorien. Derfor bør vitenskapen unngå ordet ”sannhet”, og heller formulere seg i retning av at «dette stemmer med det vi vet», «de aller fleste er enige om dette» osv.

«Sannhet» er noe man bør overlate til politikere og prester."



Hva i det avsnittet med uthevet skrift er det du ikke forstår?

Hvor i Bibelen står det at jorden er rund?
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1088 : 07. januar 2008, 15:59 »
...
+ at jorda er så mange millarder år..

Skråsikkerheten innen geologi har ofte fascinert meg litt. Vi har, med litt godvilje, et par hundre år med empiri hvor vi har systematisk undersøkt naturen rundt oss. Så sier man at, jo, denne steinen er xx millioner år gammel. Så man ekstrapolerer et par hundre år med empiri til mange millioner år.

Det er det samme om teorien stemmer eller ikke, problemet er denne skråsikkerheten om at man kan ekstrapolere til det absurde, og det blir akseptert som viten.

Hmm, forøvrig hva var før big bang?

Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1089 : 07. januar 2008, 16:07 »
Hmm, forøvrig hva var før big bang?

Hva var før Gud?

Jeg tror ikke på Gud fordi det er så jævlig absurd og teit. Hvorfor skal en Gud som er så perfekt og unik leke spill med menneskeheten og dessuten lage ondskap samt drepe "milliarder" av mennesker daglig? Hvorfor skal alltid religion skrive mye drit om "ondskap". Sånn som jeg ser det, skaper deres religion ondskap og helvete, ikke menneske i seg selv. Folk begår æresdrap og hele pakka pga de teite bøkene som ble skrevet av menneske for årtusener.

Hva som er riktig bryr meg egentlig lite. Det at det finnes en Gud derimot er like teit som å tro på julenissen. Jeg er så møkkalei av alt det preiket og drite jeg hører daglig fra religion at nå er det nok. Det finnes ingen bevis på at Gud eksisterer, så vitenskapsteorien leder så langt 1-0!
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1090 : 07. januar 2008, 16:18 »
Hva var før Gud?

Gud står utenfor tid og rom. Det er derfor det kalles meta-fysikk.

Jeg tror ikke på Gud fordi det er så jævlig absurd og teit. Hvorfor skal en Gud som er så perfekt og unik leke spill med menneskeheten og dessuten lage ondskap samt drepe milliarder av mennesker daglig?
Det kalles ondskapens problem, og mange mener det har en viss sammenheng med fri vilje.

Hvorfor skal alltid religion skrive mye drit om "ondskap". Sånn som jeg ser det, skaper deres Gud ondskap og helvete. Folk begår æresdrap og hele pakka pga de teite bøkene som ble skrevet av menneske for årtusener.
Alt kan desverre misbrukes, også religion og tro.

Det finnes ingen bevis på at Gud eksisterer, så vitenskapsteorien leder så langt 1-0!
Hvis du hadde kunnet et fnugg av vitenskapsteori, så hadde du vist at man kan ikke bevise noe, man kan bare avkrefte en hypotese. Bevis er forbeholdt matematikk, hvor man kan bevise at en slutningsrekke er logisk gyldig.

Det finnes forøvrig ingen bevis på at du eksisterer heller, for den saks skyld. Dog, mange indikasjoner.

Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1091 : 07. januar 2008, 16:33 »
Sitat
Hvis du hadde kunnet et fnugg av vitenskapsteori, så hadde du vist at man kan ikke bevise noe, man kan bare avkrefte en hypotese. Bevis er forbeholdt matematikk, hvor man kan bevise at en slutningsrekke er logisk gyldig.

Det finnes forøvrig ingen bevis på at du eksisterer heller, for den saks skyld. Dog, mange indikasjoner.

Jeg er fult klar over det, satt innlegget mitt litt på spissen. Det er forskjell på å «bevise» noe fysisk og metafysisk. Religion gir svar som verken kan motbevises eller bevises, og det er akkurat der problemet ligger. Dette gjelder også bønner osv. Folk blir ikke raskere frisk enten de tror på satan, Gud, vitenskap eller whatever. Ifølge statistikken er dette totalt avhengig. Hvis det metafysiske er så ubeskrivelig for oss mennesker, er det merkelig at Gud produserte denne frie viljen for deretter å gjøre det totalt vilkårlig for hva som skjedde på jordet. Svaret fra en troende blir jo da selvsagt at straffen kommer etter livet vårt på jorden, typ at man skal brenne i helvete for "evig tid". Men etter døden er man jo i en metafysisk tilstand ifølge religion, så evighet blir jo da et begrep som ikke lengre kan brukes.

Og er det djevelen som har skapt islam ifølge Kristendommen? En islamsk kriger som bomber og dreper 300 uskyldige mennesker kommer direkte til Guds hage, som de mener er samme Gud som i kristendommen. Hvorfor har det seg slik at det dannes så vanvittig mange splittelser, og ellers står det jo også i bibelen at man skal finne ro og søke kontakt med Gud alene. Hva er egentlig vitsen med kirker og slikt da egentlig? Makt? Hvorfor har det seg slik at Gud aldri svarer på bønner fra ikke-troende som er skeptisk til det hele? Fordi vi mennesker SELV skal søke Gud? Igjen, hvorfor spille spill med oss. Hvis han skaper hver eneste en av oss, hvordan velger han de blir homofile? Og hvorfor har det seg slik at Gud ikke godtar homofili? Religion oppfordrer homofile til å inngå ekteskap med damer for å leve en stor løgn (som også er å synde), dermed kommer ingen homofile til himmelen, er ikke det litt merkelig når det tydelig står i bibelen at de som tar i mot Gud med hele sitt hjerte skal komme til hans rike. Merkelig greier! Dessuten er det også merkelig at det finnes homofile dyr i naturen. De har jo ikke frivilje?

Gud er allvitende og burde innsett at ondskap kom til å oppstå i det han skapte frivilje. Dessuten viste han også at han kom til å ha troende mange tusener av år etter bibelen kom, likevel sendte han alle beskjedene sine for 2000 år siden, på ei tid der folk knapt kunne lese eller skrive. Hvorfor ikke sende en mer formell koran/bibel/helligskrift som er relevant for evig tid? Han er jo allvitende og allmektig, han kan gjøre hva han vil, men virker jo som han har sine menneskelige sider?  what

Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1092 : 07. januar 2008, 17:06 »
HAHAHA bibelen som kilde!   

u sir, are retarded!

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1093 : 07. januar 2008, 17:12 »
I used to be you-then I evolved.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1094 : 07. januar 2008, 18:55 »
Riktig!
Evolusjonsteorien er en teori som ble basert på en teori som ble en fakta, så gikk de tilbake til den teorien som da var fakta og bygget på den.
Evolusjonsteorien er største løgna sier du meg..
+ at jorda er så mange millarder år..
De kan ikke si at de har feil nå.. tenkt deg de summene som må til for å få forandre alle verdens bøker\skolebøker\historiebøker osv..
Forskere sier imot seg selv hele tiden! De finner ut nye ting hele tiden.. de trodde jorda var flat i tusen år uansett om Bibelen sier at den er rund..
De sier èn uke at "snus er ufarlig", så sier de: "snus er farligere enn kokain"..
så de forandrer sine "teorier" hele tiden!
gratulerer. Du er den første som har klart å skrive noe som er så dumt at jeg får lyst å klore ut øya mine og legge ned internett

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!