avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 197518 ganger)

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #90 : 25. august 2007, 04:33 »
Hehe.. Nej, jag kommer aldrig att förstå det, eller känna något behov för att förstå de bisarra påståenderna. Vrövel? Saklig. Ok, om vi nu skippar helgonen då de kanske inte ingår i just din syn på den här "gud" (men gör det i över en miljard andra människors version av kristendom, men de har väl antagligen fel antar jag att du tycker? Din tro är väl den "enda sanna"?), så har du fortfarande inte förklarat änglarna, satan och Maria...? Vad är de? De står ju i bibeln?


Jeg ser ikke helt hvor du får milliarden fra. Har du trukket fra elle de som tilhører den protestantiske kirke? Jeg deler ihvertfall mitt syn med store deler av den. Dette er vel og merke Luthers tankegang, da det var han som oversatte de hellige skriftene fra gresk, til det vi har i dag bibelen. Det vises at det er den korrekte oversettelse, men det avviser selfølgelig den katolske kirke, da det ville ført til en knusende undergang for de menneskespakte verdiene og ritualene.

Så hissig... Jada.. Din version av gud är bättre och godare än alla andra... Är det inte märkligt att den här "allsmäktige" guden är så dålig på att förmedla sitt budskap? Om han vore så god, varför har då miljoner och åter miljoner människor dött i "hans" namn?

Hvilket budskap er det som er dårlig formidlet? Du referer til "Hans navn". Tenke du på korstogene? Gud har aldri sagt at de som tror på Han skal drepe de som ikke vil tro på Han. Han har derimot sagt at vi skal forkynne Hans navn, vilje, og budskap til alle folkeslag på jorden.

Ja, gud hade nog självklart ett "ädelt" syfte att döda (oavsett vilken ålder), uppmuntra till incest, förtrycka kvinnor, ägna sig åt etisk rensning (döda lite mer), sprida pest (more killing), leta efter Moses för att döda honom, etc. Men vi människor skall naturligtvis inte förstå det syftet för vi är så trångsynta (men är vi inte skapade i hans avbild förresten..?), vi skall bara ägna oss åt att tro på honom och sen dö. För att komma upp och hälsa på honom och bara ha det bra i himlen... Eller vänta nu, hur många himlar finns det? Det står ju att det finns minst tre i bibeln?

Ikke en blomst faller til jorden uten at Gud vil. Gud ville at folkeslag skulle slaktes, og Han hadde nok en svært god grunn for å gjøre det. Den beste slutningen jeg kan trekke ut av dette er at dette må ha tjent de som var trofast mot Gud, og levde i tråd med Hans vilje. Dette er stoff jeg ikke har satt meg veldig grundig inn i. Derfor vil du få en halv skakk forklaring fra min side på akkurat dette feltet.

Jeg skjønner ikke helt hvor du får tre himler fra. Har jeg gått glipp av noe? Så vidt jeg har fått med meg er det kun to plasser som kan linkes mot en "himmel" i den forstanden at himmelen er det stedet Gud er. Vi har en himmel hvor Gud holder hus per dags dato. Jorden som vi bor på skal ødelegges av Gud selv, ved dommedag, og bygges opp på ny, slik som den var fra begynnelsen av. Da skal alle de som har vært trofaste mot han flyttes til "Den nye jord" som det står beskrevet i bibelen.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #91 : 25. august 2007, 05:14 »
Jeg ser ikke helt hvor du får milliarden fra. Har du trukket fra elle de som tilhører den protestantiske kirke? Jeg deler ihvertfall mitt syn med store deler av den. Dette er vel og merke Luthers tankegang, da det var han som oversatte de hellige skriftene fra gresk, til det vi har i dag bibelen. Det vises at det er den korrekte oversettelse, men det avviser selfølgelig den katolske kirke, da det ville ført til en knusende undergang for de menneskespakte verdiene og ritualene.

Den romersk-katolska kyrkan hade 1 098 366 000 anhängare i 2004 enligt dem själva.

Att diskutera vilken tolkning av den där boken som är mest "korrekt" är dock för mig ungefär som att diskutera vilken färg på enhörningar som är bäst.


Hvilket budskap er det som er dårlig formidlet? Du referer til "Hans navn". Tenke du på korstogene?

Eh? Det kristna budskapet kanske? Och korstågen är väl knappast det enda dödandet som har varit religiöst motiverat väl...?

För övrigt så är väl "hans namn" ett ganska vitt begrepp. Det kan ju referera till vilken som helst "monoteistisk" abrahamistisk religion (judendom, kristendom, islam).


Gud har aldri sagt at de som tror på Han skal drepe de som ikke vil tro på Han.

Inte? Vad med t.ex.:

Luke 19:27: "But those mine enemies, which would not that I should reign over them, bring hither, and slay them before me."

Deuteronomy 20:16: "But of the cities of these people, which the LORD thy God doth give thee for an inheritance, thou shalt save alive nothing that breatheth: "


Han har derimot sagt at vi skal forkynne Hans navn, vilje, og budskap til alle folkeslag på jorden.

Hans budskap till de folkslagen som nämns här är alltså: "DÖ!" ?

Deuteronomy 17: "But thou shalt utterly destroy them; namely, the Hittites, and the Amorites, the Canaanites, and the Perizzites, the Hivites, and the Jebusites; as the LORD thy God hath commanded thee: "

Och vad med denna, Paul och Silas får inte predika i Asien:

Acts 16:6  "Now when they had gone throughout Phrygia and the region of Galatia, and were forbidden of the Holy Ghost to preach the word in Asia"


Ikke en blomst faller til jorden uten at Gud vil. Gud ville at folkeslag skulle slaktes, og Han hadde nok en svært god grunn for å gjøre det. Den beste slutningen jeg kan trekke ut av dette er at dette må ha tjent de som var trofast mot Gud, og levde i tråd med Hans vilje. Dette er stoff jeg ikke har satt meg veldig grundig inn i. Derfor vil du få en halv skakk forklaring fra min side på akkurat dette feltet.

Ehh... Men har inte gud skapat alla människor? Du säger ju att "ikke en blomst faller till jorden uten at Gud vil" - varför skulle han skapa folkslag som han sen slaktar? Var han inte nöjd med dem? Var det kanske måndagsexemplar?  :Smiley


Jeg skjønner ikke helt hvor du får tre himler fra. Har jeg gått glipp av noe? Så vidt jeg har fått med meg er det kun to plasser som kan linkes mot en "himmel" i den forstanden at himmelen er det stedet Gud er. Vi har en himmel hvor Gud holder hus per dags dato. Jorden som vi bor på skal ødelegges av Gud selv, ved dommedag, og bygges opp på ny, slik som den var fra begynnelsen av. Da skal alle de som har vært trofaste mot han flyttes til "Den nye jord" som det står beskrevet i bibelen.

2 Corinthians 12:2: "I knew a man in Christ above fourteen years ago, (whether in the body, I cannot tell; or whether out of the body, I cannot tell: God knoweth;) such an one caught up to the third heaven."



Utlogget Duracell

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #92 : 25. august 2007, 10:54 »
Sårt tema eller Beefcake?? 

Det virker som du har brukt veldig mye tid og energi på å forkaste kristendomen, men hvorfor en så nedlatende holdning til de som ikke har gjort det?



Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #93 : 25. august 2007, 11:00 »
Sårt tema eller Beefcake?? 

Det virker som du har brukt veldig mye tid og energi på å forkaste kristendomen, men hvorfor en så nedlatende holdning til de som ikke har gjort det?

Er det 'nedlatende' å kalle en spade en spade? Det sier vel noe om spaden ...

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #94 : 25. august 2007, 11:13 »
Knallbra diskusjon gutter...
Tror dere treffer med deres punkter begge to, og kanskje vi må medgi at begge har litt rett??

Vil få referere til et tidligere innlegg i en annen tråd mht evolusjon:

"Dagens bonus (siden jeg elsker temaet): EVOLUSJON
Flere forskere hevder at selv om det ikke finnes eksisterende (fysisk beviste) bevis på evolusjon, så kan dette forklares med "plutselige" mutasjoner.
Sitat:" However well this idea might account for the fossil record, it is still based upon a perspective which holds life's development to be random, by chance. Yet it can be demonstrated that evolution, however it may have occurred, is unlikely to have been a random process.
The instructions for the plant and animal forms are contained within the genetic code. This code is complex and the amount of variation which could be involved is immense. Could this code have evolved randomly? A simple look at the figures suggest that it could not have done. If, for example, a monkey sat at a typewriter striking a key every second, how long would it take, by chance, for this monkey to create randomly an English word twelve letters long? The answer is that, by chance, it wouldt take him almost 17 million years.
How long would it take for this same monkey to produce, randomly a meaningful sentence in English of 100 letters - a chain much less complex than the generic code? The answer is that the probability i so low, the odds against it exceed in number the sum total of all the atoms in the observable universe. Effectively, it is impossible for a meaningful sequence of 100 symbols to be produced by chance. We must conclude that it is similarly impossible for life's complex genetic code to have been produced by chance as the theory of evolution would require.

The astronomer Fred Hoyle, never one to suppress a pungent phrase, wrote that the chance of creation of the higher forms of life is similar tho the chance that 'a tornado sweeping through a junkyard might assemble a Boeing 747."  rofl rofl

Må si at jeg lo meg skakk av den siste der... Grin
Men poenget er, som nevnt over, at evolusjonen er mistenktelig i sin definisjon når man ser statistisk på det. Og så godt som all forskning bygger på simuleringer, sannsynlighetsberegninger, matematiske beregninger, osv osv osv..."

Mao evolusjon er en teori. Gud er en tro.
Fakta??
Når vi har dem har vi kommet langt, men der er vi langt fra enda Wink

Exemplet du kommer med här är ett typiskt exempel på kreationisternas förvirringsstrategi. Grundförutsättningen de kommer med; nämligen att evolution grundar sig på tillfälligheter ("random") är helt fel. Evolutionen grundar sig inte i att saker uppstår "tillfälligt". Den grundar sig i att levande organismer utvecklas från en form till en annan från generation till generation, genom att tillpassa sig till sin levnadsmiljö. Mutationer som uppstår av tillfällighet och som inte har någon fördel för denna organisms överlevnad sållas som regel ut ur genpoolen ganska fort.



Sårt tema eller Beefcake?? 

Det virker som du har brukt veldig mye tid og energi på å forkaste kristendomen, men hvorfor en så nedlatende holdning til de som ikke har gjort det?


Det är inte kristendomen speficikt som jag är emot. Jag är emot alla typer av organiserade religioner som utövas på det sättet att det går ut över andra människor.

Kreationiströrelsen ser jag som direkt människofientlig. Är man emot vetenskapen så är man emot utveckling och framsteg.


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #95 : 25. august 2007, 11:30 »
Angående om att jag är "nedlåtande". Dessa tre citat sammanfattar grunden till min ton i den här frågan ganska bra:

"We must respect the other fellow's religion, but only in the same sense and to the extent that we respect his theory that his wife is beautiful and his children smart."

"I believe that religion, generally speaking, has been a curse to mankind - that its modest and greatly overestimated services on the ethical side have been more than overcome by the damage it has done to clear and honest thinking."

"I believe in only one thing: liberty; but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone."

- Henry Louis Mencken


Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #96 : 25. august 2007, 11:31 »
Metoder i religion benyttes til å undertrykke menneskets sinn, vitenskapelige metoder til å utvikle menneskets sinn. Valget burde vel være enkelt?

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #97 : 25. august 2007, 11:32 »
Hvis gud har en plan for alt, så vil jo vitterlig vitenskapen resultere i tro? Jeg mener, man finner jo stadig ut nye ting, noe som må bety at man følger "guds plan"?

Eller er vitenskap djevelens verk?  Grin
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #98 : 25. august 2007, 11:41 »
Hvis gud har en plan for alt, så vil jo vitterlig vitenskapen resultere i tro? Jeg mener, man finner jo stadig ut nye ting, noe som må bety at man følger "guds plan"?

Eller er vitenskap djevelens verk?  Grin

Hehe.. Fast djävulen "finns" ju inte riktigt längre enligt protestanterna... Modern liberal protestantism tenderar ju att förneka nödvändigheten av att tro på en personlig djävul. Så vem menar de då det är som ställer till saker och motarbetar den här allsmäktige "gud"..?  :Smiley


Utlogget Duracell

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #99 : 25. august 2007, 11:48 »
Er det 'nedlatende' å kalle en spade en spade? Det sier vel noe om spaden ...

Hvis man kaller en spade for et "rustent, tungt jernflak med noe dødt treverk festa til" så har man en nedlatende holdning til spaden.
Men du har vel fortsatt bare beskrevet en god gammal, fult brukbar spade på en ærlig måte?

(nå hadde jeg kanskje en litt 'nedlatende' holdning til innleget ditt??)

Det finnes mange måter å motargumentere på, og jeg syns man skal være litt mer ydmyk når det er snakk om så enormt store spørsmål som er diskutert her.



Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #100 : 25. august 2007, 11:51 »
Det finnes mange måter å motargumentere på, og jeg syns man skal være litt mer ydmyk når det er snakk om så enormt store spørsmål som er diskutert her.

Igen:

Dessa tre citat av H L Mencken sammanfattar grunden till min ton i den här frågan ganska bra:

"We must respect the other fellow's religion, but only in the same sense and to the extent that we respect his theory that his wife is beautiful and his children smart."

"I believe that religion, generally speaking, has been a curse to mankind - that its modest and greatly overestimated services on the ethical side have been more than overcome by the damage it has done to clear and honest thinking."

"I believe in only one thing: liberty; but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone."



Utlogget Duracell

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #101 : 25. august 2007, 12:13 »
Igen:

Dessa tre citat sammanfattar grunden till min ton i den här frågan ganska bra:

"We must respect the other fellow's religion, but only in the same sense and to the extent that we respect his theory that his wife is beautiful and his children smart."

"I believe that religion, generally speaking, has been a curse to mankind - that its modest and greatly overestimated services on the ethical side have been more than overcome by the damage it has done to clear and honest thinking."

"I believe in only one thing: liberty; but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone."


- Henry Louis Mencken

En ærlig sak det...

Hva som har forårsaket mest faenskap (eller "been the bigest curse") av relgion og vitenskap i dag kan jo også diskuteres (jeg vil helst slippe:P)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #102 : 25. august 2007, 12:13 »
Det finnes mange måter å motargumentere på, og jeg syns man skal være litt mer ydmyk når det er snakk om så enormt store spørsmål som er diskutert her.

Jeg er like ydmyk overfor spørsmålet om Guds eksistens som overfor enhver annen idé uten forankring i beviser. Noe annet hadde vært urimelig.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #103 : 25. august 2007, 12:15 »
Hva som har forårsaket mest faenskap (eller "been the bigest curse") av relgion og vitenskap i dag kan jo også diskuteres (jeg vil helst slippe:P)

Med mindre du kan vise til ideologiske imperativer ("du skal ... ") i vitenskapen, er jeg redd den diskusjonen blir svært kort.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #104 : 25. august 2007, 12:19 »
Hva som har forårsaket mest faenskap (eller "been the bigest curse") av relgion og vitenskap i dag kan jo også diskuteres (jeg vil helst slippe:P)

Du kan inte dra den parallellen. Vetenskapen har ingen egen agenda eller bakomförliggande makt. Den grundar sig bara i människans grundläggande egenskap: nyfikenheten (nyskjerrigheten).

...och inte i fabelböcker om talande åsnor, martyrparadis med 72 oskulder och folkhatande gudar och demoner.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!