avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 197529 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #120 : 25. august 2007, 13:34 »
Varför jag tror på evolutionen? För att det är den mest logiska förklaringen jag har hört så här långt.

En annen måte å se det på er at den er nesten like ulogisk som andre teorier
Jeg tror at uansett hvilket standpunkt man har, så er det/de pr i dag tilnærmet logisk ufattelig(e).
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #121 : 25. august 2007, 13:40 »
Denne debatten kan trekke ut i det uendelige hvis vi skal forsøke å svare på alle teologiske stridsspørsmål og doktriner. Beefcake, jeg synes du er for rask til å konkludere angående de bibelversene du refererer til. Du referer til 1. Timoteus 6;20, om at jeg bør holde meg unna denne type diskusjoner. Jeg synes dette er en bra diskusjon, FORDI det er kommet fram en del viktige opplysninger om evolusjonsteorien, samt grunnleggende kunnskap om den kristne tro, men jeg kunne ha vært foruten en del usakelige og lite gjennomtenkte innlegg. For øvrig så diskuterte Jesus med flere skarpe kritikere, så jeg tror ikke Gud er redd for å snakke med kritikere.

Det at du ikke skal hilse på noen som ikke er kristne er bare tull. Jesus spiste jo selv sammen med ”tollere og syndere”. Han fikk kjeft for dette av de religiøse lederne, men han sa at det var på grunn av dem han hadde kommet. (Markus 2;16-17). Videre så er jo Jesu ”misjonsbefaling” at kristne skal gå ut til hele verden og fortelle om Jesus og gjøre de tingene som han gjorde. Det blir jo litt vanskelig da, hvis man ikke kan være sammen med ikke-kristne. (Matteus 28;18-20). Du refererer til 2. Johannes brev vers 10: ”Om noen kommer til dere og ikke fører denne lære, da ta ikke imot ham i deres hus og hils ham ikke velkommen!”
Dette betyr selvsagt ikke at man ikke skal ta imot besøk av ikke-kristne. På den tiden (som nå for så vidt) var kirken plaget av såkalt ”vranglære”. Ordet ”vranglære”, gresk hairetikos, er beslektet med ordet hairesis som kan oversettes med ”sekt”. På den tiden, som nå, var det flere ulike ”sekter” eller type lærer. Det er først og fremst vranglærere verset sikter til tror jeg, de som gir seg ut for å være kristne, eller de som har en sekterisk lære. Titus 3;10 bekrefter dette: ”Et menneske som farer med vranglære, skal du vise fra deg, etter at du har formant (konfrontert, veiledet) ham én gang og én gang til”. Skal likevel ikke avfeie at ”vranglære” (og 2. Johannes 10)  kan brukes om ikke-kristne som er kommet hjem til en kristen  for å kverulere mot Guds ord, men det er sikkert andre som kan svare bedre på. (Å ta imot noen i huset sitt var, så vidt jeg husker, også en viktig symbolsk handling på de tider. Da hilste man velkommen både personen og det denne stod for. Men jeg er ikke helt sikker på dette).
 
Du viser til en ”opplagt feil”, der haren blir beskrevet som drøvtygger: Lev 11:6  And the hare, because he cheweth the cud, but divideth not the hoof; he is unclean unto you.

Vel, la oss snakke litt om drøvtygging…:
En som tygger drøv fordøyer maten sin i 2 trinn: Først ved å spise råmaterialet, for etterpå å gulpe det opp igjen (halvfordøyd – drøv), tygge det en gang ting (chewing the cud -  tygge drøv), og la det synke ned igjen. Gjør haren dette?

François Bourlière (The Natural History of Mammals, 1964, side 41) sier: “The habit of ‘refection,’ or passing the food twice through the intestine instead of only once, seems to be a common phenomenon in the rabbits and hares. Domestic rabbits usually eat and swallow without chewing their night droppings, which form in the morning as much as half the total contents of the stomach. In the wild rabbit refection takes place twice daily, and the same habit is reported for the European hare.” In this regard, the work Mammals of the World (by E. P. Walker, 1964, Volume II, page 647) states: “This may be similar to ‘chewing the cud’ in ruminant mammals.” (www.wikipedia.org)

“Rats and rabbits redigest cellulose another way. (They) eat feces and literally redigest them a second time. Efficiency approaches that of ruminants.” (http://www.mhhe.com/biosci/genbio/rjbiology/ELOs/ELO45.html)

Så selv om haren ikke har 4 mager som f.eks. kua, så kan man si at haren ”tygger drøv”, som Bibelen korrekt påpeker.



Men kanskje du kan svare på noen av disse spørsmålene, Beefcake:

Kan du forklare hvordan mutasjoner kan skape nye, forbedrede arter?

Når, hvor, hvorfor og hvordan ble/skjedde det at:
-   Encellede planter til multicellede. (Og hvor er de 2- og 3-cellede mellomleddene?)
-   Fisk forandret seg til amfibier?
-   Amfibier forandret seg til rovdyr?
-   Rovdyr til fugler? (med så forskjellig lunger, ben, øyer, kjønnsorganer osv osv)
-   Hvordan levde mellomleddene mellom artene?

Når, hvor, hvorfor, hvordan og fra hva utviklet
-   øyet?
-   øret?
-   skinn, fjær, negler, klør, finner etc, etc?

Hva utviklet seg først av disse tingene (hva, og hvor lenge virket det uten de andre delene)?
-   Fordøyelsessystemet, maten som skulle fordøyes, appetitten, evnen til å spise maten, magesyren, eller kroppens evne til å motstå egen magesyre. Hva kom først??
-   DNA, eller RNA som bringer DNA-beskjeder til celledeler?
-   Plantene eller insektene som i utgangspunktet gjensidig er avhengig av hverandre?
-   Skjelettet eller alt det andre (muskler, sener etc) som trengs for å bevege skjelettet?

Hvordan utviklet fotosyntesen seg?

Når, hvor, hvorfor, og hvordan kom det liv fra ikke-levene materie?

Når, hvor, hvorfor og hvordan lærte liv å reprodusere seg selv?

Hvor kommer universets lover fra? (F.eks. tyngdekraften)

Hvordan i huleste ble materie så bra organisert?

Det finnes flere forskjellige type evolusjonister. Hvilket slag er du?

Vil du ha flere spørsmål?

(www.drdino.com)

 

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322


Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #123 : 25. august 2007, 14:01 »
Religion handler om tre ting; i bunnen av rangstigen har vi tro, i midten er det penger og på toppen er det makt. Historien om Jesus er jo bare oppdiktet. Jesus er en mytisk figur som er basert på gamle hedenske guder, som fantes lenge før moderne kristendom, men som ble undertrykt og utsletta da kristendommen gjorde sitt inntog. Dette er hvertfall min overbevisning etter å ha lest boka; "the jesus mysteries" av Timothy Freke and Peter Gandy. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Jesus_Mysteries
Og til alle som sier at Gud må ha skapt verden slik det står i bibelen og at han sendte sin sønn Jesus til jorda for å redde oss osv. Dere mener at dette er den mest logiske forklaringen i og med at vitenskapen ikke kan forklare alt. Hva da med alle andre religioner? Det fins jo utallige trosretninger på jorda, enkelte av dem til og med større en kristendommen. Hvorfor skulle da akkurat kristendommen være den riktige. Hadde dere vært født i India hadde dere ment noe helt annet, altså er det snakk om tilfeldigheter.
Og angående helbreding og mirakler. Hvorfor dør folk som fluer hver dag, hvorfor inntreffer katastrofer som ødelegger enorme landområder, skaper stor sorg og elendighet og smerter store deler av jordas befolkning, mens enkelte slipper å ha ørekatar hvis de gjennomfører en simpel bønn? Velger Gud ut noen heldige som skal ha det bra, mens resten driter han i? Må si at jeg blir forvirra av religion.

Utlogget Ørjan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #124 : 25. august 2007, 14:02 »

Kan du forklare hvordan mutasjoner kan skape nye, forbedrede arter?


Nå har jeg ikke lest gjennom tråden, så jeg håper ikke at jeg repeterer det noen andre har sagt, men jeg skal prøve å gi en forklaring. En mutasjon er når det skjer en feil under replikasjonen av (bl.a.) cellene. De aller, aller fleste mutasjoner som skjer i naturen er ikke fordelaktige, og organismen/dyret dør pga. dårligere tilpassningsevne (dette er lett å se på amøber). Men la oss si at det skjer 500 milliarder forskjellige mutasjoner på en bakterieart. Hvorfor skulle det da ikke være noen få som får en bedre tilpasningsevne? De få som får nettopp dette vil formere seg, og en ny "art" er til. For eksempel er det bakterier som blir resistante mot antibiotika på denne måten.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #125 : 25. august 2007, 14:06 »
Nå har jeg ikke lest gjennom tråden, så jeg håper ikke at jeg repeterer det noen andre har sagt, men jeg skal prøve å gi en forklaring. En mutasjon er når det skjer en feil under replikasjonen av (bl.a.) cellene. De aller, aller fleste mutasjoner som skjer i naturen er ikke fordelaktige, og organismen/dyret dør pga. dårligere tilpassningsevne (dette er lett å se på amøber). Men la oss si at det skjer 500 milliarder forskjellige mutasjoner på en bakterieart. Hvorfor skulle det da ikke da være noen få som får en bedre tilpasningsevne? De få som får nettopp dette vil formere seg, og en ny "art" er til. For eksempel er det bakterier som blir resistante mot antibiotika på denne måten.

Fordelaktige mutasjoner er ennå ikke blitt bekreftet så vidt jeg leser. Arrester meg hvis jeg tar feil.

Utlogget Ørjan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #126 : 25. august 2007, 14:08 »
Fordelaktige mutasjoner er ennå ikke blitt bekreftet så vidt jeg leser. Arrester meg hvis jeg tar feil.

Det er det mange, mange eksempler på.

"A very small percentage of all mutations actually have a positive effect. These mutations lead to new versions of proteins that help an organism and its future generations better adapt to changes in their environment. For example, a specific 32 base pair deletion in human CCR5 (CCR5-Δ32) confers HIV resistance to homozygotes and delays AIDS onset in heterozygotes.[2] The CCR5 mutation is more common in those of European descent. One theory for the etiology of the relatively high frequency of CCR5-Δ32 in the European population is that it conferred resistance to the bubonic plague in mid-14th century Europe. People who had this mutation were able to survive infection thus its frequency in the population increased.[3] It could also explain why this mutation is not found in africa where the bubonic plague never reached. Newer theory says the selective pressure on the CCR5 Delta 32 mutation has been caused by smallpox instead of bubonic plague.[4]"

- Wikipedia

Utlogget Ørjan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #127 : 25. august 2007, 14:17 »
Utdyper meg selv litt:
Bakterier er selvsagt mye enklere å studere siden de er encellede og formerer seg mye raskere enn mennesker. Her ser man åpenbare, fordelaktige mutasjoner. Når man angriper bakterier med antibiotika (medisin som spesifikt går til angrep på bakterier) vil man ta liv av de aller fleste. Derimot er det noen bakterier som har fått mutasjoner på de reseptorene på bakterienes celleoverflate som antibiotikaen binder seg til (litt som forandring av en lås, slik at nøkkelen ikke passer). Dermed er ikke lenger antibiotikaen skadelig mot denne nye, muterte bakterien. Slike mutasjoner er det flere eksempler på i bakterieverden. Derfor er det blitt et utbredt problem med resistensutvikling av bakterier på sykehus over hele verden, hvor man bruker mye antibiotika.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #128 : 25. august 2007, 14:32 »
Alt samme koker ned til tro. Endten så tror man på en Designer, en Gud som har en plan for alle mennesker. Eller så tror man på at man ved en feilaktig tilfeldighet lever på en planet der ALT skjer tilfeldig. Det er ingen plan, ingen mening. Livet er meningsløst. INGENTING gir mening. Leve, dø, INGENTING.

En slik tankegang høres ganske deprimenernde ut spør du meg..
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Ørjan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #129 : 25. august 2007, 14:35 »
Her kommer litt historie om embryologi (læren om hvordan menneskekroppen blir dannet). Helt i starten av fosterlivet er det praktisk talt umulig å skille et menneske fra en ape, eller en ku eller en fisk, for den slags skyld. Studerer man mennesket i et tidlig stadium oppdager man blant annet at mennesket utvikler gjellebuer. Dette gjellesystemet er perfekt symmetrisk både med tanke på nerveceller og blodforsyning. Etter hvert skjer det derimot en del ting. Vi har jo ikke brukt for gjellene (siden vi lever på land). Derfor blir gjellebuene senere i mors mage brukt til å danne ting som fisken ikke trenger. La oss gå langt tilbake i evolusjonshistorien. Fossiler fra oldtidsfisker bekrefter at de eldste fiskene hadde en gjellebue mer enn dagens fisker. Derimot hadde de ikke kjeve. Etterhvert gjorde flere mutasjoner til at den første gjellebuen gikk med til nettopp kjevemuskulaturen. De nye fiskene fikk et enormt fortrinn. De kunne jakte på større ting (bite dem og spise dem), i stedet for å bare svømme rundt med åpen munn og la maten strømme inn via vannet til magesekken og vann gjennom gjellebuene for oksygenering. Den samme gjellebuen danner kjevemuskulaturen hos mennesker i dag. Mellomøret i mennesket blir brukt til å forsterke lydbølger fra luft til væske (som både fisker og mennesker har i det indre øret). Fisker har selvsagt ikke mellomøret for de trenger ikke å forsterke lyden siden de lever under vann og lydbølgene i utgangspunktet går i vann. Dette var et problem for de første artene som krabbet på land. Derfor gikk andre gjellebue med til å danne blant annet mellomøret og mellomøreknoklene. Videre ser man at nakkemuskulaturen også blir dannet av gjellebuene (man fikk plutselig et helt nytt behov for å snu på hodet). Hånden til menneskefosteret begynner som en plate som ligner på fiskens, men etter hvert starter noen gener i mennesket apoptose (programert celledød) mellom fingrene slik at håndplaten danner fem fingre. (Riktig nok har svømmegiganten Ian Thorp en liten mutasjon i sine gener. Han har derfor ikke et så effektivt gen for starting av denne apoptosen. Derfor har han svømmehud mellom fingrene, noe som gir han en kjempefordel i svømming).

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #130 : 25. august 2007, 14:44 »
Mange av de bibelversene du kommer med, Beefcake, er tatt helt ut av sin sammenheng. Det blir totalt misvisende å fremstille dem slik du gjør.

1. Gud som sa at Adam skulle dø, men likevel levde i 930 år. Hvorfor er du så bastant med å tolke dette? Adam døde jo tross alt? Kan det hende at Adam hadde levd evig hvis han ikke hadde syndet? Ja, det er jo det Bibelen sier. Når vinden blåser overende et tre med alle røttene, lever treet og frukten enda litt til pg.a. saften i stammen, men det visner sakte men sikkert. Adam ble eldre og eldre og så døde han. Ikke vær for rask!

2. Lukas 19:27: "Men disse mine fiender som ikke ville at jeg skulle være konge over dem, - før dem hit og hogg dem ned for mine øyne. " Sammenhengen, mann, sammenhengen. Dette er hentet fra en lignelse (metafor, bilde), vers 11. Dette er et bilde på noe, ikke sant? Lignelsen (vers 12-27) handler om en "mann av høy ætt" som delte ut ulike mengder pund til tjenerne sine, alt ettersom de hadde evne til. Disse skulle forvalte dette til han kom tilbake. De som fikk mye, klarte å gjøre mye ut av det, men de som fikk lite, motsatt. Dette er en lignelse på Guds rike, at man skal gi av det gode man har. Hvis man gjør det, vil man få tilbake. De som "hatet ham" (vers 14) og ikke ville ha ham (Jesus) til konge, ville bli drept (vers 27). Dette er selvsagt et bilde på hva som skjer etter livet på jorda, de som ville ha Jesus til konge og de som ikke vil.

3. Deu 20:17  "men du skal slå dem med bann, både hetittene og amorittene og kana'anittene og ferisittene, hevittene og jebusittene, således som Herren din Gud har befalt dig," Igjen trekker du inn den gamletestamentlige Gud, som ikke hadde fått syndofferet Jesus enda, hvilket blir helt meningsløst.

4. Act 16:6  "De drog nu igjennem Frygia og det galatiske land, fordi de blev hindret av den Hellige Ånd fra å tale ordet i Asia;" Hvorfor er dette så rart da? Er det helt utenkelig at det var en taktisk manøver, for så å komme tilbake til Asia senere? Les videre, da mann! Act 19:10  "Dette varte i to år, så alle som bodde i Asia, fikk høre Herrens ord, både jøder og grekere" Guds ord kom veldig sterkt til Asia, ja, som på de tider var snakk om et mindre kontinent enn i dag.

5. Å hevde at kreasjonister er menneskefientlig får stå for din regning. Det er selvsagt ikke snakk om å være imot vitenskapen. Vi er imot feilaktig vitenskap...


Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #131 : 25. august 2007, 14:55 »
Religion handler om tre ting; i bunnen av rangstigen har vi tro, i midten er det penger og på toppen er det makt. Historien om Jesus er jo bare oppdiktet. Jesus er en mytisk figur som er basert på gamle hedenske guder, som fantes lenge før moderne kristendom, men som ble undertrykt og utsletta da kristendommen gjorde sitt inntog. Dette er hvertfall min overbevisning etter å ha lest boka; "the jesus mysteries" av Timothy Freke and Peter Gandy. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Jesus_Mysteries
Og til alle som sier at Gud må ha skapt verden slik det står i bibelen og at han sendte sin sønn Jesus til jorda for å redde oss osv. Dere mener at dette er den mest logiske forklaringen i og med at vitenskapen ikke kan forklare alt. Hva da med alle andre religioner? Det fins jo utallige trosretninger på jorda, enkelte av dem til og med større en kristendommen. Hvorfor skulle da akkurat kristendommen være den riktige. Hadde dere vært født i India hadde dere ment noe helt annet, altså er det snakk om tilfeldigheter.
Og angående helbreding og mirakler. Hvorfor dør folk som fluer hver dag, hvorfor inntreffer katastrofer som ødelegger enorme landområder, skaper stor sorg og elendighet og smerter store deler av jordas befolkning, mens enkelte slipper å ha ørekatar hvis de gjennomfører en simpel bønn? Velger Gud ut noen heldige som skal ha det bra, mens resten driter han i? Må si at jeg blir forvirra av religion.

Hva med alle øyenvitnene som så Jesus? Hva med alle de andre sammenlignbare manuskriftene (I alt rundt 5000) som omhandler en mann ved navn Jesus? Er det vrøvl, fordi du vil at det skal være vrøvl, slik at du med sikkerthet kan slippe å tro på noe som faller deg hardt ved ditt hjerte? Det er sant at det finnes mange religioner. Det skal sies at det finnes et snev av sannhet i absolutt alle religioner, og da vil jeg fram til den menneskelige samvittigheten, samvittigheten som skiller mellom gode og onde gjerninger. En slik samvittighet er det bare Gud som kan ha lagt i alle menneskers hjerter. Det står også i bibelen at de som ikke har hørt om Jesus, skal dømmes etter deres gjerninger. Da vil det være fordelaktig om man har levd i tråd med sin samvittighet.

Hvorfor er det selvsagt at hvis jeg ble født i India, ville jeg blitt hindu? Det lever jo ufattelig mange kristne i India. Dessuten; man blir ikke født som kristen. Det er ene og alene noe man velger, av vår frie vilje. Man kan enten velge å forkaste Gud, eller man kan ta imot Guds evig verdifulle gave, og derimot ta imot Hans frelse.

Den mest logiske forklaringen jeg har på naturkatastrofer er; Gud kjenner hjertene til alle mennesker, han kjenner deres tankegang, og deres handlinger lenge før de finner sted. De som ble rammet av storflommen her for noen år siden, ble muligens tatt fra jorden siden de mest sannsynlig ville forkastet Gud uansett. Gud vet om et menneske forkaster Han lenge før dette mennesket setter sine bein på jorden. Her snakker vi om en utrenskning av mennesker som ville har forkastet Gud uansett, selv om de fikk valget om å tro på Han. Og, det kan godt hende at det levde noen kristne der, som var trofast mot Gud. Hvorfor skal ikke Gud med sin allmektige kraft ta disse til seg, slik at de får leve i samfunn med Han til evig tid? Ingenting kan vel være bedre?

De som er trofaste mot Gud skal oppnå forenelighet med Gud, og leve i Hans verden hvor Han er. Et sted hvor ikke død skal være, og ei heller sorg og pine. Til sammenligning kan vi tenke oss edens hage, før syndefallet inntraff.

Gud helbreder ikke bare de som er trofaste. Han helbreder de Han vil helbrede. De som ikke tror på en høyere inteligens vil kun anse dette som rein tilfeldighet. Men, Gud hører ogås de som ber, og i bibelen står det beskrevet hvor ufattelig stor kraft bønnen har, dersom flere går sammen om å be.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #132 : 25. august 2007, 15:05 »

Den mest logiske forklaringen jeg har på naturkatastrofer er; Gud kjenner hjertene til alle mennesker, han kjenner deres tankegang, og deres handlinger lenge før de finner sted. De som ble rammet av storflommen her for noen år siden, ble muligens tatt fra jorden siden de mest sannsynlig ville forkastet Gud uansett. Gud vet om et menneske forkaster Han lenge før dette mennesket setter sine bein på jorden. Her snakker vi om en utrenskning av mennesker som ville har forkastet Gud uansett, selv om de fikk valget om å tro på Han.


Så det betyr at folk som bur på utsette plassar er meir syndige enn f.eks me som bur i Norge?

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #133 : 25. august 2007, 15:08 »

Den mest logiske forklaringen jeg har på naturkatastrofer er; Gud kjenner hjertene til alle mennesker, han kjenner deres tankegang, og deres handlinger lenge før de finner sted. De som ble rammet av storflommen her for noen år siden, ble muligens tatt fra jorden siden de mest sannsynlig ville forkastet Gud uansett. Gud vet om et menneske forkaster Han lenge før dette mennesket setter sine bein på jorden. Her snakker vi om en utrenskning av mennesker som ville har forkastet Gud uansett, selv om de fikk valget om å tro på Han.


Synest at folk som kan ha denne meningen og fortsatt tilbe denne guden har eit litt for enkelt svart/hvitt syn på ting. Ganske skremmende egentli.

Du sier at det koker ned til to ting: tro/ikke tro. Enten tror du på en allmektig skaper der alt er planlagt, eller tror du på tilfeldighetene.
Med alle de forskjellige religionene og trosretningene vi har innen de forskjellige religionene, synest jeg dette blir en altfor enkel kategorisering.

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #134 : 25. august 2007, 15:09 »
Det er sikkert mange folk som levde for 2000 år sida som hevda at de hadde sett Jesus, på samme måte som det er mange folk i dag som hevder de har sett big-foot, sjømonsteret i Loch Ness, romvesener og spøkelser. Jeg vil ikke at det skal være vrøvl, jeg vil bare se saken i et historisk perspektiv og lurer på om det er noe i at veldig mange dokumenter osv ble forfalsket fordi enkelte hadde mye å tjene på det. Syns du bør lese boka før du uttaler deg om mine personlige overbevisninger.
Og jo, det fins nok en del kristne i India, men folk flest blir ikke religiøse av seg selv, de blir påvirka av andre. Ikke noe galt i det, men hadde du vært født inn i en familie som var muslimer og du selv ble overbevist om at det var det eneste som gjaldt, hadde du nok forblitt muslim. (selv om det er enkelte likheter mellom islam og kristendom).
Syns det er ganske brutalt å nærmest påstå at alle som dør i katastrofer, meningsløse drap osv fortjener det/ville fortjent det siden. Det må da være mange gode mennesker blant tsunami-ofrene, ofre i skytemassakre i USA osv. I tillegg er det jo nok av eksempler på godmodige folk(ofte religiøse) som har blitt drept av en eller annen sinnsyk kar, fordi de har forkynnet fred i Israel eller whatever.
Det kan godt være det finnes noe som vi mennesker aldri kan forstå, kanskje noe liknende en Gud, men at organisert religion er og blir en plage og en skade for menneskene er det ingen tvil om.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!