avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 197542 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #225 : 27. august 2007, 09:39 »
Det var sarkasme på norsk, men det forstod du ikke- tydeligvis har ikke evolusjonen nådd helt i mål...Med det mål du selv måler, skal du selv bli målt med...

Jag förstod att det var sarkasm. Hur kan du påstå att jag inte förstod det? Vad vet du egentligen om det?

Jag uppskattade inte ditt sarkastiska inlägg, och grunden till det är att du försökte insinuera att jag påstått något jag aldrig sagt.

Att du nu här försöker insinuera att jag inte skulle vara färdig utvecklad ("tydeligvis har ikke evolusjonen nådd helt i mål") är närmast ett direkt personangrepp. Är det till den nivån vi skall ta diskussionen nu?


Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #226 : 27. august 2007, 10:18 »
Det er forresten nye teorier ute og går når det gjelder universets ”fine tuning”. Hvis vi baserer oss på big-bang teorien kan det bety at det har skjedd flere big bang, altså andre plasser. Dette betyr at det kan være mange andre universer med andre naturlover enn våre. Tyngdekraft, hastigheter osv. Hvis det eksisterer uendelig mange universer vil sannsynligheten for at et av disse universene har den ”fine tuningen” som må til for at jorda er som den er, eksistere. Og dermed har vi enda en teori, som igjen kan motbevise det du sier om evolusjonsteorien.

Foreslår at du for eksempel ser følgende dokumentar:

http://video.google.com/videoplay?docid=-7044753105944203252&q=cosmology+documentary

Når det gjelder universets alder. Hvordan stiller du deg til f.eks. bakgrunnsstrålingen?

Grunnen til at jeg står på evolusjon kontra religion er følgende argument:

- Hvis en kraft/skapelse/gud skapte alt, hva skapte han igjen da? Da står vi like langt som evolusjonsteorien. Hva gjorde at big bang fant sted! I universet, iallfall vårt univers hvis multiverse-teorien stemmer. Vil det sannsynligvis være en konstant mengde energi (i forhold til masse). Denne teorien står frem til noen klarer å motbevise det. Vi baserer tross alt store deler av dagens fysikk rundt E=mc^2 samt energilovene. Hvis en kraft/skapelse/gud igjen eksisterer må han jo bestå av en form for energi for i det hele tatt eksistere (fremt at vi ikke går inn på andre dimensjoner osv). Det betyr at kraften/skapelsen/gud tingen består av den energien som allerede eksisterer. Da står vi like langt som big bang igjen. For da har kraften/skapelsen/gud tydeligvis ikke lagd den andre energien!
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #227 : 27. august 2007, 10:29 »
Sånn forresten leste jeg nylig en interessant teori om dette med Guds uransakelige veier. Forfatteren hevder at veiene først og fremst er uransaekelige grunnet deres beliggenhet som etter all sannsynlighet er en sveitsisk bankboks. På denne måten holder Gud kartene til hans uransakelige veier skjult for både offentligheten og skattemyndigheter, og det er kanskje nettopp dette som fører til en økende tvil rundt Guds eksistens.

Hva tror man om dette?

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #228 : 27. august 2007, 10:39 »
Sånn forresten leste jeg nylig en interessant teori om dette med Guds uransakelige veier. Forfatteren hevder at veiene først og fremst er uransaekelige grunnet deres beliggenhet som etter all sannsynlighet er en sveitsisk bankboks. På denne måten holder Gud kartene til hans uransakelige veier skjult for både offentligheten og skattemyndigheter, og det er kanskje nettopp dette som fører til en økende tvil rundt Guds eksistens.

Hva tror man om dette?

Nå trekker du paralleller mellom Ditlov-Simonsen og religion. Dette er ikke bare blasfemi, men også en skitten taktikk for å sverte Høyre, fra et sosialistisk standpunkt.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #229 : 27. august 2007, 10:40 »
Hvis alle tenker at man spiller liten rolle så går det jo ihvertfall rett vest, og slik tankegang er årsaken til mye elendighet vi har i verden i dag. Jeg mener tvert i mot at det hver enkelt gjør betyr ALT.



En digresjon er intet annet. Selvsagt velter liten tue stort lass. Selvsagt drar alle monner. BARE IKKE FLY NOE MER!
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #230 : 27. august 2007, 10:41 »
Det var sarkasme på norsk, men det forstod du ikke- tydeligvis har ikke evolusjonen nådd helt i mål...Med det mål du selv måler, skal du selv bli målt med...Klarer ikke å ta den type polemikk seriøst...

Huff. Lavmål... Intet annet å bidra med?
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #231 : 27. august 2007, 11:05 »
fra et sosialistisk standpunkt.

Jeg tror du blander ordene "moralsk" og "sosialistisk" her. Ellers kan jeg informere deg om muligheten til å redigere innlegg slik at en slipper trippelposting.

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #232 : 27. august 2007, 11:39 »
Jag förstod att det var sarkasm. Hur kan du påstå att jag inte förstod det? Vad vet du egentligen om det?

Jag uppskattade inte ditt sarkastiska inlägg, och grunden till det är att du försökte insinuera att jag påstått något jag aldrig sagt.

Att du nu här försöker insinuera att jag inte skulle vara färdig utvecklad ("tydeligvis har ikke evolusjonen nådd helt i mål") är närmast ett direkt personangrepp. Är det till den nivån vi skall ta diskussionen nu?

Beklager hvis jeg såret følelsene dine.
Finn fem feil.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #233 : 27. august 2007, 11:55 »
Jeg tror du blander ordene "moralsk" og "sosialistisk" her. Ellers kan jeg informere deg om muligheten til å redigere innlegg slik at en slipper trippelposting.

Hva er vitsen når det ikke telles på counteren?

Det er ellers ingen sammenheng mellom sosialistisk og moralsk BTW.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #234 : 27. august 2007, 12:08 »
Man jobber ut ifra teorier, som til slutt kan vise seg å stemme – eller ikke.

Og evolusjonsteorien har faktisk vist seg å stemme. Evolusjon er blitt observert hos bakterier og andre organismer hvis livssyklus er kort nok til at utvikling over utallige generasjoner kan observeres av mennesker, og de enorme mengder fossiler vi til nå har avdekket, tillater oss å spore også komplekse organismers utvikling i langt større tidsskala. Du snakker som om evolusjonsteorien ikke kan støtte seg til empiri, hvilket er løgn og bevisst (i det minste fra dine kilders side) feilinformasjon.

Ja, kanskje ikke jeg burde skjære alt over en kam, som i det sitatet du viser til, for det finnes jo ulike oppfatninger innenfor leiren. Titler som: ”Ny teori om livets opprinnelse” finner du etter et raskt søk på nettet. Man kan uansett konkludere med at evolusjonistene ikke vet hva som skjedde, men jobber ut ifra teorier.

At du i det hele tatt bruker ordet 'evolusjonist', sier en hel del om ditt ståsted. Evolusjonsteorien er ikke en ideologi, uansett hvor mye det måtte inngå i kreasjonistenes feige retorikk. Denne typen språk brukes til å skape en falsk dikotomi mellom evolusjon og kreasjon, "enten eller", for å kreere en illusjon av at hvis 'evolusjonistene' tar feil, må kreasjonistene ha rett.

Videre synes du å fokusere uforholdsmessig mye på livets opprinnelse for en som angivelig prøver å motbevise evolusjonsteorien, da evolusjonsteorien ikke befatter seg med livets opprinnelse, kun artenes utvikling. Livets opprinnelse vet vi relativt lite om, selv om forskerne stadig gjør nye, spennende oppdagelser også på dette området, men evolusjon er et etablert faktum. Hvis kreasjonister bare sluttet å stille urimelige krav til bevisene (de ønsker å se et hus bygget fra bunnen av, men godtar ikke at det legges én murstein av gangen), hadde denne debatten vært lagt død for lengst.

Som alle andre forholder jeg meg til kilder. Jeg har ikke anledning til å sjekke alle kilder opp og ned, som dere neppe kan med deres. Jeg har valgt å stole på de kildene jeg har brukt, og har selvsagt aldri forsøkt å føre noen bak lyset. Hvis jeg i ettertid finner ut at noe er feil, skal jeg gå inn og redigere det.

Du utviser i så fall en særdeles dårlig evne til kildekritikk. Kent Hovind, for eksempel (aka. Dr. Dino), har ingen vitenskaplig utdannelse, ei heller utdannelse fra noen statlig godkjent akademisk institusjon. Videre er ingen kreasjonistutgivelser fagfellevurdert (peer reviewed), og dermed ikke passable som vitenskaplig materiale.

Tror alle har godt av å prøve sine standpunkt. Veletablerte sannheter kan stå sterkere etter en prøve, eller de kan falle sammen. Hvis evolusjonen er sann, må den tåle angrep, og komme sterkere tilbake.

Selvsagt. Problemet er at kreasjonister bedriver uærlig spill. De farer med logisk feilslutning etter logisk feilslutning, og benytter seg av misvisende retorikk som tar sikte på å vitenskapliggjøre særs uvitenskaplige ideer. Det er rett og slett useriøst, og det er dette som er grunnen til at folk som Richard Dawkins ikke lenger deltar i offentlige debatter med kreasjonister - det gir dem en ufortjent grad av legitimitet.

Det har i alle fall den kristne tro gjort.

Ved å stikke fingrene i ørene og fornekte rasjonalitet? Joda ...

Jeg kan savne en mer saklig og høflig tone i debatten, samt mer utfyllende svar enn typen "vrøvl", men det får være hver enkelt sin sak. Føler jeg har fått fram poengene jeg ville, så på det nåværende tidspunkt har jeg ikke så mye mer å bidra med i denne debatten.

Med tanke på pisspreiket du skriver, samt det faktum at du angivelig jobber som lærer, skal du være glad for at tonen har holdt seg såpass høflig som den har. Det har ikke vært lett, det kan jeg love deg.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #235 : 27. august 2007, 12:12 »
Med tanke på pisspreiket du skriver, samt det faktum at du angivelig jobber som lærer, skal du være glad for at tonen har holdt seg såpass høflig som den har. Det har ikke vært lett, det kan jeg love deg.

Touchè..
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #236 : 27. august 2007, 12:12 »
Beklager hvis jeg såret følelsene dine.

Hade du bett om förlåtelse för att du försökte framställa mig i dålig dager genom att lägga ord i min mun hade jag godtagit förlåtelsen.

Mina känslor har inget med den saken att göra.

Det du gör här är ungefär detta:

X: "Hej."
Y: "X sa nu att Hitler var en god man!"
X: "Va?"
Y: "Beklager hvis jeg såret følelsene dine."


Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #237 : 27. august 2007, 12:17 »
Huff. Lavmål... Intet annet å bidra med?

Intersubjektiviteten har ikke akkuratt vært fremtredende i diskusjonen, syns bidraget var helt på linje med de fleste andre bidrag.
Finn fem feil.

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #238 : 27. august 2007, 12:18 »
Hade du bett om förlåtelse för att du försökte framställa mig i dålig dager genom att lägga ord i min mun hade jag godtagit förlåtelsen.

Mina känslor har inget med den saken att göra.

Det du gör här är ungefär detta:

X: "Hej."
Y: "X sa nu att Hitler var en god man!"
X: "Va?"
Y: "Beklager hvis jeg såret følelsene dine."

Ok
Finn fem feil.

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #239 : 27. august 2007, 12:18 »
Hva er vitsen når det ikke telles på counteren?

Det er ellers ingen sammenheng mellom sosialistisk og moralsk BTW.

Oversiktelighet.

At begrepene har en sammenheng har jeg heller aldi hevdet, kun at kritikken mot "diffen" går på moral, og ikke ideologi (selvom saken selvsagt har blitt brukt for å sverte partiet i valgkampen, også). Men la oss ikke gå fra evolusjon til politikk.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!