avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 198151 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #270 : 27. august 2007, 17:26 »
Men jag vet så pass mycket om hur uppgifter och historier som förs från mun till mun förändras ("muteras"/evolveras) att jag är tämligen säker på att många av uppgifterna om de dåden hade hunnit ta mer eller mindre absurda proportioner när de väl skrevs ned mellan ett par årtionden till ett par hundra år senare...

Vennligst ikke trekk opplevelser fra det absurde kroppsbyggermiljøet inn i denne diskusjonen.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #271 : 27. august 2007, 17:30 »
Ok, ser selv at jeg blander litt her nå. Jesus snakker profetiske ord når han snakker om at han ikke har kommet for å bringe fred, men at han har kommet for sverd. Dette høres kanskje litt brutalt ut i første første øyekast, men det stemmer ganske bra. Hvor mange kristne har vel ikke måtte bøte med livet fordi de var trofaste mot Gud og Hans ord? Altså, de har fått sverd, istedet for fred, akkurat slik som Jesus sa.

Hvis du vil Beefcake, kan vi godt diskutere i hvilken grad bibelen er en troverdig skriftsamling eller ei. Denne diskusjonen finner uansett ikke sted inatt, muligens om noen dager. (Grunnet arbeid)

Hur många icke kristna (icke katolska, icke protestantiska, icke muslimska, etc) har väl inte fått, och får den dag idag böta med livet för att de inte tror på "gud" eller bara inte just den versionen av "gud" som den som håller i svärdet gör..?

Vad gäller i vilken grad bibeln är en "trovärdig skriftsamling" så har jag väl gjort det ganska klart var jag står i den frågan tidigare här i tråden.


Utlogget DangerMouse

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 618
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 618

  • The secret of steel - Its heavy!!!
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #272 : 27. august 2007, 17:47 »
Exemplet du kommer med här är ett typiskt exempel på kreationisternas förvirringsstrategi. Grundförutsättningen de kommer med; nämligen att evolution grundar sig på tillfälligheter ("random") är helt fel. Evolutionen grundar sig inte i att saker uppstår "tillfälligt". Den grundar sig i att levande organismer utvecklas från en form till en annan från generation till generation, genom att tillpassa sig till sin levnadsmiljö. Mutationer som uppstår av tillfällighet och som inte har någon fördel för denna organisms överlevnad sållas som regel ut ur genpoolen ganska fort.


Hvor er så min korthalsete giraff?? Evolusjonen... ja, innenfor mindre genetiske områder. Ikke mellom arter (ingen regel uten unntak.)

Med forbehold om andre innlegg: Leste bare til denne før innlegget. Må gå. Trening nå Grin
Min treningslogg - sterke saker
BILDER - Ta en titt Smiley
Maks per 5.7.2006    Mål til jul 2006
---------------------------------------------
KB:  170 kg (180kg)      200 kg
BP:  150 kg (165kg)      170 kg
ML:  170 kg  MÅL NÅDD 200 kg

Er dette mulig? Klart det er Grin

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #273 : 27. august 2007, 17:48 »
Hur många icke kristna (icke katolska, icke protestantiska, icke muslimska, etc) har väl inte fått, och får den dag idag böta med livet för att de inte tror på "gud" eller bara inte just den versionen av "gud" som den som håller i svärdet gör..?

Dette er en annen (nytteløs) diskusjon. Ville det ha vært bedre på jorda om religion ikke hadde eksistert. Uansett hva man måtte mene så vil det bare være spekulasjoner. Kanskje dette blir temaet i "Back to the Future 4".
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget eggz0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 457
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 457

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #274 : 27. august 2007, 19:03 »
Verden er rett og slett skapt av spagettimonsteret, her ligger det tonnevis med bevis.

http://www.venganza.org/


Some find that hard to believe, so it may be helpful to tell you a little more about our beliefs. We have evidence that a Flying Spaghetti Monster created the universe. None of us, of course, were around to see it, but we have written accounts of it. We have several lengthy volumes explaining all details of His power. Also, you may be surprised to hear that there are over 10 million of us, and growing. We tend to be very secretive, as many people claim our beliefs are not substantiated by observable evidence. What these people don’t understand is that He built the world to make us think the earth is older than it really is. For example, a scientist may perform a carbon-dating process on an artifact. He finds that approximately 75% of the Carbon-14 has decayed by electron emission to Nitrogen-14, and infers that this artifact is approximately 10,000 years old, as the half-life of Carbon-14 appears to be 5,730 years. But what our scientist does not realize is that every time he makes a measurement, the Flying Spaghetti Monster is there changing the results with His Noodly Appendage. We have numerous texts that describe in detail how this can be possible and the reasons why He does this. He is of course invisible and can pass through normal matter with ease.

I’m sure you now realize how important it is that your students are taught this alternate theory. It is absolutely imperative that they realize that observable evidence is at the discretion of a Flying Spaghetti Monster. Furthermore, it is disrespectful to teach our beliefs without wearing His chosen outfit, which of course is full pirate regalia. I cannot stress the importance of this enough, and unfortunately cannot describe in detail why this must be done as I fear this letter is already becoming too long. The concise explanation is that He becomes angry if we don’t.

You may be interested to know that global warming, earthquakes, hurricanes, and other natural disasters are a direct effect of the shrinking numbers of Pirates since the 1800s. For your interest, I have included a graph of the approximate number of pirates versus the average global temperature over the last 200 years. As you can see, there is a statistically significant inverse relationship between pirates and global temperature.


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #275 : 27. august 2007, 19:04 »
Dette må være kråps-bygger teorier.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget jarleh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #276 : 02. september 2007, 12:30 »
Jeg orker ikke gå gjennom alt på 19 sider for å svare på alt som skrives som bør svares på, så det får forbli med de siste sidene. Jeg vil og nevne jeg er fra vestlandet og er rett på sak, jeg går ikke rundt grøten, men kaller en spade for en spade. Jeg prøver ikke å såre noen, men sier ting som det er, så ikke ta det opp personlig dersom jeg 'sårer' noen med det jeg skriver.

Når det er sagt vil jeg og si jeg er kristen/født på ny/frelst/tungetalende etc, og ble det litt før jeg fylte 19 år. Har vel alltid trodd på at det finnes en gud, men som så veldig mange andre skjønte jeg ikke det hele og hadde ikke fått vite hva det vil si å være kristen, før jeg ble det. Da grep jeg sjansen og det totalt forandret livet mitt. Så for meg å diskutere om den Gud som Bibelen snakker om finnes eller ikke er komplett poengløst, jeg har opplevd ALTFOR MYE til å ha den minste tvil. Men jeg kan selvsagt diskutere med folk som er oppriktig søkende og ikke bare er ute etter å diskutere hvem som har 'rett'.

Når det gjelder evolusjonslæren, så vil jeg begynne med å si at den faktisk ikke er noen vitenskapelig teori, den oppfyller faktisk ikke kriteriene til å viteskapelig sett kunne kalles en teori, men den er best kjent som 'evolusjonsteorien'. Jeg kan dessverre ikke gå i detaljer her, dette har jeg fra en kammerat av meg som har brukt en god del tid på emnet, jeg må si jeg ikke har brydd meg med å diskutere dette så jeg kan dessverre ikke punktvis gå til verks å vise hva kriterier som mangler. Info om dette kan helt sikkert finnes mye om dersom man bruker tid på å google det. Dersom noen vil gå rundt og tro man har aper i slekta, er de selvsagt fri til det, men det er ihvertfall ikke aper i min slekt. Så evolusjonslæren er med andre ord en lære, eller du kan kalle det en trosretning eller religion, for det er akkurat det det er; folk velger å tro det. Som regel på absurd dårlig grunnlag, som feks de går rundt og tror det er bevist, noe det ikke er og heller aldri kommer til å bli. Selvsagt finnes det en form for evolusjon i Guds skaperverk, han er jo ikke dum, men det er ikke det samme som vi stammer fra apene. Det sies og at det hele var et bestillingsverk, og Darwin selv ble en kristen, men har ikke kilde henvisninger på dette.

Det er heller nesten ikke noen som kan diskutere dette objektivt, pga dersom man oppriktig går inn for å finne ut om det finnes en gud eller ikke, så vet mennesker at dersom man kommer til den konklusjonen at det finnes en gud, så vil dette få konsekvenser for mitt liv, og det vil jeg ikke, jeg vil leve slik jeg gjør, så derfor så prøver folk hoppe bukk over hele saken og tar en kjapp avgjørelse og bestemmer seg for å tro det er ingen gud. Innerst tror mange det er noe der ute, og når noen dør er det jo kjekt med at gud finnes, men bare ikke bry meg med det ellers. Og presten står jo der og sier at de som døde går til himmelen uannsett så jeg har på en måre en reserve gud/redning dersom ting går galt. Dette er selvsagt helt på jordet og hykleri så det holder. Enten må man ta et standpunkt å ta konsekvensene av det, eller så er det bare å innse at det kan gå den veien høna sparker når man dør, og ta konsekvensene av det. Men det er enten eller, det er ikke noe 'ja takk begge deler'.

Når det gjelder å sitere Guds ord som jeg ser noen her gjør og tar det ut av sammenhengen, er det helt poengløst. Det mister selvsagt sin mening og man kan dra og vende på det til sin egen fordel dersom man bare tar en setning, eller enda værre; tar deler av en setning ut av sammenhengen. Da kan man nemlig bruke Bibelen til å si "det er ingen Gud", men dersom man leser det i sammenheng blir meningen en helt annen, det står nemlig "Dåren sier i sitt hjerte 'Det er ingen Gud'" (Salme 53,1).

En av de tingene som fasinerer meg mest med Bibelen er hvor mange profetier det er i det gamle testamentet om Jesus og det som skjedde på korset. Som et eksempel; se for deg Jesus henger på korset, hånet og (for det meste) forlatt av mennesker og forlatt av Gud (ja Gud måtte ta avstand fra Jesus når Han hang på korset, da ble han synd og sykdom legemliggjort, en fysisk manifestasjon av dette var at det ble mørkt midt på dagen i Jerusalem i tre timer), og les deretter Jesaja 52,14 og i og for seg hele Jesaja 53. Dette er bare noen eksempler, det er mange mange andre.

En ting jeg spesielt vil nevne som er et veldig vanlig spørsmål folk stiller seg er; "Dersom Gud finnes slik Bibelen sier, hvordan kan han da la alt det onde skje?". Dette er et godt spørsmål, og grunnen til at så mange sliter med dette er pga de ikke vet hvordan verden fungerer. Ja, Gud er allmektig, men det betyr ikke han kan styre på som han vil. Han må nemlig forholde seg til visse universelle lover.

2 ting:
1) Han har gitt mennesket fri vilje, var jo derfor Adam rota det til (men Gud hadde allerede da en plan, som var Jesus). Dersom jeg feks finner ut jeg vil drepe noen, så vil Gud prøve stoppe det ved å si til meg (direkte eller indirekte) at dette bør jeg ikke gjøre. Dersom jeg ikke vil høre ville han ha hvisket i en av mine venners øre at noe er galt, og at de skulle kontakte meg. Dersom det heller ikke hadde hjulpet ville han prøvd sende noen fysisk i min vei for å stoppe det. MEN han ville ikke og kunne ikke kommet ned i egen person for å stoppe meg, da hadde han nemlig overtrampet min frie vilje. Så tenk etter folkens, det ville vært absurd dersom Gud skulle gripe inn over hele verden hele tiden for å stoppe alt 'ondt'. Og hva da med å tro på Gud? Folk ville jo da pent nødt bli tvunget til det. En annen ting er selvsagt at et helt vanlig menneske som hadde sett Gud i egen person hadde dødd på stedet, men det er en annen sak. Når Gud laget mennesket, så laget han ikke robotter, han lagde vesener med egen vilje. Men dessverre ble Adam og Eva lurt til å gjøre djevelen til herre, og vips er vi der vi er i dag, og har denne diskusjonen.
2) Gud overga joden til Adam, Adam falt og gjorde djevelene til sin herre og dersom overgav jorden til han. Deretter kom Jesus og døde for alle mennesker og all synd og kjøpte retten til joden tilbake (og kjøpte alle mennesker fri) og gav djevelen en reall nesestyver. Jesus gav deretter over hele sullamitten til sine etterfølgere for å forvalte det inntil Han kommer tilbake (som jeg personlig regner med kommer til å skje i min levetid). Dersom ingen ber Gud om noen, kan han gripe inn minimalt. Gud er ikke kaos, men han er orden. Han har 'spilleregler' å forholde seg til, og 'kan' ikke gripe inn i hytt og pine selv om det sårer hans hjerte uendelig å se hva mennesker gjør med seg selv og andre.

Hans eneste måte og vinne menneskene tilbake er Jesus, men han kan ikke og vil ikke tvinge noen å tro på Han. Meningen med livet er veldig enkel; å finne tilbake til Gud, og få så mange andre med på veien som mulig. For en dag er det hele slutt, og da er det for sent. En dag må alle bøye kne, om de vil eller ikke, og bekjenne Jesus som Herre, men dersom man ikke har allerede gjort det, vil det ikke være noen frelse i det på den dagen.

Og helvete er ikke en plass djevelene bor eller regjerer (slik det er veldig vanlig at filmer fremstiller det). Det er et sted laget for å straffe djevelen og hans engler, IKKE mennesker. MEN det er en gang slik at enten så er man sammen med Gud i all evigjet eller så er man borte fra Gud, og da er det bare en annen plass å være.

***

Ser inte helt vad den stora skillnaden mellan kristendomen och uttalade polyteistiska religioner om jag skall vara ärlig...  :Smiley

Da har du virkelig ikke sett godt etter, fordi det er en ENORM forskjell mellom kristen tro og andre religioner. Etter det jeg vet bygger alle religioner på at mennesket må tilfredsstille en gud, og mennesket må bli bedre etc etc. Det er nettopp det MOTSATTE i den kristne tro. Nemlig, vi er alle syndere og står uten ære forran Gud og kan ikke betale for vår egen synd, og vi er fortapt, det er bare å kapitulere med en gang. Det er derfor man trenger Jesus, for å betale for det gale vi har gjort og kunne la oss bli åndelig født på ny og bli Guds barn.

***
en veldig artig ting med kristne. Når de argumenterer mot andre er det greitt å komme med bevis, men vist man fører bevis mot dem henviser de til tro Huh

Hvilket 'beviser'? Det finnes ingen beviser for at evolusjonslæren er riktig dersom du tenker på det. Og for min del må man koke opp så mange 'beviser' man vil, jeg vet hva som er riktig, jeg har opplevd altfor mye til å ha den minste tvil om hva som er sant. Og ja det er snakk om tro, Gud har ikke noen interesse av å 'bevise' at han finnes med å komme ned og la seg intervjue på CNN. Han har gitt menneskene mer enn nok via Jesus, det er mer enn nok der til å velge å tro og ta imot frelse og bli født på ny. Det er en stor feil folk gjør ved å tro at først må jeg bli overbevist om at Gud finnes, så skal jeg bli en kristen. Det er ikke slik det skjer. Det skjer ved at man hører om hva Jesus gjorde, VELGER å tro det er sant, og handler på det. SÅ kommer troen, og erfaringene, det er ikke omvendt.

***
I middelalderen (før Darwin, for de som har sovet i historietimene) var det store temaet for lignende disputaser hvorvidt englene var hankjønn eller hunkjønn. Minst like interessent som den pågående meningsutveksling.  Men her står vi vel foran et snarlig gjennombrudd - i hvert fall for de som er villig til å betale kroner firogtyvetusen for å få vite det.

hehehehe merkelig. Vet du hva; for et par dager siden tenkte jeg faktisk akkurat på dette. Det står faktisk ikke noen plass i Bibelen (som jeg kan huske) om kvinnelige engler, men det står helt klart om mannlige engler. En liten kuriositet...

***
Hvis det er mye hull i evolusjonsteorien, er det jaggu mye hull i bibelen og.


Vel det er enkelt å kaste ut setninger som denne uten snev av backing, og det er lov, men det er det ikke noe hold i. Det er ingen annen bok i hele verden som er blitt så gundig kritisert og i detaljer prøvd å finne hull i, som Bibelen. Men det har ikke skjedd. Selv om de er sterkt uenig i Bibelens innhold, kan de bare konkludere med at den virker autentisk. De som og mener det er hull i dens innhold, leser heller ikke sammenhengen, og drar setninger ut av sin mening.

***
"Da sa Jesus til ham: Stikk ditt sverd i skjeden! for alle som griper til sverd, skal falle for sverd." (Matthew 26:52)

 :Smiley

Som Gladiator her skriver er det snakk om to helt forskjellige ting. I Matteus 10,34 så snakker Jesus om at å tro på han, og ikke bare det, men bare hans navn vil skape 'strid. mellom mennesker. Dette kan man feks se dersom noen i en familie eller vennekrets blir kristen, det er med en gang en 'strid' der. Det er og en profeti (dersom man leser det hele) om at familie medlemmer og venner kommer til å angi hverandre. Dette skjer rundt om i verden i dag, der det er ulovlig å være kristen, og det kommer og til å skje 'i de siste dager' som feks Johannes Åpenbaring snakker om.

Det sitatet som du her skriver er om noe helt annet, det er her snakk om vold/drap og konsekvensene av det. For det første er det snakk om at dersom man gjør en slik handlig vil man ta konsekvensene av det. På den tid dersom man drepte noen ble man selv drept av loven. For det andre er det slik at dersom man leser Johannes 18,10 kan man se det var Peter som trakk sverdet og hogg øret av en av vaktene (som Jesus deretter helbredet), og dersom Peter hadde drept en av vaktene så hadde det hatt store konsekvenser for den kristne tro, så det ville selvsagt Jesus stoppe.

***
Det stämmer nog alldeles säkert. Att det en gång för ca 2000 år sedan fanns en karismatisk och övertygande figur som hette Jesus och som försökte sprida lite "peace, love & understanding", och att denna figur gjorde så pass stort intryck att det senare skrevs historier om hans dåd kan jag mycket väl tänka mig. Men jag vet så pass mycket om hur uppgifter och historier som förs från mun till mun förändras ("muteras"/evolveras) att jag är tämligen säker på att många av uppgifterna om de dåden hade hunnit ta mer eller mindre absurda proportioner när de väl skrevs ned mellan ett par årtionden till ett par hundra år senare...

Det er veldig vanlig å tro at Jesus kom med et fredsbudskap, men det var ikke budskapet. Budskapet var: mennesket er fortapt i sin synd og kan ikke gjøre noe for å komme tilbake til Gud, derfor så gjorde Gud selv jobben og lot sin egen sønn dø (mye mere skjedde men for liten tid til å gå i detaljer) for å ta skylden og betale prisen for all synd med Jesus' blod og liv. Det er derfor det er så viktig med Jesus. Å tro på Gud frelser ikke, man må aktivt ta imot det offer som Jesus gav som var sitt liv og blod. Da vil man bli vasket ren åndelig sett fra all synd, og man blir åndelig født på ny, noe som er veldig konkret og håndfast. For min del feks opplevde jeg det veldig konkret, og kommer aldri til å glemme det. Har heller aldri vært den samme etterpå, det var radikale forandringer i løpet av et par timer.

Det er heller ikke slik at det er en historie som bare er ført videre fra munn til munn. Jødene som skrev ned gamle testamentet såg på det som essensielt at hver eneste bokstav og komma var riktig, og kopierte det videre nøyaktig fra rull til rull. Det nye testamentet ble skrevet ned i forkjellige deler av forskjellige personer kort tid etter det skjedde. Det er og slik at det meste av det nye testamentet er brever, og derfor fantes allerede i skriftlig form. Det er og slik at man gang på gang har funnet gamle kopier av bibelens skrifter, og man gang på gang har sett at ting har ikke endret seg over tid. Det mest kjente eksempelet på dette er de såkalte 'dødehavs rullene'.


Vel det får holde. Husk hva jeg skrev til å begynne med; er ikke ute etter å angripe noen, men går ikke rundt grøten, sier ting som det er.

jarle

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #277 : 02. september 2007, 12:35 »
jarleh: läs igenom tråden.


Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #278 : 02. september 2007, 12:48 »



Når det gjelder evolusjonslæren, så vil jeg begynne med å si at den faktisk ikke er noen vitenskapelig teori, den oppfyller faktisk ikke kriteriene til å viteskapelig sett kunne kalles en teori, men den er best kjent som 'evolusjonsteorien'. Jeg kan dessverre ikke gå i detaljer her, dette har jeg fra en kammerat av meg som har brukt en god del tid på emnet, jeg må si jeg ikke har brydd meg med å diskutere dette så jeg kan dessverre ikke punktvis gå til verks å vise hva kriterier som mangler.


Nå er det jo nettopp dette som er essensen i diskusjonen. Kreasjonisme vs. evousjonsteorien. Hvis du "desverre ikke kan gå innpå detaljene" anser jeg deg som utmeldt av diskusjonen.

Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #279 : 02. september 2007, 13:37 »
Jeg orker ikke ta for meg alle påstandene dine, delvis fordi det meste allerede er blitt sagt i denne tråden, og delvis fordi det er åpenbart at du er såpass hjernevasket at svært lite vil gjøre inntrykk uansett. Likevel vil jeg gjerne kommentere et par punkter:

Når det gjelder evolusjonslæren, så vil jeg begynne med å si at den faktisk ikke er noen vitenskapelig teori, den oppfyller faktisk ikke kriteriene til å viteskapelig sett kunne kalles en teori, men den er best kjent som 'evolusjonsteorien'. Jeg kan dessverre ikke gå i detaljer her, dette har jeg fra en kammerat av meg som har brukt en god del tid på emnet, jeg må si jeg ikke har brydd meg med å diskutere dette så jeg kan dessverre ikke punktvis gå til verks å vise hva kriterier som mangler. Info om dette kan helt sikkert finnes mye om dersom man bruker tid på å google det.

En kompis av deg, sannsynligvis like hjernevasket som du er, har googlet en masse pseudovitenskaplig kreasjoniststoff, og dermed blitt verdens fremste ekspert på evolusjonsbiologi? Narr meg ikke til å le. Det er alltid like patetisk når et eller annet Wikipedia-fantom mener å vite bedre enn verdens ledende forskere på et emne. Enten oppdriver du dokumentasjon på at alle verdens biologiprofessorer (ja, de som faktisk kan noe om dette) har blingset mht. evolusjonsteoriens legitimitet, eller så holder du kjeft.

Dersom noen vil gå rundt og tro man har aper i slekta, er de selvsagt fri til det, men det er ihvertfall ikke aper i min slekt. Så evolusjonslæren er med andre ord en lære, eller du kan kalle det en trosretning eller religion, for det er akkurat det det er; folk velger å tro det. Som regel på absurd dårlig grunnlag, som feks de går rundt og tror det er bevist, noe det ikke er og heller aldri kommer til å bli. Selvsagt finnes det en form for evolusjon i Guds skaperverk, han er jo ikke dum, men det er ikke det samme som vi stammer fra apene.

1. Evolusjonsteorien hevder ikke at vi stammer fra apene; dette vrøvlet propageres av bedehusidioter som frykter vitenskapen fordi de ikke forstår den. Du fremstår ikke akkurat som noen autoritet på dette feltet med slike feiloppfatninger innenbords. Mennesker og aper har felles forfedre.

2. "Absurd dårlig grunnlag"? Det er rett og slett forbløffende at noen kan tro på Bibelen, men avfeie evolusjonsteorien på grunnlag av angivelig manglende beviser. Dette er ikke intellektuell oppriktighet, her utøves regelrett seleksjon, for ikke å snakke om virkelighetsfornektelse.

Det sies og at det hele var et bestillingsverk, og Darwin selv ble en kristen, men har ikke kilde henvisninger på dette.

Et 'bestillingsverk'? Var det Lucifer selv som hadde hyret ham i et forsøk på å villede verden, kanskje? :Smiley

Darwin var forøvrig agnostiker. Det verserer debatt om hvorvidt han ble religiøs på dødsleiet (de aller fleste blir det, da det er en naturlig konsekvens av frykten for å dø), men det har ingenting å si for evolusjonsteoriens legitimitet.

"Dåren sier i sitt hjerte 'Det er ingen Gud'" (Salme 53,1).

Bibelen er flink til å advare folk mot fornuften. Tenker folk for mye, blir religion med ett dårlig business ...

Utlogget Brosche

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #280 : 02. september 2007, 14:16 »
Religious people are like kids!
"Evidence"for Biblical creation is equalent to a child convincing himself that Santa is real!

Denna mannen är uppenbarligen Agnostiker, jag skulle vilja påstå att om han/hon räknade in religionens hela tiden förändrade stora ståndpunkter upp igenom tiderna som jordrotation m.m är steget inte långt till man som "tänkande" människa måste böja sig för ateismen!

Trots allt bra fakta (något moderat framförd i förhållande till min ståndpunkt vill jag påstå):
http://video.google.com/videoplay?docid=-3312283545588749672&q=Creation+%22Science%3Cbr%20/%3E%22+and+the+Scientific&total=274&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

Utlogget Brosche

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #281 : 02. september 2007, 15:49 »
Og helvete er ikke en plass djevelene bor eller regjerer (slik det er veldig vanlig at filmer fremstiller det). Det er et sted laget for å straffe djevelen og hans engler, IKKE mennesker. MEN det er en gang slik at enten så er man sammen med Gud i all evigjet eller så er man borte fra Gud, og da er det bare en annen plass å være.

Ju fler gånger jag läset detta desto mindre förstår jag,men så är det ju i sakens essens att folk som uppfostrats till att tro blint inte kräver så sakliga och genomtänkta argumenter för att foga sig!

Orkar inte komfrontera dig med Bibelcitat eftersom du tydligen är väldigt långt från mottaglig för reella litterära motsägningar i bibeln.
Vilket ochså är upptaget i denna tråden tidigare,så är det väldigt lätt att avfeja med: Det är en tolkningsfråga.

Det är ochså just att Bibelutsagn som blir satt emot väggen av vetenskapliga bevis alltid blir avfejat med -Det är inte så det ska tolkas! 
Som bland mycket annat i min mening leder till att religioner generellt inte har någon substans i över huvud taget utom just att dom är inprentat i vårt psyke med vold och hot i 1000-tals år.

Som Shemhazai sa:"(de aller fleste blir det, da det er en naturlig konsekvens av frykten for å dø)" hur många kristna/hinduer/budisster m.m är inte rädd för att dö ÄN fast dom har en tro,det är en medfödd djurisk instinkt som så många andra...JA -Djurisk.

Så kommer vi till ditt utsagn,om nu inte människan kommer till Helvetet när den dör,MEN om du INTE kommer till himmlen utan "då finns det ju bara en plats kvar att vara på"

Jag får bara ta utgångsläge i att det är till helvetet dom ,(jag) kommer, och att du använder den vanliga trixiga hotpropagandan som används på naiva bönder som inte kunnat läsa i hundratals år,och fråga dig detta:


Boyles lov (gass kjøles ned når den ekspanderer og varmes
opp når den komprimeres) – eller andre varianter.

Først må man vite hvordan Helvetes masse endres over tid. Man må altså få rede på hvor mange
 og hvor fort sjeler kommer til Helvete og hvor mange og hvor fort de forsvinner derfra.
 Jeg mener vi trygt kan slå fast at dersom en sjel først har havnet i helvete,
så kommer man ikke derfra. Derfor; ingen sjeler forlater Helvete.

Når det gjelder antall sjeler som ankommer Helvete må man se på verdens ulike religioner
 som eksisterer i dag. De fleste religioner erklærer at dersom du ikke er tilhenger av deres
 religion, vil du komme til Helvete. Siden det er flere enn en av disse religionene,
og siden mennesker ikke er tilhenger av flere religioner samtidig, må man anta at samtlige
mennesker og sjeler kommer til å ende opp i Helvete. Med dagens tall på fødsler og dødsfall
 kommer antall sjeler i Helvete til å øke drastisk.

Videre må vi beregne endringene i Helvetes volum. Boyles lov slår fast at for at temperaturen
 og trykket skal holdes på samme nivå, må Helvetes volum øke tilsvarende når nye sjeler
 ankommer.

Dette gir to muligheter:

* Om Helvete ekspanderer saktere enn den hastighet nye sjeler kommer til, vil temperaturen
 og trykket øke inntil helvete er løs.

* Om helvete ekspanderer fortere enn den hastighet nye sjeler kommer til, vil temperaturen
 og trykket synke inntil helvete fryser til is.

Så hvilke av disse to mulighetene er korrekt?

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #282 : 02. september 2007, 18:41 »
Jeg orker ikke gå gjennom alt på 19 sider for å svare på alt som skrives som bør svares på, så det får forbli med de siste sidene. Jeg vil og nevne jeg er fra vestlandet og er rett på sak, jeg går ikke rundt grøten, men kaller en spade for en spade. Jeg prøver ikke å såre noen, men sier ting som det er, så ikke ta det opp personlig dersom jeg 'sårer' noen med det jeg skriver.

Når det gjelder evolusjonslæren, så vil jeg begynne med å si at den faktisk ikke er noen vitenskapelig teori, den oppfyller faktisk ikke kriteriene til å viteskapelig sett kunne kalles en teori, men den er best kjent som 'evolusjonsteorien'. Jeg kan dessverre ikke gå i detaljer her, dette har jeg fra en kammerat av meg som har brukt en god del tid på emnet, jeg må si jeg ikke har brydd meg med å diskutere dette så jeg kan dessverre ikke punktvis gå til verks å vise hva kriterier som mangler. Info om dette kan helt sikkert finnes mye om dersom man bruker tid på å google det. Dersom noen vil gå rundt og tro man har aper i slekta, er de selvsagt fri til det, men det er ihvertfall ikke aper i min slekt. Så evolusjonslæren er med andre ord en lære, eller du kan kalle det en trosretning eller religion, for det er akkurat det det er; folk velger å tro det. Som regel på absurd dårlig grunnlag, som feks de går rundt og tror det er bevist, noe det ikke er og heller aldri kommer til å bli. Selvsagt finnes det en form for evolusjon i Guds skaperverk, han er jo ikke dum, men det er ikke det samme som vi stammer fra apene. Det sies og at det hele var et bestillingsverk, og Darwin selv ble en kristen, men har ikke kilde henvisninger på dette.

En ting jeg spesielt vil nevne som er et veldig vanlig spørsmål folk stiller seg er; "Dersom Gud finnes slik Bibelen sier, hvordan kan han da la alt det onde skje?". Dette er et godt spørsmål, og grunnen til at så mange sliter med dette er pga de ikke vet hvordan verden fungerer. Ja, Gud er allmektig, men det betyr ikke han kan styre på som han vil. Han må nemlig forholde seg til visse universelle lover.


***
Hvilket 'beviser'? Det finnes ingen beviser for at evolusjonslæren er riktig dersom du tenker på det. Og for min del må man koke opp så mange 'beviser' man vil, jeg vet hva som er riktig, jeg har opplevd altfor mye til å ha den minste tvil om hva som er sant. Og ja det er snakk om tro, Gud har ikke noen interesse av å 'bevise' at han finnes med å komme ned og la seg intervjue på CNN. Han har gitt menneskene mer enn nok via Jesus, det er mer enn nok der til å velge å tro og ta imot frelse og bli født på ny. Det er en stor feil folk gjør ved å tro at først må jeg bli overbevist om at Gud finnes, så skal jeg bli en kristen. Det er ikke slik det skjer. Det skjer ved at man hører om hva Jesus gjorde, VELGER å tro det er sant, og handler på det. SÅ kommer troen, og erfaringene, det er ikke omvendt.



***
Vel det er enkelt å kaste ut setninger som denne uten snev av backing, og det er lov, men det er det ikke noe hold i. Det er ingen annen bok i hele verden som er blitt så gundig kritisert og i detaljer prøvd å finne hull i, som Bibelen. Men det har ikke skjedd. Selv om de er sterkt uenig i Bibelens innhold, kan de bare konkludere med at den virker autentisk. De som og mener det er hull i dens innhold, leser heller ikke sammenhengen, og drar setninger ut av sin mening.


Vel det får holde. Husk hva jeg skrev til å begynne med; er ikke ute etter å angripe noen, men går ikke rundt grøten, sier ting som det er.

jarle


Jeg er også vestlending og sier rett ut at det er sjelden jeg får høre (lese) så mye pisspreik som her, med mindre jeg snakker med andre av disse superreligiøse folkene, for du finner sjelden folk som har ett mer forvrengt syn på ting enn ekstremister.

Siden jeg mener Shemhazai allerede har fått frem mye av det som er galt med ditt innlegg, velger jeg å ikke kommentere det noe videre.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #283 : 02. september 2007, 18:50 »

Jeg orker ikke gå gjennom alt på 19 sider

Jeg kan dessverre ikke gå i detaljer her, dette har jeg fra en kammerat

Jeg kan dessverre ikke punktvis gå til verks å vise hva kriterier som mangler.


Jeg orket ikke å gå igjennom hele innlegget ditt. Jeg plukket bare ut det som gjør deg til "profet of the year 2007".

Sitat
Enten må man ta et standpunkt å ta konsekvensene av det, eller så er det bare å innse at det kan gå den veien høna sparker når man dør, og ta konsekvensene av det. Men det er enten eller, det er ikke noe 'ja takk begge deler'.

Dette forundret meg litt. Hvordan i "svarte helvete" (beklager) vet du hva som skjer etter ens død? Hvordan vet du hvordan gud benåder og godtar? Er du gud? (Hvis så, gir du meg 20 kg til på benken til jul?)
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #284 : 02. september 2007, 22:18 »
Noen tanker:

Når det gjelder "beviser" for evolusjonsteoriene og kreasjon så vil det antakelig alltid være strid om hvilke forskere som er "seriøse" eller ikke. Det blir for dumt å si, uavhengig av hvilket standpunkt man har, at alle forskerene som har motsatt synspunkt som seg selv er useriøse. Sansynligvis vil man alltid finne "useriøse" forskere på begge sider som man kan bruke som eksempler. Jeg vil anta at det er til dels store huller i teoriene på begge sider. Morsomme sitater som rakker ned på andre sitt synspunkt vil man også finne på begge sider, uten at det beviser noe som helst.

På en måte synes jeg diskusjoner om hva som er mest sannsynlig eller logisk ikke nødvendigvis er det som er mest interessant. Selv den mest logiske eller sannsynlige toeri er ikke nødvendigvis korrekt. En ting jeg synes er interessant er OPPLEVELSENE som har gjort at mange er 100% sikre på at en gud finnes. Det er ikke tvil om at det er mange som har hatt ekstremt sterke opplevelser som har gjort at de har begynt å tro på Gud. Disse kan selvsagt bortforklares av "logikerne" til å være hallusinasjoner eller forsvarsmekanismer i hjernen/bevisstheten, men det kan nok heller ikke bevises så har blir man heller ikke enige.

En interessant filosofisk diskusjon er om tro fører til at man har andre opplevelser enn de som ikke tro. Dvs at pga troen så vil de oppleve ting som er ekte, men de som ikke tror vil ikke se det siden de ikke tror. De som tror og de som ikke tror er på forskjellige "frekvenser" i bevisstheten. Det som begge ser/opplever er like ekte, men det er forskjellig. Dette har man vel hverken bevis eller motbevis for i forskningen så vidt jeg vet, men det er interessante filosofier.     

Som nevnt tidligere så utelukker ikke evolusjon nødvendigvis kreasjon (ref bl.a. sitet fra Paven). Det som jeg synes er mer interessant er hva som var FØR Big Bang (hvis det var noe Big Bang). Hvordan startet alt. Selv om det evolusjonistene mener om Big Bang og evolusjon er 100% riktig, så utelukker heller ikke for andre muligheter FØR Big Bang. Eller?
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!