avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 197482 ganger)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #285 : 02. september 2007, 23:14 »
Det blir for dumt å si, uavhengig av hvilket standpunkt man har, at alle forskerene som har motsatt synspunkt som seg selv er useriøse. Sansynligvis vil man alltid finne "useriøse" forskere på begge sider som man kan bruke som eksempler.

Når jeg snakker om 'seriøse' forskere, sikter jeg til dem som er anerkjent i vitenskaplige kretser for sitt arbeid, som har bidratt til vår allmenne vitenskaplige forståelse idag, og som selvfølgelig nok er utdannet innen emnet de uttaler seg om. Denne betegnelsen har ikke noe med synet på kreasjon vs. evolusjon å gjøre. Derimot, ser vi en ganske klar tendens i at så å si ingen av disse verdens fremste vitenskapsmenn gir støtte til kreasjonisme, hvilket bør gi en viss pekepinn om 'teoriens' (evolusjon har status som vitenskaplig teori, dette har ikke kreasjonisme) vitenskaplige legitimitet. Videre har de aller fleste profilerte 'kreasjonistforskere' en lei tendens til å være utdannet innen helt andre vitenskaplige felt enn biologi, evt. kun ha religiøs utdannelse, og i alle tilfeller har de en underliggende religiøs agenda - de vil at det skal være sant.

Jeg vil anta at det er til dels store huller i teoriene på begge sider.

Hullene i selve evolusjonsteorien er nok ikke ikke så mange som noen vil ha det til. Teoriene om universets opprinnelse, derimot, er nok mer ufullstendige i sin forklaring.

Poenget er dog at disse to ideene, evolusjon og kreasjon, har oppstått på forskjellige vis. Evolusjonsteorien er et resultat av vitenskaplig observasjon - beviser lå til grunn for teoriens unnfangelse. Kreasjonisme, derimot, tar utgangspunkt i religiøs tro, samt et fåfengt 'God of the gaps'-argument. Det er ikke vitenskap.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #286 : 02. september 2007, 23:48 »
Når jeg snakker om 'seriøse' forskere, sikter jeg til dem som er anerkjent i vitenskaplige kretser for sitt arbeid, som har bidratt til vår allmenne vitenskaplige forståelse idag, og som selvfølgelig nok er utdannet innen emnet de uttaler seg om. Denne betegnelsen har ikke noe med synet på kreasjon vs. evolusjon å gjøre. Derimot, ser vi en ganske klar tendens i at så å si ingen av disse verdens fremste vitenskapsmenn gir støtte til kreasjonisme, hvilket bør gi en viss pekepinn om 'teoriens' (evolusjon har status som vitenskaplig teori, dette har ikke kreasjonisme) vitenskaplige legitimitet. Videre har de aller fleste profilerte 'kreasjonistforskere' en lei tendens til å være utdannet innen helt andre vitenskaplige felt enn biologi, evt. kun ha religiøs utdannelse, og i alle tilfeller har de en underliggende religiøs agenda - de vil at det skal være sant.

Dette vet jeg for lite om til å kunne uttale meg om. Føler at det blir litt på sammen måte som når man forsøker å sette seg inn i hvem som har "rett" i forhold til Isreal/Palestina. Man må kunne veldig mye for å kunne ha noe grunnlag for å kunne vurdere noe som helst.

Nå vet ikke jeg hvordan krasjonistene eventuelt bedriver sin "forskning", men jeg antar at det beste og mest vitenskapelige de kan gjøre pr i dag må være å prøve å bevise at evolusjonsteoriene ikke er korrekte? Dvs finne huller, mangler eller feil, og ting som evolusjon ikke kan forklare?

Har du studert dette temaet mye, siden du kjenner tendensen i forhold til forskerne etc? (seriøst spm, ikke noe forsøk på å være sarkastisk eller noe). Det som er vanskelig med slike ting er at det alltid vil komme noen som skal motbevise at tendensen er slik. De vil da komme med argumenter som er vanskelige å ta stilling til for de som ikke kan så mye om temaet. Kildene man da oppsøker vil alle til en viss grad være "biased" (hva nå det måtte hete på norsk).

Når det gjelder agenda eller ikke, så har jeg den oppfatning (riktignok ikke noe bevis) at de som forsker på evolusjon allerede mener de "vet" at evolusjon er svaret, så de ser totalt bort fra mulighten for kreasjon. Dvs at de allerede har forkastet muligheten. Huh
Sitat

Sitat
Hullene i selve evolusjonsteorien er nok ikke ikke så mange som noen vil ha det til. Teoriene om universets opprinnelse, derimot, er nok mer ufullstendige i sin forklaring.

Ja, i følge de som mener at det ikke er så mange huller. Men i følge de som mener det er mange huller så er det mange  huller. Som sagt vanskelig for vanlige folk å forholde seg til...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #287 : 03. september 2007, 00:13 »
Nå vet ikke jeg hvordan krasjonistene eventuelt bedriver sin "forskning", men jeg antar at det beste og mest vitenskapelige de kan gjøre pr i dag må være å prøve å bevise at evolusjonsteoriene ikke er korrekte? Dvs finne huller, mangler eller feil, og ting som evolusjon ikke kan forklare?

Det er stort sett det eneste de gjør, ja, foruten å påstå å ha funnet Noas ark og slikt. Problemet med denne tilnærmingen, er at den baserer seg på et argumentum ad ignorantiam, at siden vitenskapen ikke har svarene, må 'alternativet' (som om det bare finnes ett) være riktig. Å prøve å finne feil i andres teorier uten å fremlegge beviser for ens egen, er ingen vitenskaplig måte å fremme ens ideer på.

Har du studert dette temaet mye, siden du kjenner tendensen i forhold til forskerne etc? (seriøst spm, ikke noe forsøk på å være sarkastisk eller noe).

Jeg er stor fan av forfattere som Richard Dawkins og Sam Harris, så jeg har fulgt denne debatten ganske nøye i lengre tid.

Når det gjelder agenda eller ikke, så har jeg den oppfatning (riktignok ikke noe bevis) at de som forsker på evolusjon allerede mener de "vet" at evolusjon er svaret, så de ser totalt bort fra mulighten for kreasjon. Dvs at de allerede har forkastet muligheten. Huh

Det er riktig at mange sikkert er litt beskyttende overfor teoriene de er vant til å forholde seg til, men samtidig er det forskernes jobb å motbevise gamle teorier i søken etter sannheten. Vitenskapen baserer seg i utgangspunktet på å oppdage sine feil og rette opp i dem (i motsetning til religion, som bare bortforklarer dem), og jeg tror de aller fleste vitenskapsmenn er mye mer opptatt av dette enn å 'redde ansikt'.

En liten 'propagandavideo' som tar for seg dette temaet:

http://youtube.com/watch?v=eA86N8K4VBI

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #288 : 03. september 2007, 07:34 »
Som nevnt tidligere så utelukker ikke evolusjon nødvendigvis kreasjon (ref bl.a. sitet fra Paven). Det som jeg synes er mer interessant er hva som var FØR Big Bang (hvis det var noe Big Bang). Hvordan startet alt. Selv om det evolusjonistene mener om Big Bang og evolusjon er 100% riktig, så utelukker heller ikke for andre muligheter FØR Big Bang. Eller?

Varför skulle "allt" behöva ha startat med Big Bang, bara för att vårt universum som vi känner till det idag anses ha startat med det?

Det deistiska argumentet att "innan allt kom till fanns bara gud" (eller min kaffekopp?) ser jag som en närmast infantil fantasi, uppfunnen av människor för att ge oss en enkel förklaring på något vi inte förstår. Denna typ av fantasi/förklaring är ju grundstenen i alla religioner. Samma metodik används ju också ofta av föräldrar för att stilla sina barns nyskjerrighet...



Sitat
evolusjonister

Evolutionsteorin är en etablerad vetenskaplig teori. "Intelligent design" är inte en vetenskaplig teori, det är en åsikt.

Att kalla någon för "evolutionist" är som att kalla någon som tror på gravitation för "gravitationist".


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #289 : 03. september 2007, 18:43 »
Varför skulle "allt" behöva ha startat med Big Bang, bara för att vårt universum som vi känner till det idag anses ha startat med det?

Nei ikke spør meg. Jeg har ikke påstått det. Jeg mener/tror jo det motsatte. Hvordan startet alt er det jeg lurer på. Jeg driter egentlig i Big Bang. Det forklarer ikke hva som var før Big Bang? Noe må jo ha eksistert før Big Bang? Noe må ha forårsaket det? Det hjelper ikke om det har vært 1000 Big Bang heller. Hva var i tilfelle før det første Big Bang? Eller er det mulig at noe kan være uendelig? Altså at "noe" alltid har vært der? Noe utenfor vår fatteevne? Ingen kan vel egentlig fatte seg hva uendelighet er. Hvis noe alltid har vært der, så blir det like ufattelig om dette skulle være en gud, en kaffekopp, "noe", eller "noe" som egentlig ikke er noenting?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Brosche

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #290 : 03. september 2007, 18:59 »
Noe utenfor vår fatteevne? Ingen kan vel egentlig fatte seg hva uendelighet er.


Där vill jag påstå att essensen till disskutionen om gud finns eller inte startar.
Människan har begränsad kapacitet att greppa et sådant problem som "oändlighet"

Det finns då två rationella lösningar

1 Hitta på någonting som kan begränsa ditt eget behov av att behöva tänka på det.

2 Acceptera att du inte är tillräcklig,men sluta inte jobba mot att förstå.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #291 : 03. september 2007, 19:02 »
En annen ting som man kan bli tullete av å tenke på er at man mener at universet utvider seg? Utvider seg hvor Huh Betyr dette at noe er utenfor universet? Hva er i tilfelle det for noe rart? Kaffekoppen?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Zuul

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #292 : 03. september 2007, 19:06 »
Vist sannheten om eksistensen er noe som helst i nærheten av noe folk har skrevet eller tenkt til nå er det ærlig talt litt skuffende.

I virkligheten er det nok en forklaring som ligger utenfor selv menneskets fantasi. Og da utelukker jeg detaljfikserte guder, vitenskap på det nivået den ligger i dag og sci fi forfattere.

Tenk hvor sært det hadde vært da.

- Hei. Jeg er herren din Gud. Jeg har skapt hele det uendelige universet. Det innebærer milliarder på milliarder av stjerner, galakser, planetet, vesen osv. Langt forbi din vesle fatteevne.
Men jeg driter i alt det. Her har du ti regler du skal følge. Vist ikke skal du faen meg få. Jeg  har et helt univers å boltre meg med, men det vikigste er altså at du føler disse reglene.  Takk for oppmerskomheten. PS, det er spesielt viktig at du ikke ligger med noen av samme kjønn

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #293 : 03. september 2007, 20:13 »
Vist sannheten om eksistensen er noe som helst i nærheten av noe folk har skrevet eller tenkt til nå er det ærlig talt litt skuffende.

I virkligheten er det nok en forklaring som ligger utenfor selv menneskets fantasi. Og da utelukker jeg detaljfikserte guder, vitenskap på det nivået den ligger i dag og sci fi forfattere.

Tenk hvor sært det hadde vært da.

- Hei. Jeg er herren din Gud. Jeg har skapt hele det uendelige universet. Det innebærer milliarder på milliarder av stjerner, galakser, planetet, vesen osv. Langt forbi din vesle fatteevne.
Men jeg driter i alt det. Her har du ti regler du skal følge. Vist ikke skal du faen meg få. Jeg  har et helt univers å boltre meg med, men det vikigste er altså at du føler disse reglene.  Takk for oppmerskomheten. PS, det er spesielt viktig at du ikke ligger med noen av samme kjønn
Utrolig bra formulert!
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #294 : 03. september 2007, 20:19 »
Det er ganske kult å tenke på hva de mener det observerbare universet inneholder og hvor stort det er. Det som hevdes er bl.a.:

Med en fart å 220 km/s bruker vårt solsystem 226 millioner år på ett omløp rundt galaksen Melkeveiens sentrum. Dette er altså bare vår galakse. EN enkelt galakse. EN galakse kan inneholde opp til 1000 milliarder stjerner. Prøv å forestille deg 1000 milliarder stjerner? Helt ufattelig mange. I EN galakse. Men når man våkner opp igjen etter å ha svimt av så blir det enda værre. Man regner med at det finnes ca 100 milliarder galakser... KLOINK!! Takk for i dag!!!
 
For å tenke litt annerledes så kan man jo regne på hvor lang tid man ville ha brukt på å kjøre rundt melkeveien med bil i f.eks 100 km/t. Da ville man bruke 1789 milliarder år... Hvis man bestemmer seg for å fortsette rundt hele universet så vil manda ha tilbakelagt ca en tusenmilliarddel av veien. GOING!!!!!!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #295 : 03. september 2007, 20:20 »
Utrolig bra formulert!

Hvis noen omtaler noe som noen har skrevet som "utrolig", så er jo det egentlig nesten en fornærmelse...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #296 : 03. september 2007, 20:22 »
En annen ting som man kan bli tullete av å tenke på er at man mener at universet utvider seg? Utvider seg hvor Huh Betyr dette at noe er utenfor universet? Hva er i tilfelle det for noe rart? Kaffekoppen?


Hehe. Det minner mig om vad mina föräldrar sa till mig när jag var liten.
Extremt masete och konstant ifrågasättande David, 5 år, hade antagligen masat hål i huvudet på dem om ett svar på vad som fanns utanför universum eller något liknande varvid de svarade "det är inte meningen att man skall tänka på sånt David, man kan bli tokig av det" (vilket väl egentligen bara fick mig att fundera ännu mer över det...).  Grin


Vist sannheten om eksistensen er noe som helst i nærheten av noe folk har skrevet eller tenkt til nå er det ærlig talt litt skuffende.

I virkligheten er det nok en forklaring som ligger utenfor selv menneskets fantasi. Og da utelukker jeg detaljfikserte guder, vitenskap på det nivået den ligger i dag og sci fi forfattere.

Tenk hvor sært det hadde vært da.

- Hei. Jeg er herren din Gud. Jeg har skapt hele det uendelige universet. Det innebærer milliarder på milliarder av stjerner, galakser, planetet, vesen osv. Langt forbi din vesle fatteevne.
Men jeg driter i alt det. Her har du ti regler du skal følge. Vist ikke skal du faen meg få. Jeg  har et helt univers å boltre meg med, men det vikigste er altså at du føler disse reglene.  Takk for oppmerskomheten. PS, det er spesielt viktig at du ikke ligger med noen av samme kjønn

 rofl


Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #297 : 03. september 2007, 20:30 »
Hvis noen omtaler noe som noen har skrevet som "utrolig", så er jo det egentlig nesten en fornærmelse...

Sant nok, men hvis man har et positivt ord etter f.eks "utrolig", så blir det til en positiv betydning. Hadde det stått "utrolig formulert" så hadde det vært negativt.
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #298 : 03. september 2007, 20:31 »
"Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind- bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist's, but that's just peanuts to space."

"There is a theory which states that if ever anybody discovers exactly what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable. There is another theory which states that this has already happened."

- Douglas Adams


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #299 : 03. september 2007, 20:31 »
Sant nok, men hvis man har et positivt ord etter f.eks "utrolig", så blir det til en positiv betydning. Hadde det stått "utrolig formulert" så hadde det vært negativt.

Shit. Du har rett. Faen.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!