avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 197975 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #300 : 03. september 2007, 20:33 »
"Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind- bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the chemist's, but that's just peanuts to space."

"There is a theory which states that if ever anybody discovers exactly what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable. There is another theory which states that this has already happened."

- Douglas Adams

Haha, Adams er Kongen. Bøkene hans er helt fantastiske. Improbability drive...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #301 : 03. september 2007, 20:38 »
Mer Douglas Adams:

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. Life is a level of complexity that almost lies outside our vision; it is so far beyond anything we have any means of understanding that we just think of it as a different class of object, a different class of matter; 'life', something that had a mysterious essence about it, was God given, and that's the only explanation we had. The bombshell comes in 1859 when Darwin publishes 'On the Origin of Species'. It takes a long time before we really get to grips with this and begin to understand it, because not only does it seem incredible and thoroughly demeaning to us, but it's yet another shock to our system to discover that not only are we not the centre of the Universe and we're not made by anything, but we started out as some kind of slime and got to where we are via being a monkey. It just doesn't read well."

"The world is a thing of utter inordinate complexity and richness and strangeness that is absolutely awesome. I mean the idea that such complexity can arise not only out of such simplicity, but probably absolutely out of nothing, is the most fabulous extraordinary idea. And once you get some kind of inkling of how that might have happened, it's just wonderful. And . . . the opportunity to spend 70 or 80 years of your life in such a universe is time well spent as far as I am concerned."

"The fact that we live at the bottom of a deep gravity well, on the surface of a gas covered planet going around a nuclear fireball 90 million miles away and think this to be normal is obviously some indication of how skewed our perspective tends to be."

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day."


Utlogget |Andreas|

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #302 : 03. september 2007, 21:00 »
Jeg driter egentlig i Big Bang. Det forklarer ikke hva som var før Big Bang? Noe må jo ha eksistert før Big Bang? Noe må ha forårsaket det?

Helt enig i at det er dette som er det virkelig interessante. Greit nok, det skjedde et Big Bang, og jorden ble ble merkelig nok slik den er idag på grunn av dette...skal man tro vitenskapen. Ganske fasinerende når man ser på alt som skjer på denne planeten.

En skulle tro at en eller annen fremdrivende kraft står bak dette. Merkelig hvis alt dette skulle oppstå uten en bevisst tanke bak. Like merkelig som det motsatte.

Det som er irriterende er hvordan denne eventuelle forårsakende bevisstheten kunne overlate hele dette universet til oss uten å "røpe" hva som er meningen med alt. Hvorfor ting fungerer som det gjør, og hvem som eventuelt har noe utbytte av det. Ja hvem skulle det vært? Den som skapte det? Eller menneskene og dyrene som for gleden av å leve? Nesten rart at ikke flere er mer opptatt av å fundere på disse tingene istedenfor alt det som i den store sammenhengen er ubetydelig. Nesten absurd at folk tar det for gitt at de faktisk lever på en liten planet, midt i et uendelig svart rom, uten egentlig å vite hvorfor.

Dog, når jeg tenker meg om synes faktisk urovekkende mange å gjøre nettopp det. Nesten synd at en stor til av verdens befolkning allerede har festet lit til, og slått seg til ro med diverse kilder som hevder å ha funnet svaret. Tenk på all hjernekapasiteten som går tapt som en følge av overbevisningens kraft, er en tanke som har slått meg.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #303 : 03. september 2007, 21:06 »
"The fact that we live at the bottom of a deep gravity well, on the surface of a gas covered planet going around a nuclear fireball 90 million miles away and think this to be normal is obviously some indication of how skewed our perspective tends to be."

Haha den var bra. Det er egentlig ufattelig hvor mye folk tar som en selvfølge. At f.eks såpass få mennesker bryr seg om hvordan kroppen fungerer er jo et mysterium. Men det er mulig at dette rett og slett er en slags forsvarsmekanisme som hindrer folk i å bli gale.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Zuul

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #304 : 03. september 2007, 21:07 »
Tenk på all hjernekapasiteten som går tapt som en følge av overbevisningens kraft, er en tanke som har slått meg.

Vist man føler seg hellig overbevist om å besitte sannheten tør jeg påstå at det ikke akkurat er hjernekapasitet som er tapt for menneskeheten. Det som driver oss framover som art er nettopp jakten på nye svar, trangen til å finne ut mer, og jakten på hva som ligger under neste svar.

Slår man seg til ro med en forklaring og synes den er endelig har man gitt avkall på det som definerer oss som art.  De folka kunne like gjerne blitt igjen på en savanne et sted

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #305 : 03. september 2007, 21:15 »
Vist man føler seg hellig overbevist om å besitte sannheten tør jeg påstå at det ikke akkurat er hjernekapasitet som er tapt for menneskeheten. Det som driver oss framover som art er nettopp jakten på nye svar, trangen til å finne ut mer, og jakten på hva som ligger under neste svar.

Slår man seg til ro med en forklaring og synes den er endelig har man gitt avkall på det som definerer oss som art.  De folka kunne like gjerne blitt igjen på en savanne et sted

Det er sant! Øh, oh shit. Kan du kjøre meg til savannen?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Zuul

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #306 : 03. september 2007, 21:18 »
Yoga er en indre reise, ergo søker du svar. Forøvrig tror jeg aldri du forlot savannen heller Jan B. Du er overalt

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #307 : 03. september 2007, 21:18 »
En skulle tro at en eller annen fremdrivende kraft står bak dette. Merkelig hvis alt dette skulle oppstå uten en bevisst tanke bak. Like merkelig som det motsatte.

Jepp. Men för mig ter sig faktiskt idéen att det skulle vara en tanke bakom det hela mer absurd än att det inte är det.


Nesten rart at ikke flere er mer opptatt av å fundere på disse tingene istedenfor alt det som i den store sammenhengen er ubetydelig. Nesten absurd at folk tar det for gitt at de faktisk lever på en liten planet, midt i et uendelig svart rom, uten egentlig å vite hvorfor.

Sant, men skulle folk genom tiderna ägnat mycket tid åt att fundera över det istället för allt som är obetydligt i sammanhanget så hade nog inte så mammutar jagats, bär samlats, åkrar plöjts, korn såtts och skördats, etc...


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #308 : 03. september 2007, 21:21 »
För mig ter sig faktiskt idéen att det skulle vara en tanke bakom det hela mer absurd än att det inte är det.

Veldig mye av det som det beviselig er en tanke bak er jo også helt absurd. Uten sammenligning forøvrig...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget |Andreas|

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #309 : 03. september 2007, 22:00 »
Jepp. Men för mig ter sig faktiskt idéen att det skulle vara en tanke bakom det hela mer absurd än att det inte är det.

Ja...jeg får rett og slett ikke bestemt meg for hva som virker mest fornuftig. At jeg og du faktisk eksisterer som tenkende vesner, uten at noen/noe på forhånd har definert et tenkende vesen, og "satt det ut i live", er utenfor min fatteevne. Da kan man si; ja men det har utviklet seg. Det at ting utvikler seg må jo også være et resultat av at noe/noen ser det fordelaktig at det utvikler seg. Eller er det kun arten selv som på et finurlig vis finner ut av dette uten ytre påvirkninger. Etter min logikk må det være en påvirkning fra noe, for at et resultat skal oppnås. Og da sikter jeg absolutt ikke til en gud i tradisjonell forstand....
 

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #310 : 03. september 2007, 22:06 »
Ja...jeg får rett og slett ikke bestemt meg for hva som virker mest fornuftig. At jeg og du faktisk eksisterer som tenkende vesner, uten at noen/noe på forhånd har definert et tenkende vesen, og "satt det ut i live", er utenfor min fatteevne. Da kan man si; ja men det har utviklet seg. Det at ting utvikler seg må jo også være et resultat av at noe/noen ser det fordelaktig at det utvikler seg. Eller er det kun arten selv som på et finurlig vis finner ut av dette uten ytre påvirkninger. Etter min logikk må det være en påvirkning fra noe, for at et resultat skal oppnås. Og da sikter jeg absolutt ikke til en gud i tradisjonell forstand....

Det kallas evolution. Evolutionen grundar sig i att levande organismer utvecklas från en form till en annan från generation till generation, genom att tillpassa sig till sin levnadsmiljö. Den här tråden handlar till stor del om just det. Läs den från start så får du antagligen svar på många av dina funderingar.



Utlogget |Andreas|

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #311 : 03. september 2007, 22:33 »
Ehh.. Det kallas evolution. Evolutionen grundar sig i att levande organismer utvecklas från en form till en annan från generation till generation, genom att tillpassa sig till sin levnadsmiljö. Den här tråden handlar till stor del om just det. Läs den från start så får du antagligen svar på många av dina funderingar.



Fullstendig klar over det. Men etter min mening så forklarer det ingenting. Hva er hensikten med evolusjon? Isolert sett er tydeligvis poenget at artene skal tilpasse og utvikle seg. Men videre; hva er poenget med at artene gjør dette? Hvem gangner det hvis det ikke er en tanke bak det hele? Artene selv? De dør jo uansett før eller siden. Men de hadde et best mulig liv mens de levde. Javel...sikkert vel og bra det kan man si. Poenget er at det det gir ikke noe dypere forklaring enn at evolusjon faktisk forekommer...

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #312 : 03. september 2007, 22:45 »
Fullstendig klar over det. Men etter min mening så forklarer det ingenting. Hva er hensikten med evolusjon? Isolert sett er tydeligvis poenget at artene skal tilpasse og utvikle seg. Men videre; hva er poenget med at artene gjør dette? Hvem gangner det hvis det ikke er en tanke bak det hele? Artene selv? De dør jo uansett før eller siden. Men de hadde et best mulig liv mens de levde. Javel...sikkert vel og bra det kan man si. Poenget er at det det gir ikke noe dypere forklaring enn at evolusjon faktisk forekommer...

Varför måste det finnas en djupare förklaring? Varför måste det gagna "någon"? Vad skulle vara poängen med det?

Varför inte bara vara tillfreds med tanken om att vi kanske är här utan någon speciell grund, och istället vara tacksam för att just du finns och passa på att göra det bästa ut av den tid du fått?

Som Albert Einstein sa:

"Strange is our situation here on Earth. Each of us comes for a short visit, not knowing why, yet sometimes seeming to divine a purpose. From the standpoint of daily life, however, there is one thing we do know: that man is here for the sake of other men -- above all for those upon whose smiles and well-being our own happiness depends."



Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #313 : 03. september 2007, 22:52 »
http://youtube.com/watch?v=TTOzM2-jxyg

Det er en veldig menneskelig greie å tenke teleologisk, å tro at alt må ha en hensikt. Likevel er og blir det presumptivt.

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #314 : 04. september 2007, 07:56 »
Varför måste det finnas en djupare förklaring? Varför måste det gagna "någon"? Vad skulle vara poängen med det?

Varför inte bara vara tillfreds med tanken om att vi kanske är här utan någon speciell grund, och istället vara tacksam för att just du finns och passa på att göra det bästa ut av den tid du fått?

Som Albert Einstein sa:

"Strange is our situation here on Earth. Each of us comes for a short visit, not knowing why, yet sometimes seeming to divine a purpose. From the standpoint of daily life, however, there is one thing we do know: that man is here for the sake of other men -- above all for those upon whose smiles and well-being our own happiness depends."


Jeg er ikke religiøs og er også av den oppfatning som deg, men ser ikke like enkelt på det. At vi og de atomer og partikler vi er bygd opp av er klar over vår egen eksistens, bringer det hele opp på et nivå som når man blir eldre, tror jeg, får oss til å vise mer respekt for det ufattelige.
Jeg er ikke ung nok til å vite alt, var det en som sa, husker ikke hvem.

For øvrig så trodde Einstein på en Gud, dog hadde han ikke en personlig.

Albert Einstein (1879-1955)
Einstein is probably the best known and most highly revered scientist of the twentieth century, and is associated with major revolutions in our thinking about time, gravity, and the conversion of matter to energy (E=mc2). Although never coming to belief in a personal God, he recognized the impossibility of a non-created universe. The Encyclopedia Britannica says of him: "Firmly denying atheism, Einstein expressed a belief in "Spinoza's God who reveals himself in the harmony of what exists." This actually motivated his interest in science, as he once remarked to a young physicist: "I want to know how God created this world, I am not interested in this or that phenomenon, in the spectrum of this or that element. I want to know His thoughts, the rest are details." Einstein's famous epithet on the "uncertainty principle" was "God does not play dice" - and to him this was a real statement about a God in whom he believed. A famous saying of his was "Science without religion is lame, religion without science is blind."

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!