avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 198309 ganger)

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #315 : 04. september 2007, 08:15 »

Jeg er ikke ung nok til å vite alt, var det en som sa, husker ikke hvem.

For øvrig så trodde Einstein på en Gud, dog hadde han ikke en personlig.

Oscar Wilde....

Et av de beste sitatene gjennom tidene spør du meg!
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #316 : 04. september 2007, 08:28 »
Fullstendig klar over det. Men etter min mening så forklarer det ingenting. Hva er hensikten med evolusjon? Isolert sett er tydeligvis poenget at artene skal tilpasse og utvikle seg. Men videre; hva er poenget med at artene gjør dette? Hvem gangner det hvis det ikke er en tanke bak det hele? Artene selv? De dør jo uansett før eller siden. Men de hadde et best mulig liv mens de levde. Javel...sikkert vel og bra det kan man si. Poenget er at det det gir ikke noe dypere forklaring enn at evolusjon faktisk forekommer...

Det er ikke noe poeng i at artene gjør det - de fleste gjør det ikke - og går til grunne. Miljøet derimot endrer seg stadig - enten reelt på stedet over tid, eller ved arters forflyttning.
Det er ikke en bevisst handling å utvikle seg - det er dels uhell og tilfeldigheter (flaskehalser og mutasjoner) og dels en heldig følge av den gentiske variasjonen innen en art.
Individet i seg selv gir katta i det, men får den formert seg og endog formert seg et snev bedre enn andre på grunn av av de mer eller minder tilfeldige eller heldige omstendighetene, så er det jo kjekkt Smiley



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #317 : 04. september 2007, 08:34 »
Jeg er ikke ung nok til å vite alt, var det en som sa, husker ikke hvem.

Oscar Wilde ja, som ovanstående postare nämner. En annan version är: "The old believe everything, the middle-aged suspect everything, the young know everything". 

For øvrig så trodde Einstein på en Gud, dog hadde han ikke en personlig.

Albert Einstein (1879-1955)
Einstein is probably the best known and most highly revered scientist of the twentieth century, and is associated with major revolutions in our thinking about time, gravity, and the conversion of matter to energy (E=mc2). Although never coming to belief in a personal God, he recognized the impossibility of a non-created universe. The Encyclopedia Britannica says of him: "Firmly denying atheism, Einstein expressed a belief in "Spinoza's God who reveals himself in the harmony of what exists." This actually motivated his interest in science, as he once remarked to a young physicist: "I want to know how God created this world, I am not interested in this or that phenomenon, in the spectrum of this or that element. I want to know His thoughts, the rest are details." Einstein's famous epithet on the "uncertainty principle" was "God does not play dice" - and to him this was a real statement about a God in whom he believed. A famous saying of his was "Science without religion is lame, religion without science is blind."


Einsteins, och många andra vetenskapsmän genom tiderna, syn på "gud" var/är av panteistisk karaktär. Panteism grundar sig i uppfattningen att hela naturen, världen och universum (allt) är gud, och att "han" inte är något mer än detta. Kort och gott; allt är gud. Denna syn kan ju inte jämföras med t.ex. bibelns eller koranens personliga och naturlagsbrytande gudar mer än till benämningen ("gud"). Panteism är ateism men med ett annat språkbruk.


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #318 : 04. september 2007, 08:47 »
Dessa citat av Einstein sätter kanske hans syn på saken i perspektiv:

"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."

"I am a deeply religious nonbeliever. This is a somewhat new kind of religion. I have never imputed to Nature a purpose or a goal, or anything that could be understood as anthropomorphic. What I see in Nature is a magnificent structure that we can comprehend only very imperfectly, and that must fill a thinking person with a feeling of humility. This is a genuinely religious feeling that has nothing to do with mysticism. The idea of a personal God is quite alien to me and seems even naive."


Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #319 : 04. september 2007, 08:54 »
Hvis dere virkelig lurer, kan jeg sikkert kjapt finne ut hvordan verden ble skapt.

Er sikkert greit å bare gugle det.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget |Andreas|

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #320 : 04. september 2007, 08:58 »
Varför måste det finnas en djupare förklaring? Varför måste det gagna "någon"? Vad skulle vara poängen med det?


Ikke vet jeg. Jeg stiller bare et spørsmålstegn ved hvorvidt det faktisk er mulig at noe poengløst resulterer i dannelsen av et univers, og frembringelsen av liv.




Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #321 : 04. september 2007, 09:45 »
Jeg vil ikke kalle Einstein for en ateist eller Panteist. Han sa eksplisitt at han ikke var en panteist. Det høres ut som et skjellsutrykk egentlig.
Men han trodde ikke på et liv etter døden, så han var jo ikke religiøs i ordinær forstand.
Jeg for min del er ikke overbevist om at det ikke er et liv etter døden, men min holdning er at jeg ikke vet. 

Jeg prøver bare å få fram en litt annen vinkel og limer også inn et annet sitat fra Einstein, sannsynligvis fra samme kilde som deg Beef.

"Our situation on this earth seems strange. Every one of us appears here involuntary and uninvited for a short stay, without knowing the whys and the wherefore. In our daily lives we only feel that man is here for the sake of others, for those whom we love and for many other beings whose fate is connected with our own." ... "The most beautiful and deepest experience a man can have is the sense of the mysterious. It is the underlying principle of religion as well as all serious endeavour in art and science. He who never had this experience seems to me, if not dead, then at least blind. To sense that behind anything that can be experienced there is a something that our mind cannot grasp and whose beauty and sublimity reaches us only indirectly and as a feeble reflection, this is religiousness. In this sense I am religious. To me it suffices to wonder at these secrets and to attempt humbly to grasp with my mind a mere image of the lofty structure of all that there is." Einstein's speech 'My Credo' to the German League of Human Rights, Berlin, autumn 1932, Einstein: A Life in Science, Michael White and John Gribbin, Page 262.


Og jeg limer videre inn fra Time Magazine.

Einstein did, however, retain from his childhood religious phase a profound faith in, and reverence for, the harmony and beauty of what he called the mind of God as it was expressed in the creation of the universe and its laws. Around the time he turned 50, he began to articulate more clearly--in various essays, interviews and letters--his deepening appreciation of his belief in God, although a rather impersonal version of one. One particular evening in 1929, the year he turned 50, captures Einstein's middle-age deistic faith. He and his wife were at a dinner party in Berlin when a guest expressed a belief in astrology. Einstein ridiculed the notion as pure superstition. Another guest stepped in and similarly disparaged religion. Belief in God, he insisted, was likewise a superstition.
At this point the host tried to silence him by invoking the fact that even Einstein harbored religious beliefs. "It isn't possible!" the skeptical guest said, turning to Einstein to ask if he was, in fact, religious. "Yes, you can call it that," Einstein replied calmly. "Try and penetrate with our limited means the secrets of nature and you will find that, behind all the discernible laws and connections, there remains something subtle, intangible and inexplicable. Veneration for this force beyond anything that we can comprehend is my religion. To that extent I am, in fact, religious."

Shortly after his 50th birthday, Einstein also gave a remarkable interview in which he was more revealing than he had ever been about his religious sensibility. It was with George Sylvester Viereck, who had been born in Germany, moved to America as a child and then spent his life writing gaudily erotic poetry, interviewing great men and expressing his complex love for his fatherland. Einstein assumed Viereck was Jewish. In fact, Viereck proudly traced his lineage to the family of the Kaiser, and he would later become a Nazi sympathizer who was jailed in America during World War II for being a German propagandist.

Viereck began by asking Einstein whether he considered himself a German or a Jew. "It's possible to be both," replied Einstein. "Nationalism is an infantile disease, the measles of mankind."

Should Jews try to assimilate? "We Jews have been too eager to sacrifice our idiosyncrasies in order to conform."

To what extent are you influenced by Christianity? "As a child I received instruction both in the Bible and in the Talmud. I am a Jew, but I am enthralled by the luminous figure of the Nazarene."

You accept the historical existence of Jesus? "Unquestionably! No one can read the Gospels without feeling the actual presence of Jesus. His personality pulsates in every word. No myth is filled with such life."

Do you believe in God? "I'm not an atheist. I don't think I can call myself a pantheist. The problem involved is too vast for our limited minds. We are in the position of a little child entering a huge library filled with books in many languages. The child knows someone must have written those books. It does not know how. It does not understand the languages in which they are written. The child dimly suspects a mysterious order in the arrangement of the books but doesn't know what it is. That, it seems to me, is the attitude of even the most intelligent human being toward God. We see the universe marvelously arranged and obeying certain laws but only dimly understand these laws."

Is this a Jewish concept of God? "I am a determinist. I do not believe in free will. Jews believe in free will. They believe that man shapes his own life. I reject that doctrine. In that respect I am not a Jew."

Is this Spinoza's God? "I am fascinated by Spinoza's pantheism, but I admire even more his contribution to modern thought because he is the first philosopher to deal with the soul and body as one, and not two separate things."

Do you believe in immortality? "No. And one life is enough for me."

Einstein tried to express these feelings clearly, both for himself and all of those who wanted a simple answer from him about his faith. So in the summer of 1930, amid his sailing and ruminations in Caputh, he composed a credo, "What I Believe," that he recorded for a human-rights group and later published. It concluded with an explanation of what he meant when he called himself religious: "The most beautiful emotion we can experience is the mysterious. It is the fundamental emotion that stands at the cradle of all true art and science. He to whom this emotion is a stranger, who can no longer wonder and stand rapt in awe, is as good as dead, a snuffed-out candle. To sense that behind anything that can be experienced there is something that our minds cannot grasp, whose beauty and sublimity reaches us only indirectly: this is religiousness. In this sense, and in this sense only, I am a devoutly religious man."





Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #322 : 04. september 2007, 09:56 »
Jeg ser ikke helt hva Einstein har med dette å gjøre. Et geni, riktignok, men det betyr ikke at han var ufeilbarig. For eksempel: Einstein var sosialist, men jeg ser ikke TFs medlemmer tilbe Marx av den grunn.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #323 : 04. september 2007, 10:02 »
Oscar Wilde....

Et av de beste sitatene gjennom tidene spør du meg!

Nei, disse bevingede Oscar-ord slår dem alle!

"En mann som preker moral, er som regel en hykler, og de kvinnene som gjør det, er uten unntak stygge."

Til og med Falsk Mathisen fikk med seg denne universelle sannheten!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #324 : 04. september 2007, 10:08 »
Jeg ser ikke helt hva Einstein har med dette å gjøre. Et geni, riktignok, men det betyr ikke at han var ufeilbarig. For eksempel: Einstein var sosialist, men jeg ser ikke TFs medlemmer tilbe Marx av den grunn.

Jepp!
Og hva er poenget med å "bevise" at et såkalt geni ikke hadde noen gudstro lissom?
Selv er jeg ateist, men har store problemer med å se at det skal være problematisk at noen er både religiøs og vitenskapsperson. Det er jo flusst av slike forskere, og de som er seriøse greier fint å skille snørr og barter - det være seg de forsker innen kvantemekanikk eller evolusjonsbiologi.

Med mindre en er ala de evangelikerne som blei framstilt på NRK i går kveld........ Himmel og hav.  Det var egentlig en skremmende "dokumentar"!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #325 : 04. september 2007, 13:21 »
Med mindre en er ala de evangelikerne som blei framstilt på NRK i går kveld........ Himmel og hav.  Det var egentlig en skremmende "dokumentar"!
Hjernevasking er vel rette ordet.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #326 : 04. september 2007, 13:31 »
Hjernevasking er vel rette ordet.


Jepp! men det kule var jo at de forsåvidt sto fram og synes det var helt greit med hjernevasking av barn også dah - fordi alle andre religioner gjorde det lissom...... gale gale mennesker!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #327 : 04. september 2007, 13:37 »
Håper virkelig ikke at folk tror at det er sånn det gjøres i den gjennomsnittlige, "normale", norske menigheten..Tongue Sjelden jeg blir sjokkert, men jeg ble det av det programmet der, altså. Sad
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #328 : 04. september 2007, 13:53 »

Jepp! men det kule var jo at de forsåvidt sto fram og synes det var helt greit med hjernevasking av barn også dah - fordi alle andre religioner gjorde det lissom...... gale gale mennesker!

Hvilket program var det? Hva handlet det om?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #329 : 04. september 2007, 14:07 »
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!