avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 198338 ganger)

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #420 : 28. september 2007, 15:57 »
Det er vel noe som heter skatteundragelse så vidt jeg vet.. Dessuten så er det ikke sikkert at Edvardsen hadde den fine bilen osv her i Norge.
Det er klart at folk vil sverte folk som lurer andre mennesker og tjener penger på dette.

Denne pastoren min mor gikk til var visst veldig god på helbredelse. Han hadde helbredet mange personer før, med 'gode resultater'.
Hadde ho ringt Pedersen, så hadde han vel helbredet ho over telefonen tenker jeg :Smiley
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #421 : 28. september 2007, 16:11 »
Det er vel noe som heter skatteundragelse så vidt jeg vet.. Dessuten så er det ikke sikkert at Edvardsen hadde den fine bilen osv her i Norge.
Det er klart at folk vil sverte folk som lurer andre mennesker og tjener penger på dette.

Nå antyder du at Edvardsen er en skatteunndrager og en løgner. Det er ganske drøyt. Alt dette pg.a. "har hørt andre har sagt" og egne konklusjoner. Er det ikke sånn falske rykter oppstår? Hvem lurer hvem forresten? Skal man si at alle de som ikke tror det samme som en selv lurer folk? Skal jeg begynne å si at ateister lurer folk? Eller Human-etisk forbund som har medlemskontigent lurer penger av folk fordi jeg mener ting de sier ikke er sant?

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #422 : 28. september 2007, 16:19 »
Altså, jeg håper du tok det med skattefusk med en klype salt. Jeg mener ikke at Edvardsen er en skatteundrager, det har jeg ingen innsikt i så der skal jeg ikke uttale meg.

Ang at han er en løgner så burde jeg vel ikke uttale meg der heller, men jeg mener at han er det pga at jeg mener han tjener penger ved å lure folk.

Det var nettopp hans tidligere kollega som snakket om alt dette Edvardsen drev med, og han har vel ganske så god greie på hva han snaker om. Om alt er sant, det er en annen historie derimot.

Den dagen du kan vitenskapelig bevise at helbredelse kan skje på den måten du og f.eks Edvardsen fremstiller det, da skal jeg trekke tilbake påstanden om at det er lureri.

Jeg er ikke medlem i Human-etisk forbund, men jeg vet hverfall at de ikke samler inn penger fra folk som en belønning ved at de har 'helbredet noen'. De lurer ingen, nettopp pga de ikke driver med slik virksomhet.
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #423 : 28. september 2007, 16:40 »
Den dagen du kan vitenskapelig bevise at helbredelse kan skje på den måten du og f.eks Edvardsen fremstiller det, da skal jeg trekke tilbake påstanden om at det er lureri.

Angående dokumentasjon på helbredelser og bønn:

http://www.mjl.no/art.php?i=168

http://www.24-7prayer.com/cm/news/503?sid=4d936aa11874043ae3edf13f63f71bf2

Husker også en episode av den danske utgaven av Åndenes makt, der en forsøksperson ble helbredet av dobbeltsyn. Han ble kontrollert etterpå, og det var liten tvil om helbredelsen. Vet ikke om det går an å få en DVD av den episoden nå. Tror det var episode 2, første sesong.

http://www.jegblevhelbredt.dk/modules/myarticles/print.php?storyid=39

Hvis du leser linken til MJL, vil du se at en person der har legeerklæring på helbredelse. Dette ble også trykket i VG.

Den andre linken viser en vitenskaplig undersøkelse der bønn hadde en positiv effekt på fertilitet.

Her er forresten en annen vitenskapelig undersøkelse som bekrefter positiv effekt av bønn:
http://www.physorg.com/news93105311.html

Men vil man noen gang kunne akseptere "vitenskapelig bevis" på helbredelse? Vil man ikke bare konkludere med andre forklaringer, som placebo, "tankens kraft", tilfeldigheter, "ting ikke vitenskapen vet ennå - kroppen er underfundig" osv osv? Så hvis en eller annen lege setter sitt "ja"-stempel på helbredelsen, så tenker man at legen sikkert selv er kristen og innhabil, så da gjelds det ikke likevel? Hvis man tenker sånn, får man aldri noe vitenskapelig bevis. Men det er klart at når man ber til Gud om å helbrede og helbredelsen skjer der og da, synes jeg det er vanskelig å komme med alle mulige bortforklaringer, i alle fall hvis det er et mønster. Da er ikke jeg avhengig av at en eller annen vitenskapsmann har satt sitt stempel på det. Vitenskapsfolk har ikke noe "Gud-ometer" og kan ikke måle Gud. Det handler til syvende og sist om hva man tror og ikke tror.

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #424 : 28. september 2007, 16:51 »
Det er nettopp pga placebo at bønn ikke kan bevises.

Dette er kun en tro. Denne troen er en illusjon. Illusjonen er en drøm. Drømmen er så sterk at du til slutt ikke tror på noe annet.
See my point?

Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #425 : 29. september 2007, 00:06 »
Det er nettopp pga placebo at bønn ikke kan bevises.

Dette er kun en tro. Denne troen er en illusjon. Illusjonen er en drøm. Drømmen er så sterk at du til slutt ikke tror på noe annet.
See my point?

Du er ikke lett å overbevise...
Siste forsøk (?): Placebo, ja... Synes det er et halmstrå. Som nevnt tidligere ble jeg helbredet for både brokk og hyppige ørebetennelser da jeg var i 2-årsalderen. Tror neppe det var placebo der, gitt. (Eller kanskje mamma placebo-et for meg?) Men da var det sikkert tilfeldig at jeg ble frisk. To ganger tilfeldig - skikkelig lottotilfeldig. Ellers så leser jeg at Pedersen (Gud) har helbredet både hunder og katter. Så der var vel eierne placebo-stedfortredere. Nei, det var nok tilfeldigheter den gangen også, ellers så juger han, eller de som står fram med navn og bilde gjør det for å bli kjent. Man kan bli veldig populær hvis man hevder at katta er helbredet, skjønner du. Neida, alt er tilfeldigheter. Påfallende, pussige, tidsriktige, placeboaktige tilfeldigheter. Tunghørt? Ikkeno problem. Kreft? Kom med det! Placebo, tilfeldigheter og tankekraft løser alle problemer. Gå til en helbreder, for de utgir så sterke placebovibrasjoner. Det er derfor det skjer så mange såkalte helbredelser der. Mye humbug er det også. Men Gud er det ikke. Det er aldri Gud. For Gud finnes ikke. Derfor kan det ikke være Gud. Tilfeldigheter, placebo, tankekraft, psykologi, naturlig sykdomsutvikling; alt dette skjer når sånne kvakksalvere som Pedersen ber, eller Aril Edvardsen, Tom Roger Edvardsen eller andre predikanter. Det er rart at bønn kan fremkalle så mye placebo akkurat når de ber om det?

Letour, nå har jeg:
1. Skaffet vitenskapelig dokumentasjon på positiv virkning av bønn.
2. Til og med skaffet en legeerklæring på helbredelse.
3. Kommet med mange ulike historier (fra ulike kilder) der folk står fram med navn og bilde og sier de er helbredet. (Og jeg kan skaffe flere, hvis det står på det).

Mener du virkelig at alt dette er humbug, tilfeldigheter og placebo? Tenk over det. Skjønner at f.eks. historien om din mor kan føre til at man blir skeptisk, og at man kanskje ikke har fått de svar man vil ha fra Gud. Tror likevel du skal gi'n en sjanse til.  Wink Lykke til uansett.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #426 : 29. september 2007, 03:28 »
Siterer et innlegg av meg tidligere i tråden.

Har ikke fått lest hele tråden, men kaster inn en studie som sikkert kan relateres til bønn, helbredelse og lignende:

Placebo effect and dopamine release.
de la Fuente-Fernandez R, Lidstone S, Stoessl AJ.

Division of Neurology, Hospital A. Marcide, Ferrol, Spain. rfuente@medynet.com

The placebo effect can be encountered in a great variety of medical conditions, but is particularly prominent in pain, depression and Parkinson’s disease. It has been shown that placebo responses play a part in the effect of any type of treatment for Parkinson’s disease, including drug therapy, deep brain stimulation and dopamine tissue transplantation. Recent studies have demonstrated that the placebo effect in Parkinson’s disease is related to the release of substantial amounts of endogenous dopamine in both the dorsal and ventral striatum. As the ventral striatum is involved in reward processing, these observations suggest that the placebo effect may be linked to reward mechanisms. In keeping with this placebo-reward model, most recent experiments have shown activation of the reward circuitry in association with placebo responses in other disorders. In addition, as dopamine is the major neurotransmitter in the reward circuitry, the model predicts that the release of dopamine in the ventral striatum could be involved in mediating placebo responses not only in Parkinson’s but also in other medical conditions.

Selv har jeg helbredet mange. Jeg har stoppet hodepinen til en venninne opptil flere ganger ved å legge hånden min på pannen hennes. Jeg har fått en kompis til å slutte å hikke ved hjelp av tankeoverføring. Sånt føler man seg mektig av.....men kan det skyldes tilfeldigheter eller placebo? Selv håper jeg ikke det, for jeg vil jo gjerne tro jeg har denne superkraften.

Forøvrig, her kan man enkelt og greit tjene en million dollar kun ved å bevise sine evner til å helbrede: http://www.randi.org/research/index.html

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #427 : 29. september 2007, 20:38 »
Du er ikke lett å overbevise...
Siste forsøk (?): Placebo, ja... Synes det er et halmstrå. Som nevnt tidligere ble jeg helbredet for både brokk og hyppige ørebetennelser da jeg var i 2-årsalderen. Tror neppe det var placebo der, gitt. (Eller kanskje mamma placebo-et for meg?) Men da var det sikkert tilfeldig at jeg ble frisk. To ganger tilfeldig - skikkelig lottotilfeldig. Ellers så leser jeg at Pedersen (Gud) har helbredet både hunder og katter. Så der var vel eierne placebo-stedfortredere. Nei, det var nok tilfeldigheter den gangen også, ellers så juger han, eller de som står fram med navn og bilde gjør det for å bli kjent. Man kan bli veldig populær hvis man hevder at katta er helbredet, skjønner du. Neida, alt er tilfeldigheter. Påfallende, pussige, tidsriktige, placeboaktige tilfeldigheter. Tunghørt? Ikkeno problem. Kreft? Kom med det! Placebo, tilfeldigheter og tankekraft løser alle problemer. Gå til en helbreder, for de utgir så sterke placebovibrasjoner. Det er derfor det skjer så mange såkalte helbredelser der. Mye humbug er det også. Men Gud er det ikke. Det er aldri Gud. For Gud finnes ikke. Derfor kan det ikke være Gud. Tilfeldigheter, placebo, tankekraft, psykologi, naturlig sykdomsutvikling; alt dette skjer når sånne kvakksalvere som Pedersen ber, eller Aril Edvardsen, Tom Roger Edvardsen eller andre predikanter. Det er rart at bønn kan fremkalle så mye placebo akkurat når de ber om det?

Letour, nå har jeg:
1. Skaffet vitenskapelig dokumentasjon på positiv virkning av bønn.
2. Til og med skaffet en legeerklæring på helbredelse.
3. Kommet med mange ulike historier (fra ulike kilder) der folk står fram med navn og bilde og sier de er helbredet. (Og jeg kan skaffe flere, hvis det står på det).

Mener du virkelig at alt dette er humbug, tilfeldigheter og placebo? Tenk over det. Skjønner at f.eks. historien om din mor kan føre til at man blir skeptisk, og at man kanskje ikke har fått de svar man vil ha fra Gud. Tror likevel du skal gi'n en sjanse til.  Wink Lykke til uansett.
Tankenes kraft overgår alt.

Ja, jeg mener det er humbug. Selvsagt kan man 'helbrede' ved å legge hånden på et sted som trenger helbredelse, men dette kommer av energioverføringer fra personens hånd. Når Pedersen 'helbreder' folk gjennom tv på tabloid, da går det ikke an å helbrede. Hvis du da blir helbredet, så er det pga at du ønsker det så sterkt og lar deg overbevise så sterkt at ditt eget sinn og kropp faktisk tror at de blir helbredet. Kroppen reparerer da skadene som tidligere var.

Jeg tror ikke på Gud fordi det ikke går an at Jesus har gått på vannet, og resten av de merkverdige hendelsene. Jeg tror ikke på Gud fordi jeg vet at jeg er min egen herre.

Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #428 : 29. september 2007, 21:32 »
Du mener det er umulig å gå på vann, men du tror på helbredelse gjennom 'energioverføringer' ved håndspåleggelse?

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #429 : 29. september 2007, 22:11 »
Du mener det er umulig å gå på vann, men du tror på helbredelse gjennom 'energioverføringer' ved håndspåleggelse?
Jeg mener at det ikke er helbredelse, for det som skjer er jo bare å overføre energi. Det skjer i alle ting hele tiden, uansett om det er mennesker eller atomer du snakker om.
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #430 : 30. september 2007, 02:47 »
Hvorfor skulle man ikke kunne overføre energi via TV?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #431 : 30. september 2007, 10:50 »
Spørsmålet er vel heller hvordan det er mulig?
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget HighIntensity

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

  • Profesjonell Personlig Trener
Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #432 : 30. september 2007, 11:02 »
Det finnes ikke fnugg av bevis som tilsier at Gud finnes, at healing funker, at noen er synske osv.. kontra evulosjon hvor det finnes masse bevis for. Å tro på Gud er bare idioti, siden det ikke finnes bevis eller i det hele tatt en god grunn til å tro på et høyere vesen. Jeg respekterer at folk tror på Gud, healing, synske evner osv. men jeg ser på slike som irrasjonelle og tåpelige likevel.

Evulosjon er veldig enkelt: alt liv eksisterer for å overleve ved å tilpasse seg miljøet. Det er derfor vi lever også. Hvorfor og hvordan livet ble til vet jeg ikke, men jeg vet at alt liv har kun en hensikt; og det er å overleve.

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #433 : 30. september 2007, 11:22 »
HVIS Gud finnes, da skapte han altså verden på syv dager. (seks dager og en hviledag). Hvordan i all verden fikk han til dette?
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: EvolusjonsTEORIEN - feil og mangler
« #434 : 30. september 2007, 12:46 »
, men jeg vet at alt liv har kun en hensikt; og det er å overleve.

Vet? Tror, mener du vel.

Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!