avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 197509 ganger)

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #465 : 02. oktober 2007, 15:39 »
Er det nå jeg skal gjenta meg selv?

Skal vi se. Jeg har et lite regnestykke på hvor stor sannsynlighet det er for at liv skal kunne oppstå av seg selv.

Alt liv - alle celler - er bygget opp av proteiner. Proteiner er igjen bygget opp av forskjellige aminosyrer. Oppskriften er noe forenklet slik: Minst 400 aminosyrer må kobles i en helt spesiell rekkefølte - ingen tilfeldigheter - for å danne ett protein. Til slutt må det minst 124 helt spesielle proteiner til for å danne den minste tenkelige form for organisme. Så kommer problemet. Aminosyrer danner ikke proteiner helt uten videre. Det finnes nemligto former av hver aminosyre som er speilvendte - akkurat som en høyrehånd og en venstrehånd. Disse molekylene er enten "levende" eller "døde" byggesteiner. For at en organismeskal være levedyktig, må den bare bestå av levende byggesteiner (venstrehånds). Døde former ødelegger proteinet og gjør det ubrukelig!

Så la oss regne litt: Dette blir som å kaste kron eller mynt 400 ganger, og bare få kron hele tiden. Dette igjen skal gjøres 124 ganger. Matematisk sett er sannsynligheten for at du klarer det, ynkelige én av 1014136 forsøk. Til sammenlikning er antallet tusendelssekunder i løpet av 4,5 milliarder år bare 1419
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #466 : 02. oktober 2007, 15:44 »
Veldig bra, Gladiator, men nå må vi ikke ha tilfeldige påstander her. Gidder du å backe opp det du sier med minst to seriøse kilder? Vi må være sikker på dette her.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #467 : 02. oktober 2007, 15:57 »
Vel, evolusjonister vil selfølgelig ikke godkjenne Kristian Kapelrud som en seriøs forfatter. Boken heter Evolusjon, opplest og vedtatt? Kristian Kapelrud henter en del av informasjonen ifra det kjente tidsskriftet Origo (Origo.dk), som støtter kreasjonisme. Mange kjente forskere skriver artikler i Origo, blant annet Dr. Scient Willy Fjeldskaar, som virkelig setter sin skepsis til evolusjonsbilogenes antakelse av DNA'ets opprinnelse. Kristian Kapelrud henter også en del stoff fra Mats Molèn, "Vårt ursprung?", pluss en del andre forfattere. Han gjør akkurat det vi gjør. Setter spørsmål ved noen av gjettingene som ansees å være fakta.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #468 : 02. oktober 2007, 16:18 »
Kan vi slå fast at det ikke finnes noen god og holdbar teori på hvordan liv ble til? Det finnes mange teorier, men finnes det teorier som skiller seg ut?

"Ingen enskild förklaringsmodell för hur livet uppstod är allmänt vedertagen." http://sv.wikipedia.org/wiki/Livets_uppkomst


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #469 : 02. oktober 2007, 18:14 »
Allrightythen, la oss se nærmere på dette forsøket. Så vidt jeg har fått med meg produserte forsøket både høyre og venstrehendte aminosyrer, mens alle aminosyrer ellers i naturen består bare av venstrehendte?

Bara för att man ännu inte funnit ut detta steg i kedjan, så betyder det vad? Att den gamla judiska stamguden "Yahweh" finns? Vetenskapen går framåt. Vi finner ut av ting kontinuerligt.


For det første. Hvordan kan man være sikker på hvordan sammensetningen av atmosfæren var da?

Det kan man inte. Det är det som gör det så svårt att återskapa processen.


For det andre. Dette eksperimentet kan umulig være det beste beviset på hvordan liv ble til? Først må de jo kunne lage bare venstrehendte aminosyrer, under forhold som man med stor sikkerhet kan si fantes på jorda da. Etterpå må disse aminosyrene klare å komme sammen til proteiner, celler etc. Det er en lang vei å gå for at dette skal bli troverdig spør du meg, men det kan hende det finnes bedre beviser enn dette uti der et sted. Om det skulle være mulig å skape liv på denne måten, så er det LANGT mellom å vise at det ikke er UMULIG til å vise at det er overveiende sannsynlig. Det må da finnes bedre bevis enn dette?

Det är ett av många bevis för olika steg i kedjan. Vi får fler och fler i takt med att vetenskapen går framåt. Kan man säga det om kreationismens argument? Nej. Ni får ju färre och färre argument i takt med att vetenskapen går framåt....


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #470 : 02. oktober 2007, 20:14 »
Bara för att man ännu inte funnit ut detta steg i kedjan, så betyder det vad? Att den gamla judiska stamguden "Yahweh" finns? Vetenskapen går framåt. Vi finner ut av ting kontinuerligt.

Du slår kontra hele tiden, men det er ikke det som er poenget her. Jeg vil bare konstatere om man har en god teori eller ikke.

Det är ett av många bevis för olika steg i kedjan. Vi får fler och fler i takt med att vetenskapen går framåt. Kan man säga det om kreationismens argument? Nej. Ni får ju färre och färre argument i takt med att vetenskapen går framåt....


You assume...

Eksperimentet er et bevis på at det går an å lage høyrehendte og venstrehendte aminosyrer, ikke liv. De lagde ikke en gang alle aminosyrene. I want more.

Det blir vel noe sånt: "Vi vet ikke hvordan livet oppsto. Vi tror det var i en førbiotisk "suppe", men vi kan ikke bevise det eller gjenskape miljøet, da vi er usikre på hvordan miljøet var. Vi tror likevel det er mulig at aminosyrer har blitt til proteiner og celler og til liv, for det er ikke noe alternativ (annet enn Gud, da), så da må det ha skjedd på en eller annen måte. Vi vet bare ikke hvordan, men prøver oss på ulike teorier."

Hadde noen klart å finne en overveiende sannsynlig teori om hvordan livet oppstod, hadde det vel vanket nobelspris?

Gir det litt tid til før vi går videre i studien vår. Har du noe å tilføye Addey?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #471 : 02. oktober 2007, 20:30 »
Du slår kontra hele tiden, men det er ikke det som er poenget her. Jeg vil bare konstatere om man har en god teori eller ikke.

Man har många goda teorier, ingen 100 % bevisad, men likaväl goda teorier med vetenskaplig förankring.

Ta och svara på mina frågor nu:
Jag har hört "teorin" om "skapelsen". Varför är den en god teori? Om jorden skapades av "gud" för ett par tusen år sen, måste det väl vara vanskligt att veta om detta är trovärdigt? Vad är det bästa argumentet för att något sånt har skett?



Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #472 : 02. oktober 2007, 20:34 »
Det blir vel noe sånt: "Vi vet ikke hvordan livet oppsto. Vi tror det var i en førbiotisk "suppe", men vi kan ikke bevise det eller gjenskape miljøet, da vi er usikre på hvordan miljøet var. Vi tror likevel det er mulig at aminosyrer har blitt til proteiner og celler og til liv, for det er ikke noe alternativ (annet enn Gud, da), så da må det ha skjedd på en eller annen måte. Vi vet bare ikke hvordan, men prøver oss på ulike teorier."

Eller så blir det något sådant här: "Vi förstår ännu inte exakt hur livet uppkommit, så då måste "gud" skapat allt." Grin


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #473 : 02. oktober 2007, 21:02 »
Man har många goda teorier, ingen 100 % bevisad, men likaväl goda teorier med vetenskaplig förankring.

Ta och svara på mina frågor nu:
Jag har hört "teorin" om "skapelsen". Varför är den en god teori? Om jorden skapades av "gud" för ett par tusen år sen, måste det väl vara vanskligt att veta om detta är trovärdigt? Vad är det bästa argumentet för att något sånt har skett?

Da må jeg nesten svare som deg: Skapelsen er en god teori, ikke 100 % bevist, men heller ikke motbevist. Teorien er at Gud skapte verden. Hvordan skulle ellers naturen komme i stand så bra? Av seg selv?

Flere ganger har man forsøkt å gjenskape forholdene som Gud jobbet under da han skapte himmelen og jorden, men man har aldri klart å gjenskape så mye som en jordklump ut av ingenting. Hvert forsøk med å skape noe ut av ingenting har vist seg mislykket. Man spekulerte i om Gud hadde litt jord og lys liggende i garasjen sin fra før av, slik at han egentlig ikke skapte, men bygde videre på noe som fantes fra før. Men også dette er svært vanskelig å bevise. "Vi skjønner ikke hvordan du klarte det, Gud. Derfor tror vi ikke på deg".

Man kan selvsagt ikke bevise at Gud skapte verden og hvordan han fikk det til. Det man må håpe på er å utenkeliggjøre alternativene, å komme med beviser som utenkeliggjør big bang og darwinisme. At Gud skapte verden er en tro, men det er sannelig også evolusjonsteorien inntil de bl.a. beviselig finner ut hvordan liv ble til av ikke-liv her på jorda. Evolusjonistene må finne korthalsede giraffer og fylle andre hull i teorien.

Eller så blir det något sådant här: "Vi förstår ännu inte exakt hur livet uppkommit, så då måste "gud" skapat allt." Grin

Som sagt; Gud har beviselig skapt verden hvis alternativene er utelukket eller svært usannsynlige. Inntil da forblir det en tro, en god tro.  Wink

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #474 : 02. oktober 2007, 21:04 »
Da må jeg nesten svare som deg: Skapelsen er en god teori, ikke 100 % bevist, men heller ikke motbevist. Teorien er at Gud skapte verden. Hvordan skulle ellers naturen komme i stand så bra? Av seg selv?

Flere ganger har man forsøkt å gjenskape forholdene som Gud jobbet under da han skapte himmelen og jorden, men man har aldri klart å gjenskape så mye som en jordklump ut av ingenting. Hvert forsøk med å skape noe ut av ingenting har vist seg mislykket. Man spekulerte i om Gud hadde litt jord og lys liggende i garasjen sin fra før av, slik at han egentlig ikke skapte, men bygde videre på noe som fantes fra før. Men også dette er svært vanskelig å bevise. "Vi skjønner ikke hvordan du klarte det, Gud. Derfor tror vi ikke på deg".

Man kan selvsagt ikke bevise at Gud skapte verden og hvordan han fikk det til. Det man må håpe på er å utenkeliggjøre alternativene, å komme med beviser som utenkeliggjør big bang og darwinisme. At Gud skapte verden er en tro, men det er sannelig også evolusjonsteorien inntil de bl.a. beviselig finner ut hvordan liv ble til av ikke-liv her på jorda. Evolusjonistene må finne korthalsede giraffer og fylle andre hull i teorien.

Som sagt; Gud har beviselig skapt verden hvis alternativene er utelukket eller svært usannsynlige. Inntil da forblir det en tro, en god tro.  Wink

Min kaffekopp skapade världen. Motbevisa det.


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #475 : 02. oktober 2007, 21:09 »
Min kaffekopp skapade världen. Motbevisa det.

Din kaffekopp har beviselig skapt verden hvis alternativene er utenkelige/usannsynlige. Men motbeviset var vel at verden var til før både du og din kaffekopp var laget. STOPP, jeg vet hva du sier nå; at verden også var til før Gud ble laget. Nei kanskje jeg ikke kan motbevise det likevel?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #476 : 02. oktober 2007, 21:20 »
Din kaffekopp har beviselig skapt verden hvis alternativene er utenkelige/usannsynlige. Men motbeviset var vel at verden var til før både du og din kaffekopp var laget. STOPP, jeg vet hva du sier nå; at verden også var til før Gud ble laget. Nei kanskje jeg ikke kan motbevise det likevel?

Har du bevis för det?
 


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #477 : 02. oktober 2007, 21:23 »
Har du bevis för det?
 

Hva heter produsenten av kaffekoppen din?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #478 : 02. oktober 2007, 21:33 »
Hva heter produsenten av kaffekoppen din?

Den har ingen producent. Det var ju den som skapade världen, innan den gjorde det fanns inget. Att vi tror att det gör det är bara inbillning... Så fungerar min kaffekopp. Vi skall inte förstå henne riktigt. Det är det som är tro... Grin


Utlogget Eventh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #479 : 02. oktober 2007, 21:43 »
Skapelsen er en god teori, ikke 100 % bevist, men heller ikke motbevist.

Sitat
Man kan selvsagt ikke bevise at Gud skapte verden og hvordan han fikk det til.

Sitat
Gud har beviselig skapt verden hvis alternativene er utelukket eller svært usannsynlige.

Argumentasjon er ikke akkurat din sterkeste side. Vi får satse på at evolusjonen luker ut dine dårlige egenskaper, så kommende generasjoner ikke vil lide av samme feil. Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!