avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 197478 ganger)

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #525 : 08. oktober 2007, 22:13 »
Først; Om liv ble til av ikke-liv er ikke hva evolusjonsteorien hanlder om.


Så; Jeg skjønner ikke hvorfor dere syns Gud er en mer logisk forklaring enn hva evolusjonsteorien er. Evolusjonsteorien har jo klart sine feil og mangler, men i mine øyne er den mye mer logisk enn hva Gud er.
Hva får deg til å tro at Gud står bak alt? Er det Gud som bestemmer om et barn skal bli født eller ei? Hva med de som blir voldtatt og blir gravide. Er dette Guds vilje?
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget nufan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #526 : 08. oktober 2007, 22:41 »
Først; Om liv ble til av ikke-liv er ikke hva evolusjonsteorien hanlder om.


Så; Jeg skjønner ikke hvorfor dere syns Gud er en mer logisk forklaring enn hva evolusjonsteorien er. Evolusjonsteorien har jo klart sine feil og mangler, men i mine øyne er den mye mer logisk enn hva Gud er.
Hva får deg til å tro at Gud står bak alt? Er det Gud som bestemmer om et barn skal bli født eller ei? Hva med de som blir voldtatt og blir gravide. Er dette Guds vilje?

Hvis noe galt skjer så er det fordi Gud tester vår tro. Oh yes.
I am so smart! I am so smart! S-M-R-T, I mean S-M-A-R-T.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #527 : 08. oktober 2007, 23:02 »
Er enig. Tror folk begynner å bli lei dette... Men tar det også som en læreprosess.

Må innrømme at det kommer frem en hel del vetige og interessante ting i innleggene dine, og en del av spørsmålene dine er meget relevante, også blant "evolusjonister". Samtidig synes jeg også at det gang på gang kommer frem at du enda ikke har skjønt det mest elementere av evolusjonsteorien og det den bygger på.


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #528 : 09. oktober 2007, 00:49 »
Mr T76:

Jag har inte tillräcklig kunskap för att gå in så djupt på det här ämnet, och har heller ingen relevant utdanning inom paleontologi, och det har så vitt jag vet inte du eller någon av dem som skrivit artiklarna på "answersingenesis" eller "creationwiki" heller. Rätta mig gärna om jag har fel. Skulle vara intressant att se tal på hur många av de du hämtar dina ord från som har någon för ämnet relevant utdanning....  Grin

Er lærer, så jeg er vant til å farte rundt med rødpenn... Skal vi seee... Er mange "Dr." og "Prof." å finne blant kreasjonister også vettu. Nei, nå tenker jeg ikke på en viss fengselsfugl. Her er en liste over noen kreasjonister, funnet i answersingenesis.org:
http://www.answersingenesis.org/home/area/bios/

Selv om verken du eller jeg er Dr-Prof-et-eller-annet så skal man ikke kimse av sunt bondevett og en god dose google.  Wink

Mr T76:
Återigen... Hur vet ni att gud är i de andra 50 %? Och hur vet ni att det är just er gud...? Varför inte Oden, Zevs, Brahma, eller någon av alla de andra...?   :Smiley

Hvordan vet vi at vi ikke bare drømmer alt dette? Plutselig så våkner vi i morgen til noe heeeelt annet. Tror man kan studere seg helt tustete, men likevel gå glipp av det viktigste i livet. Nei, det nytter ikke å finne den andre 50 %, men man kan kanskje finne essensen av det viktigste?

Eftersom du säger det... Tror du fortfarande (om du nu någon gång har trott det) att dinosaurierna var eldsprutande drakar som levde tillsammans med människorna för ett par tusen år sedan, eller har du lärt något / justerat din åsikt av diskussionen?

Ildsprutende... Har ikke satt meg inni det (ennå), så det får være neste post... Men ellers så tror man jo at dinosaurer omtalt i Bibelen. Les Jobs bok 40:15-24. Ordet "drage" er nevnt i Bibelen mange ganger. Dette tenker man er et mytologisk dyr, men man må huske på at ordet "dinosaur" ble oppfunnet på 1800-tallet... Så kanskje...jepp. Det finnes en del gamle dragehistorier rundt forbi, og flere av beskrivelsene av disse dragene kan passe til dinosaurer. Det finnes detajlerte historier av drager i veldig gamle bøker rundt forbi. Det er påfallende at det finnes såpass mange av disse historiene. (Hvorfor akkurat drager? VAR det dinosaurer?) Blant urbefolkning finnes det også historier, huletegninger o.l. om dinosaurer rundt forbi.

For å ta veldig kort "vårt" syn på dinosaurhistorien: I likhet med de andre dyr, ble dinosaurer skapt i løpet av de dagene Gud skapte verden. Det betyr med andre ord en sameksistens mellom mennesker og dinosaurer helt i begynnelsen. Man tror at klimaet var annerledes på jorda i begynnelsen. Har hørt (ta med en klype salt) at man f.eks. har funnet kvae som man mener er fra den tiden. Kvaen har inneholdt luftbobler med 50 % mer oksygen i luften enn det vi har i dag. (Går tankene til Jurassic Park..?) Det er en kjent sak at mer oksygen fører til en rekke fysiske fordeler, økt utholdenhet, økt plantevekst og økt...dyrevekst. Man har også funnet kjempeskjelett av mennesker. Etter storflommen kan det ha skjedd noe i atmosfæren som dinosaurene ikke tålte, (f.eks. mindre oksygen) da de ble sjeldnere og sjeldnere. (Logisk, hvis trær/vegetasjon ble ødelagt). Mennesker levde også kortere ifølge Bibelen. Andre forklaringer på utryddelsen går på at det var mye knappere på mat etter at flommen hadde herjet hele verden, slik at disse dyrene etter hvert døde ut. Dessuten, hvem vil bo dør til dør med en drage? Det er sannsynlig å tro at de ble jaktet på av mennesker.

Først; Om liv ble til av ikke-liv er ikke hva evolusjonsteorien hanlder om.


Så; Jeg skjønner ikke hvorfor dere syns Gud er en mer logisk forklaring enn hva evolusjonsteorien er. Evolusjonsteorien har jo klart sine feil og mangler, men i mine øyne er den mye mer logisk enn hva Gud er.
Hva får deg til å tro at Gud står bak alt? Er det Gud som bestemmer om et barn skal bli født eller ei? Hva med de som blir voldtatt og blir gravide. Er dette Guds vilje?

Er for så vidt med på det første. Forenkler det bare litt, da evolusjonister har en tendens til å tro på abiogenesis (liv fra ikke-liv), men ikke alle gjør det...

Hva som er logisk og ikke kommer an på hvem du spør. Abiogenesis er f.eks. en sånn "logisk tvist".

Har ikke sagt at Gud står bak alt. Han har skapt verden og universet. Selvsagt er det ikke Guds vilje eller ønske at noen blir voldtatt. Men det er ikke grunn til å drepe barnet for det. Man må gjøre det beste ut av det.

Hvis noe galt skjer så er det fordi Gud tester vår tro. Oh yes.

Som sagt: At det kommer noe godt ut av en i utgangspunktet vond situasjon betyr ikke nødvendigvis at det var "Guds vilje" at den vonde situasjonen oppstod. Men når det først "er så galt", skader det ikke å gjøre det beste ut av det?

Må innrømme at det kommer frem en hel del vetige og interessante ting i innleggene dine, og en del av spørsmålene dine er meget relevante, også blant "evolusjonister". Samtidig synes jeg også at det gang på gang kommer frem at du enda ikke har skjønt det mest elementere av evolusjonsteorien og det den bygger på.



En del av målet mitt er å lære mer om evolusjonsteorien. Enlighten me, please...

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #529 : 09. oktober 2007, 07:07 »
Er lærer, så jeg er vant til å farte rundt med rødpenn... Skal vi seee... Er mange "Dr." og "Prof." å finne blant kreasjonister også vettu. Nei, nå tenker jeg ikke på en viss fengselsfugl. Her er en liste over noen kreasjonister, funnet i answersingenesis.org:
http://www.answersingenesis.org/home/area/bios/

Jag hittade tre paleontologer i den listan... Ingen av dem professorer, och ingen av dem med en särskilt imponerande bakgrund. Faktiskt var det fler "mechanical engineers" är paleontologer... :Smiley Filosofer, tandläkare eller plastikkirurger har heller inte så mycket relevant att tillföra tänker jag...


Hvordan vet vi at vi ikke bare drømmer alt dette? Plutselig så våkner vi i morgen til noe heeeelt annet. Tror man kan studere seg helt tustete, men likevel gå glipp av det viktigste i livet. Nei, det nytter ikke å finne den andre 50 %, men man kan kanskje finne essensen av det viktigste?

Kanske vi är i The Matrix?   Grin


Ildsprutende... Har ikke satt meg inni det (ennå), så det får være neste post... Men ellers så tror man jo at dinosaurer omtalt i Bibelen. Les Jobs bok 40:15-24. Ordet "drage" er nevnt i Bibelen mange ganger. Dette tenker man er et mytologisk dyr, men man må huske på at ordet "dinosaur" ble oppfunnet på 1800-tallet... Så kanskje...jepp. Det finnes en del gamle dragehistorier rundt forbi, og flere av beskrivelsene av disse dragene kan passe til dinosaurer. Det finnes detajlerte historier av drager i veldig gamle bøker rundt forbi. Det er påfallende at det finnes såpass mange av disse historiene. (Hvorfor akkurat drager? VAR det dinosaurer?) Blant urbefolkning finnes det også historier, huletegninger o.l. om dinosaurer rundt forbi.

Jag undrade det med tanke på att du tidigare så flitigt citerat "Dr" Kent Hovind, som är av uppfattningen att de sprutade eld... Vad gäller det övriga resonemanget här så blir det bara för dumt enligt min åsikt. Folk har genom tiderna funnit skelett och fossil från dinosaurier, och med bakgrund i sin begränsade kunskap om världen antagit att det var "drager" de funnit spår av. Så enkelt är det. För övrigt så skulle ju världen ha varit kraftigt överbefolkad om alla de djur vi funnit spår av skulle ha samexisterat för ett par tusen år sedan, ett enkelt faktum som kreationister har en evne till att förbise...


For å ta veldig kort "vårt" syn på dinosaurhistorien: I likhet med de andre dyr, ble dinosaurer skapt i løpet av de dagene Gud skapte verden. Det betyr med andre ord en sameksistens mellom mennesker og dinosaurer helt i begynnelsen. Man tror at klimaet var annerledes på jorda i begynnelsen. Har hørt (ta med en klype salt) at man f.eks. har funnet kvae som man mener er fra den tiden. Kvaen har inneholdt luftbobler med 50 % mer oksygen i luften enn det vi har i dag. (Går tankene til Jurassic Park..?) Det er en kjent sak at mer oksygen fører til en rekke fysiske fordeler, økt utholdenhet, økt plantevekst og økt...dyrevekst. Man har også funnet kjempeskjelett av mennesker. Etter storflommen kan det ha skjedd noe i atmosfæren som dinosaurene ikke tålte, (f.eks. mindre oksygen) da de ble sjeldnere og sjeldnere. (Logisk, hvis trær/vegetasjon ble ødelagt). Mennesker levde også kortere ifølge Bibelen. Andre forklaringer på utryddelsen går på at det var mye knappere på mat etter at flommen hadde herjet hele verden, slik at disse dyrene etter hvert døde ut. Dessuten, hvem vil bo dør til dør med en drage? Det er sannsynlig å tro at de ble jaktet på av mennesker.





Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #530 : 09. oktober 2007, 08:39 »
aaah. Denne tråden redder dagen min. Gang på gang Smiley

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #531 : 09. oktober 2007, 11:52 »
At verden er skapt av Gud på sju dager er f.eks en grunn til å ikke tro på Gud. Du kan ikke mene at det er logisk?
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #532 : 09. oktober 2007, 16:23 »

For å ta veldig kort "vårt" syn på dinosaurhistorien: I likhet med de andre dyr, ble dinosaurer skapt i løpet av de dagene Gud skapte verden. Det betyr med andre ord en sameksistens mellom mennesker og dinosaurer helt i begynnelsen. Man tror at klimaet var annerledes på jorda i begynnelsen. Har hørt (ta med en klype salt) at man f.eks. har funnet kvae som man mener er fra den tiden. Kvaen har inneholdt luftbobler med 50 % mer oksygen i luften enn det vi har i dag. (Går tankene til Jurassic Park..?) Det er en kjent sak at mer oksygen fører til en rekke fysiske fordeler, økt utholdenhet, økt plantevekst og økt...dyrevekst. Man har også funnet kjempeskjelett av mennesker. Etter storflommen kan det ha skjedd noe i atmosfæren som dinosaurene ikke tålte, (f.eks. mindre oksygen) da de ble sjeldnere og sjeldnere. (Logisk, hvis trær/vegetasjon ble ødelagt). Mennesker levde også kortere ifølge Bibelen. Andre forklaringer på utryddelsen går på at det var mye knappere på mat etter at flommen hadde herjet hele verden, slik at disse dyrene etter hvert døde ut. Dessuten, hvem vil bo dør til dør med en drage? Det er sannsynlig å tro at de ble jaktet på av mennesker.


Må ha vert ett helvetes leven i Noahs ark visst det du sier stemmer. Dinosaurene døde etter storflommen. Kjipt for den hesten eller kua som havna i bås at med en T-rex  rofl

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #533 : 09. oktober 2007, 19:00 »
Må ha vert ett helvetes leven i Noahs ark visst det du sier stemmer. Dinosaurene døde etter storflommen. Kjipt for den hesten eller kua som havna i bås at med en T-rex  rofl

Eller med Spinosaurus som är det köttätande landdjur man funnit spår av... 19 meter lång och enligt vissa uppskattningar upp till 18 ton tung (T-rex var "bara" 12-14 meter långa, och vägde 6-7 ton)...  Shocked

Arken måste också ha varit rätt fullpackad om Noah skulle ta med växtätarna Puertasaurus (ca 40 meter lång, vikt upp till 110 ton), Argentinosaurus (upp till 40 meter lång, vikt ca 100 ton), Andesaurus (åtminstone 35 meter lång, vikt 80-100 ton), eller min favorit Giraffatitan (30 meter lång med en beräknad vikt upp till 80 ton):



Plus de tusentals andra gigantiska dinosaurierna, krokodildjuren och flygödlorna man funnit spår av... Med tanke på att arken bara var 150 meter lång, 25 meter bred och hade en höjd av 15 meter enligt bibeln så behöver man ju inte vara ett geni för att lista att ut att det blev lite trångt. Speciellt med tanke på att Noah tog med 7 par av varje "rent" fyrfotadjur. 7 par av Puertasaurus är ju över 1500 ton bara det... Grin


Edit: nu lär väl någon av de bibeltrogna säga att "drager" inte var "rena" djur, men det står inget konkret om dem i bibeln så vitt jag vet. Men om de nu räknas som ödlor (øgler) så var de "orena" och då var det bara ett par av varje. Men oavsett det så var arken underdimensionerad till de grader...  :Smiley


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #534 : 09. oktober 2007, 19:47 »
Skal svare på mer etter hvert, men vil bare raskt avfeie de siste påstandene.

Beefcake: Har lyst til å si som favoritten din, Dr. Dino:
De store dinosaurene var store, ja, men de små var...små. De største dinosaureggene er ikke større enn ca en engelsk rugbyball. Common sense sier at man ikke nødvendigvis trenger å ta fullvoksne dyr med. Ta med noen unger, så bør vel den saken løse seg. Bare husk å ta en rosa og en blå en.

Husk at mange dinosaurer absolutt ikke var så veldig store. De er uenige i gjenomsnittsstørrelsen. Noen sier at det var mer enn 850 kg, men det kommer an på hvordan man regner "gjennomsnitt".

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #535 : 09. oktober 2007, 21:05 »
Skal svare på mer etter hvert, men vil bare raskt avfeie de siste påstandene.

Beefcake: Har lyst til å si som favoritten din, Dr. Dino:
De store dinosaurene var store, ja, men de små var...små. De største dinosaureggene er ikke større enn ca en engelsk rugbyball? Common sense sier at man ikke nødvendigvis trenger å ta fullvoksne dyr med. Ta med noen unger, så bør vel den saken løse seg. Bare husk å ta en rosa og en blå en.

Husk at mange dinosaurer absolutt ikke var så veldig store. De fleste er enige om at gjennomsnitsstørrelsen til en dinosaur er omtrent som en sau.

Eller kanske gud hade en sån maskin som de hade i den gamla b-filmen "Honey, I shrunk the kids"?




Ärligt talat. Du är allmänlärarutdannad, icke sant? Ta och räkna lite på det här:
Starta med de landlevande däggdjuren. I första mosebok står ju att att Noah skulle ta sju par av alla "rena" djur, och ett par av alla "orena" djur, och med tanke på att det i tredje mosebok står klart att det enda "orena" djuret är kamelen, fjällgrävlingen, kaninen, haren och svinet, så lämnar det väl ca 4000 arter kvar som "rena" om vi bara räknar de arter som lever idag.... Sen har vi ju då förstås alla dinosaurier, flygödlor, reptiler, flygödlor, fåglar, insekter, etc.......... Grin

Räkna ut hur hundratusentals olika djur med genomsnittstörrelse som en sau kunde få plats på en yta som en och en halv fotbollsplan i över 40 dagar... Utan mat väl att märka... Förutom för rovdjuren då... Grin

Och flera miljoner arter av insekter. Uttalelsen om att de skulle gå in i par vittnar ju för övrigt om "guds" begränsade och primitiva kunskap om hur insekter formerar sig... Gick de också på arken som "par for par av alt kjød som det var livsånde i"..?

Och vad med växterna? Och virus och bakterier...? Hur skulle de överleva "flommen" under 40 dagar?   :Smiley


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #536 : 10. oktober 2007, 14:03 »
Var han kanske på väg till Noahs ark?:
http://www.aftenposten.no/viten/article2040512.ece

Hmm, men det är sant. Det var ju fel kontinent. Kanske djuren gick från de olika kontinenterna för att bli med från arken? En del fick ju förstås simma en del... Ta t.ex. de djurarterna som bara finns på säg......Nya Zeeland? Tog de sig alltså hela vägen runt klotet för att bli med på arken? Eller drog Noah runt och placerade ut dem över hela världen innan han strandade på berget Ararat..? Grin



Husk at mange dinosaurer absolutt ikke var så veldig store. De fleste er enige om at gjennomsnitsstørrelsen til en dinosaur er omtrent som en sau.

Husk at mange dinosaurer absolutt ikke var så veldig store. De er uenige i gjenomsnittsstørrelsen. Noen sier at det var mer enn 850 kg, men det kommer an på hvordan man regner "gjennomsnitt".

Sau på 850 kg? Damn!  Shocked


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #537 : 10. oktober 2007, 15:42 »
Morsomme Beefcake...

Som jeg har nevnt før så snakker vi om en historie som inkluderer Gud, så hvordan Gud akkurat gjorde det i alle detaljer vet ikke jeg. Det som er viktig i denne sammenhengen, sett fra en vitenskapelig synsvinkel, er å se om det er spor etter storflommen i dag. Hvis sporene viser seg å stemme, så vet vi at det skjedde på en eller annen måte.

Kan likevel avkrefte noe av det du sier.

Hvis du leser nøye det som står, (som du stadig avslører at du ikke gjør), ser du at Noah skulle ta med seg landdyr med "livsånde i seg". Det EKSKLUDERER insekter, da disse puster gjennom skinnet. (*Edit: Ser at du former det som et spørsmål. Greit). Det ekskluderer selvsagt også havdyr, da det er nok av vann på utsiden... Videre sa Gud at Noah skulle ta med seg dyr av hvert "slag". Det har vært noe debatt om hva "slag" er for noe, men de fleste er enige om at det ikke er det samme som "art". En definisjon på dyreslag er dyr som kan produsere fruktbart avkom. Han trengte selvsagt heller ikke å ta med ulike raser av dyr, som ulike hesteraser og hunderaser. Tatt dette i betraktning reduseres antallet betraktelig. Det er blitt figurert med ulike tall over hvor mange dyr Noah hadde med seg, men i "worst case scenario" må man regne med flere titusner av dyr totalt. Den båten er ikke så liten som du prøver å framstille den. Med de målene er det plass til flere etasjer og et utall båser, i tillegg til matlager. Man vet videre at mange dyr er veldig små, samt at han sannsynligvis tok med unger av bestemte store dyr.

Det er litt vanskelig å vite nøyaktig hvor stor båten var, da det måles i alen (eng. cubit), som er en armlengde. Man antar at dette varierte fra 46 - 56 cm.

Hvordan de samlet alle dyrene? Hvordan vet vi at verden så ut som nå? Bibelen sier at flommen blant annet skyldtes at "fountains of the great deep broke up", så da kom det jo mer vann inn i verden fra underjordiske kilder. Alle verdensdeler kunne ha vært sammenhengende før denne flommen, (og etter flommen også, for alt vi vet). Dessuten gikk ikke Noah rundt og sanket inn dyr. "...two of every kind will come to you... (1. Mos. 6:20).

Men hvis ikke du tror på Gud, og at Gud kan gjøre overnaturlige ting, er denne diskusjonen nytteløs. Derfor er det viktigste i denne sammenhengen at vi finner spor etter flommen i dag, noe vi absolutt gjør. DET kan vi diskutere.

Sau på 850 kg? Damn!  Shocked

Ja, hva er et snitt, da? Tok fra ulike kilder, men endret til den tyngste av dem for å være sikker. Men hva er et rettferdig gjennomsnitt? Sett nå at du har 10 dyr. 9 veide 1 kilo og 1 veide 100 kilo. Da blir det litt feil å snakke om gjennomsnittsvekt. Men hvis man regner med medianverdi ("midterste" dyret fra minst til størst), kan det i noen tilfeller bli mer rettferdig. Kanskje den ene kilden brukte gjennomsnittsvekt, mens den andre brukte medianverdi? Jeg aner ikke, men samme kan det være.


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #538 : 10. oktober 2007, 16:41 »
Som jeg har nevnt før så snakker vi om en historie som inkluderer Gud, så hvordan Gud akkurat gjorde det i alle detaljer vet ikke jeg. Det som er viktig i denne sammenhengen, sett fra en vitenskapelig synsvinkel, er å se om det er spor etter storflommen i dag. Hvis sporene viser seg å stemme, så vet vi at det skjedde på en eller annen måte.

Så du menar att det kanske är en möjlighet att "gud" hade en sån maskin som de har i "Honey, I shrunk the children"?


Det som er viktig i denne sammenhengen, sett fra en vitenskapelig synsvinkel, er å se om det er spor etter storflommen i dag. Hvis sporene viser seg å stemme, så vet vi at det skjedde på en eller annen måte.

Det är väl snarare viktigt ur en religiös synvinkel..? Vetenskapligt sett så är ju en världsomspännande flom en omöjlighet...  :Smiley


Hvis du leser nøye det som står, (som du stadig avslører at du ikke gjør), ser du at Noah skulle ta med seg landdyr med "livsånde i seg". Det EKSKLUDERER insekter, da disse puster gjennom skinnet.

Skall jag vara ärlig så anser jag inte bibeln vara en så bra bok att jag minns alla fantasihistorier och svada som står i den ordagrant. När det är sagt så är en viktigare fråga om de nu inte var med på arken, hur överlevde de då "flommen"..?  :Smiley
 

Det ekskluderer selvsagt også havdyr, da det er nok av vann på utsiden...

Har jag nämnt havsdjur?


Videre sa Gud at Noah skulle ta med seg dyr av hvert "slag". Det har vært noe debatt om hva "slag" er for noe, men de fleste er enige om at det ikke er det samme som "art". En definisjon på dyreslag er dyr som kan produsere fruktbart avkom. Han trengte selvsagt heller ikke å ta med ulike raser av dyr, som ulike hesteraser og hunderaser. Tatt dette i betraktning reduseres antallet betraktelig. Det er blitt figurert med ulike tall over hvor mange dyr Noah hadde med seg, men i "worst case scenario" må man regne med flere titusner av dyr totalt.

Ja, apologisterna har jobbat hårt med att finna på en förklaring/efterkonstruktion som ni kristna kan ta för god fisk.


Den båten er ikke så liten som du prøver å framstille den. Med de målene er det plass til flere etasjer og et utall båser, i tillegg til matlager.

Första mosebok: "The ark is to be 450 feet long, 75 feet wide and 45 feet high. Make a roof for it and finish the ark to within 18 inches of the top. Put a door in the side of the ark and make lower, middle and upper decks."

Eh... Det blir alltså 137 meter lång, 23 meter bred och 14 meter hög.. Den är faktiskt mindre än det jag sa t.o.m... Och den hade tre etager (vilket du borde vetat). Det blir en sammanlagd yta på ca 9450 kvadratmeter fördelat på tre etage om den vore helt rektangulär, och räknar vi bort utrymmet som går bort pga att arken hade formen av en båt så lämnar det kanske 7000 kvadratmeter max. Till jämförelse är en fotbollsplan 7 350 kvadratmeter... Grin


Man vet videre at mange dyr er veldig små,

Jaha..?


samt at han sannsynligvis tok med unger av bestemte store dyr.

Hur vet man att att han gjorde det..? Det står väl inte i bibeln..? :Smiley (och hur överlevde de stackars små ungarna utan sina föräldrar under 40 dagar till sjöss..?)


Det er litt vanskelig å vite nøyaktig hvor stor båten var, da det måles i alen (eng. cubit), som er en armlengde. Man antar at dette varierte fra 46 - 56 cm.

Vem antar det? "Dr" Kent Hovind, eller någon annan "pålitlig" källa...?


Hvordan de samlet alle dyrene? Hvordan vet vi at verden så ut som nå? Bibelen sier at flommen blant annet skyldtes at "fountains of the great deep broke up", så da kom det jo mer vann inn i verden fra underjordiske kilder. Alle verdensdeler kunne ha vært sammenhengende før denne flommen, for alt vi vet. Dessuten gikk ikke Noah rundt og sanket inn dyr. "...two of every kind will come to you... (1. Mos. 6:20).

Ja, för allt vi "vet"... :Smiley


Men hvis ikke du tror på Gud, og at Gud kan gjøre overnaturlige ting, er denne diskusjonen nytteløs. Derfor er det viktigste i denne sammenhengen at vi finner spor etter flommen i dag, noe vi absolutt gjør. DET kan vi diskutere.

Den är knappast nyttelös. Du försöker använda vetenskap för att motbevisa vetenskap. Skall du och andra kreationister bara få härja fritt och "bevisa" vad ni vill utan att bli emotsagda med fakta menar du? Jag är inte särskilt intresserad av att diskutera uppdiktade "bevis" för någon religiös fantasi, jag är mer intresserad av att argumentera emot de vetenskap- och utvecklingsfientliga påståendena du och andra sprider i religionens namn.


Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #539 : 10. oktober 2007, 17:03 »

Han trengte selvsagt heller ikke å ta med ulike raser av dyr, som ulike hesteraser og hunderaser. Tatt dette i betraktning reduseres antallet betraktelig.


Hvorfor trengte han ikke ta med seg forskjellige hunde og hesteraser. Innrømmer du med dette at evolusjons teorien er rett, eller mener du at en rottweiler og chiuahua er så like at det ikke trengs noen form for utvikling her?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!