avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 198342 ganger)

Utlogget Brosche

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #585 : 16. oktober 2007, 06:10 »
OM det hade funnits en "gud" kan enligt Bibelns motsägelser ingen hur mycket han/hon än prövar kvalificera sig till "paradiset".

Religiösa offrar ett liv i ignorans till moment 22.

http://www.godisimaginary.com/video1.htm

Utlogget DangerMouse

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 618
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 618

  • The secret of steel - Its heavy!!!
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #586 : 16. oktober 2007, 13:04 »
Vem menar du med "han"...? Den gamla judiska stamguden "Yahweh" som bibeln handlar om, eller någon av de otaliga andra som människor uppfunnit genom tiderna...?

Det rare med det er at jeg alltid sier han. Default hos meg. Samme som ved gravide. De fleste sier han, selv om der er en hun i magan Wink

Derfor han... Dessuten, foretrekker du hun (hvis du MÅ velge)??

Yahweh var en sint liten gud på toppen av et fjell ifølge noen skrifter jeg har snublet over (aner ikke hvilke beef...), og jeg tror det var moses som fikk gang på denne guden. Før dette var HAAAAAN ( Grin ) bare en sint liten gud som ingen brydde seg med... Det finnes altså masse gøy der ute...

Passifist... ja, det høres hyggelig ut. Jeg skal bli passifist og ekstremt apatisk Grin
Min treningslogg - sterke saker
BILDER - Ta en titt Smiley
Maks per 5.7.2006    Mål til jul 2006
---------------------------------------------
KB:  170 kg (180kg)      200 kg
BP:  150 kg (165kg)      170 kg
ML:  170 kg  MÅL NÅDD 200 kg

Er dette mulig? Klart det er Grin

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #587 : 16. oktober 2007, 14:03 »
OM det hade funnits en "gud" kan enligt Bibelns motsägelser ingen hur mycket han/hon än prövar kvalificera sig till "paradiset".

Religiösa offrar ett liv i ignorans till moment 22.

http://www.godisimaginary.com/video1.htm

Oj oj oj. Ønsker dere kristendommen dit pepperen gror, eller bare virker det sånn… Hvor skal jeg begynne… Som vanlig blir ting tatt ut av sin sammenheng, og mistolket. Som Jesus selv sa det: ”Dere farer vill fordi dere ikke kjenner skriftene”. Jeg har ikke alle svarene, og det finnes sikkert bedre svar på de ulike anklagene her enn det jeg prøver å få fram, men skal gjøre et forsøk. Først vil jeg forklare noen generelle misforståelser, for siden å gå igjennom de forskjellige punktene i filmen.

Vedkommende som har laget filmen har misforstått eller ignorert minst to viktige momenter: 1. Hva ”tro” er for noe. 2. Hva det vil si å ”overgi seg” (ha ”Jesus som Herre”).

Bibelen gjør det nemlig klart hva det vil si å bli frelst i disse versene:

Rom 10:9  for dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud oppvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst;

Som du ser, så er det her to momenter, nemlig akkurat det jeg sa ovenfor. 1. Du må tro. 2. Du må overgi deg. (Bekjenne Jesus som Herre). Gjør du dette, er du frelst. Punktum.

Det mange misforstår er hva ”tro” er for noe, og hva det vil si å ha ”Jesus som Herre”.

1. Hva er tro?
Selv Djevelen kan jo ikke la være å tro, men han er da ikke frelst? Og det er her mange misforstår. Bibelen sier klart at det er to typer ”troer”. Død tro og levende tro. Man kan faktisk ha en ”død tro”. En ”død tro” er en tro der du ikke elsker det du tror på. Du tror kanskje at det Jesus sier er sant, men bryr deg ikke om å ha kontakt med ham eller gjør som han sier. En ”levende tro” er motsatt. Se på disse versene:

Jak 2:14-17  Hva nytter det, mine brødre, om en sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? Om en bror eller søster er naken og mangler mat for dagen, og noen av dere sier til dem: Gå bort i fred, varm dere og mett dere! men dere ikke gir dem det som kroppen trenger, hva nytter det? Sådan og med troen: har den ikke gjerninger, er den død i seg selv.

Å gjøre det Jesus sier er en naturlig konsekvens av en levende tro. Les siste setningen: ”Sådan og med troen: har den ikke gjerninger, er den død i seg selv”. Her viser Jakob et eksempel for å forklare hva han mener med død tro: Sett at det kommer noen til deg som fryser og er sultne. Hjelper det dem hvis du bare sier: ”Gå bort og varm dere og spis. I love you”. Det er totalt unyttig å si. De blir ikke varme og mette for det. Hvis du elsker dem, vil du selvsagt gi dem mat og klær. Det du gjør står ikke i stil med det du sier. Like unyttig er det å tro uten å ha gjerninger som backer opp troen. Hvis du tror, men gjør noe helt annet enn det du tror på, er dette en død tro. Det hjelper deg ingenting. Man kan liksom si: ”Jeg tror at å leve et sunt liv er bra for meg”, men dersom vedkommende røyker, spiser junk og sover lite, er ikke den troen verdt noen ting.

Dette er poenget mitt. Troen er død uten kjærlighet og dette viser seg i gjerninger. Hadde du hatt kjærlighet, ville du ha gitt vedkommende mat og klær som i eksemplet. (Gal. 5:6 …bare tro, virksom ved kjærlighet.)

Mat 7:19  Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hugget ned og kastet på ilden.

Klar tale. Hvis du bare tror uten at det viser seg i praksis, er det over og ut, før eller siden. Troen må bære frukt. Ellers blir den hugget ned. Den dør.

Heldigvis stopper ikke fortellingen der. Jesus har lovet å gi oss kraft til å gjøre det Gud ønsker, nemlig å elske. Apg. 1:8: …dere skal få kraft idet den Hellige Ånd kommer over dere… Vi får altså hjelp av Gud til å være gode mennesker. Vi skal ikke klare det på egenhånd. Vi får også tilgivelse når vi gjør noe galt, hvis vi angrer.

2. Overgi seg/bekjenne Jesus som Herre:
Egentlig er dette en konsekvens av troen. Man må jo først tro at Jesus er Herre før man kan la ham å være Herre i livet sitt. Her er det også mange som misforstår. Å overgi seg til Jesus er for noen mennesker relativt ”lett”, mens for andre er det umulig. Det kommer an på hvem man har som ”herre” fra før, og hva man setter høyest. F.eks. så er det lettere for de som har mange problemer, er fattige, svake osv. Mange av de som trodde på Jesus var uglesett av samfunnet, sånne som prostituerte, tollere, ”syndere”. Det var lett for dem å tro på Jesus og følge ham. (De hadde ikke så mye å tape på det.) Så har du sånne som synes det var vanskelig å overgi seg til Jesus. Det var f.eks. rikfolk. (”Man kan ikke tjene både Gud og Mammon”). Hvorfor? Fordi de elsket rikdommen høyere enn Jesus. De var mer glad i pengene enn Jesus. Så hvis f.eks. Jesus ba dem selge alt, så orket de ikke det. Offeret ble for stort. Derfor orket de ikke å følge Jesus. Jo mer man har, jo større er offeret. Å overgi seg til Jesus, å gjøre ham som Herre betyr simpelt hen å gi ham høyeste prioritet; over penger, over status osv. Mer om dette senere.

Med dette i tankene, kan vi lettere forklare de anklagene filmen kommer med:

(Beklager gammelnorsk bibeloversettelse):

Step 1: Elske Gud og sin neste.
Luk 10:25-28  Og se, en lovkyndig stod op og fristet ham og sa: Mester! hvad skal jeg gjøre forat jeg kan arve evig liv? Han sa til ham: Hvad er skrevet i loven? hvorledes leser du? Han svarte og sa: Du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din makt og av all din hu, og din næste som dig selv. Da sa han til ham: Du svarte rett; gjør dette, så skal du leve!

Dette bekrefter punkt 1, nemlig at troen er virksom ved kjærlighet. Husk også at kraft til å elske fås fra Gud. Det følger med troen.

Step 2: Selge alt.
Luk 18:18-22  Og en rådsherre spurte ham: Gode mester! hvad skal jeg gjøre for å arve evig liv?  Jesus sa til ham: Hvorfor kaller du mig god? Ingen er god uten én, det er Gud. Budene kjenner du: Du skal ikke drive hor, du skal ikke slå ihjel, du skal ikke stjele, du skal ikke si falskt vidnesbyrd, hedre din far og din mor. Men han sa: Alt dette har jeg holdt fra min ungdom av. Da Jesus hørte det, sa han til ham: Ett fattes dig ennu: selg alt det du har, og del det ut til fattige, så skal du få en skatt i himmelen; kom så og følg mig!

Først av alt: Legg merke til hvem Jesus snakker til! Det er til en rik mann. Husk hva jeg skrev tidligere, om at det er problemer for rikfolk å ha Jesus som Herre. Det kan se ut som om denne mannen allerede trodde på Jesus fra før, da han kaller ham mester, men jeg er litt usikker. De budene Jesus ramser opp først kjenner vi igjen som en del av de ti bud. De som kjenner Bibelen vet at alle bud kan oppsummeres i et bud ”Du skal elske Gud over alt, og din neste som deg selv”. Gjør du dette, holder du automatisk de andre budene. (Bekrefter punkt 1) Selv om denne rike mannen kanskje trodde på Jesus, så avslører han at han mangler en ting, nemlig punkt 2. Jesus prøver ham og sier ”selg alt du eier, og kom etterpå og følg meg”. Hvordan reagerte mannen på det? ”Luk 18:23  Men da han hørte det, blev han meget bedrøvet; for han var meget rik.” Det betyr enkelt og greit at han elsket rikdommen sin mer enn Jesus. Han var ikke klar for å ha Jesus som øverste Herre. Betyr det at vi må selge alt for å bli kristne? Ikke nødvendigvis, men det kommer an på.  Poenget, slik jeg ser det, er at det ikke skal ha førsteplass i livet. Rikdommen må ikke være mer verdt enn troen. Du må være villig til å gi det vekk, og en naturlig konsekvens av troen er at du gir til fattige. I dette tilfellet testet Jesus en rik man om han virkelig satte Jesus på førsteplass. Bibelversene bekrefter både punkt 1 og punkt 2.

Step 3: ”Hate” sin familie og seg selv:

Luk 14:26-33  Om nogen kommer til mig og ikke hater sin far og mor og hustru og barn og brødre og søstre, ja endog sitt eget liv, han kan ikke være min disippel. Og den som ikke bærer sitt kors og følger efter mig, han kan ikke være min disippel. For hvem av eder som vil bygge et tårn, setter sig ikke først ned og regner efter hvad det vil koste, om han har nok til å fullføre det med, for at ikke, når han har lagt grunnen og ikke er i stand til å fullføre det, alle de som ser det, skal begynne å spotte ham og si: Denne mann begynte å bygge, og var ikke i stand til å fullføre det? Eller hvilken konge som drar ut for å møte en annen konge i strid, setter sig ikke først ned og rådslår om han med ti tusen er i stand til å møte den som kommer imot ham med tyve tusen? Men kan han ikke det, da skikker han sendemenn til ham, mens han ennu er langt borte, og tinger om fred. Således kan da ingen av eder være min disippel uten at han opgir alt det han eier.

For å være helt ærlig, så har jeg stusset på ordbruken her selv. Jeg synes dette verset er mer oppklarende: ”Mat 10:37  Den som elsker far eller mor mere enn mig, er mig ikke verd, og den som elsker sønn eller datter mere enn mig, er mig ikke verd,”

Dette skjønner vi. Den som elsker sin familie mer enn Jesus… Her er vi tilbake til punkt 2 igjen, nemlig å ha Jesus som øverste Herre, på førsteplass, enkelt og greit.

Men tilbake til å ”hate”. Skal prøve meg på en forklaring likevel: Selvsagt skal vi ikke hate våre medmennesker. Jeg ser at noen ordbøker oversetter ordet med ”elske mindre”. F.eks. Strong’s kjente greske ordbok sier at ordet kan ha to betydninger; Å ”hate” og å ”elske mindre”. Skal likevel ikke påstå at dette er løsningen, da ordet faktisk er oversatt ”hate”. Kanskje noen andre vers kan gjøre oss klokere: "Mat 22:37-39  Han sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din hu. Dette er det største og første bud. Men det er et annet som er like så stort: Du skal elske din næste som dig selv." Her ser vi forskjellen på å elske Gud og å elske sin neste. Versene forteller oss at kjærligheten til Gud er alt, kjærligheten til sin ”neste” er begrenset. Man skal ikke elske sin neste over alt, men ”som seg selv”, eller ”elske mindre” enn Gud. Kanskje Jesus bruker ordet ”hate” for å markere forskjellen på kjærligheten til Gud i forhold til kjærligheten til mennesker, at de er to forskjellige ting. Han MÅ ha ment noe sånt, for dette sa han jo i nevnte Matteus 10:37. Kanskje han satt det på spissen? Jeg har ikke noe bedre svar for øyeblikket.

Så mitt svar er altså: Enten er dette en oversettelses-ting, eller så er det for å markere en forskjell på kjærligheten til Jesus og kjærligheten til andre personer. (Eller kanskje begge deler?) Uansett går dette inn under punkt 2, ”Jesus som Herre”.

*Edit: Mulig dette kan være mer oppklarende: Etter de to første versene, starter Jesus med å forklare hva han mente for noe. (Han gir to eksempler, en om han som skulle bygge tårn, og en som han som skulle i krig). I siste verset drar han konklusjonen: "Således kan da ingen av dere være min disippel uten at han oppgir alt det han eier." Det virker som han her tar en oppsummering av  hva han mente. Så poenget til Jesus i denne sammenhengen slik jeg ser det, er av det samme som i "step 2". Å ha Jesus på førsteplass i livet. Å "oppgi" betyr også at du overlater eiendomsretten til livet ditt, og familien din til Gud. Det betyr selvsagt ikke at man skal gå fra familien eller blåse i den, men det er snakk om prioriteringsrekkefølgen, samt eierforholdet. Igjen; dette blir min tolkning, men jeg tror jeg er inne på noe...

Step 4: Ete Jesu kjøtt og blod.

Joh 6:53-55  Jesus sa da til dem: Sannelig, sannelig sier jeg eder: Dersom I ikke eter Menneskesønnens kjød og drikker hans blod, har I ikke liv i eder. Den som eter mitt kjød og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal opreise ham på den ytterste dag; for mitt kjød er i sannhet mat, og mitt blod er i sannhet drikke.

Dette er selvsagt et bilde på noe. Det er så åpenbart at selv en ateist bør forstå… Dette er snakk om at Jesus er ”mat” for oss, ikke bokstavelig, men i overført betydning. Man må ha mat for å leve, men man trenger også ”åndelig føde”, og denne føden er Guds ord: ”Mat 4:4  Men han svarte og sa: Det er skrevet: Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som går ut av Guds munn.” Det peker også på at Jesus ofret seg og ga sitt ”kjøtt og blod” for at vi skal leve, og ved å tro på ham ”spiser” vi dette. At hele greia var et bilde på noe, er enda klarere her, da Jesus innstifter nattverden:
”Luk 22:19-20  Og han tok et brød, takket og brøt det, gav dem og sa: Dette er mitt legeme, som gis for eder; gjør dette til minne om mig! Likeså kalken (drikke), efterat de hadde ett, og sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod, som utgydes for eder. ” Fortelleren i filmen tar det helt ut av konseptet.

Bekrefter punktene.

Step 5: Bli som barn.

Mat 18:2-3  Og han kalte et lite barn til sig og stilte det midt iblandt dem og sa: Sannelig sier jeg eder: Uten at I omvender eder og blir som barn, kommer I ingenlunde inn i himlenes rike.

Igjen, når man ser ”blir SOM barn”, bør det ringe ei bjelle. Her er en metafor. Sammenhengen var at Jesus fikk spørsmålet ”Hvem er størst i himmelriket?”. Les neste vers: ”Mat 18:4  Derfor, den som gjør sig liten SOM dette barn, han er den største i himlenes rike.” Ok, så her var altså forklaringen. De som er små i seg selv, altså ikke er stolte, selvgode, flinke og alt mulig er ”store” i Guds øyne. Dette er IKKE det samme som å ha dårlig selvbilde, men å være ydmyk og sette andre høyere enn seg selv. Voksne har nemlig noe å lære av barn! De har et åpent sinn, er tillitsfulle, tenker enkelt, ofte smiler og ler, og har kanskje ikke den stoltheten som vi voksne ofte kan ha.

Bekrefter punktene.

Step 6: Bli født på ny.

Du blir født på ny når du gjør punkt 1 og 2, altså tror av hjertet og bekjenner Jesus som Herre. Verre er det ikke. Å bli født på ny er selvsagt ment åndelig. Man får en ny ånd. Man blir selvsagt ikke fysisk født på ny, og dette forklarer Jesus i de samme versene filmen refererer til.

Når det gjelder beskyldningen i filmen om at det er feil å si ”du vet ikke hvor vinden kommer fra og hvor den går”, da ”vi” vet hvor vinden kommer fra og går, så har fortelleren i filmen plutselig skiftet synsvinkel. DU (Nikodemus) vet ikke hvor vinden kommer fra. Jesus vet selvsagt hvor vinden kom i fra, men det visste ikke Nikodemus, og det var Nikodemus han snakket om.

Step 7: Være mer rettferdige enn fariseere og skriftlærde.

Mat 5:20  For jeg sier eder: Dersom eders rettferdighet ikke overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer I ingenlunde inn i himlenes rike.

Selvsagt kommer du ikke inn i himmelen uten at du er mer rettferdig enn disse. Men denne rettferdigheten får du når du tror på Jesus! ”Gal 3:8  … det er ved tro Gud rettferdiggjør hedningene…” Gode gjerninger alene gjør deg ikke rettferdig. Troen gjør deg rettferdig! Jeg skjønner ikke helt problemet… Dette steppet tar for seg noe av hva frelsen innebærer - nemlig rettferdighet.

Step 8: Tro og bli frelst

Joh 3:16  For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, forat hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv;

Jepp!

* Edit: Det passer med en liten oppsummering:
 
Ingen av steppene motstrider veien til frelse, nemlig dette:
Rom 10:9  for dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud oppvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst;

Step 1 handler om den kjærligheten man må legge i troen for at den skal være levende. Step 2 og 3 handler om å ha Jesus som Herre, og å sette han høyest. Step 4 er et bilde på at Jesus er vår åndelige mat. Step 5 handler om den enkle tillit som troen innebærer. Step 6 og 7 forteller oss hva som skjer når vi tror, hva troen innebærer - vi blir født på ny, og vi blir gjort rettferdige. Step 8 er kortversjonen av hele greia.

Så du tar feil, herr forteller. Jesus visste meget godt hva han snakket om. Det er du som ikke vet hva du snakker om.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #588 : 16. oktober 2007, 22:22 »
Veit ikkje akkurat kva de diskuterar no, men denne var litt morosam.




Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #589 : 17. oktober 2007, 10:13 »
Husker ikke om denne blitt nevnt tidligere:

Det finnes ting i naturen, som et øye, en vinge eller visse biokjemiske reaksjoner, som er så kompliserte at de ikke kan ha utviklet seg, hevder kreasjonistene. Men argumentet om ”ikke-reduserbar kompleksitet” holder ikke vann – og nå er det også motbevist på molekylnivå:

http://www.forskning.no/Artikler/2006/april/1144333344.43






Kreasjonistisk resonnement på sitt aller beste... Bananer og peanøttsmør er klare beviser på guds eksistens! Joda! Grin

http://www.youtube.com/watch?v=9zwbhAXe5yk

http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #590 : 17. oktober 2007, 14:22 »
Interessant tema du tar opp: Ikke-reduserbar kompleksitet. Det var Michael Behe som populariserte dette begrepet da han utga boken ”Darwin’s Black Box” i 1996. For dem som ikke vet det, betyr begrepet ”ikke-reduserbar kompleksitet” (irreducible complexity) at et enhetlig system ikke ville ha fungert dersom man fjernet en komponent. Behe bruker sitt etter hvert berømte eksempel om musefella for å illustrere dette: Dersom man fjerner en komponent av musefella, vil ikke fella virke. Dette brukes da som et argument mot darwinismen, der det påpekes at dette systemet umulig kan ha blitt til som resultat av utvikling, da det ikke fungerer uten at alle komponenter er til stede. Tar man bort en del, vil systemet ødelegges. Den videre konklusjonen er da at hele systemet må ha oppstått med alle deler på plass samtidig. Da systemet i tillegg er komplekst, taler dette for en intelligent skaper. Dette er et tungtveiende argument hvis dette stemmer, men må som alt annet prøves. Et av eksemplene Behe bruker er Flagellum. (Tror det er ”flimmerhår”) Her er TalkOrigins motsvar. Og her er kreasjonistenes svar til TalkOrigins igjen…

Det finnes ting i naturen, som et øye, en vinge eller visse biokjemiske reaksjoner, som er så kompliserte at de ikke kan ha utviklet seg, hevder kreasjonistene. Men argumentet om ”ikke-reduserbar kompleksitet” holder ikke vann – og nå er det også motbevist på molekylnivå:

http://www.forskning.no/Artikler/2006/april/1144333344.43

Så til artikkelen din fra forskning.no. Jeg har ikke peiling på molekylærvitenskap, så jeg overlater til ekspertene å krangle om sånne ting. Jeg ser bare at Michael Behle selv har kalt det forskningsresultatet for The Lamest Attempt Yet to Answer the Challenge Irreducible Complexity Poses for Darwinian Evolution”. I artikkelen lister han opp 10 punkter med kritikk mot undersøkelsen. Han mener forskningsresultatet bygger på en stråmann:

“This continues the venerable Darwinian tradition of making grandiose claims based on piddling results,” said biochemist Michael Behe, who developed the theory of irreducible complexity in his best-selling book Darwin’s Black Box. “There is nothing in the paper that an ID proponent would think was beyond random mutation and natural selection. In other words, it is a straw man.”
(Fra artikkel i Discovery.org)

Kreasjonistisk resonnement på sitt aller beste... Bananer og peanøttsmør er klare beviser på guds eksistens! Joda! Grin
http://www.youtube.com/watch?v=9zwbhAXe5yk
http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504

Argumenter av ulik kvalitet er det fra begge sider. Evolusjonister får konsentrere seg om å svare på de beste motargumentene.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #591 : 17. oktober 2007, 14:47 »
Interessant tema du tar opp: Ikke-reduserbar kompleksitet. Det var Michael Behe som populariserte dette begrepet da han utga boken ”Darwin’s Black Box” i 1996. For dem som ikke vet det, betyr begrepet ”ikke-reduserbar kompleksitet” (irreducible complexity) at et enhetlig system ikke ville ha fungert dersom man fjernet en komponent. Behe bruker sitt etter hvert berømte eksempel om musefella for å illustrere dette: Dersom man fjerner en komponent av musefella, vil ikke fella virke. Dette brukes da som et argument mot darwinismen, der det påpekes at dette systemet umulig kan ha blitt til som resultat av utvikling, da det ikke fungerer uten at alle komponenter er til stede. Tar man bort en del, vil systemet ødelegges. Den videre konklusjonen er da at hele systemet må ha oppstått med alle deler på plass samtidig. Da systemet i tillegg er komplekst, taler dette for en intelligent skaper. Dette er et tungtveiende argument hvis dette stemmer, men må som alt annet prøves. Et av eksemplene Behe bruker er Flagellum. (Tror det er ”flimmerhår”) Her er TalkOrigins motsvar. Og her er kreasjonistenes svar til TalkOrigins igjen…

Men Behes argument holder ikke, rett og slett fordi de ikke-reduserbare prosessene han trekker frem alle er utstyrt med back up-prosesser. Vår fysiologi er altså langt mer fleksibel enn Behe vil ha oss til å tro – det er ikke slik at kroppen ikke ville kunne ha fungert uten fiks ferdige versjoner av de kompliserte molekylære prosessene vi ser i aksjon i dag: http://www.forskning.no/Artikler/2006/april/1144333344.43


Så til artikkelen din fra forskning.no. Jeg har ikke peiling på molekylærvitenskap, så jeg overlater til ekspertene å krangle om sånne ting. Jeg ser bare at Michael Behle selv har kalt det forskningsresultatet for The Lamest Attempt Yet to Answer the Challenge Irreducible Complexity Poses for Darwinian Evolution”. I artikkelen lister han opp 10 punkter med kritikk mot undersøkelsen. Han mener forskningsresultatet bygger på en stråmann:

Jasså, han gjør det? Bombe :Smiley Jeg trodde han ville gi etter for sunt fornuft, men igjen, den evnen ligger jo kanskje ikke i kreasjonisters natur...


Argumenter av ulik kvalitet er det fra begge sider. Evolusjonister får konsentrere seg om å svare på de beste motargumentene.

"Evolusjonister"... Kaller du de som "tror" på gravitasjon for "gravitasjonister" også?  Grin

Slutt nå å likestille fantasier med vitenskap.


Utlogget Brosche

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #592 : 26. oktober 2007, 14:16 »
Som vanlig blir ting tatt ut av sin sammenheng, og mistolket.


Det här argumentet börjar bli något utslitet tycker jag. Det är det argumentet som använts genom tiderna för att bränna kvinnor som häxor, slakta folk i Guds namn och kontrollera stora folkmängder på ett rationellt sätt.

Sitat
Jeg har ikke alle svarene, og det finnes sikkert bedre svar på de ulike anklagene her enn det jeg prøver å få fram, men skal gjøre et forsøk.


Stämmer alldelens utmärkt,det finns lika många svar som det finns troende. Problemet är att vi som inte är troende bara har en enda "genuin" källa att förhålla oss till -Bibeln och vad som står i den.
Så vi kan ju bara tolka det på det sätt som vi anser den förmedla sitt budskap.


Sitat
Først vil jeg forklare noen generelle misforståelser, for siden å gå igjennom de forskjellige punktene i filmen.

Vedkommende som har laget filmen har misforstått eller ignorert minst to viktige momenter: 1. Hva ”tro” er for noe. 2. Hva det vil si å ”overgi seg” (ha ”Jesus som Herre”).

Återigen -Enligt dig.



Det mange misforstår er hva ”tro” er for noe, og hva det vil si å ha ”Jesus som Herre”.

Sitat
1. Hva er tro?
Selv Djevelen kan jo ikke la være å tro, men han er da ikke frelst?

Argument som om en fantasifigur tror eller inte tror på en fantasifigur,och som i tillägg är del i denna historien är ju ganska hopplös disskution enligt mig.

Tror Peter Pan på Tingeling? :Smiley

Sitat
Det hjelper deg ingenting. Man kan liksom si: ”Jeg tror at å leve et sunt liv er bra for meg”, men dersom vedkommende røyker, spiser junk og sover lite, er ikke den troen verdt noen ting.

Jag förstår vad du menar här och det är ju för så vitt ett bra argument mot hyckleri.
Men om du jämför det med en Ateist som resonerar att: "jag tror inte att det finns en Gud" men om han inte gräver efter "the missing link" eller prävar framställa liv av aminosyror,är hans tro inte värd något? En Ateist`s tro är värd lika lite eller mycket som din,och den hjälper dig och han lika mycket eller lite.

Skillnaden är att Tro på religioner för till passivitet/ignorans/hat,medan tro på Vetenskap för till framsteg(hurovida framstegen är positiva eller inte kan disskuteras).


Sitat
Men tilbake til å ”hate”. Skal prøve meg på en forklaring likevel: Selvsagt skal vi ikke hate våre medmennesker. Jeg ser at noen ordbøker oversetter ordet med ”elske mindre”. F.eks. Strong’s kjente greske ordbok sier at ordet kan ha to betydninger; Å ”hate” og å ”elske mindre”.

Kan man sitta på en stol mer eller mindre? Kan man leva mer eller mindre?
Det närmaste man kan komma är att älska eller hata någon lika mycket.

Sitat
Kanskje Jesus bruker ordet ”hate” for å markere forskjellen på kjærligheten til Gud i forhold til kjærligheten til mennesker, at de er to forskjellige ting. Han MÅ ha ment noe sånt, for dette sa han jo i nevnte Matteus 10:37. Kanskje han satt det på spissen? Jeg har ikke noe bedre svar for øyeblikket.

Ja kanske kanske kanske... för ögonblicket? Jag tror aldrig du får det heller,det är det fina med religion det är så diffust skrivet att man ska kunna vandra runt i verser å citat och inte tänka på något annat än hur man ska bäst kunna leva efter normer som andra satt upp för att kontrollera.

Sitat
*Edit: Mulig dette kan være mer oppklarende: Etter de to første versene, starter Jesus med å forklare hva han mente for noe. (Han gir to eksempler, en om han som skulle bygge tårn, og en som han som skulle i krig). I siste verset drar han konklusjonen: "Således kan da ingen av dere være min disippel uten at han oppgir alt det han eier." Det virker som han her tar en oppsummering av  hva han mente. Så poenget til Jesus i denne sammenhengen slik jeg ser det, er av det samme som i "step 2". Å ha Jesus på førsteplass i livet. Å "oppgi" betyr også at du overlater eiendomsretten til livet ditt, og familien din til Gud. Det betyr selvsagt ikke at man skal gå fra familien eller blåse i den, men det er snakk om prioriteringsrekkefølgen, samt eierforholdet. Igjen; dette blir min tolkning, men jeg tror jeg er inne på noe...

Nej,det var inte det...

Sitat
Dette er selvsagt et bilde på noe. Det er så åpenbart at selv en ateist bør forstå… Dette er snakk om at Jesus er ”mat” for oss, ikke bokstavelig, men i overført betydning.

Han kommenterar att det är "naturligtvis en metafor" i videon ochså!

Sitat
Ingen av steppene motstrider veien til frelse, nemlig dette:
Rom 10:9  for dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud oppvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst;

Du glömde något... dom 613 OT lagarna.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #593 : 20. november 2007, 09:11 »
Fra en artikkel publisert på forskning.no idag:

"En klimakrise for 8500 år siden ga støtet til europeisk jordbruk. Og kanskje til myten om syndefloden og Noas ark, mener britiske forskere

...

Nå har britiske forskere studert følgene av en voldsom havstigning for omlag 8500 år siden, og kommet med en ny hypotese.

I følge studien, som nettopp er publisert i tidsskriftet Quaternary Science Review, førte havstigningen til at jordbruket ble innført i Europa.

Perioden faller nemlig sammen med smeltingen av den siste delen av en enorm iskalott som en gang dekket dagens Nord-Amerika (av ”The Laurentide Ice Sheet”).

I følge forskerne startet den siste smeltingen av isen for omlag 8800 år siden, og i løpet av rundt 600 år var den borte.

Smeltevannet havnet delvis i det som i dag utgjør de store innsjøene nord i USA.

Men svært mye havnet også ut i havet, og førte i følge studien til den største tilførselen av ferskvann i Atlanterhavet på 100.000 år. Resultatet ble en ekstra havnivåstigning på 1,4 meter, i følge studien.

- Nedsmeltingen av isen i Amerika fikk katastrofale følger for menneskene som levde ved breddene av Svartehavet, innenfor Middelhavet, sier professor Chris Turney ved Exeter University i Storbritannia.

Den gang var nemlig Svartehavet en innsjø med ferskvann, og vannspeilet lå omtrent 125 meter under datidens havnivå."

...

Generasjonen som opplevde oversvømmelsen på kroppen må ha opplevd det som en svært dramatisk hendelse, mener forskerne.

De mener at hendelsen godt kan være opphavet til den bibelske myten om syndefloden og Noas ark.

- Det må ha fortont seg som om hele verden ble oversvømt. Katastrofen de opplevde passer svært godt inn i fortellingen om syndefloden og Noas ark, sier professor Chris Turney, som nettopp har gitt ut boken ”Bones, rocks and stars: The Science of When Things Happened”. "

...

Artikeln i sin helhet:
http://www.forskning.no/Artikler/2007/november/1195494961.73


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #594 : 20. november 2007, 09:29 »
"An ancient flood some say could be the origin of the story of Noah's Ark may have helped the spread of agriculture in Europe 8,300 years ago by scattering the continent's earliest farmers, researchers said on Sunday."
http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSL1700215420071118

Med andre ord: Forskere sier at en flod kan være opphavet til historien om syndefloden og Noahs ark.

Jeg er helt enig!

Vi nærmer oss, vi nærmer oss. Nå er i det minste forskerne kommet fram til at det har vært en stor flod, (eller "rask havstigning").


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #595 : 20. november 2007, 09:35 »
En havstigning grunnet nedsmeltingen av en enorm iskalott som en gang dekket dagens Nord-Amerika ja... Ikke grunnet noen "gud" som bestemte seg for å straffe sin lille maurfarm. Wink


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #596 : 20. november 2007, 09:40 »
...og kommet med en ny hypotese.

Noen uenigheter er det jo fremdeles, men vi er i det minste enige om at det har vært en flod.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #597 : 20. november 2007, 10:45 »
Jeg har vel aldrig vært uenig i at det kan ha skjett noe en gang i tiden, og som er en naturlig forklaring bak historien om "syndefloden"..?

Forskjellen på hvordan vi ser på det er at jeg velger å se på dette med moderne øyne, og ikke slik et menneske for flere tusen år siden sannsynligvis så på det: "Hjelp, en <valgfri naturkatastrofe her>! Det er "guds"/"gudenes" straff"... :Smiley


JohnBlond

  • Gjest
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #598 : 20. november 2007, 10:52 »
Hva skapte evolusjonen?

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #599 : 20. november 2007, 10:59 »
Hva skapte evolusjonen?

Hva skapte skaperen?
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!