avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 198103 ganger)

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #945 : 26. desember 2007, 18:03 »
Sent i natt satt jeg og noen andre å så litt på en videosnutt som jeg hadde fått i løpet av julen. Troens bevis.
Jeg ble helt vettskremt der jeg satt og så på Aril Edvardsen som frelste tusenvis av fattige afrikanere. Maken til massesuggesjon har jeg aldri sett maken til! Det var kvalmt å se på og at folk i det hele tatt kan støtte slik virksomhet vitner om galskap.
Aril Edvardsen gnir seg i hendene over alle de millionene han tjener på at folk lar seg lure.

Jeg tror ikke på letour. Jeg tror ikke han eksisterer. Jeg har jo aldri sett ham, og kjenner ingen andre som har sett ham heller, eller kan bevise at han finnes. Alt jeg har er noen tekster på forumet å forholde meg til.

-------------------------------------

For min del orker jeg ikke å diskutere dette med deg lenger. Jeg har kommet med legeerklæring på helbredelse, gitt mange linker til flere ulike aviser og nettsider der folk står fram med navn og bilde og sier de er helbredet, jeg har selv blitt helbredet to ganger, jeg har til og med skaffet vitenskapelige undersøkelser som viser positiv effekt av bønn, noe folk påstod ikke eksisterte. Jeg har nå også fått tak i den filmen jeg snakket om tidligere i tråden, en episode fra Åndenes makt i Danmark, der en mann ble helbredet for dobbeltsyn. Og "ja" han var hos legen før og etter, og "ja" jeg kan låne bort filmen.

At noen hevder at helbredelser er et resultat av massesuggesjon, placebo osv. blir alt for billige bortforklaringer på hvorfor kreft, ryggskader, hørsel og diabetes blir kurert momentant eller i løpet av dager. Hvorfor blir katter og hunder helbredet? Hvorfor blir små barn helbredet? Hvordan kan dette være placebo når de ikke har en ringeste anelse om hva som skjer?

På hvilken måte kan placebo fjerne ME (utmattelsessyndrom) momentant? Jeg benekter ikke at placebo-effekten kan virke innenfor begrensede områder. Men det er noe helt annet at kreftsvulster forsvinner, "døde" insulinkjertler fungerer som normalt igjen, ben vokser ut igjen osv.

Jeg utfordrer dermed dere som tror på dette til å finne forskning, avisartikler eller annet, der folk blir helbredet via placebo fra lidelser som fysiologisk sett skulle være umulig å bli frisk fra - momentant. La oss finne ut av denne påstanden nå.

Du kommer med grunnløse påstander om Edvardsen basert på en film du har sett. Du synes sikkert det ser teit eller sykt ut når folk strekker hendene i været og roper halleluja, men har du snakket med EN ENESTE som Edvardsen påstår han har helbredet? Hvordan VET du at de ikke er helbredet? Hvordan VET du at de ikke ble frelst? Hvordan VET du at Edvardsen er en svindler, da du sannsynligvis aldri har møtt ham eller snakket med de som er påstått helbredet?

Nå synes jeg bevisbyrden ligger på dem som påstår dette er humbug.


Hvis Solheim har litt vett i hodet så ser han at dette er ei spikersuppe - god og fyldig, med tomatsmak.

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #946 : 26. desember 2007, 18:06 »


Jeg går ikke i noen menighet eller kirke. Jeg bare sparrer med ateister.

det forklarer mye. man blir litt punchdrunk etter for mye sparring

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #947 : 26. desember 2007, 20:32 »
Angående det med helbredelser, hvordan forklarer man at folk fra alle slags religioner til stadighet blir helbredet?

Utlogget [TK]

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 392
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 392

  • There can be only one!
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #948 : 26. desember 2007, 20:55 »
Da har jeg lest gjennom hele denne tråden, og sitter igjen med følgende:

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahahahah ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah ahahahahahahah ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahah ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

Tolk det som dere vil :-) Tilbake til maten
Facts:
- 77\' modell,
- Trent siden mars 2003
- Morgenvekt: 104.5kg
- Høyde 180cm
- Bøy - Benk - Mark: 200 - 170 - 225 (belte + surringer)

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=4800.new#new

Utlogget bonaqua

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 891
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 891

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #949 : 26. desember 2007, 21:22 »
Til dere som mener at jorden er under 8000 år gammel:

Hvordan vil dere forklare at de aller fleste evangeliene i dag ikke er tatt med i bibelen, C-14 datering, olje, teorier om kontinentaldrift, teoriene om perioder som Kritt, Jura etc?

Bare lurer Smiley
Støttes av Lånekassen

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #950 : 26. desember 2007, 21:24 »
Jeg tror ikke på letour. Jeg tror ikke han eksisterer. Jeg har jo aldri sett ham, og kjenner ingen andre som har sett ham heller, eller kan bevise at han finnes. Alt jeg har er noen tekster på forumet å forholde meg til.

Begrepet 'letour' defineres som et hvilket som helst menneske som skriver på et nettforum. Du er selv bevis på dette begrepets rimelighet. Begrepet 'gud', derimot, har ingen forankring i vedtatte størrelser i den virkelige verden. I motsetning til i begrepet letours tilfelle, foreligger det ingen beviselig empirisk presedens for gudsbegrepets mulighet.

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #951 : 27. desember 2007, 11:54 »
mr t76 jeg har sett studier av hvordan bønn påvirker syke. og konklusjonen var at det ikke hjalp en dritt.

men nå har jeg fått nok av dette. lev livet med i håp om hva dere vil, ignorance is not bliss!


Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #952 : 27. desember 2007, 12:23 »
Sitat
Vel, det er like mye blind tro å ikke tro at Gud finnes, for du kan aldri være 100% sikker på at han ikke finnes.
At så mange kristne synes det er et tilfredsstillende argument er ganske urovekkende. Hvorfor er dette et totalt ubrukelig argument? Fordi man kan ikke motbevise eksistensen til noe som helst. Man kan ikke motbevise at julenissen eksisterer, man kan ikke motbevise at superman eksisterer, og man kan ikke motbevise at Zevs, Odin, Thor, eller den kristne gud eksisterer.

Man kan ikke bevise, men heller ikke motbevise det... hmm.... da er det vel rett og rimelig å si at oddsene er 50/50? Eksisterer Superman? Ifølge mange kristnes retorikk er sjansen estimert til 50%! Så dere som i BLIND TRO NEKTER FOR SUPERMANS EKSISTENS HAR DRITI DERE UT!!!!!!

Når det i tillegg er snakk om så usansynlige ting som står i bibelen så burde man ha tonnevis av konkrete beviser på at dette stemmer før man skal tro på det, og disse bevisene foreligger ikke.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #953 : 27. desember 2007, 12:28 »
Til dere som mener at jorden er under 8000 år gammel:

Hvordan vil dere forklare at de aller fleste evangeliene i dag ikke er tatt med i bibelen, C-14 datering, olje, teorier om kontinentaldrift, teoriene om perioder som Kritt, Jura etc?

Bare lurer Smiley
Hvis man først skal tro på bibelen og at jorda er bare 8000 år gammel, da er eneste fornuftige svar at gud prøver å finte oss med disse tingene. At han liker å teste troa vår. Jeg skjønner ikke hvorfor så mye skal peke mot at jorda er millarder av år, hvis den bare er 8000 år gammel?
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #954 : 27. desember 2007, 13:17 »
Blir stadig forundret over hvor mye folk har i mot nettopp kristendom. Interessant, uten at det trenger å ha noen videre betydning for noe som helst, selvsagt.

Bare en liten digresjon fra min side. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #955 : 27. desember 2007, 13:26 »
Blir stadig forundret over hvor mye folk har i mot nettopp kristendom. Interessant, uten at det trenger å ha noen videre betydning for noe som helst, selvsagt.

Bare en liten digresjon fra min side. Smiley

Jeg er veeeedlig ateist, men har i grunn ikke noe mot kristendom som sådan.  Jeg synes tvert i mot det er en av de bedre religiøse tilnærmingene en kan ha - om en ikke greier seg uten en. Smiley

Har masser av kristne venner, og noen få muslimske. Felles for dem alle er at de ikke plager meg med unødig religionsprat. Det interesserer meg akkurat like lite å høre en venn fortelle om sitt møte med Jesus sist fredag som om en homofil venn skulle lagt ut om sist fredags rævpuling - og, så det er sagt, jeg liker IKKE å høre om venners og andres rævpuling!!!                           (såpass kristen oppdragelse har man da fått)

Sånn - da var denne trådens lavmål satt!

mvh
Øyvind



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #956 : 27. desember 2007, 14:36 »
Det interesserer meg akkurat like lite å høre en venn fortelle om sitt møte med Jesus sist fredag som om en homofil venn skulle lagt ut om sist fredags rævpuling - og, så det er sagt, jeg liker IKKE å høre om venners og andre rævpuling!!!                           (såpass kristen oppdragelse har man da fått)

Sånn - da var denne trådens lavmål satt!

mvh
Øyvind

Hva har du i mot nr. 2  what Det er jo plassen etter nr. 1, men en meget god plassering.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #957 : 27. desember 2007, 15:10 »
MRT76:
hvorfor vil du ikke gå i et fellesskap da?
man må bruke nådegavene sine og det er viktig med et fellesskap med sine brothers and sisters Smiley Og lovprise Gud osv Smiley Vi trenger de "fire B`ene" for å klare oss som kristne tror jeg:
Bønn, Bibel, Brødsbrytelse, Bror og søsterskap.
Og alt det får man tilfredstilt i en menighet Smiley
Jeg er ikke noe særlig for den Norske statskirke da...
Jeg liker frikirkene\pinsemenighetene osv.. Må ha noen som står for Guds ord og ikke Staten sitt ord.. men har ikke noe IMOT statskirken forøvrig..

Må bare påpeke mye brae innlegg MRT76!!
Må kanskje legge meg flat ang jordas alder snart Tongue hehe

Kom på en kristen festival i sommer da?
Finnes mye bra metal\rocke festivala, vanlige festivaler osv..
www.sginfo.no
www.tenoase.no
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #958 : 28. desember 2007, 00:31 »
Angående det med helbredelser, hvordan forklarer man at folk fra alle slags religioner til stadighet blir helbredet?

Det vil jeg også gjerne finne ut av, skjønt "til stadighet" er kanskje å ta i rent generelt. Det eneste jeg vet er at jeg har lest at noen spiritister både kan drive ut ånder av folk og helbrede syke, selv om de kontakter demoner, djevelen og sånt. (Leste ei bok om en som hadde vokst opp hos spiritister i Puerto Rico. Koselig sengelesing.  Tongue Faren var heksedoktor eller noe sånt, mens mora var "medium") Men foreløpig har jeg ikke noe særlig godt svar. Skal snuse litt rundt.

Da har jeg lest gjennom hele denne tråden, og sitter igjen med følgende:

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahahahah ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah ahahahahahahah ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahah ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

Tolk det som dere vil :-) Tilbake til maten

Hele tråden?  Shocked (Og så lo du hele veien?)

mr t76 jeg har sett studier av hvordan bønn påvirker syke. og konklusjonen var at det ikke hjalp en dritt.

Dette har vi vært innom før i tråden. Bønn virker ikke uten at visse kriterier er på plass. Dette forteller sånne undersøkelser ingenting om.

Til dere som mener at jorden er under 8000 år gammel:

Hvordan vil dere forklare at de aller fleste evangeliene i dag ikke er tatt med i bibelen, C-14 datering, olje, teorier om kontinentaldrift, teoriene om perioder som Kritt, Jura etc?

Bare lurer Smiley

Vi har vel vært innom en del av dette før i tråden. Tar det bare litt raskt her. Angående andre evangelier kan kanskje andre gi et bedre svar? Jeg vet bare at det var stort sett bred enighet blant menighetene om hva som skulle være med i Bibelen, da den ble samlet på 2-300-tallet e.kr.

Angående olje, geologiske lag (Kritt, Jura...), kontinentaldrift er dette knyttet opp mot storfloden som begravde store mengde organisk materiale som ble til olje, kull osv. Det ble også dannet ulike geologiske lag som følge av synkemekanismer som gjør at partikler og grus sorterer seg etter ulike kriterier. Jeg driver for tiden (ennå) og leser om "the hydroplate theory" som tar sikte på å forklare hovedtrekkene i flodgeologien, inkludert kontinentaldrift. Her er et kort animert utdrag:
http://www.youtube.com/watch?v=u6lw9wSVXcw

Jeg er veeeedlig ateist, men har i grunn ikke noe mot kristendom som sådan.  Jeg synes tvert i mot det er en av de bedre religiøse tilnærmingene en kan ha - om en ikke greier seg uten en. Smiley

Har masser av kristne venner, og noen få muslimske. Felles for dem alle er at de ikke plager meg med unødig religionsprat. Det interesserer meg akkurat like lite å høre en venn fortelle om sitt møte med Jesus sist fredag som om en homofil venn skulle lagt ut om sist fredags rævpuling - og, så det er sagt, jeg liker IKKE å høre om venners og andres rævpuling!!!                           (såpass kristen oppdragelse har man da fått)

Sånn - da var denne trådens lavmål satt!

mvh
Øyvind

Jeg så deg på TV i formiddag, T. Med Hedda Kise.

MRT76:
hvorfor vil du ikke gå i et fellesskap da?
man må bruke nådegavene sine og det er viktig med et fellesskap med sine brothers and sisters Smiley Og lovprise Gud osv Smiley Vi trenger de "fire B`ene" for å klare oss som kristne tror jeg:
Bønn, Bibel, Brødsbrytelse, Bror og søsterskap.
Og alt det får man tilfredstilt i en menighet Smiley
Jeg er ikke noe særlig for den Norske statskirke da...
Jeg liker frikirkene\pinsemenighetene osv.. Må ha noen som står for Guds ord og ikke Staten sitt ord.. men har ikke noe IMOT statskirken forøvrig..

Må bare påpeke mye brae innlegg MRT76!!
Må kanskje legge meg flat ang jordas alder snart Tongue hehe

Kom på en kristen festival i sommer da?
Finnes mye bra metal\rocke festivala, vanlige festivaler osv..
www.sginfo.no
www.tenoase.no

Jeg har gått i menigheter tidligere, men som enhver driftsleder må man finne ut om virksomheten og tiden man investerer er lønnsom. For min del ble den ikke det. Jeg er vel kanskje litt "nisjete" på saker og ting, slik at vanlig norsk menighetsliv ikke har den største appellen. Det er visse folk jeg liker å høre på, som har en spesiell stil, som f.eks. Andrew Wommack (på God Channel mfl). Han er mer undervisningsfokusert, så det er kanskje det som er tingen for meg. Ofte er det vanskelig å finne menigheter som er velfungerende i de kriteriene som du snakker om (nådegaver etc.) Men bevares. Snubler jeg over et bra fellesskap, så kan det hende vi tar en nærmere titt. Du har rett i at et fellesskap er å foretrekke framfor solokjøring, men det får være en sak mellom meg og Sjefen.


Utlogget Tannfeen

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #959 : 28. desember 2007, 03:06 »
Hva har du i mot nr. 2  what Det er jo plassen etter nr. 1, men en meget god plassering.

Ahh..  så det er det som menes med: "Det viktigste er ikke å vinne, men å delta?"
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!