avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 197493 ganger)

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1170 : 10. januar 2008, 13:47 »
Jeg tenkte vel egentlig på noe annet. Tenkte på universets størrelse. Man vet ikke eksakt hvor stort universet er, altså man kan si at universet er uendelig stort. Uendeligheten finnes, og på samme måte kan man si at Gud er fra evighet til evighet. Og da påstå at noe må ha skapt Gud blir jo det samme som å si at uendeligheten finnes, og da bør man inneha informasjon om hvor stort universet er, og hva som ligger utenfor universet, en liten smule altvitende muligens.

Bra innlegg. Men universet har jo alltid vært og det var ikke big bang som skapte universet?
Big bang må vell ha startet en plass med disse gassene det og? Altså da i universet?

Men universet må være evig.. Om du kommer til et punkt der det tar slutt (en vegg), så må det jo være noe på den andre siden av den veggen, for en evig vegg finnes vell ikke..
hmmm.. nei, nå blir ting for avangsert for meg.
Jeg er så glad Gud IKKE skal bevises Smiley Han skal tros på Smiley det er så mye lettere Tongue
Hele poenget med Bibelen og kristendommen hadde vært bort den dagen Gud kunne bevises. Eller alle skal se Gud èn gang da... Når Jesus kommer tilbake..
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1171 : 10. januar 2008, 13:53 »
nei, nå blir ting for avangsert for meg.
Jeg er så glad Gud IKKE skal bevises Smiley Han skal tros på Smiley det er så mye lettere Tongue
Hele poenget med Bibelen og kristendommen hadde vært bort den dagen Gud kunne bevises.

Du argumenterer virkelig for min sak her. Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1172 : 10. januar 2008, 13:56 »
Du argumenterer virkelig for min sak her. Smiley

hehe, flott at du er enig med meg for en gangs skyld.. Tongue
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1173 : 10. januar 2008, 14:00 »
Jeg tenkte vel egentlig på noe annet. Tenkte på universets størrelse. Man vet ikke eksakt hvor stort universet er, altså man kan si at universet er uendelig stort. Uendeligheten finnes, og på samme måte kan man si at Gud er fra evighet til evighet. Og da påstå at noe må ha skapt Gud blir jo det samme som å si at uendeligheten finnes, og da bør man inneha informasjon om hvor stort universet er, og hva som ligger utenfor universet, en liten smule altvitende muligens.

Fordi man ikke vet størrelsen kan man ikke bare hoppe til konklusjonen at det er uendelig stort.  Hvordan vet du at uendelighet finnes?

Du vet ikke at Gud er fra ende til ende, du tror. At noen eventuellt må ha skapt Gud er ikke det samme som at undelighet finnes. Alt målbart i universet forringes over tid. Alt slites ned. Det taler mot uendelighet

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1174 : 10. januar 2008, 14:02 »

hmmm.. nei, nå blir ting for avangsert for meg.


hadde dette vært ditt første og eneste innlegg hadde jeg hyllet deg som et geni. Men akk, du brukte litt for lang tid fram hit

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1175 : 10. januar 2008, 14:09 »
Fordi man ikke vet størrelsen kan man ikke bare hoppe til konklusjonen at det er uendelig stort.  Hvordan vet du at uendelighet finnes?

Du vet ikke at Gud er fra ende til ende, du tror. At noen eventuellt må ha skapt Gud er ikke det samme som at undelighet finnes. Alt målbart i universet forringes over tid. Alt slites ned. Det taler mot uendelighet

Ja, du sier vel noe der. Man må jo ta et standpunkt om hva man vil tro. Med mindre solide bevis for at uendeligheten overhodet ikke eksisterer velger jeg å tro at den eksisterer, på samme måte som at jeg tror at Gud har eksistert fra evighet til evighet.

De som fornekter Gud må jo TRO noe annet, da de ikke kan si at de vet at det er slik jeg tror det ikke er.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1176 : 10. januar 2008, 14:10 »
Jepp. Nøkkelordet er tro kontra å vite. De fleste forveksler de begrepene.

For meg velger jeg å tro på forskeres antagelser, fordi jeg det for meg virker sannsynlig. En gud ala bibelens virker for meg ikke sannsynlig.

Men det driter nok han i Grin

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1177 : 10. januar 2008, 14:11 »
hadde dette vært ditt første og eneste innlegg hadde jeg hyllet deg som et geni. Men akk, du brukte litt for lang tid fram hit

For å si det slik:
Jeg jobber ikke på e-verket fordi jeg er smart.... hehe
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1178 : 10. januar 2008, 14:15 »
For å si det slik:
Jeg jobber ikke på e-verket fordi jeg er smart.... hehe

hvem er jeg til å nekte når du hevder det selv

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1179 : 10. januar 2008, 14:19 »
Ja, du sier vel noe der. Man må jo ta et standpunkt om hva man vil tro. Med mindre solide bevis for at uendeligheten overhodet ikke eksisterer velger jeg å tro at den eksisterer, på samme måte som at jeg tror at Gud har eksistert fra evighet til evighet.

De som fornekter Gud må jo TRO noe annet, da de ikke kan si at de vet at det er slik jeg tror det ikke er.
Hvis du ser på hvor mye faanskap som har vært utført av alle de som tror på gud så må vel gud være rimelig skuffet over "prosjekt mennesket på jorden" eller hva?Det er bevist for lenge siden at det er mennesket som har skapt gud og ikke omvendt...eller hva med alle de miliardene av mennesker som tror på noe helt annet hva med de?dersom denne guden din er så allmektig burde han i det minste vise seg litt oftere enn bare til schizofrene jøder som levde for et par tusen år siden...et annet poeng er jo at fy faan for en jævla egoistsk skapning gud må være for å skape et helt univers +mennesker o.s.v bare for  at vi skal sleike han opp etter ræva helt til vi dør for å komme inn i hans evige hærlighet >Cheesy, personlig drar jeg heller til helvete og tar en øl med elvis så kan du kose deg med george bush og nessa...

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1180 : 10. januar 2008, 14:44 »
Bra innlegg. Men universet har jo alltid vært og det var ikke big bang som skapte universet?
Big bang må vell ha startet en plass med disse gassene det og? Altså da i universet?

Big Bang var en eksplosjonsartet ekspansjon av rummet og materien i seg selv, og i og med Big Bang oppsto tiden, derfor finnes det ikke noe som heter "før Big Bang".


De som fornekter Gud må jo TRO noe annet,

Her et utvalg:

Vitenskap, Zevs, Oden, Allah, The Flying Spaghetti Monster, Vishnu, Brahma, Shiva, Bahá, Ayya Vaikundar, Ahura Mazda, Amon, Jupiter, Inanna, Baal, Quetzalcóatl, Sabazios.

Take your pick hva du skulle trodd på, hvis du ikke fikk tro på den judiske stammeguden Yahweh (m.a.o. den kristne versjonen av "gud") som er så populær her i vår del av verden.


Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1181 : 10. januar 2008, 15:24 »
At "tid" har en begynnelse er for meg så uforståelig at jeg bare lar temaet ligge, i avvente av at noen kan komme med en mer lettforståelig forklaring, som ikke involverer en gudemann eller et spaghetti-monster.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1182 : 10. januar 2008, 15:48 »
Vel, enhver kreasjonist skal få sin sjanse til å ressonere seg fram til en bevisbyrde hvor din skapelsesteori blir bevist, om det så er med et fåtall bevis.
Nå tillegger du meg meninger.

Jeg har ikke argumentert for eller imot et standpunkt her, ei gitt uttrykk for hva som er mitt standpunkt. Jeg har diskutert innhold i innlegg. Og kanskje hakket litt på lodden logikk efter forgodtfinnende.

Når sant skal sies, bygges vitenskapen på hypotesetesting og forkasting, noe som gjør logikken i seg selv gjeldende. Enhver kreasjonist bygger sin argumentasjon på utsagn, myter og folkemunne, noe som gjør logikken fraværende. At du mener du har ressonert logisk, er greit. Men når kilden(e) bak din ressonering ikke inneholder et fnugg av bevis, og derfor liten logikk, spiller det liten rolle hvor mye man husker av bibelen.
Dette er jo bare rør.

Et utsagn er enten logisk gyldig, logisk ugyldig eller ubestemmelig, helt uavhengig av kilder og premisser.

Jeg kunne sittet her og fortalt deg det ene og det andre om det mørke rektum. Datert tilbake til da og da. Opplevd av 300 000 mennesker som hver for seg har opplevd rektumfanatiske opplevelser noe som "validerer" min tro. Allikevel har jeg ingen bevis, noe som gjør min sak svært lite logisk.
Jeg skal ikke frarøve deg analfikseringen, du må få tro akkurat hva du vil. Det er derfor det heter "tro".

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1183 : 10. januar 2008, 15:50 »
Nå setter vel de fleste forskerer big bang som universets start

Mulig, men feks. stjerner bruker opp energien sin. Det må jo bety at alt har en ende. og det i seg selv indikerer at det må ha oppstått engang.
Energi forsvinner ikke, det skifter bare form.

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1184 : 10. januar 2008, 16:00 »
jepp. sant det plumbo.

spør du en astronom vil han ikke påstå at universet er uendelig. men vi vet uendelig lite om det enda. de fleste beregninger er spekulative på sitt beste, de fleste avrunder PI til 1. men ignoranse er ikke en unskyldning for galskap. vi kan i være jokkeman og si at dette er så vanskelig og være glad for at vi tror på noe vi ikke ønsker skal bevises. dette er i hvertfall for meg en av de værste syndene mot menneskeheten. vi må utforske, lære og forhåpentlig vis mestre alt, en gang.  for nå må vi være ydmyke men optimistiske med tanke på hvor fort vi lærer.

min rant of the day. ( akkurat nå virker tunfiskboksen jeg tvinger i meg uendelig, puke)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!