Skrevet av Emne: Bare protein før trening?  (Lest 1692 ganger)

Utlogget Mr.Jens

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 56

Bare protein før trening?
« : 26. august 2007, 10:11 »
Check it! http://www.iform.no/pub/art.php?id=280

Mener de med denne artikkelen at det bare skal inntas en myseprotein shake 1 time før trening for best resultat? No karbs?
Isåfall, hva mener dere om dette? :p
Without sacrifice, we would have nothing!

Utlogget Vicci

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 443

Sv: Bare protein før trening?
« #1 : 26. august 2007, 10:15 »
Det som er positivt ved å ta protein rett før treninga er at proteinet er brutt ned og klar til å gjøre jobben sin etter en times trening.

*edit* noe de prøver å få fram i artikkelen, jeg bare leste ikke så nøye:)

Om du drikker proteiner rett etter trening vil ikke kroppen få nytte av dette med èn gang.

Raske karbs trenger du etter trening. Ikke før, da får du ujevnt blodsukker under trening.

Utlogget Mr.Jens

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 56

Sv: Bare protein før trening?
« #2 : 26. august 2007, 10:17 »
Raske karbs trenger du etter trening. Ikke før, da får du ujevnt blodsukker under trening.
Yes Wink Men hva med treige karbs før trening?
Without sacrifice, we would have nothing!

Utlogget Vicci

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 443

Sv: Bare protein før trening?
« #3 : 26. august 2007, 10:19 »
Treige karbs er veldig bra før trening, men for å ha noe nytte av maten er det ingen vits i å spise rett før du tar i vektene. Er det ikke 2 timer før de sier som er perfekt? Jeg spiser timen før, og det funker greit for meg. Har energi og vel så det gjennom hele økta=)

De gjør at du får jevnt og fint blodsukker og får deg til å føle deg opplagt.Det er mao bare bra=) Men dette er vel tatt litt ut av sammenhengen - du spør om treige karbohydrater er bra sammen med proteinet før treninga?

Utlogget Mr.Jens

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 56

Sv: Bare protein før trening?
« #4 : 26. august 2007, 10:28 »
Ja.
Slik jeg oppfattet den artikkelen, skulle man bare ha protein før trening..  what
Without sacrifice, we would have nothing!

Utlogget Vicci

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 443

Sv: Bare protein før trening?
« #5 : 26. august 2007, 10:30 »
Spis trege karbohydrater 2 timer før ca. du skal jo ikke "faste" på trening, om du ønsker å bygge.
(mener jeg)

Også tar du en shake rett før treninga.
=)

Utlogget Mr.Jens

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 56

Sv: Bare protein før trening?
« #6 : 26. august 2007, 11:01 »
OK, thanks Wink
Without sacrifice, we would have nothing!

Utlogget speediie

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

Sv: Bare protein før trening?
« #7 : 26. august 2007, 11:26 »
Men hvorfor skal man ikke ta protein shake rett etter trening ? Hvor lenge burde man vente isåfall ?
Har lest at protein og karbs rett etter trening er bedre en bare karbs eller bare protein.
De fleste viktige ting i verden er gjennomført av personer som har fortsatt å prøve selv når det har sett ut som om alt håp har vært ute.

Utlogget kiko_Va

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 585
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 585

Sv: Bare protein før trening?
« #8 : 26. august 2007, 11:35 »
Det som er positivt ved å ta protein rett før treninga er at proteinet er brutt ned og klar til å gjøre jobben sin etter en times trening.

*edit* noe de prøver å få fram i artikkelen, jeg bare leste ikke så nøye:)

Om du drikker proteiner rett etter trening vil ikke kroppen få nytte av dette med èn gang.

Raske karbs trenger du etter trening. Ikke før, da får du ujevnt blodsukker under trening.

Hvorfor må man ta raske carbs etter trening?
Vil du ikke få nytte av proteinet du drikker rett etter trening ? Hvor i har du det ifra?


Men hvorfor skal man ikke ta protein shake rett etter trening ? Hvor lenge burde man vente isåfall ?
Har lest at protein og karbs rett etter trening er bedre en bare karbs eller bare protein.
Du kan fint ta shaken din rett etter trening, jeg tar den alltid rett etter, tar jeg den før blir jeg bare dårlig i magen under treninga.  Karbs og protein etter trening er bedre enn bare karbs. Du kan fint ta bare protein rett etter/før trening også og gå hjem og få i deg karbohydratene av ris f.eks
[Loggbok]




[Giske Atletklubb]

Saying what we think gives us a wider conversational range than saying what we know.

Utlogget Vicci

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 443

Sv: Bare protein før trening?
« #9 : 26. august 2007, 11:40 »
Grunnen til at proteiner skal taes sammen med karbo etter trening er pga insulinresponsen karbohydratene gir, som igjen gjør det lettere for kroppen å ta opp proteinet.

Det er insulinet som gjør at cellene åpner seg, og proteinet lettere kan taes inn for å gjøre nytte av seg=)

Så det er litt motstridende dette. Proteiner FØR trening for best resultat, eller proteiner/karbo etter trening for best resultat. For å være helt ærlig har jeg ikke merket store forskjellen=)

Noen andres synspunkter om dette?

Utlogget Vicci

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 443

Sv: Bare protein før trening?
« #10 : 26. august 2007, 11:43 »

Hvorfor må man ta raske carbs etter trening?
Vil du ikke få nytte av proteinet du drikker rett etter trening ? Hvor i allverden har du det ifra?
--------------------


Raske karbohydrater for å fylle opp glykogenlagrene du tømmer under treningen for bedre restutisjon. Sammen med proteiner gir dette et raskere opptak.

Selvfølgelig vil du ha nytte av proteinet alene etter trening, men det er snakk om effektivt opptak er det ikke?

Utlogget kiko_Va

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 585
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 585

Sv: Bare protein før trening?
« #11 : 26. august 2007, 12:41 »
Hvorfor må man ta raske carbs etter trening?
Vil du ikke få nytte av proteinet du drikker rett etter trening ? Hvor i allverden har du det ifra?
--------------------


Raske karbohydrater for å fylle opp glykogenlagrene du tømmer under treningen for bedre restutisjon. Sammen med proteiner gir dette et raskere opptak.

Selvfølgelig vil du ha nytte av proteinet alene etter trening, men det er snakk om effektivt opptak er det ikke?
Glykogenlagera blir like bra fylt opp av tregere karbohydrat. Protein tar du for raskere restutisjon, proteina skal bygge og reparere, right? karbohydrat blir brukt til energi (gykogen).
Det man trodde var jo at man måtte ta karbohydrat før proteinene etter trening for at glykogenlagera skulle fylle seg opp (ved bruk av karbohydrat og ikke protein). Senere fant man ut at kroppen prioriterer proteinsyntesen fremfor glykogensyntesen, dvs at man kan ta proteinene rett etter trening og de vil bli brukt i proteinsyntesen isteden for glykogensyntesen som man før trodde. Karbohydratene kan man jo like godt vente med å ta til man kommer hjem i form av noe smakfult isteden for drusukker rett etter trening, så lenge man får i seg karbsa.


At protein er best før trening er nok sant.


Prøvde å finne innlegget til Beefcake, men fant ikke det, men jeg fann en studie jeg kan poste her :)

Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise

Kevin D. Tipton1,2, Blake B. Rasmussen1,2, Sharon L. Miller1,2, Steven E. Wolf1, Sharla K. Owens-Stovall1, Bart E. Petrini1, and Robert R. Wolfe1,2

1 Department of Surgery, University of Texas Medical Branch, and 2 Metabolism Unit, Shriners Hospitals for Children, Galveston, Texas 77550

The present study was designed to determine whether consumption of an oral essential amino acid-carbohydrate supplement (EAC) before exercise results in a greater anabolic response than supplementation after resistance exercise. Six healthy human subjects participated in two trials in random order, PRE (EAC consumed immediately before exercise), and POST (EAC consumed immediately after exercise). A primed, continuous infusion of L-[ring-2H5]phenylalanine, femoral arteriovenous catheterization, and muscle biopsies from the vastus lateralis were used to determine phenylalanine concentrations, enrichments, and net uptake across the leg. Blood and muscle phenylalanine concentrations were increased by ~130% after drink consumption in both trials. Amino acid delivery to the leg was increased during exercise and remained elevated for the 2 h after exercise in both trials. Delivery of amino acids (amino acid concentration times blood flow) was significantly greater in PRE than in POST during the exercise bout and in the 1st h after exercise (P < 0.05). Total net phenylalanine uptake across the leg was greater (P = 0.0002) during PRE (209 ± 42 mg) than during POST (81 ± 19). Phenylalanine disappearance rate, an indicator of muscle protein synthesis from blood amino acids, increased after EAC consumption in both trials. These results indicate that the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids to the leg.


[Loggbok]




[Giske Atletklubb]

Saying what we think gives us a wider conversational range than saying what we know.

Utlogget kiko_Va

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 585
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 585

Sv: Bare protein før trening?
« #12 : 26. august 2007, 12:53 »
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=59088.0
Her er forresten linken jeg ville fram til om raske karbohydrat etter trening, under studier og forskning.
[Loggbok]




[Giske Atletklubb]

Saying what we think gives us a wider conversational range than saying what we know.

Utlogget Vicci

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 443

Sv: Bare protein før trening?
« #13 : 26. august 2007, 12:55 »
OK, det er en marginell forskjell, men greit, jeg skal ikke krangle på forskning Cool

Utlogget kiko_Va

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 585
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 585

Sv: Bare protein før trening?
« #14 : 26. august 2007, 14:55 »
Denne er kanskje interessang for de som leste artikkelen fra iform:



Stimulation of net muscle protein synthesis by whey protein ingestion before and after exercise
Kevin D. Tipton,1 Tabatha A. Elliott,2,3 Melanie G. Cree,2,3 Asle A. Aarsland,2,4 Arthur P. Sanford,2,3 and Robert R. Wolfe2,3

1School of Sport and Exercise Sciences, University of Birmingham, Birmingham, United Kingdom; 2Metabolism Unit, Shriners Hospitals for Children and Departments of 3Surgery and 4Anesthesiology, The University of Texas Medical Branch, Galveston, Texas

Submitted 4 April 2006 ; accepted in final form 21 July 2006

Timing of nutrient ingestion has been demonstrated to influence the anabolic response of muscle following exercise. Previously, we demonstrated that net amino acid uptake was greater when free essential amino acids plus carbohydrates were ingested before resistance exercise rather than following exercise. However, it is unclear if ingestion of whole proteins before exercise would stimulate a superior response compared with following exercise. This study was designed to examine the response of muscle protein balance to ingestion of whey proteins both before and following resistance exercise. Healthy volunteers were randomly assigned to one of two groups. A solution of whey proteins was consumed either immediately before exercise (PRE; n = 8) or immediately following exercise (POST; n = 9). Each subject performed 10 sets of 8 repetitions of leg extension exercise. Phenylalanine concentrations were measured in femoral arteriovenous samples to determine balance across the leg. Arterial amino acid concentrations were elevated by ~50%, and net amino acid balance switched from negative to positive following ingestion of proteins at either time. Amino acid uptake was not significantly different between PRE and POST when calculated from the beginning of exercise (67 ± 22 and 27 ± 10 for PRE and POST, respectively) or from the ingestion of each drink (60 ± 17 and 63 ± 15 for PRE and POST, respectively). Thus the response of net muscle protein balance to timing of intact protein ingestion does not respond as does that of the combination of free amino acids and carbohydrate.
[Loggbok]




[Giske Atletklubb]

Saying what we think gives us a wider conversational range than saying what we know.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!