Skrevet av Emne: Velge kampsport  (Lest 18550 ganger)

Utlogget olav10

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Velge kampsport
« #15 : 28. august 2007, 22:34 »
Takk "Nææh", jeg tror nok også at en noenlunde klassisk asiatisk kampsport kan passe meg best. (ettersom jeg ikke er interessert i å lære hardt selvforsvar, men heller tar det som en bonus.

Noen som kan si noe veldig kort om hvordan de mest populære sportene skiller seg fra hverandre?
(..vel, er jo som jeg sa total nybegynner..)  Wink

Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
Sv: Velge kampsport
« #16 : 29. august 2007, 09:24 »
olav10, punkt 1: hvor i landet bor du? Det hjelper ikke om man har aldri så lyst til å trene både det ene og det andre hvis man må reise hundrevis av kilometer for å trene det. NOEN gjør det også, men de aller fleste vil nok velge en klubb som er i nærheten av der man selv bor, og da er ofte utvalget sterkt begrenset (med mindre du bor i noen av de større byene da).

Utlogget olav10

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Velge kampsport
« #17 : 29. august 2007, 19:17 »
Bor i Oslo. Så akkurat utvalget er det ikke noe å si på.

Har kikket litt på sidene til Kick Kampsportsenter i Oslo, som driver med "Ju Jitsu Norge". Synes det virker som noe som kan passe for meg: De fokuserer både på treningsbiten, selvutvikling og at det skal være "funksjonelt selvforsvar".

Noen som har erfaringer med den stilarten eller det senteret?

Utlogget ludde

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Velge kampsport
« #18 : 29. august 2007, 22:21 »
Lyst til å lære en gammel stil ang japansk stridskuns med våpen? Det er ingen konkuranse og dermed ikke en sport, det kan forekomme skader, men det er i minimal størrelse. Det trenes kunn i kata (form). Du kan vel si at det har en del selvutvikling, men i forhold til moderne asiatisk kampkunst er det satt mer vekt på det praktiske innen hvert våpen. Det vil si å kunne overvinne din motstander innen ett gitt våpen. Prinsippene som følger med ett gitt våpen også videre.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Velge kampsport
« #19 : 30. august 2007, 15:05 »
Har kikket litt på sidene til Kick Kampsportsenter i Oslo, som driver med "Ju Jitsu Norge". Synes det virker som noe som kan passe for meg: De fokuserer både på treningsbiten, selvutvikling og at det skal være "funksjonelt selvforsvar".

Noen som har erfaringer med den stilarten eller det senteret?

Har trent etter systemet "Ju Jitsu Norge", og det var bare lekkert. Var ikke så voldsomt fokus på selvutvikling etter hva jeg kan huske, hva nå enn det skulle innebære, men det var kjempebra, fartsfylt og variert trening. Effektiv måte å komme i bra form på!  Trener alt fra stående til bakkekamp, og også endel semirealistiske selvforsvarssituasjoner. Du slipper heldigvis unna alt som heter kata, selv om du bruker Gi. Tror man kan si at Ju Jitsu Norge blir en slags mellomting, ikke så hardcore realistisk som krav maga og ikke så testo-knallhardt som MMA. Litt mindre bakkekamporientert enn BJJ. Kan dermed appellere til mange forskjellige typer mennesker og ikke bare de mest hardbarka kampsport-/selvforsvarstilhengerne.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget waalern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

Sv: Velge kampsport
« #20 : 04. september 2007, 22:38 »
>Bor i Oslo. Så akkurat utvalget er det ikke noe å si på.

Har kikket litt på sidene til Kick Kampsportsenter i Oslo, som driver med "Ju Jitsu Norge". Synes det virker som noe som kan passe for meg: De fokuserer både på treningsbiten, selvutvikling og at det skal være "funksjonelt selvforsvar".

Noen som har erfaringer med den stilarten eller det senteret?
________________________

Her er endel klubber fra Oslo området (Som er i forbundet, noe som er greit med tanke på forsikring osv)

http://www.kampsport.no/Organisation.asp?WCI=wiOrgStructure&OrgElementId=895&SubOrgTypeId=6


Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Sv: Velge kampsport
« #21 : 12. september 2007, 11:04 »
I Oslo kan du jo velge og vrake. Kick kampsport er absolutt et av de bedre stedene du kan velge, dersom du liker litt tradisjonelt, men samtidig vil ha noe som faktisk er nyttig. Det er også egne bakkekamp-timer der, og de har gode forhold nesten uansett hva du ønsker (om det er litt hobbytrening nå og da, om du etter hvert vil konkurrere, eller om du ønsker å trene selvforsvarsrettet). Torbjørn og de andre trenerne er koselige folk, og de har et godt miljø. Trener ikke der selv (bor vest for Drammen, så litt lang reisevei), men har vært innom et par ganger, og det er både god trening og godt miljø.

Nå er jeg hovedsakelig jujutsu-utøver selv, så jeg vil naturlig nok helst anbefale det, men det er masse annet å velge mellom også. Frontline er selvfølgelig et svært bra valg, men det er tydeligvis ikke helt det du er ute etter. Hvis du bor i nærheten av Ila skole kan du stikke innom Keum Gang taekwondo, som drives av en kompis av meg, og er en av dessverre ganske få taekwondoinstruktører som liker å trene alt mulig annet (og oppfordrer elevene sine til å gjøre det samme). Her vil du faktisk få effektiv selvforsvarstrening i tradisjonelle rammer (og en av instruktørene trener også muay thai og bjj på Frontline, så du får litt input derfra og).

Kali Sikaran er en annen stilart du kanskje burde ta en titt på. Her vil du få veldig mye våpentrening, og dette er basert på fillipinske stilarter.

Rent bortsett fra det, så vil jeg si det samme til deg som jeg sier til de aller fleste som spør om det du spør om. Det er å gå innom absolutt alle steder de underviser kampsport i nærheten av der du bor. Få deg en prøvetime eller to, og sjekk hva de driver med, hvordan du liker treneren og måten han underviser på, samt miljøet i klubben. Husk at det er der du trives, og der du liker å trene, at du faktisk kommer til å fortsette. Og det er til syvende og sist det viktigste, du vil jo helst velge noe du kommer til å drive med en stund, ikke noe du går lei etter et halvår...

Utlogget waalern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

Sv: Velge kampsport
« #22 : 12. september 2007, 14:38 »
Spørs jo sef. hvor du bor i Oslo da. Uansett, det finnes vel knapt en bydel uten muligheter innen kampsporter i dag. En eller annen form for kampsport har de sikkert i nabolaget ditt. Ellers, av "myke" kampsporter, så er det endel bryteklubber og judoklubber i Oslo, om da du ikke har bestemt deg for Ju Jitsu, Ju jutsu, Jiu Jitsu (eller hva de forskjellige heter)

http://www.judo.no/index.php?id=20041016135404

http://www.bryting.no/t2.asp




Utlogget waalern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

Sv: Velge kampsport
« #23 : 13. september 2007, 09:55 »
En til her...

Klubber tilsluttet Norges Aikidoforbund

http://www.aikido.no/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=32


Utlogget olav10

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Velge kampsport
« #24 : 14. september 2007, 09:21 »
Takk for mange gode tips!!

Tror jeg skal satse på det Addey sier: Rett og slett besøke noen klubber, og se hvor jeg trives best. Stole på magefølelsen osv.

Så får vi se hva jeg ender opp med  Smiley

Utlogget Erik Lund

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Velge kampsport
« #25 : 14. september 2007, 09:43 »
En av de mer seriøse quizene jeg har sett på Start, hehe
Jeg fikk Sanda (Sanshou) som svar Smiley

"Sanda er Kinas eget svar på kickboxing, imotsetning til kickboxing er det også lov å kaste/bryte/felle i sanda, noe som kanskje bidrar til enda fler utfordringer på trening"

Fikk akkurat det samme, men har aldri hørt om Sanda før nå.

Utlogget waalern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

Sv: Velge kampsport
« #26 : 14. september 2007, 10:40 »
Fikk akkurat det samme, men har aldri hørt om Sanda før nå.
_____________________________

Testen er laget av en kungfu-fyr, så ikke rart det ble det....
Wushu er konkurranse-regelverket i Kungfu. Sanda (også kalt Sanshou) er Kinesisk Kickboksing, og er kampdelen i Wushu. (Om jeg har forstått dette riktig)


Men uansett Olav10. Prøv deg frem med prøvetimer.  Da får du følt de forskjellige kampsporten litt på kroppen, og du kan se litt på miljøet og klientellet i klubben du lurer på....



Utlogget Gibson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

  • WU-SHU.no
Sv: Velge kampsport
« #27 : 20. september 2007, 12:28 »
_____________________________

Testen er laget av en kungfu-fyr, så ikke rart det ble det....
Wushu er konkurranse-regelverket i Kungfu. Sanda (også kalt Sanshou) er Kinesisk Kickboksing, og er kampdelen i Wushu. (Om jeg har forstått dette riktig)


Men uansett Olav10. Prøv deg frem med prøvetimer.  Da får du følt de forskjellige kampsporten litt på kroppen, og du kan se litt på miljøet og klientellet i klubben du lurer på....



Wushu er det offisielle navnet på det du/dere kaller "kung fu" Wink
Om jeg kaller noe kinesisk kampkunst for kung fu til mine kinesiske instruktører kommer pisken og så sier de "wushu!" Tongue Også har man sports-wushu som er regelverk for konkurranser.
Ellers har alle kampgrenene man kan få (totalt 17), like høy poengverdi så det er like stor sannsynlighet for å få alt, bare at sanda scorer jevnt høyt på det meste.
Kim Gibson - Wushu (Kung Fu)
WU-SHU.no

Utlogget wAND

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 15

Sv: Velge kampsport
« #28 : 04. oktober 2007, 17:37 »
Muay Thai eller Shootfighting
17år
72 kg

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Sv: Velge kampsport
« #29 : 10. oktober 2007, 19:46 »
hvis du ikke vil ha en sport hvor det er for dødsens alvorlig, og det ikke blir så altfor mange skader men du lærer selvforsvar som fungerer i nesten alle sammenhenger vil jeg foreslå Judo. Det er en sport som bygger på selvforsvar uten spark og slag men kast, kvelninger, og andre teknikker som uskadeliggjør motstanderen din. du kan selvfølgelig skade noen med judo, men sporten går ikke ut på å skade. Det fins klubber for Judo overalt i Norge, og jeg vet om mange klubber i Oslo hvor det er et stort miljø. Sporten minner veldig om stående bryting med nærkamp bestående av forskjellige kast og fellinger. sjekk ut judo på youtube;)

lykke til med letingen!
24 og feit

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!