Skrevet av Emne: Trene knebøy etter skade?  (Lest 3407 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Trene knebøy etter skade?
« : 28. august 2007, 01:30 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Hvis du har vært utsatt for en kneskade som følge av tung trening bør du lese denne studien.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Trene knebøy etter skade?
« #1 : 30. august 2007, 11:12 »
Vil bare kommentere at illustrasjonen av ei dame som kjører knebøy i Smith-maskin absolutt ikke er valgt ut av meg, og anbefales ikke. Her snakker vi om frittstående knebøy!
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Serveruler

  • Gjest
Sv: Trene knebøy etter skade?
« #2 : 30. august 2007, 11:33 »
Vil bare kommentere at illustrasjonen av ei dame som kjører knebøy i Smith-maskin absolutt ikke er valgt ut av meg, og anbefales ikke. Her snakker vi om frittstående knebøy!

ahhh, må si jeg begynte å undre litt når jeg så det bilde.

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Trene knebøy etter skade?
« #3 : 30. august 2007, 19:54 »
Da var bildet endret Smiley
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Pål Ulv

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 722
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 722

Sv: Trene knebøy etter skade?
« #4 : 30. august 2007, 21:25 »
Kvartbøy? Cheesy

Utlogget Zoidberg1978

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

Sv: Trene knebøy etter skade?
« #5 : 06. september 2007, 19:30 »
Til Børge Fagerli:


Jeg tror du har misforstått studien i aller høyeste grad. Og sånn er det dessverre med forskning -man leser det man vil ha ut av en studie, det være seg et ønske om at et glass rødvin er sunt til at c-vitaminer er bra/ dårlig for deg.

For det første:

Denne bitte lille halv-sides artikkelen gir ikke nok info om studien i det hele tatt. Hva var det primære endepunktet? Hva var hensikten med studien? Hvilken teori hadde de i utgangspunktet og hva ønsket de å finne ut? Hva var inklusjonskriteriene, dvs hvorfor ble de 32 damene plukket ut? Hvor gamle var de? Hva og hvordan trente de til vanlig? Og ikke minst hva var eksklusjonskriteriene? Holdt det at man sa man hadde vondt i kneet sitt, uansett årsak?

At de hadde 'patellar chondromalasi' er så uspesifikk diagnose at det ikke forteller noe om skaden, skadeomfanget og ikke minst årsaken til skaden.


Visse skader skal man trene opp, mens andre må man holde seg i ro for å kunne helberede.

Jeg tipper at disse 32 bertene fra universitetet som er 'populasjonen i studien' neppe er slik din drømmedame i fitnessverden er, med god deff og masse muskler. De har neppe skadet seg ved å overbelaste kneet med for mye trening! Det er sannsynligvis mye selvrapportering og stor variasjon i de subjektive smerteoppfattelsen.

Studien er gjennomført ved Universitetet i IRAN!!!!! Hva tror du kvinnene på universitetet der driver med??? Vet du at i landet Iran har ikke kvinnene stemmerett, lov til å kjøre bil eller drive med noe særlig idrett??? Tror ikke de har på seg tights og hopper og spretter rundt i en aerobic-sal akkurat. De er neppe skadet som følge av overbelastning pga tung trening er den mest nærliggende antakelsen å trekke.


At man blir bedre i kneet ved å styrke lårmuskulaturen og støttemusklene rundt kneet er en kjennsgjerning og forlengst opplest og vedtatt. Hva er nytt?
Dersom disse damene er i elendig form fra før og det tipper jeg at de er (er de på universitetet i Iran og leser dagen lang er de neppe topptrente..) så er det helt klart at en økning av musklene rundt kneet og låret vil gjøre at de får økt styrke, holdning og mindre smerter i kneet. Punktum.



DESSUTEN var noen av studiens endepunkter også å undersøke forholdene i beinets q-vinkel (-vet du hva det er?? Det er vinkelen på femur og tibia/ fibula, dvs lår og legg) og krepitasjon osv. Og studien konkluderer med at det var MEST forbedring i den andre gruppen, dvs ikke-knebøy gruppen. Forbedring av q-vinkel i seg selv gir en forbedring av smertene i kneet! Det er også gammelt nytt!

Studien rapporterer forøvrig at BEGGE gruppene fikk sine smerter signifikant forbedret og forfatteren av studien konkluderer med at 'ytterligere studier og forskning trengs for å si noe sikkert om langtidseffekten av slik trening'.


Hvordan du klarer å trekke slutningen om at: " Nå viser forskning at knebøy er bra å trene dersom man har pådratt seg skade etter tung trening" er meg en gåte og vitner enten om at du overhodet ikke har peiling på det du leser eller vet noe som helst om forskning eller trening. Eller driver med dagdrømmeri og ønsketenkning.


Men kan nemlig likegodt trekke nøyaktig den motsatte konklusjonen og det er faktisk like riktig. Jeg tror du så gjerne ville at knebøy skulle være noe flott som alle burde trene etter en skade, og derfor plukket du ut det du ville fra studien.



Tilbake til oss:


De fleste som leser i treningsforum er over gjennomsnittlig godt trent. Jeg personlig trener med knebøy 200 kg +. dersom jeg skader mitt kne er NEPPE løsninga for meg å trene ytterligere knebøy, min venn! Ikke utifra denne artikkelen eller utifra fornuft. Hvis jeg skader kneet så er det sannsynligvis grunnet akutt traume eller kronisk overbelastning med slitasje av brusk, menisk, korsbånd eller sideligamentene.
Da er det ulike behandlingsopplegg som må til basert utifra en spesifikk vurdering av den enkelte skade. Ikke pøse ut med knebøy med bakgrunn i denne tulle-artikkelen.

så svaret på spørsmålet: 'Trene knebøy etter skade?' er selvsagt som det bestandig har vært:
Tja.. avhengig av skaden, årsaken og etter spesifikk vurdering av den enkelte skade!


Misforstå meg rett, jeg elsker knebøy, men dine påstander utifra denne spesifikke studien holder absolutt ikke mål.



Vennlig hilsen lege, forsker og kroppsbygger

BJ

 

Spider-pig




Selv mine svakeste sider er sterkere enn meg!

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Trene knebøy etter skade?
« #6 : 06. september 2007, 21:48 »
Utrolig bra poengtert! Honnør!!

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Trene knebøy etter skade?
« #7 : 06. september 2007, 22:01 »
Skal ikke kaste meg inn i denne diskusjonen, men jeg må si meg fullstendig enig i det forskeren vår over her skriver.  Det var da en underlig tolkning av en veldig diffus artikkel fra Iran Børge Fagerli?  Det står lite om bakgrunn for studien, ingenting om bakgrunnen til damene etc.

”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget AgentOrange

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 109
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 109

Sv: Trene knebøy etter skade?
« #8 : 07. september 2007, 10:02 »
Velkommen tilbake Zoidberg1978!

Mange medlemmene som frekventerer treningsforum er svært interessert i å trene riktig og å oppnå bra framgang. Vi er derfor avhengig av etterrettelig informasjon omkring treningsteori, kosthold, skadeforebygging, restitusjon og mange andre beslektede emner.

Dessverre er det ikke like enkelt for alle å få tilgang til (eller tolke) slik informasjon. Selv et besøk til en av dine praktiserende kolleger vil ofte være utilfredsstillende, da emnet er både for omfattende og samtidig berører en forholdsvis liten del av befolkningen.

Dersom det er slik at du sitter på verdifull kompentase innen disse områdene vil i alle fall jeg sette pris på at du tar deg tid til å dele den med oss "vanlige dødelige". Jeg vil imidlertid også oppfordre deg til å bidra på en positiv måte - dvs. faktisk tilføre treningsforum ny og nyttig informasjon, i stedet for bare å falle inn i den klassiske kritikerrollen.

Jeg ser fram til å lese dine tolkninger av nye forskningsresultater og hvordan disse resultatene kan ha betydning for oss som trener med vekter.

(Og dersom det skulle være tvil - dette er ikke ironisk ment)

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Trene knebøy etter skade?
« #9 : 10. september 2007, 14:42 »
Jøje meg... Vi har vel skrevet mye om både skadeforebygging og rehabilitering i artikler og foruminnlegg tidligere, men det kan jo ikke du vite, så jeg forstår at det er enkelt å ta ting ut av sammenheng.

Dette var bare et enkelt studie, der jeg presenterte konklusjonen - og det er faktisk ganske akseptert at frittstående bøy (jeg har ikke sagt noen steder at man skal kjøre med ekstra belastning) kan spille en like god, om ikke bedre funksjon for rehabilitering av kneskader enn isolasjonsøvelser som beinspark. Jeg får ta tak i denne diskusjonen ved en senere anledning - men jeg er helt enig i at man skal sette opp et integrert behandlingsopplegg tilpasset skaden og pasienten. At du presterer å konkludere med at vi anbefaler tunge knebøy for en generell kneskader ut fra denne korte rapporten/studien må du ta en liten reevaluering av - det er OVERHODET ikke det som sies. Forøvrig kan du gå deg en tur og få litt frisk luft for å klarne hodet litt før du tar av på denne måten, kanskje vil innlegget ditt bli litt mer informativt og konstruktivt da?

Et sammendrag av studier som viser omtrent samme konklusjon:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&DbFrom=pubmed&Cmd=Link&LinkName=pubmed_pubmed&LinkReadableName=Related%20Articles&IdsFromResult=15262632&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!