Skrevet av Emne: seier?  (Lest 6518 ganger)

Utlogget Crostraining

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:seier?
« #15 : 16. desember 2003, 07:25 »
Ingen tae kwon do utøver er lik, har faktisk elever selv som er sortbelter i tae kwon do. Men det beste de har er faktisk  ikke teknikk, men ønsket om å utvikle seg videre teknisk, psykisk og fysisk sett.
De har modernisert sparkene sine for å oppnå mer kraft, og ikke minst kunne benytte dem som low kick akkurat som thai.
 De har trent thai teknikker, bokse teknikker, kali/escrima og grappling teknikker for å utvikle seg videre som personlige  utøvere. De har faktisk snudd om trenings metodiken sin som de hadde før. Til relle kamptrening, og hver trening blir det kun fokusert på kamptrening som er effektiv. Men det som de hadde som sine fordeler som mange andre manglet , var en positiv holdning, god koordinasjon og enormt god fysikk.  Husk ikke ta stilen for gitt. En tae kwon do utøver kan ha trent andre stiler også. Da kan di ha modernisert sin måte å gå på, og nytte fordelene ved flere andre stiler slik som mange andre har gjort.
 All kampsituasjoner person avhengig og ikke stil avhengig. Spesielt viss du har ingen stil som stil og du vet da ikke hva som kommer , eller hva han/hun kan .
Kjell Torbjørn Tofte
Self defence isn't a style, it 's just how you can survive.


Konkurrerende utøver i Kampsport.

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:seier?
« #16 : 17. desember 2003, 12:49 »
ergo så er taekwondo alene nyttesløst.
sjokk og vantro

Utlogget gaasart

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Re:seier?
« #17 : 17. desember 2003, 16:05 »
en venn av meg kom nettopp fra USA der han hadde vært på ferie. Interessert som han er, gikk han og så på noen av komasportklubbene der. (han driver selv med kickboxing). Og han kunne fortelle at man faktisk får kjøpt dan-grader til TKD for $200... Vet ikke om det bringer noe positivt inn i sporten forutenom penger. Man skal jo tross alt bli 1. dan etc. på grunn av erfaring og dyktighet, skal man ikke?  :Smiley

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:seier?
« #18 : 18. desember 2003, 12:18 »
ergo så er taekwondo alene nyttesløst.

Nei, det er det ikke! Det kommer an på hvordan man trener det! Dessverre så er det sånn at de aller fleste som trener tkd ikke gjør dette på en måte som gjør dem spesielt egnet til å møte andre kampsportutøvere under andre regler. De er lite fleksible med tanke på å tilpasse seg, og ofte har de allikevel en formening om at de selv kommer til å klare seg bra... (kan opplyse om at jeg selv har trent tkd i over ti år, i tillegg til tang soo do som også er av "samme ulla", men har også spedd på med 7-8 år jujutsu, litt hapkido, aiki jutsu, capoeira, ninjutsu, tai chi og gudene vet hva annet... er kampsportgrossist!).

Det er altså ikke taekwondo i seg selv som er undermåls, det er måten de aller fleste trener på. Taekwondo har alt den trenger av teknikker for å kunne klare seg bra mot en kickboxer, selv om for eksempel feiing ikke er noe som blir vektlagt i det hele tatt. Man trener rett og slett mot forskjellig standard, fordi reglene i kampene er så forskjellige. Akkurat på samme måte som en som bedriver muay thai har store sjanser for å havne på bakken dersom han går mot en som driver med shoot eller bjj... Hvis han så havner på bakken og blir choket ut i løpet av kort tid, er det dermed sagt at muay thai er dårligere??

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:seier?
« #19 : 18. desember 2003, 12:49 »
på en måte: ja. Saken med bjj er at når en bjj-utøver møter en motstander med null viten om bjj eller bakkekamp så kan man nesten garantere at han vil vinne.
Det er derfor alle i mma idag crosstrainer.
Min mening er at hvis man er etter det mest effektive innen 1 mot 1-kamp så er det bare å se hvilke kampsporter de driver med der. Man ser ikke mange karate/tkd/ninjitsu/osv-utøvere der. Lurer på hvorfor....
sjokk og vantro

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:seier?
« #20 : 18. desember 2003, 14:27 »
på en måte: ja. Saken med bjj er at når en bjj-utøver møter en motstander med null viten om bjj eller bakkekamp så kan man nesten garantere at han vil vinne.

Med mindre han får et kne i haka når han går inn for sin takedown... Jeg prøvde å hinte om at kanskje utøveren har noe å si!! Du gikk ut fra at dersom en muay thai-utøver blir tatt i bakken av en bjj-utøver, så er muay thai "mindreverdig", noe som etter mitt syn er helt feil! Hvis man har en mt-utøver som er det minste interessert i å gå kamper (jeg antar vi snakker om konkurranse her, ikke selvforsvar) mot noen som kan tenke seg å ha bakgrunn fra for eksempel bjj, så har han ikke "null peiling" på bakkekamp. Han trenger ikke nødvendigvis å være en racer på bakken, bare han kan kontre takedown-forsøkene. Noe som igjen kommer an på reglene i konkurransen som blir gått. Alle konkurranser har sine begrensninger, noen har flere enn andre, men det passer da igjen andre mennesker. Å si at en av måtene å gå på er mindreverdig vitner om mangel på respekt i mine øyne!

Det er derfor alle i mma idag crosstrainer.
Min mening er at hvis man er etter det mest effektive innen 1 mot 1-kamp så er det bare å se hvilke kampsporter de driver med der. Man ser ikke mange karate/tkd/ninjitsu/osv-utøvere der. Lurer på hvorfor....

Jeg er enig i at dersom man skal gå mma-kamper, så må man crosstrene. Det er derimot ikke alle som er interessert i det, og det er heller ingen som påstår at alle kampsporter ville klart seg like godt i disse kampene under deres regler. Like lite som en mma-utøver ville klart seg særlig bra i en taekwondo-kamp under taekwondo-regler! Hmmm.. kanskje vi mennesker virkelig er forskjellige, og har forskjellige mål og meninger med det vi driver med?? Nei, kan det være så enkelt da?? *gruble*

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:seier?
« #21 : 18. desember 2003, 15:12 »
poenget med mma er at forskjellige kampsporter skal konkurrere mot hverandre. slik var det hvertfall i begynnelsen, men i disse dager er alle de dårlige (ja,jeg sier dårlige) kampsportene silt ut og bare de mest effektive er igjen. Den sterkeste overlever.
sjokk og vantro

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:seier?
« #22 : 19. desember 2003, 13:15 »
Mest effektive til sitt formål!! Legg merke til at jeg ikke sier at crosstrening er feil, jeg har vært innom det meste av det som finnes av kampsporter, jeg bare sier at forskjellige kampformer har forskjellige mål. Hvis noen har lyst til å trene taekwondo, og konkurrere i taekwondo så må de da for guds skyld få lov til det uten at noen skal komme og si at de er mindreverdige av den grunn!! Er de som driver med skyting med luftpistol mindreverdige i forhold til de som driver med skyting på lerduer?? Selvfølgelig ikke!! Det er idrett, ta det for det det er, og ikke legg til det en hel masse andre egenskaper det ikke har!

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:seier?
« #23 : 19. desember 2003, 13:20 »
så lenge folk selv er klar over dette, og har denne motivasjonen selv.. det er dette jeg synes er et viktig poeng. Hvis en klubb har sport og konkurranser som viktigste satningsområde synes jeg det er villedende å reklamere med at man lærer seg selvforsvar, og det kan være rimelig farlig om noe skulle skje.. Wink men men!


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:seier?
« #24 : 19. desember 2003, 13:41 »
Det er selvfølgelig sant, og jeg er fullt klar over at det blir gjort dessverre... Jeg prøver hele tiden å legge vekt på nettopp forskjellen mellom kampsport, kampkunst og selvforsvar, og også de forskjellige kampsportene seg imellom. Jeg er bare så forferdelig møkk lei av at folk rakker ned på visse kampsporter bare fordi det ikke er det de trener, eller fordi det ikke er det de mener er Den Ultimate Og Uovervinnelige Kampkunsten... Folk har forskjellige mål og meninger med det de gjør, og la dem nå ha det!! Uvitenhet og intoleranse er farlig uansett hvor det kommer fra!

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:seier?
« #25 : 19. desember 2003, 13:47 »
såklart.. Smiley noen trener kampsport fordi de synes musical forms er sexy/grasiøse/deilige.. noen trener kampsport for å komme i bedre form generelt, noen trener kampsport for å øke bevegelighet, noen trener kampsport (nå bruker jeg kampsport som et samlebegrep..) for å øke kroppsbeherskelse, noen trener det som en ren sport andre igjen som ren selvforsvar.. det er når hensikten bommer med resultatet jeg synes det skurrer litt.. Wink man trener ikke musical forms for å bli god i selvforsvar og man trener ikke grovt og brutalt selvforsvar for å bli grasiøs..


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Socrates

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Re:seier?
« #26 : 19. desember 2003, 15:21 »
Enig med addey jeg.

Men nesten uansett hvilken kampsport man velger å "bli god i", er man bedre enn en som ikke driver med kampsport i det hele.

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:seier?
« #27 : 20. desember 2003, 13:56 »
vet nå ikke jeg. Visse kampkunster som f.eks shotokan karate mener nå jeg er HELT ubrukelige, fordi man lærer bare uvaner og får en falsk selvtillit uansett. Og der jeg trente var det nesten ingen sparring, og uten sparring er det nesten ikke vits.
sjokk og vantro

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:seier?
« #28 : 23. desember 2003, 02:42 »
dette er en diskusjon som har foregått over mange år. hvilken stilart er den beste.

det som er viktig er å ta i betraktning er utøverens evner. en stilart kan være aldrig så fiks og flott og effektiv, men hvis ikke utøveren har det som trengs mentalt eller fysisk så kommer man ingen vei.

den eneste måten å måle hvilken stilart som er best ofg mest effektiv ville jo være å møte seg selv i en fight, bare den ene av deg da har tkd trening og den andre av deg har thai. like forutsetninger fysisk og phsykisk. Hvordan tror du utfallet ville blitt?

nå skal det sies at jeg selv holder en knapp på thai, bjj kombinasjonen, men det er ingen grunn til å utelukke at andre stiler eller kombinasjoner kan være vell så effektive. det er bare opp til meg å bli den beste fighteren!

Når man fighter så går det mye på phsyken. en tkd utøver som aldrig har trent hard sparring som det blir gjort i thai vill rett og slett gå på en smell når han får sin første rette høye på nesa. Jeg husker veldig godt min første smell. gikk rett i dørken og ble mer eller mindre sjokka. Det handler om å tilpasse seg det man ønsker og trene for det man vill oppnå. vill man bli en hard fighter så må man trene og vite hvordan det er å få juling. Men det er ikke sikkert denne tkd hadde dette som mål.  

man blir aldrig mer enn hva man gjør det til selv.

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:seier?
« #29 : 23. desember 2003, 11:34 »
og aldri g i aldri Wink
sjokk og vantro

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!