Skrevet av Emne: seier?  (Lest 6514 ganger)

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:seier?
« #30 : 23. desember 2003, 19:28 »
he he sliter litt med rettskrivingen av og til, og i tilleg henger tastene seg  Grin

Utlogget Thomas Hytten

  • Treningsforum Crew
  • Moderator Team
  • *****
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 110

  • Train hard, fight easy
Re:seier? *langt svar*
« #31 : 31. desember 2003, 01:04 »
Et problem med en del stilarter er at de blir formet utifra det regelverket som er satt for sin stilarts konkurranseregler. Dette er jo en selvfølgelig konsekvens av at man gjør det som trengs for å vinne etter gitte regler, om det betyr å trene kjappe spark uten kraft til å felle motstanderen, men tilstrekkelig til å skåre poeng så gjør man det. En annen ting er at når man trener konkurranserettet så må man effektivisere treningen sin og trene spesifikt for å nå toppen, man må trene for å utvikle sine spesielle kvaliteter om mulig trene på hvordan utnytte motstanderens svakheter. Om da regelverket er såpass begrenset som det jeg anser de fleste tradisjonelle systemer har, blir treningen deretter. Det er derfor jeg ser på de fleste konkurranseformer innen kamp som det det er nemlig SPORT!
Om man derimot ønsker å se på hvilken stilart som er best blir det vanskeligere. Forutsetningen til enhver stils effektivitet baserer seg på mange faktorer, som selve utøveren, kunnskapsnivå, instruktør. Alle stilarter har vel primært et utgangspunkt i å fungere som selvforsvar og gi utøveren nok kunnskap til å forsvare seg mot en annen person. I klubb sammenheng når man trener dette blir det en selvfølgelighet at den man utøver teknikker mot som regel trener samme stilart, dette gjør ofte sitt til å begrense utøverens forståelse ytterligere for en virkelig selvforsvarsituasjon ettersom det blir to utøvere med samme tankesett, mønster.
Om man ser på MMA så vil jeg fortsatt bruke terminologien sport, selv om man kan si at regelverket som oftest er mindre begrenset og ligner mer på en vanlig selvforsvar situasjon. Ser man på profiler innen dagens MMA ser man utøvere som trener teknikker hentet fra en rekke stilarter. Ikke nødvendigvis i flere forskjellige stilarter, men i egne klubber/Team som trener spesifikt for det regelverket konkurranseformen har nemlig mma, vale tudo, nhb.

Så hva sier dette om stilarter, ikke annet enn at alle stilarter har noe for seg. Selv innen mma trenger man kunnskap til både stående kamp såvel som grappling.
Jeg tror mye er sagt og en mer intelligent debatt kan bli ført om man innser at det ikke er viktig hvilken stilart som er best, men hvem som hevder seg innen de forskjellige. Som regel er det slik at de som er gode utøvere innen en gren besitter kvaliteter som en god forståelse av å utnytte regelverket, timing i sine teknikker, evner å trene på høyt plan og fikser å prestere når det gjelder. Alt dette er kvaliterer som er viktig for å hevde seg. Så min påstand blir at en utøver som besitter disse kvalitetene og er i verdensklasse i foreksempel tae Kwon do vil kunne slå en middelmådig Thaibokser i en selvforsvar situasjon, derimot om den samme kampen gikk under Thaiboksing regler vil nok Tae Kwon do utøveren bli hemmet av et regelverk og bruk av teknikker som ikke er så kjente. Allikevel vil han/hun ha mulighet til å vinne.

Its the man who makes the style, not the style that makes the man. Dette er et motto jeg tror sterkt på.
Det er utøvere som foreksempel Randy Couture som med en bakgrunn som bryter i en mannsalder kan klare overgangen til å bli World champion i UFC som er noe av det største innen MMA.
Han er også et veldig godt eksempel på nettopp det å trene riktig for å utnytte regelverket.

Jeg har egentlig mer på hjertet, men det får vente til en annen dag  Wink

Håper det var litt forståelig hva jeg mente, ser at posten kanskje ble litt rotete. Slik blir det når man bare lirer av seg en hel masse tanker rundt et emne man brenner for  Tongue

Uansett takk for at du/dere tok dere tid til å lese denne posten.

God natt  Grin

Utlogget TheBoxer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Re:seier?
« #32 : 31. desember 2003, 07:47 »
Bra du vant, gratulerer med seieren! Og han skal liksom ha sort belte...Litt kult at du som har drevet med mt i to år vant mot han som nok har gått en del år mer for å få det sorte beltet sitt med to striper på, viser hvor mye det har å si å sparre skikkelig(fullkontakt) hvis det skulle komme til en real-life situasjon..Nytter ikke med flashy kicks som ser fine ut i poengsparring da, men som ikke funker.

Må få legge til at fordi om dette gjaldt en tkd utøver(hadde riktignok sort belte), er det nok en del som kunne hevde seg mot andre stilarter, kommer også litt an på personen, men generelt gjenspeiler kanskje det du opplevde flertallet, for det er jo slik de trener og sparrer. Jeg har akkurat samme oppfatning som deg rundt dette, og har diskutert en del med en som kom på 2.plass i nm for lettkontakt (wow), som mener at hvis han hadde sparket meg i hodet så hadde jeg dødd osv.. Grin

Må vel kanskje ta en oppvisningskamp jeg også (bare tuller) Fikk du med deg om han hadde gått i nm eller noe slikt? Keep up tha good work!

PS: du har vel ikke gått så mange mt kamper siden det ikke er lovlig i Norge, og du trener alene med treneren din? Isåfall vil jeg påstå at det er en enda større prestasjon!
"No teammates
 No timeouts
 Nowhere to hide"

"It's not the size of the dog in the fight, It's the size of the fight in the dog."

"Your mind can make you train
Your body can create power
But only your heart can make you a Champion!"

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:seier?
« #33 : 01. januar 2004, 05:19 »
En forklaring som jeg fikk av en shironji kempo monk var:
"Ikke alle kampsporter er lenger rettet mot samme mål,  og av den grunnen er de blitt så anderledes. Hadde de hatt samme mål, ville flere vært like."

Så slik som jeg skjønner, så er alt det over viktig. Killer instinct (fighter mentalitet), ring erfaring, stilart,vekt og lengde.

Jeg har trent GTF TKD i 3 år, og syntes det var moro. Men man må innrømme at man er ikke så skikket for en MMA kamp. Dette ser vi ialle NHB fights. Det er Muay Thai som stilen som holder.

Men for TKD sin del, så kan man holde aktivt på langt oppe i 50 åra. Mens Muay Thai kan man ikke holde aktivt på med lenge på den grad av hardhet det medfører.

Nå holder jeg på med MMA, og det er mye Muay Thai i systemet vårt. Vi prøver å lære "insteping" fra TKD.

Utlogget Jero

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

  • To live is to die. How is up to you...
Re:seier?
« #34 : 02. januar 2004, 09:22 »
Og man trenger alle de stilartene som finnes. Man ser jo på gamle japanske/kinesiske filmer om alle familiene som hadde sine egne stilarter, både innen sverd, kung Fu og annen MA. I dag ville det nok ha blitt stor diskusjon om alle disse stilartene, ville jeg tro. Men som Agandhjin sa, så har ikke alle samme mål. JJ er for ekspempel ikke bygd for å være en turneringsidrett, selv om det har blitt det i de senere år. Men Muay Thai har vært bygd opp på den måten "all the way".

 Så når to forskjellige stilarter går i ringen, så tror jeg ikke det er kampstilarten du trener som har det største å si. Det er personen som trener og hvor mye lærdom han har tatt til seg. Jeg for min del liker ikke rammer. Jeg liker det systemet jeg trener i dag, for det tillater meg mye albuerom. Det kan jo også ha en negativ dragning, på den måten at man kanskje ikke får den sakyndige lærdommen en får i en klubb som TKD eller JJ men det gir meg rom til å finne ut av hva som fungere for meg, og hva jeg ville ha gjort i en truet situasjon.

 Jeg trener heller ikke for å gå i kamp hverken i eller utenfor en ring, men snarere for å overleve utenfor en.

Utlogget Jero

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

  • To live is to die. How is up to you...
Re:seier?
« #35 : 02. januar 2004, 09:26 »
Den eneste stilartene jeg med hånda på hjertet kan si er "crap" er det jeg trente for ett par år tilbake. Han kalte det for Alpido, vet ikke om noen hasr hørt om det. Det var en fillipinsk fyr ved navn Alex som instruerte, og det tok ikke lang tid før elevene han var oppe i rødt, som da var graden før sort.
 Sønnen på elleve hadde sort, og alt han kunne var ett par kataer. Vel, skal ikke si for mye ugly-bugly om det, men det var ett halvt år bortkastet. Det var på den tiden jeg drev aktivt med capoeira...

Utlogget Crostraining

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:seier?
« #36 : 02. januar 2004, 10:07 »
Uansett hva en trener er det en selv som står til ansvar for hva en gjør. Det er selvfølgelig andre faktorer som er med å begrense eller øke kunnskapen din. Men en skal være klar over at det er en selv som er det parten som er hoveddelen i utviklingen Hvordan du innhenter din kunnskap er opp til deg både som elev og instruktør.  Men skal en hente kunnskap fra en instruktør så er en avhengig av at instruktøren kan greie å gi deg kunnskap. En av elevene som jeg har  er å beskrive som veteran innen flere arter. Men han sa en dag at jøss det går ann og hente kunnskap fra alt bare en skjønner det grunnleggende. Med det mente han videoer, bøker andre instrutører og stilarter/system. Da svarte jeg som mange andre også gjør:" kunnskapen er der" "en må bare nytte seg av den"  "hente den inn og fordøye den " "forkaste det som ikke er av interesse" " benytte det som er av interesse"
Kjell Torbjørn Tofte
Self defence isn't a style, it 's just how you can survive.


Konkurrerende utøver i Kampsport.

Utlogget AikiDah

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Re:seier?
« #37 : 02. januar 2004, 10:40 »
TheBoxer: takk for det  Wink nei mt kamper blir det lite av. det blir mot kickboxing hvis jeg går kamp. men jeg liker aller best å sparre med treneren. for da er det snakk om 100% mt! riktignok fikk jeg JULING de første mnd, men så ble jeg veldig bra på å forsvare meg!  (hmmm, hadde jeg noe valg? Wink og nå, litt over to år senere er slag og spark også en del av repertoairet mitt. (skrives slik gjør det ikke?) og når vi hele tiden er alene, så påpeker han ALLE feil jeg gjør der og da. så er det opp til meg og tenke på, og forbedre dette til neste gang!
"walk by faith, not by sight"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!