Skrevet av Emne: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!  (Lest 6807 ganger)

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #15 : 30. august 2007, 14:49 »
tror jeg skal forsøke meg på 3-4 måltider om dagen en liten periode etter deffen. Men på deff er vel alle enige om at flere måltider lønner seg? Eller ikke? Smiley
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #16 : 30. august 2007, 14:50 »
Så lenge du er i kcal underskudd kan du spise så mange måltider du vil. Selv blir jeg mindre sulten på deff hvis jeg spiser 4-5-6 måltider, men har klart meg på 3 også.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #17 : 30. august 2007, 14:52 »
tror jeg skal forsøke meg på 3-4 måltider om dagen en liten periode etter deffen. Men på deff er vel alle enige om at flere måltider lønner seg? Eller ikke? Smiley

Spiller ingen trille.

Personlig foretrekker jeg få måltider på deff, da blir man i hvert fall nogenlunde mett når man først spiser.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #18 : 30. august 2007, 15:01 »

Så vidt jeg har fått med meg er det måltider med lange mellomrom som gir størst peak i blodsukkeret (noe man helst vil unngå). Om man da spiser oftere holder man nivået littegrann gjevnere.. Men jeg _kan_ jo ta feil..Wink

Selv prøver jeg å være mett så ofte som mulig, gjerne konstant, og likevel prøve å skyve innpå mer. Jeg har alltid en eller annen kalorikilde i umiddelbar nærhet i tilfelle ånden skulle komme over meg og jeg helt plutselig skulle få behov for kalorier. Funker utrolig bra, har gått opp betraktelig i styrke siden jeg begynte med dette litt seriøst, og har store planer om å fortsette med det. Dagen min er mao ikke delt opp i flere måltider, men heller ett eneste stort måltid. Smiley

Du må jo også huske på at hvis du spiser f.eks bare et måltid om dagen med samme kcal innhold som du vanligvis spiser i løpet av en hel dag, vil dette ta laaaang tid å fordøye. Det er begrenset hvor mye innhold tarmen klarer å jobbe med. Resten av maten vil jo ligge i magesekken og bli sluppet ut jevnlig til tarmen slik at opptaket forsetter. Denne prosessen tar jo selvfølgelig lenger tid, jo mer mat du spiser i ett og samme måltid.
Så blodsukkeret ditt vil ikke gi noe særlig større peak, men jevnere peak.
Spiser du 6 ganger om dagen vil du ha 6 turer opp og ned, spiser du en gang vil du bare ha en tur opp og ned. Denne turen blir dog mye lenger enn de opp og nedturene hvis du spiser 6 måltider.
Men 24 timer sett under ett blir den som sagt av Uac i flere tilfeller mere stabilt. Kroppen er en meget flink til å regulere disse nivåene, som det meste annet i kroppen Wink

Edit: Det hadde vist kommet flere nye poster, trege meg  Tongue
Passion trumps fucking everything!

Serveruler

  • Gjest
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #19 : 30. august 2007, 15:17 »
3000 kcalorier er 3000 kcalorier uavhengig av om det er inntatt i 1 eller 12 måltider.

Utlogget Ksvensen

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 529
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 529

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #20 : 30. august 2007, 15:48 »
Med ett så dumt utsagn regner jeg aldri med å se deg på scenen i en bygger konkuranse ihvertfall


3000 kcalorier er 3000 kcalorier uavhengig av om det er inntatt i 1 eller 12 måltider.


Konkurrerende utover i Kroppsbygging.

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #21 : 30. august 2007, 16:10 »
3000 kcalorier er 3000 kcalorier uavhengig av om det er inntatt i 1 eller 12 måltider.

Ja såklart, men her er grunnen til at jeg mener det er en forskjell..

Spiser jeg mange små måltider føler jeg at forbrenningen blir mye høyere, er dette altså ikke riktig? Isåfall kan jeg legge om litt på diettplanen, for mat hver 2. time er slitsom, tross alt Smiley

Enig med UAC, at et noe større måltid metter bedre og det tar såklart lenger tid før man blir sulten igjen, men kan ikke helt se at dette er lønsomt på diett?
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget Cat*

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 10

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #22 : 30. august 2007, 16:22 »
hmm.. må si jeg setter meg svææært skeptisk til dette med tre måltider.. Skulle likt å se de som holdt ut med meg da vertfall, for jeg blir grinete om ikke jeg får mat etter 2-3 timer.. En annen sak er at jeg tror ikke jeg hadde klart å innta så store mengder mat på en gang, vertfall ikke den RIKTIGE typen mat..
En annen ting er jo at det må vell bli veldig tungt for fordøyelsen også? Med tanke på all mengden mat som skal fordøyes på en gang?
Nei; jeg fortsetter med mine ikke-altfor-små-men-jevnlige måltider gjennom dagen, så kanskje jeg slipper å tygge hodet av noen i ren desperasjon også;)
Savner noen linker til seriøse undersøkelser om temaet?
Benkpress: 90 kg
Markløft: 127,5 kg
knebøy: 90 kg
Fortes futuna adiuvat Smiley

Utlogget pocoloco_88

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #23 : 30. august 2007, 16:33 »
hmm.. må si jeg setter meg svææært skeptisk til dette med tre måltider.. Skulle likt å se de som holdt ut med meg da vertfall, for jeg blir grinete om ikke jeg får mat etter 2-3 timer.. En annen sak er at jeg tror ikke jeg hadde klart å innta så store mengder mat på en gang, vertfall ikke den RIKTIGE typen mat..
En annen ting er jo at det må vell bli veldig tungt for fordøyelsen også? Med tanke på all mengden mat som skal fordøyes på en gang?
Nei; jeg fortsetter med mine ikke-altfor-små-men-jevnlige måltider gjennom dagen, så kanskje jeg slipper å tygge hodet av noen i ren desperasjon også;)
Savner noen linker til seriøse undersøkelser om temaet?


Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #24 : 30. august 2007, 16:34 »
hmm.. må si jeg setter meg svææært skeptisk til dette med tre måltider.. Skulle likt å se de som holdt ut med meg da vertfall, for jeg blir grinete om ikke jeg får mat etter 2-3 timer.. En annen sak er at jeg tror ikke jeg hadde klart å innta så store mengder mat på en gang, vertfall ikke den RIKTIGE typen mat..
En annen ting er jo at det må vell bli veldig tungt for fordøyelsen også? Med tanke på all mengden mat som skal fordøyes på en gang?
Nei; jeg fortsetter med mine ikke-altfor-små-men-jevnlige måltider gjennom dagen, så kanskje jeg slipper å tygge hodet av noen i ren desperasjon også;)
Savner noen linker til seriøse undersøkelser om temaet?

tenkte 4 måltider istedetfor 6, og bare det vil jo gi mye bedre tid til annet enn spising Smiley
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #25 : 30. august 2007, 16:34 »
3000 kcalorier er 3000 kcalorier uavhengig av om det er inntatt i 1 eller 12 måltider.
Riktig

Spiser jeg mange små måltider føler jeg at forbrenningen blir mye høyere, er dette altså ikke riktig?
Stemmer. Det er ikke Riktig.
Med ett så dumt utsagn regner jeg aldri med å se deg på scenen i en bygger konkuranse ihvertfall
Epic fail!


http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0

På tide at denne myten blir borte snart. Folk må begynne å tenke nytt og ikke stå fast i samme spor.
sterk,blid og ronkefri

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #26 : 30. august 2007, 16:38 »
Riktig
Stemmer. Det er ikke Riktig.Epic fail!


http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0

På tide at denne myten blir borte snart. Folk må begynne å tenke nytt og ikke stå fast i samme spor.

hvis dette ikke er riktig, hvorfor i alle dager er det på denne måten alle kroppsbyggere setter opp dietten sin da? Ihvertfal ALLE dietter jeg har sett. har du noe å backe opp påstanden din med?

var meningen å sitere ditt svar til mitt innlegg, men noe gikk vist galt Smiley
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #27 : 30. august 2007, 16:39 »
lettere å komme seg gjennom en periode med mindre mat hvis maten fordeles utpver døgnet.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #28 : 30. august 2007, 16:49 »
Det finns inga bevis för att flera måltider är överlägset färre, varken vad gäller muskelbyggande eller förbränning. Snarare pekar nyare studier på fler fördelar för färre måltider.

En sak som ofta glöms bort är att en "vanlig" måltid tar ca 2-3 timmar innan den passerat genom magsäcken och ut i tarmen, och ca 12-14 timmar innan det passerat genom tarmsystemet. Och under hela den tiden maten passerar genom tarmsystemet utsöndras aminosyror i ett jämnt flöde ut i blodet.


Spiser jeg mange små måltider føler jeg at forbrenningen blir mye høyere, er dette altså ikke riktig?

Det är icke riktigt nej. Smiley

"In addition, no difference in total daily energy expenditure has been documented as a function of daily meal number. Weight loss is not facilitated by high meal frequency." - Impact of the daily meal pattern on energy balance; Scandinavian Journal of Nutrition, Volume 48, Number 3, October 2004 , pp. 114-118(5)

"there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency." - Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

"meal frequency and a period of fasting have no major impact on energy intake or expenditure" - Compared with nibbling, neither gorging nor a morning fast affect short-term energy balance in obese patients in a chamber calorimeter. International Journal Of Obesity, April 2001, Volume 25, Number 4, Pages 519-528

"These findings suggest that consuming fewer but larger daily meals is not accompanied by increases in triglyceride fatty acid synthesis, despite the observation of hormonal peaks." - Meal frequency influences circulating hormone levels but not lipogenesis rates in humans. Metabolism. 1995 Feb;44(2):218-23.

"there were no consequences for the total 24 h energy expenditure" - Influence of the feeding frequency on nutrient utilization in man: consequences for energy metabolism. Eur J Clin Nutr. 1991 Mar;45(3):161-9.


Savner noen linker til seriøse undersøkelser om temaet?

I dessa trådarna finner du en del:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56366.0



Utlogget kiko_Va

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 585
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 585

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #29 : 30. august 2007, 16:50 »
Savner noen linker til seriøse undersøkelser om temaet?

Ny undersøkelse 1 vs 3 måltid, april 2007:


A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults1,2,3


Kim S Stote, David J Baer, Karen Spears, David R Paul, G Keith Harris, William V Rumpler, Pilar Strycula, Samer S Najjar, Luigi Ferrucci, Donald K Ingram, Dan L Longo and Mark P Mattson

1 From the Beltsville Human Nutrition Research Center, US Department of Agriculture, Agriculture Research Service, Beltsville, MD (KSS, DJB, KS, DRP, GKW, and WVR), and the Clinical Research Branch (PS and LF), and the Laboratories of Cardiovascular Science (SSN), Experimental Gerontology (DKI), Immunology (DLL), and Neurosciences (MPM), National Institute on Aging Intramural Research Program, Baltimore, MD

Background:Although consumption of 3 meals/d is the most common pattern of eating in industrialized countries, a scientific rationale for this meal frequency with respect to optimal health is lacking. A diet with less meal frequency can improve the health and extend the lifespan of laboratory animals, but its effect on humans has never been tested.

Objective:A pilot study was conducted to establish the effects of a reduced-meal-frequency diet on health indicators in healthy, normal-weight adults.

Design:The study was a randomized crossover design with two 8-wk treatment periods. During the treatment periods, subjects consumed all of the calories needed for weight maintenance in either 3 meals/d or 1 meal/d.

Results:Subjects who completed the study maintained their body weight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-mo period. There were no significant effects of meal frequency on heart rate, body temperature, or most of the blood variables measured. However, when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase in hunger; a significant modification of body composition, including reductions in fat mass; significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant decrease in concentrations of cortisol.

Conclusions:Normal-weight subjects are able to comply with a 1 meal/d diet. When meal frequency is decreased without a reduction in overall calorie intake, modest changes occur in body composition, some cardiovascular disease risk factors, and hematologic variables. Diurnal variations may affect outcomes.
[Loggbok]




[Giske Atletklubb]

Saying what we think gives us a wider conversational range than saying what we know.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!