Skrevet av Emne: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!  (Lest 6809 ganger)

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #45 : 30. august 2007, 23:15 »
Å basere seg på 80-tallet blir uansett ganske søkt Tongue

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #46 : 30. august 2007, 23:43 »
Jeg kjenner en som spiste et så stort måltid på 80-tallet at det fremdeles ikke er helt ferdig fordøyet.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #47 : 31. august 2007, 00:14 »
Fant dessverre ikke riktig tråd nå, men jeg husker vi begynte å diskutere måltidsfrekvensens effekt på forbrenningen allerede i 04/05. Noen som vet hvilken tråd jeg tenker på? Over ti sider med krangling. Hadde vært morsomt å lest den igjen. Ekstremt kraftige reaksjoner mot de som hintet til at åtte måltider(+) kanskje var noe unødvendig...godt å se ting går litt roligere for seg nå.

Her er ihvertfall èn - den gikk rolig for seg: Meal frequency and energy balance - 16. januar 2005

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #48 : 31. august 2007, 00:28 »
Fant dessverre ikke riktig tråd nå, men jeg husker vi begynte å diskutere måltidsfrekvensens effekt på forbrenningen allerede i 04/05. Noen som vet hvilken tråd jeg tenker på? Over ti sider med krangling. Hadde vært morsomt å lest den igjen. Ekstremt kraftige reaksjoner mot de som hintet til at åtte måltider(+) kanskje var noe unødvendig...godt å se ting går litt roligere for seg nå.

Her er ihvertfall èn - den gikk rolig for seg: Meal frequency and energy balance - 16. januar 2005

Hehe... "mellommåltid"-tråden från tidigare i år är ju också ett gott exempel. Jag agerade ju djävulens advokat mot dig där som du kanske minns...    Grin

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=51143.0


Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #49 : 31. august 2007, 00:57 »
Hehe - på den tråden der var jeg ganske ufin. Grin

Forresten litt morsomt å se et godt stykke tilbake i tid her på forumet. Mange har vært her lenge. Lurer på om noen holder livet ut her. Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #50 : 31. august 2007, 01:09 »
Hehe - på den tråden der var jeg ganske ufin. Grin

Hehe... Ja, det var av den grunden jag började argumentera mot dig fastän jag egentligen var enig med dig.  >Cheesy


Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #51 : 31. august 2007, 12:43 »
Med ett så dumt utsagn regner jeg aldri med å se deg på scenen i en bygger konkuranse ihvertfall

Med ett så dumt utsagn regner jeg ikke med å se deg på det Matematisk-Naturvitenskapelige Fakultet avdeling Mattematisk Institutt med det første.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #52 : 31. august 2007, 13:26 »
lettere å komme seg gjennom en periode med mindre mat hvis maten fordeles utpver døgnet.

Garantert!
2-3 måltider pr dag går sikkert greit i begynnelsen av en diett, men når energireservene begynner å bli lave så blir en sulten etter et par timer nær sagt uansett hvor stort måltidet er - sånn er det bare!

For en nokså stor person må en ligge på type 2.500-3000 kcal pr dag for å gå ned i passende tempo. Det høres mye ut, men det er ikke mer enn at det fint går an å få det i seg på tre måltider uten å føle videre metthetsfølelse etter det enkelte måltidet. Å da vite at det er 8 timer til neste måltid er unødig tortur i mine øyne............ Eneste gleden ved et slikt opplegg måtte være at en er så desperat når en først skal spise at en kan spise sjøldaua katter og annen snacks med grådig appetitt...... Men men - vi er alle forskjellige, og om noen føler for å gjøre det sånn, så er jo veien åpen  Smiley


Vet det er mange som påpeker at de millionene som har gått på 5-7-måltidersdietter opp gjennom årene ikke er noe evidens for at det er riktig, noe som selvfølgelig er riktig observert. Men ta dere f på at det er noen hundretusener av dem som har prøvd ut type tre måltider pr dag også, og funnet at det kanskje ikke ga så gode resultater (mht deff altså).
På en deff vil en uansett aldri overspise ved å legge det til tre måltider, så det meste blir nok som det sies brutt ned og ført inn i kroppen til en eller annen funksjon. For andre som skal bygge optimalt med muskler og derigjennom bøtter innpå hinsidige mengder mat på få måltider, skal en ikke se bort fra at om en veide mengden møkk som kom ut av dem, så var den noe tyngre enn om de spiste den samme maten fordelt på noen flere måltider.......

En undersøkelse jeg forøvrig ikke ønsker å gjennomføre...... akademiker til tross.....

Det er også tidvis litt uvisst oppi mitt hode hvorvidt noe som "fungerer" nødvendigvis er optimalt når målene er såpass ekstreme som på deff.
I tillegg er det vel gjerne sånn at de undersøkelsene en prøver å slå hverandre i hodet med, i beste fall er utført med testsubjekter som har såpass med muskelmasse som en oppnår ved litt lett jogging 2-3 dager i uka, og ikke subjekter med muskler på høyde med det f.eks fitnessutøvere, styrkeløftere og byggere har.
Ikke veit jeg om det har noen stor betydning, men vi veit alle at en kan bygge muskler nær sagt uansett hvordan en spiser de første årene av treninga, mens det etterhvert byr på utfordringer bare det å holde på muskelmassen en har (når en har fått en del)....... Forutsetningene endres mao muligens med økende muskelmasse......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #53 : 31. august 2007, 15:12 »
Garantert!
2-3 måltider pr dag går sikkert greit i begynnelsen av en diett, men når energireservene begynner å bli lave så blir en sulten etter et par timer nær sagt uansett hvor stort måltidet er - sånn er det bare!

For en nokså stor person må en ligge på type 2.500-3000 kcal pr dag for å gå ned i passende tempo. Det høres mye ut, men det er ikke mer enn at det fint går an å få det i seg på tre måltider uten å føle videre metthetsfølelse etter det enkelte måltidet.

Synes det var enkelt med keto/CKD jeg da. Da ble jo sulten nesten borte, så om det gikk 3 eller 8 timer mellom måltidene spilte liten eller ingen rolle.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #54 : 01. september 2007, 16:27 »
Synes det var enkelt med keto/CKD jeg da. Da ble jo sulten nesten borte, så om det gikk 3 eller 8 timer mellom måltidene spilte liten eller ingen rolle.

Har du noen gang sett at ketodietter får folk rutinemessig bra i form?

Har sett maange som har prøvd det, og felles for de aller fleste av dem er at de har store problemer med å få bort det aller siste som får dem til å se smoothe ut. De blir på en måte i bra form, men mangler det siste som skal til.
Øker de karben litt, så skjer det plutselig en del med formutviklingen. Sikkert en fysiologisk forklaring på det, men hva den eventuelt er aner jeg ikke...

Det med sultfølelse er helt riktig da, men den forsvinner jo i grunn på en vanlig diett også - når kroppen har vendt seg til det nye intaket etter ei uke eller så. Reell sultfølelse er "borte" i hvertfall inntil fettprosenten begynner å krype et stykke under 10 - men da tror jeg alle blir litt sultne. I motsatt fall er min spådom at de ikke kommer i form Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Ikke nødvendig å spise mer enn 3 måltider!
« #55 : 01. september 2007, 17:29 »
Du har sikkert rett i det. Jeg gikk ned 18-20 kg på 5 mnd men var jo et stykke unna helt rippa. For meg så blir typisk sultfølelsen ikke borte med samme antall kalorier på "vanlig" diett kontra CKD. Så for slike som meg så kunne kanskje keto være tingen for hoveddelen av dietten, og så over på mer normal fordeling P/C/F mot slutten. Ikke at jeg driver med sånne ting da. Ketogen vegetardiett er liksom ikke helt tingen...

Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!