Skrevet av Emne: Aikido  (Lest 12399 ganger)

Utlogget Shadow85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 49
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 49

Aikido
« : 08. desember 2003, 22:10 »
Jeg så en dokumentar som blandt annet omhandlet Aikido en gang på Discovery. Som jeg forsto så går det jo ut på benytte motstanderens vekt mot ham selv.

Jeg bare lurer på om det faktisk fungerer så bra som det så ut? Noen her som driver med aikido?

Shadow85
For å bli en mester, må du først kjenne dine svakheter...

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:Aikido
« #1 : 09. desember 2003, 16:16 »
kjenner en som drev med det før. Han har ikke så mye bra å si om det. Jo,det virker....men bare på stive,innøvde angrep sier han. Og etter det jeg har sett av aikido så har han rett.
sjokk og vantro

Utlogget Kenteren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Re:Aikido
« #2 : 10. desember 2003, 01:44 »
Du har da vel sett hvordan Steven Seagal hamler opp med de aller tøffeste?? Aikido funker!!

Utlogget Crostraining

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:Aikido
« #3 : 10. desember 2003, 13:55 »
Du har da vel sett hvordan Steven Seagal hamler opp med de aller tøffeste?? Aikido funker!!
Viktig å skille mellom innøvde teknikker på film, og den reelle værden.
 Akido fungerer det, men ikke alene.
Deter  i prinisippet viktig å teknke enkelt, da det er mest sannsynlig det som fungerer i en reell situasjon og da kna akido være litt tungvindt system
Kjell Torbjørn Tofte
Self defence isn't a style, it 's just how you can survive.


Konkurrerende utøver i Kampsport.

Utlogget Kenteren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Re:Aikido
« #4 : 10. desember 2003, 23:43 »
Ja, nå var det jo med en viss ironi jeg nevnte Steven Seagal da men......

Utlogget Crostraining

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:Aikido
« #5 : 11. desember 2003, 06:37 »
Ja, nå var det jo med en viss ironi jeg nevnte Steven Seagal da men......
Wink Regnet med at du kom med det svaret.
Mitt prinsipp er veldig enkelt da jeg ikke fokuserer på stil arter, men på fordelene med hver enkel stil.
Having no style as a style, and try to understand
Kjell Torbjørn Tofte
Self defence isn't a style, it 's just how you can survive.


Konkurrerende utøver i Kampsport.

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:Aikido
« #6 : 11. desember 2003, 11:16 »
...er ikke alle stilarter som har fordeler da.
sjokk og vantro

Utlogget zultan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 170
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 170

Re:Aikido
« #7 : 11. desember 2003, 12:45 »
Har vært med kameraten min på ett par treninger, og det virker som Aikido kan være litt vanskelig å få utbytte av  i "real-life situations", mao er det vanskelig å overføre det man lærer på Aikido trening til å fungere hvis man blir angrepet på gaten, siden det er så "mekanisk", og må være så utrolig godt innøvd, men skal jo være utrolig effektivt hvis man har trent i mange år, og har god "flyt" i bevegelsene.
Representant fra helvete

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:Aikido
« #8 : 11. desember 2003, 14:52 »
Aikido er et system som krever mye tolmodighet. Og for å dra nytte av det i rel life situasjoner bør du vre mester og ha praktisert i mange år. lærings kurva er litt for slakk i forhold til min smak. Men det skal sies, aikido har noen heftige kast og hånledslåser som virkelig sitter når man først får koplet dem. I disse dager så tror jeg ikke det er nødvendig å velge kun en stilart. shoot fighting har for eksempel tatt teknikker ut fra mange stil arter og fortsetter å utvikle seg. Alle stilarter har noe brukelig og mye ubrukelig i seg. Aikido gir deg uten tvil mye bra, men da må du ha tid å dedikere til aikidoen.

Men aikido er nok også vell så kjent for den metale delen, mye pusting og ki trening. Det er jo flott Smiley

Hva man skal velge kommer annpå hva man vil med treningen.

Utlogget Kenteren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

Re:Aikido
« #9 : 12. desember 2003, 00:00 »
Veldig bra skrevet, poenget må være at man bør tenke over hva det er man vil med treningen, er det å bli "råest i gata til jul" er nok ikke Aikido, velegnet, personlig har jeg stor sans for den mentale "spirit" delen i Aikido.......

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Aikido
« #10 : 18. desember 2003, 12:26 »
Enig med to siste postere. Selv om man lærer utrolig mye bra i aikido er det nok litt for vanskelig å tilpasse i en selvforsvarssituasjon hvis man ikke har trent i 20+ år eller så... Men på den annen side så er de aller fleste som driver med det heller ikke så interessert i den rene selvforsvarsdelen. Og av de kampkunstene som er sånn noenlunde utbredt så er jo aikido en av dem som beveger seg mer mot "kunst"-delen av det vi driver med. Noe som selvfølgelig er positivt for veldig mange!

Utlogget baek

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Re:Aikido
« #11 : 25. desember 2003, 16:34 »
Sitat
Ja, nå var det jo med en viss ironi jeg nevnte Steven Seagal da men......
 

Jeg vet ikke mye om aikdio, men for en stund siden så jeg en dokumentar om Steven Seagal. Han var trener i en aikido klubb i japan, hvor de trente mye realistisk selvforsvar. De viste feks. en sortbeltegradering hvor man skulle holde ut så lenge som mulig mot 4 motstandere samtidig. De viste også "knivsparring" (selvforsvar mot knivangrep ) med Steven Seagal. Det så både realistisk og effektivt ut.

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Aikido
« #12 : 29. desember 2003, 16:21 »
Nå har Steven Seagal trent mye annet enn aikido også, så den knivfightingen du så kommer høyst sannsynlig fra Pencak Silat eller noe sånt som han også har trent. Indoneserne er helt rå på knivfighting, så at det så realistisk ut tviler jeg ikke på Smiley Du ser innflytelsen fra indonesiske kampkunster når han slåss med pinner også (tenker da på den koreograferte slåssingen i filmene hans)

Utlogget TheBoxer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Re:Aikido
« #13 : 30. desember 2003, 07:47 »
Sitat
Ja, nå var det jo med en viss ironi jeg nevnte Steven Seagal da men......
 

Jeg vet ikke mye om aikdio, men for en stund siden så jeg en dokumentar om Steven Seagal. Han var trener i en aikido klubb i japan, hvor de trente mye realistisk selvforsvar. De viste feks. en sortbeltegradering hvor man skulle holde ut så lenge som mulig mot 4 motstandere samtidig. De viste også "knivsparring" (selvforsvar mot knivangrep ) med Steven Seagal. Det så både realistisk og effektivt ut.

Såklart vet steven hva han holder på med, er ikke det vi prøver å si, men mye av det man ser på filmene er jo filmtriks der motstanderen tar sats og hopper hver gang steven får inn en lås..Og han har trent mye forskjellig, tror ikke knivkamp er en vanlig del av aikido treningen..

Jeg så en gang en dokumentar om Bruce Lee, her slo han en mann så han føk bakover 6 meter, moralen er ikke tro alt du ser, mye er innøvd på forhånd selv om det er dokumentar..

Og det at det tar 20+ år å mestre noe nok til å kunne bruke det på gaten eller hvor som helst virker ikke ut for meg til å være særlig interessant, litt kjip hvis du blir overfalt etter bare 10 år, så vet man ikke hva man skal gjøre? Vet at det ikke er akkurat slik, men poenget mitt er at man kan lære seg mye enklere og lettere teknikker å bruke som ikke tar mer enn noen måneder å lære seg skikkelig, og allikevel kunne forsvare seg godt nok..
"No teammates
 No timeouts
 Nowhere to hide"

"It's not the size of the dog in the fight, It's the size of the fight in the dog."

"Your mind can make you train
Your body can create power
But only your heart can make you a Champion!"

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Aikido
« #14 : 30. desember 2003, 08:16 »
hvis jeg husker rett, så sa vel mr. Segal at han kunne tatt Bruce Lee (komfortabelt lenge etter at Lee var død såklart..), en gruppe av Lee's studenter gikk så sammen om å skrive en brev der det var en liste over Lee's elever og en beskjed om at hvis han klarte å ta mesteren deres så tok han hvertfall en av dem, så det var bare å velge.. de fikk aldri noe svar..

men men.. Grin


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!