Skrevet av Emne: Aikido  (Lest 12406 ganger)

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Aikido
« #15 : 01. januar 2004, 14:54 »
Det visste jeg ikke "Cain". Ganske kult igrunnen:)

Selv om jeg egentlig ikke har noen tro på at SS (Steven Segeal) hadde tatt Bruce Lee, så har jeg sett mange av de samme dokumentarene som dere om Aikido.

Jeg vil sammenligne Aikido med Tai Chi og TKD. Det er stilarter som har grunnlaget i kampsport, men de er ikke kamprelaterte lenger. De har utviklet seg så mye, så langt at de ikke lenger har samme mål som mange mainstream stilarter.

Jeg har trent Aikido ett par ganger, og jeg har noe av det samme inntrykket som flere av dere. Men jeg har respekt for kunsten. Fordi jeg kaller det kunst. Elegant!

Mvh
Den Gale Gule Wink

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Aikido
« #16 : 13. januar 2004, 21:50 »
Det finnes to typer mennesker i verden. Den ene typen er opplyst, den andre er ikke det. De som tror at Aikido har noe som helst effekt i en realistisk selvforsvarssituasjon tillhører den sistnevnte delen. Mange vil ligge midt imellom og klandre at det er bedre å kunne aikido enn ingenting, men jeg er en av dem som vil påstå det motsatte. Aikido er en illusjon. Det gir en falsk trygghet.

En Aikido utøver blir lært til å tro at det han/hun bedriver gir kunnskaper om effektivt selvforsvar. Endel av grunnelementene i Aikido som mange bruker til argument for at det er mer effektivt enn noen andre kampsporter er det at man trener og "lærer" å forsvare seg mot multi angrep, dvs angrep fra flere hold og flere personer på en gang.

I virkeligheten går ikke det. Man kan ikke forsvare seg mot flere personer annet enn å løpe. Å bekjempe en jevngod vil tilsi at man har en "odds" på 1:1. Å bekjempe to jevngode er beregnet til 16 ganger vanskeligere, altså 1:16. (dette er selvfølgelig ca tall basert på undersøkelser og kampforskning).

Aikido er en "koreagrafert" martial art, dr alle teknikker og prinsipper bygger på innøvde og stive bevegelser. Når de er innøvd nok ser det ut som de har en flyt.

Jeg vil si at å kunne Aikido er en fare i en selvforsvarssituasjon på gata, man tror man kan takle en situasjon annereldes enn slik den burde takles. Dette blir som et slag i bakhodet. Man driter seg ut. PÅ grunnlaget at Aikido baserer mye av sin filosofi på balanse innen selvforsvar mister jeg litt respekten. Hadde det vært en ren "kunstform" som feks capoeira så hadde det vært noe annet.


Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Aikido
« #17 : 14. januar 2004, 02:01 »
Sitat
Aikido er en "koreagrafert" martial art, dr alle teknikker og prinsipper bygger på innøvde og stive bevegelser. Når de er innøvd nok ser det ut som de har en flyt.

Sitat
I virkeligheten går ikke det. Man kan ikke forsvare seg mot flere personer annet enn å løpe. Å bekjempe en jevngod vil tilsi at man har en "odds" på 1:1. Å bekjempe to jevngode er beregnet til 16 ganger vanskeligere, altså 1:16. (dette er selvfølgelig ca tall basert på undersøkelser og kampforskning).

hmmm.... Du går hardt ut der TOXIC. Litt for hardt etter min mening. Hvilke kampsport i verden klarer seg mot 16 motstandere?

Har du direkte konkret erfaring fra aikido siden du går så hardt ut imot aikido?

Jeg er enig i noe av det du sier, men jeg ville sagt det på en litt annen måte. Og jeg forkaster ikke aikido totalt på den måte jeg får inntrykk av at du gjør.

Dette emnet med <<aikido mot mange motstandere<< har jeg faktisk litt erfaring(har sett) og litt troen på. 16 blir nok litt mye, men kroppsforflytning er ett sentralt emne når det gjelder aikido, og det har jeg troen på at vil funke... til en viss grad


Dessuten så har Steven Seagal ett meget spesiellt stil på sin aikido (se dokumenteren "Beyond the path").

Utlogget Crostraining

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:Aikido
« #18 : 14. januar 2004, 07:15 »

hvis jeg husker rett, så sa vel mr. Segal at han kunne tatt Bruce Lee (komfortabelt lenge etter at Lee var død såklart..), en gruppe av Lee's studenter gikk så sammen om å skrive en brev der det var en liste over Lee's elever og en beskjed om at hvis han klarte å ta mesteren deres så tok han hvertfall en av dem, så det var bare å velge.. de fikk aldri noe svar..

men men.. Grin
 Det stemmer det og det var gamle gutta som var langt eldre en han. old guys. Men men historien endrer seg nok fra gang til gang. Har vært på seminarer med elever som trente hos bruce lee, og selv om de er snart 70 år så må jeg si at de holder seg godt. De fokuserer ikke på stil kun prosesser og teknikker i kombinasjon.
 Ingen ting er negativt bare positivt og det er dyktige folk. De har faktisk mye å lære bort uansett om en trener en spesiell still eller ikke. Det er alltid noen gode tips å få med på veien. Men det er det vel med alle dyktige folk
Kjell Torbjørn Tofte
Self defence isn't a style, it 's just how you can survive.


Konkurrerende utøver i Kampsport.

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Aikido
« #19 : 14. januar 2004, 15:59 »
var det noe poeng med den quoten crosstraining?

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Aikido
« #20 : 14. januar 2004, 19:28 »
Jeg synes ikke jeg går hardt ut i det hele tatt, heller motsatt, men jeg ser du har missforstått meg litt agandhjin. Det var oddsen jeg skrev og ikke motstanderene. Sloss man mot en kopi av seg selv så er sjansen for å vinne 50:50, eller 1:1, ikke sant? Mens sloss man mot to kopier av seg selv er vanskelighetsgraden beregnet til 16 ganger mer. Ikke antall motstandere, men det er seksten ganger mindre sjanse for å seire enn om man møter en person.

Det jeg mener er det at ingen kampsport kan lære deg å fighte mot flere motstandere. Selv den beste utøver i MMA vil merke problemer mot to middels gode streeth fightere. Bas Rutten fortalte en gang en historie hvor han ble angrepet på en svensk pub av noen bosniske dørvakter. Han greide å holde tre, fire av dem i sjakk i noen sekunder før politiet brøt dem opp, men som en av verdens beste fightere noensinne sa han i ettertid at han mest sannsynlig ville fått juling om ikke noen hadde brutt dem opp.

Når det gjelder gateverdien av Aikido, så forkaster jeg den helt. Alle kastene og joint locksa er koreografert for å se bra ut på tv. jeg har en kamerat som var svartbelte i aikido og det var ting ingen hjelp på gaten sa han. Han lærte mer av seks måneder med brasiliansk JJ.

En annen kamerat av meg så et Steven Segeal show i statene og det var det mest humoristiske han noen gang hadde sett. Det var som å se  et tregt teater. Steven sparret ikke mot noen, han kastet vellvillige kastepersoner rundt som vanlig og måtte bryte et par ganger da ting ikke gikk helt etter den koreograferte planen.

Jeg har respekt for alle martial arts, men da som en art, altså kunst, det som gir meg motsmak er når en kunstform av en kampsport klandrer de er effektive på gata. Ingen tradisjonelle martial arts er det. Og det er på tide å innse det, se bort fra den gamle illusjonen som mennesker som Steven Segael, Bruce Lee osv osv har vært med på å bygge opp!


Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Aikido
« #21 : 15. januar 2004, 13:11 »
jeg ser meg svært uenig i at kung fu er en streethstil, det er alt annet enn en streeth stil. Kung Fu bygger på gamle prinsipper og er svært vanskelig å konvertere til effektiv gatekamp. Kung Fu er en tradisjonell martial art og de fleste stiler prakisterer stive teknikker og ingen full kontakt trening. Det er også en koregrafert stilart som overhodet ikke egner seg på gata.

Man blir pent nødt til å innse realismen i martial arts. Den er svært liten. Uten fullkontakt eller effektive teknikker er det som er igjen fancy spark som ser bra ut når de er innøvde i en koregrafert scenario, feks på film.

Aikdio baserer læren sin på å utnytte angriperens kraft mot en selv. Det er praktisk talt umulig. Den eneste måten man kan utnytte motstanderens kraft er å "dodge" slag. Et slag som misser målet brenner mer energi enn et slag som treffer så i teorien vil det slite på motstanderen. Men å dukke unna er jo basic i alle fullkontakts sporter.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Aikido
« #22 : 15. januar 2004, 13:21 »
Driver man med kung fu og er god til å fighte så er det helt andre grunner som er forutsetningen. Kung Fu er ikke det som gir ham styrken. Som du sier så har han bedrevet andre ting og det er der han sikkert får kunnskapen fra. Uansett så lærer man også av å sloss på gata, desverre, og en som har sloss noen ganger har mye større kunnskap om det enn en som har trent kung fu i 10 år.


Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Aikido
« #23 : 15. januar 2004, 18:42 »
Jeg forsto deg litt bedre nå toxic (i posten over), men jeg syntes fremdeles du er ute å "trøkker på tær".

Du putter f.eks. Bruce Lee og Steven Seagal i samme kategori. Det syntes jeg var veldig feil. Bruce Lee var langt forut sin tid, og eksperimenterte med MMA lenge før alle andre gjorde det! Og hans skoler trener det den dag idag! De bruker MA som en vitenskap og ikke som en sport. Så der er jeg veldig uenig.

Videre så går du "hard ut" mot KF(Kung Fu). Vet du noe særlig om KF? Det er en samlet betegnelse for de kinesiske/stilartene med kinesisk grunnlag. Og det er like mange løsnigner der, som et er karate, like mange som JJ. Uansett så er et fighteren som gjør stilen, ikke stilen som gjør en til fighter! Og DET er på gata!

øhh.. tilbake til topic?


Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Aikido
« #24 : 15. januar 2004, 19:21 »
synes du argumenterer bra agandhjin, men jeg skal fortelle deg hvorfor jeg er svært uenig!

For det første så er det ikke meningen å provosere eller tråkke på tær, jeg sier bare ting som de er. Det finnes mange uopplyste mennesker og jeg er overbevist at om noen år vil flere skjønne hva realismen i fighting er. (Ikke det at jeg klandrer deg for ikke å skjønne det:))

uansett - der jeg sammenligner steaven segael og bruce lee er ikke hva de har gjort eller hvem de er. Sammenligningen går på at de begge har bidratt til å gi oss en illusjon. Hvor mange uopplyste mennesker tror ikke du går rundt i den troen om at bruce lee lett kan felle flere fiender med flygespark og onepunch osv?
Det er denne illusjonen som de har levert jeg irriterer meg over.

Dessuten har ikke Bruce Lee bidratt med noe som helst verdifullt uten om det. Du sier at han var langt forut sin tid og at han eksprimenterte med MMA lenge før andre gjorde det og da må jeg nok si du har feil. MMA ble ekspremintert med lenge før Bruce Lee. Leste en lang avhandling som gikk på de gamle grekerne som arrangerte pankration som gren i OL. faktisk en favorittgren. Dette var en hybrid art som kombinerte stand up og ground fighting. Med andre ord, MMA.

selv om ikke Pankration har hatt noen innflytelse på dagens mma, så har andre hatt det lenge før Bruce Lee. Vale Tudo i brazil var stort i mange mange år før Bruce Lee ble født og han fikk mange av ideene sine til JKD og importansen med crosstraining fra nettopp grapplere med bakgrunn i brazil.

Det jeg prøver å si er det at Bruce var langt ifra først. Og han var heller ei den som viste verden det. Bruce viste verden hvor sinnsykt godt trent et menneske kan være og film-kung fu. Fancy, men en illusjon. Verden ble ikke opplyst før i 1993, da ufc 1 ble arrangert og jeg er sikker på at du kan den historien:)

Og JKD er bare en dårlig versjon av MMA. Det er en ukomplett stilart som har mange unødvendige aspekter man kunne ha kuttet ut. JKD var Bruce Lee's aktive leit etter den mest effektive kampsport. Han var på vei, men var ikke først og kom aldri i mål.

Og jeg vet godt hva kung fu er. Kan du nevne en kjent kinesisk stilart som har realistisk fullkontakts trening? Selvfølgelig praktiseres det noen steder, men sånn i helhet hvor treningen er fokusert rundt det, som i muay thai?

Og til slutt, jeg er helt enig med deg, det er fighteren og ikke stilen som scorer til slutt. Men en god potensiell fighter når så mye mye lenger hvis han blir veiledet gjennom den reneste og mest realistiske stilarten enn om han trener en tradisjonell stilart. Og det tror jeg vi begge vet:)

mvh
Thomas

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Aikido
« #25 : 16. januar 2004, 04:18 »
En bra post... bra argumentert. Forteller mye fakta som ikke har med hverandre å gjøre (direkte/indirekte).

Det med MMA og grekere... Det var grappling i sin primitive form, jeg vil ikke kalle det for MMA. Men jeg ser den røde tråden.

Og Bruce Lee ("alle's helt") må jeg innrømme var nok ikke kilden til MMA direkte. Men jeg vil tørre å påstå at han var på vei.

Men jeg føler at MMA er ett sports uttrykk. Noen uenige?

Når det gjelder Gracie deres stil, så vil jeg påstå at de er på lik linje som Mr. Lee. Dvs de startet med BJJ, og utviklet Vale Tudo. Men Mr. Lee kom aldri så langt.

Det som er min teori er at forskjellen kom ifra tankegangen bak utviklingen. Mens JKD samfunnet utviklet JKD som en vitenskap, så utviklet BJJ samfunnet en sport. Og ettersom JKD aldri ble testet ut på samme måte, så kan det ikke måle seg den dag i dag.

Men de utvikler seg fremdeles, og det skal sier at JKD har ett mye videre spekter av stiler, våpen og lignende.
Det kan vel være kunst/viten på samme måte som aikido.

Vi er nok ganske enige i bunn og grunn. Men vi får være enige om å være uenige inntil videre.. Aikido?

(back to topic?)

Før de sletter tråden...

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Aikido
« #26 : 16. januar 2004, 11:06 »
Jøss, denne tråden har tatt av siden sist jeg var innom gitt Wink

Jeg tror ikke det er så veldig mange som bedriver aikido som tror at det er den ultimate måte å bedrive "gate-selvforsvar" på, men heller som kampkunst. At det er enkelte som reklamerer med selvforsvarsaspektet er selvfølgelig uheldig. Jeg er heller ikke helt enig i at det er totalt unyttig, men man er nødt til å kjenne begrensningene, akkurat som man må i ethvert annet system. Jeg er heller ikke enig i at MMA er det nærmeste man kommer "komplett" selvforsvar, siden det er en sport og ikke noe mer. Etter mitt syn er det en sport som egner seg bedre til selvforsvar enn for eksempel aikido eller taekwondo, men like fullt en sport.

Jeg er forøvrig ganske uenig i det du sier om Bruce Lee og JKD. (må bare bemerke at jeg ikke er noen BL-fanatiker, og har heller aldri trent det som nå kaller seg JKD) Jeet Kune Do er ingen "stilart". Det er en tankemåte, nemlig at man tar det som passer for seg selv, og forkaster det som ikke passer. BL var også i et utall gatefighter opp igjennom livet, så jeg tror nok han hadde et arsenal som passet seg selv veldig bra. Det er ikke dermed sagt at det som passet ham bra vil passe noen andre like godt, i og med at han var ganske liten, veldig sterk og ufattelig kjapp. Det vil si at han faktisk i de fleste tilfeller kunne stole på at han klarte å slå og sparke deg før du fikk grapplet ham til bakken... Og vær så snill og ikke se på filmene hans for å prøve og skjønne det han kunne av kampsport. Bruce Lee var veldig flink til også å skjønne hva som gjorde seg bra på film, noe som selvfølgelig er noe helt annet enn hva som funker "på gata".

Var det nok aikido inni her til å være on topic? Wink

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Aikido
« #27 : 16. januar 2004, 12:13 »
okey, det ble vanskelig det her, å ikke strene utenom aikido en gang til:)

Først må jeg bare påpeke at Pankration var svært nærme til dagens vale tudo. Det var noen få regler og de kunne variere, men det gikk mest i "no eyegouging" "no biting" osv. Utover det har de hatt lignende konkurranser både i søramerika, amerika og asia. Vale Tudo er nok den eldste sporten, den krevde mann mot mann, styrke mot styrke, og arkeologer har funnet spor i mange gamle sivilisasjoner etter nhb kamper. "Det er til og med funnet hulemalerier som tyder på store nhb arrangamenter blant steinalderfolket)

borsett fra det er jeg stort sett enig med det du skriver agandjin, bortsett fra at jeg vil si Gracie var uendelig mye nærmere en ultimat effektiv stil enn det bruce Lee var. Man må huske at Bruce Lee også vokste opp med stor innflytelse fra tradisjonelle kampsporter og han prøvde å effektivisere dem. Jeg synes ikke han lyktes godt nok, selv om han var foran alle de andre tradisjonelle utøverne.

JEg har lest to bøker skrevet om bruce lee og jkd og sett fleste av hans filmer og dokumentarer, så jeg føler jeg vet ganske mye om ham. Når jeg nevnte JKD i denne sammenhengen så tenke jeg spesifikt på fighting delen. Filosofien og vitenskapen er en annen diskusjon.

Addey: Du sier at Bruce Lee fightet uttallige gatekamper og det er sant. Men han fighta aldri noen av betydning? Husker selv en liten fyr i gate mi som alltid sloss. Han var liten og kjapp og han gav alltid bort juling og tapte aldri. Hadde han møtt en profosjonell fighter hadde han ikke vart et minutt. Det sies at Bruce Lee fikk øynene opp for grappling først etter at han ble tappet ut av en grappler (husker ikke navnet hans her og nå). Men selv la han ikke hovedvekten på bakkekamp, selv om han mente at det var en meget viktig faktor. Det jeg prøver å¨si er det at selv om han sloss mye på gata så beviser det ingenting.

Og tro meg, jeg vet at filmene til bruce lee og fighting stilen hans er to forskjellige ting. Det er akkurat det som irriterer meg. Istedenfor å vise hva som var ekte, lagde han en kung fu bølge som desverre aldri se ut til å ta slutt. Han har blitt en kultfigur for alle de senere kung fu filmene og det er den illusjonen som har blendet de uvitende. Han visste godt hvordan det skulle gjøres, men så gjorde han det på en annen måte. Greit nok, han tjente sikkert gode penger på det, men for meg blir det bare en lite ærefull ting å gjøre. Han ville jo belære verden, men han gjorde det stikk motsatte!

OG endelig over til topic:

Jeg tror vi er ganske enige når det gjelder Aikido, borsett fra at jeg sitter litt lenger ut på fløyelen enn dere. All sport er jo en fordel når det gjelder selvforsvar. Man blir i god form, man får balanse og styrke og man får bedre reaksjonsevne og oversikt. Det er jo ingen tvil om det. Men det jeg mener er "den store illusjonen", er det at når folk blir belært feil helt ned til fingerspissene, så sitter ting i instinket. Dette vil da automatisk komme frem i en selvforsvarssitusjon og ødelegge den naturlige reaksjonen som i mine øyne både er sunnere og mer effektiv. Derfor synes jeg tradisjonelle martial arts som Aikido ødelegger mer enn den belærer.

I Aikido spiller ikke styrken noen stor rolle, for det er jo ikke sin egen styrke man først og fremst skal bruke. I virkeligheten betyr nok styrken veldig mye og kombinert med riktig teknikk er man dødelig. Bare se på Bob Sapp. Han er 170 kg rå styrke og selv om han har en lousy teknikk sett fra et profosjonellt nivå har han utviklet seg selv enorm i forhold til den han var før han begynte med fighting. Han er jo nesten ustoppelig. Nog beviste jo at teknikk seiret til slutt, men Nog er ingen liten kar selv. Han veier godt over hundre kilo og er råsterk. har hørt inervjuer med folk som har grapplet med ham og de sier at det er utrolig hvor senesterk han egentlig er.

Poenget mitt er at de kriteriene som gjør en virkelig fighter er stikk motsatt av hva tradisjonelle martial arts bygger sine prinsipper på. Styrke, stamina, rå teknikk. I tradisjonelle martial arts skal man være hurtig og kunne ødelegge en eventuell motstander raskt. Helst med et slag.

Virkeligheten er så annerledes, og jeg tror det at mange ikke vil gi opp den utopien som har blitt skapt. De romantifiserer den rollen feks Bruce Lee har. Den lille gutten med det ufattelige store motet som seirer gang på gang mot langt større og slemmere fiender. Man identifiserer seg på et sett og tenker at "pjoo, det var ikke den største gutten i gata som plaga meg som liten som vant til slutt." Eleganse, teknikk og et vanvittig stort mot er løsningen.

Size does matter. Og det gjør også brutalitet. Stikk istrid med hva vi vil det skal være.

Det her ble veldig langt og "off topic", beklager, men vi snakkes!

mvh
thomas

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Aikido
« #28 : 16. januar 2004, 12:41 »
Addey: Du sier at Bruce Lee fightet uttallige gatekamper og det er sant. Men han fighta aldri noen av betydning?

Er det ikke nettopp det man gjør på gata som er selvforsvar? Hva er sjansen for å råke ut for Bob Sapp på gata? Jeg kjenner ikke noen prosentandeler, men jeg vil tro at brorparten av angrep som skjer "på gata" blir utført av folk som ikke har trent kampsport i det hele tatt... Man skal selvfølgelig sette seg som mål å hele tiden bli bedre, men hva er vitsen som vanlig, norsk kampsportutøver å ha som mål å kunne forsvare seg mot Bob Sapp? Det blir som en Krav Maga-tråd jeg så hvor man skulle lære seg å forsvare seg mot to Uzi'er... Hallo! Man har lov til å tenke på hvorfor man trener også!!

Jeg tror vi er ganske enige når det gjelder Aikido, borsett fra at jeg sitter litt lenger ut på fløyelen enn dere.

Sitter du godt på fløyelen? Er sikkert mykt og godt Wink Sorry, kunne ikke dy meg... Ja, jeg tror du sitter litt lenger ut på fløyen enn jeg gjør, siden jeg for det første ikke ser på UFC som selvforsvar, og siden jeg tror at dersom man skulle være så uheldig å råke ut for en situasjon hvor man skulle få bruk for selvforsvar så vil det ikke være den mest topptrente MMA-kjempen man vil stå ovenfor. Jeg vil dessuten være redd for at han har venner, så å gå til bakken (a la Gracie) er noe jeg vil unngå så langt jeg klarer!

Derfor synes jeg tradisjonelle martial arts som Aikido ødelegger mer enn den belærer.

Hvilke andre "tradisjonelle martial arts" vil du trekke over samme kam som Aikido som ødelegger mer enn den belærer når det gjelder selvforsvar?

Size does matter. Og det gjør også brutalitet. Stikk istrid med hva vi vil det skal være.

Selvfølgelig gjør det det!! Det skulle da bare mangle, kanskje derfor man har vektklasser i kampsportkonkurranser? Grunnen til at man trener er derfor at man skal ha en liten fordel, og kanskje kunne ha en mulighet til å ta noen som er større enn en selv. Det er ikke alle som har mulighet eller lyst til å bli digre. Når det gjelder selvforsvar er det noe jeg også alltid har preket. Stort sett så er det den som klarer å være råest mulig som vil vinne en en-mot-en-kamp i en selvforsvarssituasjon. Det er det nok ikke alle som er klar over eller enig med, og det er jeg med på er noe flere burde finne ut av.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Aikido
« #29 : 16. januar 2004, 13:09 »
Først og fremst, når jeg dro inn BOb sapp og bruce lee så sammenlignet jeg simpelheten hvor dyktige de var. Jeg mener, Bob Sapp kan ta topp trente utøvere, det kunne ikke bruce lee. Selv om det hadde vært i hans egen vektklasse. Bruce Lee var ingen "world class fighter" selv, men han kunne jo sloss bedre enn den gjennomsnittelige mannen i gata. Og jeg mener ikke at vi skal trene for å kunne forsvare oss mot mennesker som Bob Sapp. Jeg mener at vi burde trene i retning for å bli en brøkdel av hva han er, eller hvor langt vi nå enn når. Det er den retningen som er den riktige.

he he, så skrivefeilen nå=) MMA (Ufc) er det mest effektive man kommer nær selvforsvar i min mening. Man trener det som trengs å trenes. Styrke, teknikk og erfaring. Man trenger ikke lære teknikker å stikke ut øynene på folk. Det kan de fleste.
Og i følge statestikk går mellom 90 - 95% av gatekampene til bakken, så selv hvor dårlige oddsene dine da vil bli mot flere motstandere på en gang, så burde man ihvertfall være godt forberedt når man ligger der.

Liker ikke uttrykker ditt, "trekke over samme kam", men jeg skjønner hva du mener=)
Det gjelder stort sett alle tradisjonelle martial arts da de bygger på mange av de samme prinsippene. Det er liksom ikke som Krav Maga der man lærer det som trengs å læres og dropper alt annet. Det er stive former og teknikker som kjennetegner de fleste. Det er ideen om å skape noe unikt, det var konkurransen mellom de ulike grunnleggerne, det var pengene, æren og berømmelsen som har mye av skylden.

Man måtte lage noe nytt. ta litt som var brukt fra før og vende og vri på det. Det er former, det er kunst, det er ikke selvforsvar. Hvis du vil at jeg skal nevne noen konkrete arter og hvorfor gjør jeg gjerne det.

Når det gjelder siste biten din er vi enige. Selv om jeg ikke uttrykte meg slik at der er svær alle burde bli. Men man må innse at det er en faktor.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!