Skrevet av Emne: Aikido  (Lest 12403 ganger)

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Aikido
« #30 : 16. januar 2004, 13:25 »
Jeg er fortsatt ikke enig med deg... MMA trener det som skal til for å bli god på MMA, det vil si å slåss en-mot-en, med faktisk ganske mange regler, med dommer og lagledere osv. I mitt syn er det nærmeste man kommer rent selvforsvar Krav Maga eller systemer a la Tony Blauer sitt Chu Fen Do.

Du sier i et tidligere innlegg at det å slåss mot to er seksten ganger vanskeligere enn å slåss mot en. Er ikke sikker på hvor du har det tallet fra, men greit nok. Nå har jeg ikke trent MMA (bare masse annet, inklusiv bjj), men jeg har på følelsen av at man aldri er innom det å gå mot flere motstandere. Det er en helt annen mindsetting enn å slåss mot en enkelt, og det å skaffe seg oversikt, god posisjon i forhold til dine motstandere er noe helt annet når man har flere å tenke på. Trener man MMA, og ikke er innom dette i det hele tatt, men faktisk gjør ting som virker særdeles dårlig i en slik situasjon (les: går på bakken), så er ikke det en god selvforsvarstankegang! Du trekker fram statistikk som tilsier at 90-95% av kamper ender på bakken. Lurer også på hvor du har disse tallene fra... Her er en annen liste (kilde: Rune Lind):

Følgende er en statistikk over de 10 vanligste angrepene tatt fra politiets statistikker og vitnebeskrivelser.

Merk at listen er basert på "mann angriper mann" og er fra Europa/UK. Så noen variasjoner vil det nok være til Norge. Men det er uansett interessant.

1. En person dytter, hender til brystet, hvilket oftes følges opp med et slag mot hodet.
2. Et svingslag mot hodet.
3. Et skjortegrep med en hånd, med slag mot hodet.
4. Et skjortegrep med to hender, etterfulgt av en headbut.
5. Et skjortegrep med to hender, etterfulgt av et kne i skrittet.
6. En flaske, glass eller askebeger i hodet.
7. Kniv-slash mot ben/skritt.
8. En knust flaske mot ansiktet.
9. Slash med kniv, oftest kjøkkenkniv etc.
10. Hodelås.

Hvis vi skal følge topic littegranne, så vil diverse aikidoteknikker kunne fungere bra mot for eksempel skjortegrep, hvis man har rett fokus på trening.

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Aikido
« #31 : 16. januar 2004, 13:29 »
Shadow85! Kan du forandre navnet på tråden? Fordi vi får ikke avsluttet dette! Smiley


Sitat
Og i følge statestikk går mellom 90 - 95% av gatekampene til bakken

Jeg har lest noe annet, and 90% av kamper avsluttes med ett slag. Så kanskje vi(alle) kan se bort ifra % sitater som vi lett for lite om kriteriene til.

Sitat
MMA (Ufc) er det mest effektive man kommer nær selvforsvar i min mening. Man trener det som trengs å trenes. Styrke, teknikk og erfaring

Det du egentlig sier er at ingenting funker hvis ikke du er topp trent! Hvordan kan det egentlig motargumenteres. NHB fightere er athleter, det er noe helt annet enn gata. Alle kan bli slått i bakhodet. Ikke nok trening for det.

Hvis du skulle gjøre ett hoved argument,hva vil det være? "Ingenting annet enn NHB/Vale Tudo/Etc er realitisk"?

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Re:Aikido
« #32 : 16. januar 2004, 14:25 »
Geoff Thompson opererer med følgende data:
95% av alle slåsskamper som IKKE ER OVER I LØPET AV 3 SEKUNDER ender opppå bakken. Således kan det godt tenkes at de aller fleste kamper ender etter <3 sekunder,men at bakkekampferdigheter er uvurderlig i de resterende 10% av tilfellene.

Sjansen for at tumultene ender opp på bakken er vel formodentlig langt større dersom noen av partene er drevne i grappling. (Bare synsing fra min side)

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Aikido
« #33 : 16. januar 2004, 14:52 »
Først og fremst. Absolutt ikke agandhjin! Jeg har respekt for krav maga og synes det er flott at så mange har fått opp øynene for noe som er rent of effektivt. Allikevel mener jeg at man er bedre forberedt som en godt trent mma utøver enn en godt trent krav maga utøver.

Addey: jeg hørte at Tony Blauer var i likhet med Frank Dux tatt for å være en bløff?
hvilke regler er det MMA praktiserer bortsett fra å fjerne uteknisk brutalitet? Man trenger ikke trening for å bite, skalle, stikke ut øynene eller klype!
Det er noe som ligger der rent instinktivt og som enhver person greier å ty til om nødvendig. Hvis man skulle trene i ti uker for å prøve å være litt bedre forberedt på gata, så ville jeg nok trent Krav Maga framfor MMA, men skal man trene i flere år, så vil jeg absolutt tro at MMA har en fordel.

har du noen gang sloss mot flere motsandere på en gang? Og da mener jeg to eller flere som angriper samtidig?Jeg har, og erfarte fort at, vi, mennesket, har ikke hjernekapasitet til å holde styr på to angripende motstandere. Vi greier ikke å fokusere to steder på en gang. For meg blir det noe alla aikido, man lærer utifra gale prinsipper. For å trekke det litt tilbake, så skal jeg ærlig inrømme at man har større sjanse for å komme bedre ut av det med krav maga/mma i "baklomma" enn ingenting, men allikevel, det er svært lite realistisk!

Det med 90-95% trodde jeg var ganske kjent. Jeg har lest og sett det flere steder, de nevner det blant annet i ufc3 og i flere av pride filmene. Jeg er også aktiv inne på sherdog.com og vi har diskutert det med flere av de profosjonelle fighterne som Bas Rutten og Enson Inoue.

Og for mange ender det med et slag, man mottar et slag, blir svimmel og går i bakken. Dessverre er det ikke ofte nok for motstanderen, han nøyer seg sjeldent med ett.

Og den listen du skrev forklarer jo bare hvordan ting begynner. Den sier ingenting om hvordan det fortsetter!eks: Hva tror du skjer med en som blir stukket med kniv?Han går mest sannsynlig ned i bakken.


Hovedargumentet mitt er det at en selvforsvarsgren som Krav Maga er en effektiv og vellykket, delvis dokumentert gren som jeg anbefaler alle å prøve ut. Man går fra ett nivå over til et annet, selvfølgelig et mer opplyst nivå, men derifra stagnerer det. Alle ting kan terpes og terpes, men man kan ikke terpe en kniv til strupen situasjon nok ganger, for når man får kniven til strupen i virkeligheten vil scenarioet utarte seg annerledes og ikke utløse instinktene man har terpet på.

Poenget mitt er det at i MMA/Vale Tudo/NHB som forsåvidt er det samme, lærer man gjennom effektiv trening. Man sparrer og fighter om hverandre. Man lærer ut ifra realistiske scenarioer og man sanker erfaring ved å "fighte".
Krav Maga kan ikke tilby samme intensiteten og proggressjonsnivået, den stopper ved "selvforsvar" - mens i MMA lærer man bedre å bokse, sparke, bryte, kvele, holde osv...

Utlogget Crostraining

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:Aikido
« #34 : 16. januar 2004, 14:58 »

En bra post... bra argumentert. Forteller mye fakta som ikke har med hverandre å gjøre (direkte/indirekte).

Det med MMA og grekere... Det var grappling i sin primitive form, jeg vil ikke kalle det for MMA. Men jeg ser den røde tråden.

Og Bruce Lee ("alle's helt") må jeg innrømme var nok ikke kilden til MMA direkte. Men jeg vil tørre å påstå at han var på vei.

Men jeg føler at MMA er ett sports uttrykk. Noen uenige?

Når det gjelder Gracie deres stil, så vil jeg påstå at de er på lik linje som Mr. Lee. Dvs de startet med BJJ, og utviklet Vale Tudo. Men Mr. Lee kom aldri så langt.

Det som er min teori er at forskjellen kom ifra tankegangen bak utviklingen. Mens JKD samfunnet utviklet JKD som en vitenskap, så utviklet BJJ samfunnet en sport. Og ettersom JKD aldri ble testet ut på samme måte, så kan det ikke måle seg den dag i dag.

Men de utvikler seg fremdeles, og det skal sier at JKD har ett mye videre spekter av stiler, våpen og lignende.
Det kan vel være kunst/viten på samme måte som aikido.

Vi er nok ganske enige i bunn og grunn. Men vi får være enige om å være uenige inntil videre.. Aikido?

(back to topic?)

Før de sletter tråden...
Hmm!
Skal forsøke å være kort og enkel.
Hva er Jeet Kune Do?

Jeet Kune Do er verken fugl eller fisk eller er det begge deler?. Det er vanskelig å si. Men det jeg kan si med klare ord at det er ikke en kampsport, men en prosess som du lærer gjennom ett helt liv. Men med andre ord iigjen så er det mange JKD utøvere som konkurrerer i andre stiler og som gjør det veldig godt. Det er ingen regler og hver enkel person vil få sitt preg på prosessen alt etter hva slags bakgrunn en har fra før. Eller om en har ett spesielt talent innen bryting, boksing og/eller spark osv.

En av forskjellene fra klassiske stiler er at prosessen er under utvikling hele tiden. Etterhvert som flere folk kommer med ny kunnskap. En av de andre forskjellene er at det ikke er sport, men en logisk måte å kombinere teknikker og filisofi. For min del har det gitt meg nye måter å jobbe på både med ny og gammel kunnskap. Er forresten enig i mye av det dere  skriver (agandhjin og toxic)
Kjell Torbjørn Tofte
Self defence isn't a style, it 's just how you can survive.


Konkurrerende utøver i Kampsport.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Aikido
« #35 : 16. januar 2004, 15:15 »
ja, absolutt crostraining, det er ingen tvil om det, men i dette tilfelle så refererer vi til utøvere som praktiserer jkd, feks som en av deltagerne i et av de første ufc'ene, som hadde jkd som bakgrunn. greit, det blir litt defust, men av praktiske grunner blir det formulert sånn Smiley

Utlogget AikiDah

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Re:Aikido
« #36 : 17. januar 2004, 18:10 »
jeg har faktisk vurdert å begynne med aikido i tillegg til thaiboksingen.
det er ikke hver gang man ønsker å løse en konflikt med rå vold, faktisk veldig sjelden! og i disse situasjonene er jo muay thai ubrukelig (!) det er  jo en syk sport! slå eller spark ned motstanderen fortest mulig.. jeg har tro på at en mer "vennlig" form for kampsport, f.eks: aikido, capoeira, judo etc. vil komme til nytte her. for eksempel ved å overlegent unngå et slag/ spark (på byen altså) for så å prøve å snakke deg ut av situasjonen. prøve å få vedkommende til å forstå at du ikke vil slåss. skulle han likevel ikke ta til fornuft er  da  "plan B" for meg å skifte taktikk.... til muay thai  Smiley slik ser jeg på det. av aikido har jeg da som målsetning å bedre balanse, sinn, lære låseteknikker, og kast. pluss det som funker for meg...
"walk by faith, not by sight"

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Aikido
« #37 : 17. januar 2004, 18:32 »
"jeg hørte at Tony Blauer var i likhet med Frank Dux tatt for å være en bløff?"

du har tydligvis ikke filla peiling på hvem Tony Blauer er Smiley
question everything

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Aikido
« #38 : 17. januar 2004, 18:35 »

jeg har faktisk vurdert å begynne med aikido i tillegg til thaiboksingen.
det er ikke hver gang man ønsker å løse en konflikt med rå vold, faktisk veldig sjelden! og i disse situasjonene er jo muay thai ubrukelig (!) det er  jo en syk sport! slå eller spark ned motstanderen fortest mulig.. jeg har tro på at en mer "vennlig" form for kampsport, f.eks: aikido, capoeira, judo etc. vil komme til nytte her. for eksempel ved å overlegent unngå et slag/ spark (på byen altså) for så å prøve å snakke deg ut av situasjonen. prøve å få vedkommende til å forstå at du ikke vil slåss. skulle han likevel ikke ta til fornuft er  da  "plan B" for meg å skifte taktikk.... til muay thai  Smiley slik ser jeg på det. av aikido har jeg da som målsetning å bedre balanse, sinn, lære låseteknikker, og kast. pluss det som funker for meg...

Dersom du er mye på byen bør du revurdere taktikken din, ellers ender du opp mørbanka den dagen det skjer noe.
question everything

Utlogget AikiDah

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Re:Aikido
« #39 : 17. januar 2004, 18:51 »
er ikke mye på byen. men det var satt litt på spissen for å gjøre det lett å forstå... men å gå dypere inn på tankegang, statistikk, fysikk, taktikk + mye, mye mer som hører me en "fight" syns jeg var unødvendig. men du skjønner poenget...!?
"walk by faith, not by sight"

Utlogget AikiDah

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Re:Aikido
« #40 : 17. januar 2004, 18:57 »
...og, jeg ville sette pris på om du kunne være litt mer konkret med kritikken slik at jeg vet hvilken feil jeg har....! ellers er det umulig å rette det opp.
"walk by faith, not by sight"

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Aikido
« #41 : 17. januar 2004, 19:40 »
"overlegent unngå et slag/ spark"

dette er fantasi. Du vil ikke leke sisten med en som prøver å banke deg. Det er også i praksis SVÆRT vanskelig, i mange tilfeller umulig.

"for så å prøve å snakke deg ut av situasjonen"

med en som nettopp ville slå deg i trynet? Dersom dette ikke er snakk om en du kjenner veldig godt, er dette veldig lite smart. Dersom du klarer å unngå noen slag, vil bare flere komme. Om du på mirakuløst vis skulle klare å roe ned fyren, vil det muligens komme andre til som kanskje kjenner han osv.

Jeg får intrykk av at du ikke har innsett hvor farlig det er å befinne seg midt i en konflikt på byen, og hvor annerledes det er i forhold til å sparre mot noen.
question everything

Utlogget AikiDah

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Re:Aikido
« #42 : 17. januar 2004, 21:21 »
både og..... har aldri behøvd å sloss på byen me unntak av en gang. og da ble jeg truet med kniv..... og hvis man går inn for det er det utrolig lett å unngå en slosskamp!
"walk by faith, not by sight"

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Re:Aikido
« #43 : 17. januar 2004, 22:55 »
Det er mulig jeg overser noe vitalt her; men hvordan forventer du at litt capoeira skal hjelpe deg med  å løse en konflikt (det være seg sofistikert eller voldelig) på byen?

Utlogget AikiDah

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Re:Aikido
« #44 : 18. januar 2004, 11:51 »
ikke bare capoeira i seg selv, men jeg har drevet litt med dette. og som mye annet mener jeg det er undervurdert! det finnes slag og spark i capoeira og, hvor styrke spiller en vesentlig del. du lærer å bli raskere og smidigere. capoeira har roundkick, sidekick, frontkick, såvel som hoocker, jabs og rette høyre! og capoeira er lik aikido, med at du lærer å unngå et angrep, for så å angripe selv. hvis en holder seg til de enkle grunnbevegelsene så er ikke capoeira ubrukelig.  men jeg ser jo tankegangen din! jeg hadde vel også samme oppfatning før jeg prøvde det...
"walk by faith, not by sight"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!