Skrevet av Emne: Aikido  (Lest 12402 ganger)

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Aikido
« #45 : 18. januar 2004, 12:24 »
det at aikido og capoeira var veldig likt... var en artig slutning å komme med.. Wink


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Aikido
« #46 : 18. januar 2004, 13:51 »
artig .. men logisk konklusjon.

Utlogget AikiDah

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Re:Aikido
« #47 : 18. januar 2004, 16:22 »
he he det ble kanskje litt feil. de er veldige forskjellige. det jeg mente var at på ett punkt er de like. begge artene har en filosofi om at motstanderen angriper først! på dette punktet er de like... begge artene er jo defensive for å si det på den måten.... skjønner ?  Smiley
"walk by faith, not by sight"

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Re:Aikido
« #48 : 18. januar 2004, 23:10 »
Hvis det er slag/spark du ønsker å lære deg i selvforsvarshenseende, finnes det mye som er mer egnet og pragmatisk enn capoeira. Derimot kan jeg godt tenke meg at aidkido er et bra og passende supplement til thai-boksingen du vel til vanlig bedriver.

Utlogget agandhjin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 130

  • Eating u alive
Re:Aikido
« #49 : 19. januar 2004, 04:14 »
Ok, så konklusjonen er da: "Aikido er ett selvforsvars kunst, som har praktiske løsninger, til bestemte situasjoner. Har ikke de største fysiske muligetene, krever derimot heller ikke ekstreme fysiske atributer for å anvendes. Må ikke forståes som noen agressiv kampkunst eller lignende".

Eller ville dere skrevet det noe anderledes?

Utlogget KjeXz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 166

Re:Aikido
« #50 : 19. januar 2004, 09:52 »
"Eller ville dere skrevet det noe anderledes?"

Faktisk Wink

"Aikido er en selvforsvarskunst som har praktiske løsninger til bestemte situasjoner. Aikido har ikke de største fysiske muligetene, men krever heller ikke ekstreme fysiske ferdigheter. Er slettes ikke noe sånt som en agressiv kampsport"

Kanskje jeg skal lese korrektur for aviser og sånn Tongue


-kj

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Aikido
« #51 : 19. januar 2004, 10:36 »
Hmm... kommer jeg tilbake etter helgen, så har dere fått tråden tilbake på topic, og så kommer jeg og ødelegger igjen Wink

Toxic:
For det første: Tony Blauer er ingen bløff, jeg aner ikke hvor du har fått det fra!

For det andre: Når du tar dine prosent-tall fra ufc og pride, så sier det seg selv at disse etter all sannsynlighet ikke er objektive og representative for hva som skjer "på byen". For å finne ut det må man til lovens lange arm, noe den listen jeg refererte til var hentet fra.

For det tredje: Ja, jeg har sloss mot to motstandere, og vet at det absolutt ikke er enkelt. Den eneste måten du kan ha noen som helst sjanse til å holde oversikten er dersom du klarer å styre en av dine motstandere inn mellom deg og den andre, sånn at du bare har en av gangen å holde styr på. Det var det jeg mente med å få oversikt, skaffe god posisjon osv. Siden man i mma ikke gjør dette i det hele tatt (det er litt vanskelig å grapple mot flere enn en...), så vil dette alltid gi en ulempe dersom du skulle møte en som har en kompis. Dessuten: Dersom man skulle havne "i bråk" så er det som oftest en foranledning, noe som fører til bråket. Det er svært sjelden at angrepet er totalt uprovosert. Det å kunne "lese" situasjonen, ha overblikk over den og lignende er alt sammen deler av det jeg kaller selvforsvar. Hvis du trener MMA så vil heller ikke dette være en del av treningen, hvis man ikke trener selvforsvar med basis i MMA...

Jeg tror dessuten at du har misforstått litt hva krav maga egentlig er. Det er ikke snakk om et tiukerskurs, selv om de gir det og. Det er flere som trener krav maga like intensivt som mange mma-utøvere. Forskjellen er at krav maga-teknikker er utviklet nettopp med tanke på hvordan et menneske reagerer i en panikksituasjon. Du skriver blant annet "når man får kniven til strupen i virkeligheten vil scenarioet utarte seg annerledes og ikke utløse instinktene man har terpet på". Krav maga er, i motsetning til de fleste andre systemer, utførlig testet i de mest voldelige situasjonene som finnes på denne kloden, og bygger ikke på "instinktene man har terpet på", men derimot instinktene som ligger naturlig i alle av oss. I tillegg trenes det ved hjelp av rollespill og å gjøre treningen så naturtro som mulig!

Konklusjonen min er derfor at det er tre typer trening: Tradisjonell kampkunst, som gir deg en viss form for tankegang som jeg (i motsetning til deg) mener gir deg et fortrinn i en selvforsvarssituasjon, sammen med teknikker som har sitt opphav i det å sloss. Eksempler på dette er aikido og taekwondo. Nummer to er kombinasjoner av disse, trent på en måte som gjøres så komplett som mulig, som for eksempel mma eller ju jutsu. Dette vil, dersom man også trener det psykiske aspektet, gi deg en fordel framfor de mer tradisjonelle, siden man har et bredere arsenal. Nummer tre er rene selvforsvarsgrener som krav maga. Hvis ditt mål er å kunne best mulig selvforsvar er jeg ikke i tvil: tren krav maga for alt det er verd!

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Aikido
« #52 : 20. januar 2004, 11:59 »
Jeg har ingen forhåpninger om å kunne "hamle opp med" en kar med kniv, tvert imot tror jeg at sjansen i så fall er forsvinnende liten. MEN: Den er bittelitt større om jeg trener på nettopp dette enn om jeg ikke skulle trene på det i det hele tatt. Dessuten leste jeg "kniven på strupen" i litt overført betydning, dvs. ikke helt bokstavelig, nemlig det å måtte forsvare seg mot en med kniv. Hvis han bokstavelig talt har kniven rett på strupen så er det selvfølgelig så godt som ingen ting man kan gjøre uten at det er livsfarlig (noe knivkamp er uansett...) Jeg har trent såpass mye med kniv at jeg vet nøyaktig hvor farlig det er, men også at det faktisk kan være mulig å avvæpne noen og selv få overtaket. Men for all del, min foretrukne manøver hvis noen har kniv vil alltid være å komme meg til h... vekk derfra!!!!

Utlogget AikiDah

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Re:Aikido
« #53 : 20. januar 2004, 16:32 »
når det gjelder kniv, bare så det er sagt,: kom deg så fort som f... unna!!!
snakker av erfaring! jeg var dritheldig! en instruktør jeg kjenner derimot, som har sparret med kniv i ja, la meg se, 20år(!) har tre sydde sår etter kniv....
så, kom deg bort, eller finn noe laaangt å slå med!
UGLEGUFFEN: fint å se at noen tenker i samme gate som meg!
"walk by faith, not by sight"

Utlogget Crostraining

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:Aikido
« #54 : 21. januar 2004, 07:06 »
Kniv er skumle saker det er jeg helt enig i, slik at dere skjønner det, selv om jeg skriver det som kommer under her.
 Jeg har en del erfaring med kniv og stick fra filipinske arter som Kali Escrima .
Det er driller og driller og trening med våpen og uten våpen mot våpen. Jeg mener da at desto bedre jeg er, desto større sjanse er det for at det  blir jeg som blir stående etter en fight.
Selvfølgelig ville jeg ha løpt som alle andre, er ikke så dårlig mellomdistanse løper fra mine yngre dager. Selv om jeg har krysset 30 så er da formen min bra. Men mange situasjoner er faktisk slik at du ikke har sjansen til å komme deg unna, og da mener jeg faktisk at realistisk treningen med våpen kan gi deg en større sjanse for å komme deg unna problemet i live.
 Så jeg mener og tror den dag i dag etter en god del år med trening gjør meg bedre forberedt i slike situasjoner.
Spesielt om du sammenligner det med en som ikke har noen erfaring.
Hadde jeg hatt muligheten så hadde jeg reist direkte til filipinene for å trene filipinsk kampsport. De er faktisk veldig imøtekommende og hyggelige. Har flere venner som har gjort det, og for å si det slik det er nasjonal sport på filipinene.
Filipinsk kamsport/MA er faktisk ganske lik alt annet som ikke er klassisk  system, bare mye driller og atter driller og enda mer sparring med og uten våpen.
Skjønner en kluet til Filipinsk matial art, så fungerer det med og uten våpen.
Jeg får sikker flere på nakken nå, men mener fremdeles at det er bedre å trene med våpen enn og ikke trene med våpen.
Kjell Torbjørn Tofte
Self defence isn't a style, it 's just how you can survive.


Konkurrerende utøver i Kampsport.

Utlogget Crostraining

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:Aikido
« #55 : 21. januar 2004, 09:30 »
Men mange situasjoner er faktisk slik at du ikke har sjansen til å komme deg unna, og da mener jeg faktisk at realistisk treningen med våpen kan gi deg en større sjanse for å komme deg unna problemet i live.

Dette er vel nøkkelordet etter hva de erfarne forteller. Fikk fortalt at hvis man havnet i en knivkamp, så måtte man (uansett om de var erfarne eller uerfarne) forberede seg på å ta et par kutt eller stikk.. Var bare om å gjøre å ikke få FOR mange kuttskader.
Kali/Escrima funger på den måten at noen ganger må du ta noen kutt, men en må selv prøve å kontrollere hvor en vi ha kuttene og beskytte vitale områder med områder som er mindre viktig
Kjell Torbjørn Tofte
Self defence isn't a style, it 's just how you can survive.


Konkurrerende utøver i Kampsport.

Utlogget AikiDah

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Re:Aikido
« #56 : 21. januar 2004, 17:31 »
veldig enig med crostraining :step: jeg driver MYE med knivsparring, som jeg lærer av min trener, som har drevet med fillipino.  jeg klarte meg den ene gangen jeg har hatt kniv mot magen.... men jeg var kjempeheldig!!!
så, konklusjonen blir: fortsett å løp......
:backtotopic:
"walk by faith, not by sight"

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Aikido
« #57 : 22. januar 2004, 12:18 »
Sånn, da kan vi ta knivgreia og pense ting tilbake til topic. Stort sett alle aikidoteknikker er opprinnelig ment å være forsvar mot sverd, og da spesielt den måten japanske kampkunster angriper med sverd. Dette blir nødvendigvis ganske store bevegelser i forhold til om man har kniv eller bare nevene. Jeg tror de fleste av oss er ganske enige i at det så absolutt finnes bedre måter å lære seg rent selvforsvar på, men at aikido kan være et veldig godt supplement til ganske mange forskjellige typer kampsport, hvis man er klar over begrensningene, og ikke tror man trener noe man faktisk ikke gjør Smiley

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

Re:Aikido
« #58 : 23. januar 2004, 01:17 »
Addey er inne på noe veldig vesentlig, ikke alle trener kampkunst/kampsport for å nødvendigvis bli råest mulig "på gata" på kortest mulig tid.

Så lenge man har et realistisk syn på hva man holder på med, synes jeg det er greit, Aikido virker på meg som en svært interesang Martial Art, men kan selvfølgelig ikke sammenlignes med Krav Maga, men det spiller vel heller ingen rolle.....

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Re:Aikido
« #59 : 23. januar 2004, 08:06 »
Addey er inne på noe veldig vesentlig, ikke alle trener kampkunst/kampsport for å nødvendigvis bli råest mulig "på gata" på kortest mulig tid.

:step:

Nettopp!! Jeg begynner nemlig å bli en smule lei av at enkelte "mma-frelste" absolutt skal disse alt av tradisjonelle kampsporter fordi det "ikke er effektivt på gata". De aller, aller fleste trener ikke kampsport fordi de er ute etter å bli rå på gata i det hele tatt, men fordi det er en sport som alle andre, som de trives med og synes er kjempegøy å trene! Når de i tillegg får det lille ekstra av selvtillit, så er det som oftest det som skal til for at de aldri noen sinne kommer til å havne i en slosskamp på byen, noe som er uendelig mye viktigere enn å bli "rå"!

Men det er klart, dersom noen reklamerer med nettopp selvforsvar uten å ha dekning for dette er det et problem. Uansett, begge disse problemstillingene har grobunn i det meste av det som skaper problemer: uvitenhet!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!