Skrevet av Emne: Aikido  (Lest 12366 ganger)

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Aikido
« #60 : 16. februar 2004, 08:37 »
addey: det er akkurat det du skriver nå jeg er grunnleggende uenig i.
veldig mange og jeg vil tørre å påstå de fleste begynner med tradisjonelle martial arts fordi de vil bli gode til å "sloss". De vil ikke være voldelige og de vil unngå situasjoner mest mulig, men der er besatt av tanken på å være en slags "underdog" der ute i det virkelige liv, der en martial art ekspert skjuler seg bak business-dressen eller drosjeuniformen.

Tv bidrar med å øke denne følelsen og trening av mange defuse og stive teknikker bidrar også faktisk med å øke denne følelsen. Det blir langt fra nært virkeligheten men det føles godt ut og gir selvtillitt.

Det jeg mener er det at alle som trener tradisjonelle martial arts for kunstens skyld og interessen trener på riktig grunnlag. Men Det gjør ikke de fleste og da blir tradisjonelle martial arts helt feil. Man ser på MMA som brutalitet fordi de ikke har det som trengs for å holde ut. Eller det er iallefall det de tror. man trener etter evne og utvikler den. Ingen trenger å få juling, selv i mma om man setter grensene selv.

ble et noe defust innlegg, men jeg skal spesifisere meg selv om nødvendig!=)


Utlogget Thomas Hytten

  • Treningsforum Crew
  • Moderator Team
  • *****
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 110

  • Train hard, fight easy
Re:Aikido
« #61 : 17. februar 2004, 12:56 »
smaken er som baken, den er delt på midten. Noen liker å kjøre go-cart (les TMA) mens andre ikke er tilfredse før de kjører formel-1 (les MMA).  Grin  *provosere* lol

Jeg vet jeg tråkker endel på tærne med dette utsagnet, men føler dog at det må sies. Jeg mener det er bra med et mangfold innen MA, det jeg derimot er motstander av er hvordan de forskjellige markedsfører seg. Jeg blir oppgitt når enkelte sportsorienterte stilarter reklamerer seg som det beste selvforsvar som finns, eller at de rakker ned på nyere tilvekster som MMA fordi det ikke er så tradisjonsbundet som deres eget system.

Jeg mener det må være rom for alle systemer, diskuterer man derimot hva som fungerer og hvilket system som tilbyr de mest effektive teknikkene beveger man seg på tynn is om man sverger til TMA, realiteten er at man må krysstrene og utvikle teknikker som passer en best personlig. Så faktum er at i diskusjonen om effektivitet er det ikke lenger stil men utøveren som kommer i fokus. Dette skremmer endel innen TMA for det betyr at de vil miste medlemmer til andre stilarter. Hvor mange ganger hører jeg ikke om hovedinstruktører som nekter medlemmer å trene i andre klubber eller under andre instruktører.

Til slutt vil jeg si at en effektiv stil er en stil som fungerer mot alle uavhengig av hvilket system de tradisjonellt måtte trene, og det er her Aikido kommer til kort i mine øyne. Aikido har endel forutsetninger som ikke nødvendigvis blir gitt av en motstander om denne ikke kommer fra samme bakgrunn/system altså aikido. Det er når teknikkene baserer seg på for mange kompliserte stillinger og bevegelser jeg føler det blir feil. Man kan nok si at om utøveren er master etc. at denne vil kunne slå alle, men et effektivt system blir først effektivt om det kan læres bort og bli brukt effektivt av en uten erfaring relativt raskt.

Tilslutt vil jeg igjen si at jeg finner alle stilarter interessante på hver sin måte, dog vil jeg at folk stiller seg følgende spørsmål;

hvorfor trene kun en stilart når denne kun er et produkt av en master som for evigheter siden valgte seg et arsenal av teknikker som han mente var mest egnet for seg. Man må jo gå utifra at valgene av teknikkene er valgt av hensyn til denne masterens fysikk og filosofi på det tidspunktet stilen ble grunnlagt. Og er du sikker på at disse passer nettopp deg?


Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:Aikido
« #62 : 17. februar 2004, 21:56 »
sabla bra innlegg Thomas. honnør til deg ja
sjokk og vantro

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Aikido
« #63 : 18. februar 2004, 07:27 »
som jeg har gitt uttrykk for før, helt enig med Thomas.

Tradisjonalismen har alltid stått sterkt hos mange, men det som virkelig har bidratt til å styrke dens image som effektive selvforsvarssgrener er enkeltpersoner som Steven Segael, Jet lee osv.

Vi mennesker vil ikke innse at vi har endel begrensninger. Vi føler det godt inne i oss når vi ser jet Lee lett ta ut flere motstandere med single slag og spark i fancy og akrobatiske kombinasjoner.
Realiteten er veldig annerledes.

Jeg tror også at grunnen til at mange synes Aikido er en effektiv gren innen selvforsvar er at systemet ser så flytende og enkelt ut. Å utnytte motstanderens kraft er også et utsagn som høres veldig greit ut. Blir dette da assosiert med at man virkelig kan lære en kampsport der man ikke trenger å bruke styrke selv i situasjoner der man blir truet/angrepet? Ja, jeg tror det.

I fremtiden kommer flere mennesker til å bli opplyste og vi kommer til å merke en tilbakegang av tma (tradisjonelle martial arts). grunnen til dette er at de fleste som trener/supporter tma baserer sin interesse på kunsten å kunne forsvare seg selv/andre. Når man innser at dette egentlig er en bløff, vil mange trekke seg unna og kun de interesserte av kunsten martial arts vil bli igjen.

Verden utvikles, heldigvis Wink

Utlogget Tommy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 206
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 206

Re:Aikido
« #64 : 18. februar 2004, 12:37 »
Nåhh...Tror nok Bruce Lee hadde tatt han kaprer'n på åpent hav

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Re:Aikido
« #65 : 18. februar 2004, 17:46 »
jeg synes aikido er en stiv og ubrukelig måte å lære selvforsvar på og  jeg tilhører også den gruppen som mener at Bruce Lee kanskje er den fighteren som har vært mest overvurdert gjennom tidene. Og å diskutere en eventuell fantasy matchup mellom de to har lite for seg.

Det som har noe for seg er å tenke litt igjennom hva egentlig tradisjonelle martial arts dreier seg om. Som nevnt tideligere er det en master som har utviklet det han mener er den beste stilarten. Og som regel har han overført sine kunnskaper gjennom lineære og stive teknikker for de kunne bevares i fremtiden. Men veien til målet er ikke gjennom tonn med trening i ting som ikke betyr noe i øyeblikket men som skal få virkning senere.

Det blir som karate kid syndromet. Man lærer å pusse biler i en evighet for så å oppdage at man egentlig har lært å blokke slag. Hjernen vår fungerer desverre ikke sånn. Vi lærer gjennom realistiske hendelser. Og overført i kampsport betydning blir det realistisk sparring som feks shootfighting eller mma som er noe av det nærmeste en kommer samtidig som det finnes tonn med dyktige instruktører i forhold til undergrunds streeth stilarter.

Liker man Aikido, så er det helt okay. Men lik Aikido for det Aikido er. Bra trening, livsfilosofi, kroppskordinasjon og indre ro + artig våpentrening. Ikke som en selvforsvarsgren, for det er det absolutt ikke!

Utlogget ronin_sindre

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

SV: Aikido
« #66 : 04. april 2004, 14:53 »

Har trent Aikido en stund nå, og har oppdaget mange positive sider ved det (også innenfor selvforsvar).
Du lærer (i den klubben jeg går på) å tilpasse seg forskjellige situasjoner, riktigt fotarbeide, manipulere motstanderen osv.

Disse tingene anser jeg som mye vanskeligere å lære en å sparke og slå.

Har forsåvidt prøvd endel andre M.A før: Karate, Taekwondo etc. Og har funnet ut at dette passer best for meg.
Det jeg prøver å si er: Ikke undervurder noe system innenfor M.A.

Empty your cup hehe.

PS: Tar gjerne en sparringsrunde mot noen som har lyst å teste ut det jeg skriver hehe.

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

SV: Re:Aikido
« #67 : 05. april 2004, 09:14 »
addey: det er akkurat det du skriver nå jeg er grunnleggende uenig i.
veldig mange og jeg vil tørre å påstå de fleste begynner med tradisjonelle martial arts fordi de vil bli gode til å "sloss". De vil ikke være voldelige og de vil unngå situasjoner mest mulig, men der er besatt av tanken på å være en slags "underdog" der ute i det virkelige liv, der en martial art ekspert skjuler seg bak business-dressen eller drosjeuniformen.

Det er faktisk ikke noen motsetning i det du sier og det jeg skrev. (beklager at det tok litt lang tid før jeg svarte...) Du sier at de "begynner" av en viss grunn, mens jeg sier at de "trener" av en annen grunn. Jeg tror nok også at mange begynner med kampkunst fordi de synes det ser tøft og kult ut, og at de gjerne vil "kicke ass" Wink Når de så har trent en stund, så finner de (forhåpentligvis)ut at det rett og slett er utrolig gøy å holde på med, selv om de da har funnet ut at det de driver med kanskje ikke er det mest "effektive på gata".

Som jeg har sagt tidligere så er hovedproblemet mitt det at enkelte TMA-kampkunster markedsføres med at du nettopp blir rå på gata når det faktisk ikke er effektivt selvforsvar det fokuseres på. Når det er sagt, så har jeg akkurat det samme problemet med MMA, nettopp av den grunn at dette er sport og ikke selvforsvar. Joda, man får som oftest litt mer "fighting spirit" enn dersom man skulle trene f.eks. aikido eller tkd, og man får et litt bredere spekter av teknikker enn innen disse grenene, men man trener som oftest ikke mer spesifikt selvforsvar, nettopp fordi man fokuserer på en konkurranse med alle de begrensningene det innebærer.

Thomas, veldig bra spørsmål:
Sitat
hvorfor trene kun en stilart når denne kun er et produkt av en master som for evigheter siden valgte seg et arsenal av teknikker som han mente var mest egnet for seg. Man må jo gå utifra at valgene av teknikkene er valgt av hensyn til denne masterens fysikk og filosofi på det tidspunktet stilen ble grunnlagt. Og er du sikker på at disse passer nettopp deg?

Noe som nettopp er grunnen til at jeg har trent absolutt alt jeg har kommet over så sant jeg har hatt tid, penger og mulighet til det. Og jeg mener også at mennesker som har holdt på en halv mannsalder innenfor kampsport/kampkunst bør ha kommet til den forståelsen. Er det ikke da rart at man for eksempel for å melde seg inn i kampsportforbundet velge en bestemt stilart? Vi trener en blanding av masse forskjellig, noe som gjør at vi ikke kan si at vi trener enten ju jutsu, taekwondo, judo, hapkido eller noen av de andre tradisjonelle stilartene, men en blanding... Da kan vi ikke settes i bås, og får problemer. Irriterende...

Når det gjelder motorsport-utsagnet ditt, så er jeg faktisk litt uenig... I denne tråden har selvforsvarsaspektet til aikido blitt diskutert. Jeg er enig i at mma vil være bedre enn aikido (stort sett...) når det kommer til selvforsvar. Det gjør allikevel ikke at mma er det ultimate! Hvor kommer da ting som krav maga og shu fen do inn? F16 i forhold til F1?? Wink Hvis man skal konkurrere mann mot mann, og tillate så mange teknikker som det er forsvarlig å tillate, så er mma selvfølgelig det man må trene, men hva hvis man ikke er interessert i konkurranser da? Jeg var "ferdig-konkurrert" innen helt andre idretter enn kampsport, og har aldri hatt noen intensjoner eller ønsker om å konkurrere da jeg begynte å trene kampsport. Jeg trener fordi jeg synes det er forferdelig gøy å trene og å lære nye ting, overhodet ikke fordi jeg vil bli "god til å sloss", hverken i ringen eller på gata...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!