Skrevet av Emne: Stengt.. kan slettes av mod...  (Lest 3044 ganger)

Utlogget MR Shotgun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 825
  • Honnør: 121
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 825

Stengt.. kan slettes av mod...
« : 31. juli 2007, 18:19 »
Legger ut info om hvordan skuldra mi oppfører seg. Så vis noen har noen formening så skriv i vei.....


For det første så har jeg senebetennelse.

Det har trolig kommet av at i visse stillinger så hopper skuldra ut av posisjon og låser seg også må jeg rotere armen og da knepper den på plass igjen så det høres ut som noe knuses. Høres nesten ut som man slipper steiner/grus ned i ei kjøttkværn..  Dette er selvfølgelig ikke noe godt i det hele tatt og det iler ned i mot albuen.

Legen var usikker på hva det kunne være så time for MR er bestilt. Men han var helt sikker på at det ikke var en normal bevegelse.
Powerlifter...

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Vond Skulder.
« #1 : 31. juli 2007, 18:32 »
Høres ut som en labrumskade. Labrum er den bruskringen som ligger rundt fossa glenoidale (leddpannen) eventuellt koblet sammen med slapphet i selve leddkapselen. Mao instabilitet samt en bruskskade. MRT vil fortelle deg hvor stor skaden er, og en ortoped vil fortelle deg hva som kan gjøres med det.
Hvordan begynnte disse symptomene å komme? kan du koblet de til en eller flere spesifike hendelser, eller har det utviklet seg over tid uten noen spesiell foranledning?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget MR Shotgun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 825
  • Honnør: 121
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 825

Sv: Vond Skulder.
« #2 : 31. juli 2007, 18:46 »
Høres ut som en labrumskade. Labrum er den bruskringen som ligger rundt fossa glenoidale (leddpannen) eventuellt koblet sammen med slapphet i selve leddkapselen. Mao instabilitet samt en bruskskade. MRT vil fortelle deg hvor stor skaden er, og en ortoped vil fortelle deg hva som kan gjøres med det.
Hvordan begynnte disse symptomene å komme? kan du koblet de til en eller flere spesifike hendelser, eller har det utviklet seg over tid uten noen spesiell foranledning?


Takker for svar..

Har vært sånn lenge, men aldri hvert plaget av det før nå..  Det har selvsagt vært vondt når skuldra hopper ut, men har bare hatt sporadiske plager. Skulle egentlig tatt bilde for lenge siden, men har liksom aldri gjort det. Våkner noen ganger på natta med doven arm av at skuldra har sklidd ut. Da tar det lang tid før det blir normalt igjen. Nå er det soppas ille at  det sklir ut veldig ofte og jeg kan flytte den ut og inn og det beveger seg flere cm.
Powerlifter...

Utlogget MR Shotgun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 825
  • Honnør: 121
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 825

Sv: Vond Skulder.
« #3 : 24. august 2007, 18:03 »
Fått svar på MR..  Skjønner jo ikke et kvekk da. Men var visst ikke noe galt. Men noe er jo galt. Det ser man jo når jeg knekker skuldra inn og ut og det knaker og braker, så jeg har blitt sendt til spesialist.

 Moderat arthrose i AC leddet. Upåfallende forhold ved rotator cuff, bra plass under den acromioclaviculære bue. Meget kraftig rotator cuff-muskulatur. Inntakt labrum og normal sene til lange bicepshodet. Litt fortykkelse av  mediale glenohumerale ligament, tillegges ingen patologisk betydning. Ingen væske intra eller periarticulært.
Powerlifter...

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Vond Skulder. Fått svar på MR undersøkelse...
« #4 : 24. august 2007, 18:30 »
Kort sagt så ser allt forholdsvis normalt ut på MR. Ingen funn som kan forklare symptomene dine. Da vet du det. Dvs att det kun er opptrening i forhold til kliniske funn ( funn fra ulike provokasjons og funksjonstester bla) som du må forholde deg til med tanke på rehab trening. Det hjelper spesialisten deg med Wink
Hva skal du til? Ortoped? Fysioterapeu? Sørg for att vedkommende har komeptanse og erfaring i forhold til å hjelpe idrettsutøvere.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget MR Shotgun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 825
  • Honnør: 121
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 825

Sv: Vond Skulder. Fått svar på MR undersøkelse...
« #5 : 24. august 2007, 18:46 »
Kort sagt så ser allt forholdsvis normalt ut på MR. Ingen funn som kan forklare symptomene dine. Da vet du det. Dvs att det kun er opptrening i forhold til kliniske funn ( funn fra ulike provokasjons og funksjonstester bla) som du må forholde deg til med tanke på rehab trening. Det hjelper spesialisten deg med Wink
Hva skal du til? Ortoped? Fysioterapeu? Sørg for att vedkommende har komeptanse og erfaring i forhold til å hjelpe idrettsutøvere.

Jeg skal til ortopedisk avdeling på ullevål sykehus..  Håper han gir meg noen vettuge svar.. 
Powerlifter...

Utlogget Ensomme Arm

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 646
  • Honnør: 119
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 646

  • Alt går!
Sv: Vond Skulder. Fått svar på MR undersøkelse...
« #6 : 26. august 2007, 16:24 »
Her er det mye å variere på i form av støtteøvelser!
http://www.olympiatoppen.no/basistrening/styrke/armerogskuldre/page120.html
'262,5-55-100   Alt går!

Utlogget MR Shotgun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 825
  • Honnør: 121
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 825

Sv: Vond Skulder. Fått svar på MR undersøkelse...
« #7 : 27. august 2007, 15:44 »
Takker for svar.. 
Powerlifter...

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Vond Skulder. Fått svar på MR undersøkelse...
« #8 : 27. august 2007, 23:20 »
Moderat artrose i AC-leddet er da vitterlig et funn, og som forsåvidt kan være forenlig med noen av de symptomene du beskriver! Forøvrig kan det være tusen ting som gir knasing og låsningstendenser i skuldra, men at den hopper ut av posisjon (gjør den virkelig det?) tyder på en viss instabilitetsproblematikk i selve skulderleddet. Anbefaler undersøkelse hos fysioterapeut med spesialitet innen OMI, idrettsfysioterapi eller manuellterapi.
Støtteøvelsene som er nevnt + intensiv høyrepetitiv MTT kan uansett være verdt å prøve regelmessig i minst 4-6 mnd før eventuelt operasjon.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget MR Shotgun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 825
  • Honnør: 121
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 825

Sv: Vond Skulder. Film...
« #9 : 29. august 2007, 23:17 »
Fjærnet........


Powerlifter...

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Vond Skulder. Film...
« #10 : 30. august 2007, 02:40 »
På videoen tenker jeg at følgende skjer: Du bruker musklene til å dra caput humeri (øverste del/hodet til overarmsbenet) kaudalt (nedover) i en glidende bevegelse forhold til fossa glenoidale (leddskåla på skulderbladet). Noen får dette til, andre ikke, så det er ikke så uvanlig å se selve bevegelsen som skjer på videoen. Skulderleddkapselen er rommelig fra naturens side, spesielt kaudalt (nederst), og du har skuldra i en stilling som åpner opp for at skuldra lettere skal gli nedover.  Ubehaget og ulyden du opplever kommer sannsynligvis av at du har noe forøkt instabilitet/slark i skulderleddskapselen. Dette medfører at den kaudale glidningen gir en glippe som er noe større en ønskelig. Dette er dog bare en netthypotese, en grundigere undersøkelse må til for å bekrefte dette, selvfølgelig, siden det kan være en del andre årsaker til skulderplagene dine.

Dersom hypotesen stemmer, vil forslag til tiltak i første omgang være at du unngår å gjøre de bevegelsene som medfører ubehaget. Videre er det kjempeviktig å gjøre noen av de stabilitets-øvelsene Geir Bedin har foreslått, dette vil gjøre rotatorcuffen mer kapabel til aktivt å stabilisere skulderleddet, eller bedre koordinasjonen i skuldra som det egentlig heter. Teoretisk vil dette kunne minske plagene og den uheldige belastningen på den slakke skulderleddskapselen. I tillegg bør du nok tenke på en periode hvor du gjør den MTT'en jeg foreslo, dette bedrer også funksjonen i rotatorcuffen. Både stablitetsøvelsene og MTT'en må, i likhet med all trening, gjøres over lang tid og med regelmessig progresjon. Ikke bare noen pinglerier nå og da, altså Smiley

Sjøl ville jeg aldri ha lagt meg under kniven før dette opplegget hadde vært prøvd i minst 4-6 mnd. Stabilitetsøvelsene anbefaler jeg at du fortsetter med så lenge du bare orker, de vil virke forebyggende.
Men det viktigste er likevel å høre med de legene/terapeutene som fysisk har undersøkt deg og vurdert skuldra di før du tar deg jeg sier for god fisk.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget MR Shotgun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 825
  • Honnør: 121
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 825

Sv: Vond Skulder. Film...
« #11 : 30. august 2007, 22:26 »
Takker for svar..

Var innom en fysioterapaut i dag og han mente det var innstabilitet. Skal til han imorgen å starte opptreningen. Så håper det hjelper og at jeg kan slippe å ha altfor mye ubehag i årene fremover. Han kjente også på den andre skuldra og den var også slapp. Håndledd var også slappe og jeg er ekstremt myk også ellers i kroppen. Så jeg er faktisk skapt slik med stretch i leddbånd og bindevev..
Powerlifter...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!