Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61393 ganger)

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #15 : 02. september 2007, 15:49 »
Problemet er at det er mye som skulle stått i bibelen som ikke står der, og mye som står i bibelen som ikke skulle stått der rett og slett fordi hva som endte opp i bibelen ble styrt av et penge og maktorientert organ.

Jaha, hvilken bibel har du lest det i? Den katolske bibelen, som ikke kan regnes som annet enn ren svindel?
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Serveruler

  • Gjest
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #16 : 02. september 2007, 15:53 »
Jaha, hvilken bibel har du lest det i? Den katolske bibelen, som ikke kan regnes som annet enn ren svindel?

Dette gjelder egentlig alle former for samlete verk av religiøse tekster som vi har i dag, allt er korrupt, du er heldig hvis en brøkdel kan spores tilbake til den originale ideen.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #17 : 02. september 2007, 16:04 »
Orginale idéen? Det er veldig lite trolig at evangeliene kan ha blitt forfalsket underveis, eller at legendestoff skal kunne ha blandet seg inn. De fleste antikke manuskripter vi har finnes det bare en håndfull sammenlignbare manuskripter, med en tidsavstand på mer enn 900-1400 år til originalen.. Situasjonen er radikalt annerledes når det gjelder NT. Det finnes f.eks. Over 5000 sammenlignbare manuskripter. Det aller eldste fragmentet (John Ryland) er fra Johannesevangeliet og har en tidsavstand på bare 30 år! Hoveddelen av NT har en tidsavstand på mindre enn 150 år (Chester Beatty), mens det fullstendige manuskriptet i sin helhet har en tidsavstand på mindre enn 300 år (Codex Sinaiticus). Det betyr at vi kan vite at det som står i våre avskrifter, med meget høy grad av sikkerhet er det som forfatterne en gang skrev i originalen. Hvordan kan du si at bibelen er korrupt?
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Serveruler

  • Gjest
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #18 : 02. september 2007, 16:10 »
hehe gidder ikke krangle du, er ikke som om noen kommer til å skifte mening uansett Wink

Utlogget superduper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 538
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 538

  • mja
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #19 : 02. september 2007, 17:32 »
Hadde jeg også sagt når jeg ikke hadde noe mer fornuftig å argumentere med..

Serveruler

  • Gjest
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #20 : 02. september 2007, 17:45 »
Hadde jeg også sagt når jeg ikke hadde noe mer fornuftig å argumentere med..

utrolig teit sagt, og har kjempemye og argumentere med, men det er uansett blitt sagt tusenvis av ganger før så er bare så søke, finner sikkert massevis av argumentasjon du kan kose deg med.

Når det er sagt så pleier alle lignende diskusjoner å ende med at bibel-suckersene ikke har noe fornuftig argumentasjon og ender opp med: jaja, det er du som kommer til å brenne i helvette, (for det har mamma sagt).

Dessuten er det off-topic Wink

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #21 : 02. september 2007, 18:07 »
Bibeln icke kvinnoförtryckande..?  :Smiley

Kanske apologisterna här har några fina förklaringar/undanflykter på dessa citat då:


Kolossenserne 3:18: "I hustruer! underordne eder under eders menn, som det sømmer sig i Herren!"


1 Mosebok 3:16: "Til kvinnen sa han: Jeg vil gjøre din møie stor i ditt svangerskap; med smerte skal du føde dine barn, og til din mann skal din attrå stå, og han skal råde over dig."


1 Korintierne 11:3-9:

 "3Men jeg vil at I skal vite at Kristus er enhver manns hoved, og mannen er kvinnens hoved, og Gud er Kristi hoved.

 "5men hver kvinne som beder eller taler profetisk med utildekket hode, vanærer sitt hode; for det er aldeles det samme som om hun var raket.

 6For hvis en kvinne ikke tildekker sig, da la henne også klippe håret av; men er det usømmelig for en kvinne å klippe eller rake av sig håret, da la henne tildekke sig.

 7For en mann skal ikke tildekke sitt hode, eftersom han er Guds billede og ære; men kvinnen er mannens ære.

 8For mannen er ikke av kvinnen, men kvinnen er av mannen;

 9mannen blev jo heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens skyld.
"


Efeserne 5:22-24:

" 22I hustruer! underordne eder under eders egne menn som under Herren!

 23for mannen er hustruens hoved, likesom Kristus er menighetens hoved, han som er sitt legemes frelser.

 24Men likesom menigheten underordner sig under Kristus, således skal også hustruene underordne sig under sine menn i alle ting."


1 Peters 3:1-6:

" 1Likeså I hustruer: Underordne eder under eders egne menn, så endog de som er vantro mot ordet, kan bli vunnet uten ord ved sine hustruers ferd,

 2når de ser for sine øine eders rene ferd i frykt.

 3Deres pryd skal ikke være den utvortes med hårfletning og påhengte gullsmykker eller klædebon,

 4men hjertets skjulte menneske i den uforgjengelige prydelse med den saktmodige og stille ånd, som er kostelig for Gud.

 5For således prydet og fordum de hellige kvinner sig, de som satte sitt håp til Gud, og de underordnet sig under sine egne menn,

 6likesom Sara var Abraham lydig og kalte ham herre; og hennes barn er I blitt når I gjør det gode og ikke lar eder skremme av noget. "





Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #22 : 02. september 2007, 18:51 »
Nå var jeg akkurat på vei til å finne frem flere steder hvor det stor lignende, men ser nå at Beefcake har tatt seg av den jobben. Etterlater det nå noen tvil?

Hvordan man tolker å 'underlegge seg mannen' det er jo opp til hver enkelt å tolke. Hvordan jeg tolker det er min sak.
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget MieMarie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 139
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 139

  • E e no bære me e ;)
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #23 : 02. september 2007, 18:54 »
synes bibelen har noen grundige feil..Smiley
Trener hjemme i kjellern fortia, har mitt eget lille treningsrom der og har alt jeg trenger der Smiley
Blogger ikke i bloggen mer Smiley
Men trener like mye forde og nesten akkurat det samme, så bare spørre hvis dere lurer på noe Cheesy

Fræna atletklubb Smiley

Perser uten skjorte:
Benkpress pers : 60 kg     mål 70 kg
Markløft : 85 kg 
Knebøy :  75 kg

Skal ha MYE MERE muskler.
Styrkeløft,Strongman og muskler det er tingen .. Wink
- treningsstudioet er min leke plass..

Når stanga knekker, da har jeg kanskje løftet tungt nåkk, men faen meg ikke før..  Grin

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #24 : 02. september 2007, 19:00 »
Eksakt hvilke feil inneholder bibelen?
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #25 : 02. september 2007, 19:09 »
Eksakt hvilke feil inneholder bibelen?

Om ikke beviselig feil, så må ihvertfall ideen om at universets allmektige skaper bryr seg med en viss hårløs primatarts dagligdagse handlinger, sies å være hinsides all absurditet.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #26 : 02. september 2007, 19:14 »
Eksakt hvilke feil inneholder bibelen?

Vad som är rätt och fel är ju i och för sig upp till var och ens subjektiva uppfattning, men t.ex. åsikten att kvinnan skulle vara underordnad mannen är i alla en av alla de många fel som finns i bibeln enligt mitt sätt att se på ting.


Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #27 : 02. september 2007, 19:30 »
Om ikke beviselig feil, så må ihvertfall ideen om at universets allmektige skaper bryr seg med en viss hårløs primatarts dagligdagse handlinger, sies å være hinsides all absurditet.

Denne diskusjonen har vi gående, og vi kommer aldri til å bli enige i den sammenhengen. Jeg forstår godt at bibelens forklaring på skapelsen høres hinsides absurd ut i ateisters ører, men man kan likevel ikke være 100% sikker på noenting. Hva man velger å tro, får bli opp til en selv.

Vad som är rätt och fel är ju i och för sig upp till var och ens subjektiva uppfattning, men t.ex. åsikten att kvinnan skulle vara underordnad mannen är i alla en av alla de många fel som finns i bibeln enligt mitt sätt att se på ting.

Det er sikkert veldig mange som blander sammen det å underkaste seg, og det å la seg undertrykke. Det sistnevnte har jeg på følelsen av at mange har en oppfatning om at bibelen befaler. Å underkaste seg noen er etter min mening ikke et negativt ord. Dette har med respekt og gjøre, og kan ikke sammenlignes med å la seg undertrykke.

Men, jeg kan heller prøve å forsvare noen av tekstene du har sitért. Etter jødisk tradisjon skulle kvinnen underkaste seg mannen, uansett hva. Kvinnen var heller ikke på den tiden spesielt verdig i mannens øyne, og hadde derfor lite inflytelse på mannen. Hvorfor Gud ville det slik, har jeg desverre ikke noe godt svar på.

Ang det nye testamentet, så har det kun med å vise respekt. Mannens skal også elske sin kone. Som jeg har sagt før, så er mannen og kvinnen gjensidig avhengige av hverandre i et ekteskap. Jeg finner ikke noe negativ i å vise respekt for den man blir elsket av.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #28 : 02. september 2007, 19:56 »
Om ikke man tror på alt i Bibelen, tror jeg de fleste finner et og annet fornuftig de kan bruke. Her er noen klipp fra Ordspråkene:

Om kvinner:
Ordspråkene 21:9  Bedre å bo i et hjørne på taket enn med trettekjær kvinne i felles hus.

Annet fra Ordspråkene (mye "ti stille" og "tenk før du taler" her, men...)
Pro 15:28  Den rettferdige tenker i sitt hjerte på hvorledes han skal svare, men de ugudeliges munn lar onde ting strømme ut. (Tenk før du taler, med andre ord).

Pro 29:11  All sin vrede lar dåren strømme ut, men den vise holder vreden tilbake og stiller den. (Behersk deg)

Pro 17:1  Bedre et stykke tørt brød med ro og fred enn et hus fullt av slakt med trette.

Pro 18:12  Forut for fall opphøyer en manns hjerte seg, men ydmykhet går forut for ære.

Pro 19:11  Et menneskes klokskap gjør ham langmodig, og det er hans ære at han overser krenkelser.

Pro 21:13  Den som lukker sitt øre for den fattiges skrik, han skal selv rope, men ikke få svar.

Pro 22:10  Jag spotteren bort! Så følger krangelen med, og kiv og skam hører op.

Pro 24:17-18  Når din fiende faller, må du ikke glede dig, og når han snubler, må ikke ditt hjerte fryde sig, forat ikke Herren skal se det og mislike det, så han vender sin vrede fra ham.

Pro 25:11  Som epler av gull i skåler av sølv er et ord talt i rette tid.

Pro 25:21-22  Hungrer din fiende, så gi ham brød å ete, og tørster han, så gi ham vann å drikke! For da sanker du gloende kull på hans hode, og Herren skal gjengjelde dig det.

Pro 27:17  Jern skjerpes ved jern, og en mann slipes ved å omgås andre.

Pro 29:8  Spottere egger opp byen, men vismenn stiller vreden.

Noen gamle kjente:
Luk 6:31  Og som dere vil at menneskene skal gjøre imot dere, så skal og dere gjøre imot dem.

Gal 6:7  ...for det som et menneske sår, det skal han og høste.

osv...

 Smiley


Utlogget Brosche

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #29 : 02. september 2007, 20:30 »

Det er sikkert veldig mange som blander sammen det å underkaste seg, og det å la seg undertrykke. Det sistnevnte har jeg på følelsen av at mange har en oppfatning om at bibelen befaler. Å underkaste seg noen er etter min mening ikke et negativt ord. Dette har med respekt og gjøre, og kan ikke sammenlignes med å la seg undertrykke.


Underkastar du dig religion undertrycks du av dom som utnyttjar religion för egen vinning,enligt min mening alla som har en sjans till att göra det. (Igen tillbaka till en av människans inbyggda instinkter -Överlevnad)

Med andra ord även dom som skrev den "via guds ande" i första omgång.

Skulle man få välja mellan att vara en fattig utnyttjad bonde på 1600 talet som var tvungen att offra var tionde av allt han ägde till kyrkan,eller en fet och välmånde präst som hade en ungmø (jente) tilldelad i varje by han kunde förlusta sig på är väl valet ganska enkelt?

Älska din nästa,aga den du älskar -Gud är god!  -Eget citat

Aga = Gammalt Svenskt ord för "slå" eller "tukta"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!