Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61394 ganger)

Utlogget triggertk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #30 : 02. september 2007, 20:35 »
bibelen er bare piss. min mening (punktum).
183cm - 88kg

Serveruler

  • Gjest
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #31 : 02. september 2007, 21:02 »
bibelen indeholder også feil som ikke er subjektive, rett og slett sammenhengs feil etc, gidder ikke skrive opp noen da, men dette viser hvordan bibelen er skrevet av mennesker akkurat som du og jeg og derfor bør en ikke ordne livet sitt etter den eller ta den for seriøst.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #32 : 02. september 2007, 21:22 »
Det er sikkert veldig mange som blander sammen det å underkaste seg, og det å la seg undertrykke. Det sistnevnte har jeg på følelsen av at mange har en oppfatning om at bibelen befaler. Å underkaste seg noen er etter min mening ikke et negativt ord. Dette har med respekt og gjøre, og kan ikke sammenlignes med å la seg undertrykke.

Ehh.. "...således skal også hustruene underordne sig under sine menn i alle ting" - från Efeserbrevet i Det nya testamentet. Exakt på vilket sätt kan denna sättning tolkas som att kvinnor inte skall underordna sig mannen...?

Men, jeg kan heller prøve å forsvare noen av tekstene du har sitért. Etter jødisk tradisjon skulle kvinnen underkaste seg mannen, uansett hva. Kvinnen var heller ikke på den tiden spesielt verdig i mannens øyne, og hadde derfor lite inflytelse på mannen. Hvorfor Gud ville det slik, har jeg desverre ikke noe godt svar på.

Så mycket av det som står i bibeln är alltså utdaterat och förlegat erkänner du? Kanske inte det bästa rättesnöret för dagens samhälle väl...?


Ang det nye testamentet, så har det kun med å vise respekt. Mannens skal også elske sin kone. Som jeg har sagt før, så er mannen og kvinnen gjensidig avhengige av hverandre i et ekteskap. Jeg finner ikke noe negativ i å vise respekt for den man blir elsket av.

Att mannen skall råda över kvinnan, och kvinnan underordna sig och respektera mannen, kan knappast ses som en win-win situation...


Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #33 : 02. september 2007, 22:15 »
Underkastar du dig religion undertrycks du av dom som utnyttjar religion för egen vinning,enligt min mening alla som har en sjans till att göra det. (Igen tillbaka till en av människans inbyggda instinkter -Överlevnad)

Med andra ord även dom som skrev den "via guds ande" i första omgång.

Skulle man få välja mellan att vara en fattig utnyttjad bonde på 1600 talet som var tvungen att offra var tionde av allt han ägde till kyrkan,eller en fet och välmånde präst som hade en ungmø (jente) tilldelad i varje by han kunde förlusta sig på är väl valet ganska enkelt?

Älska din nästa,aga den du älskar -Gud är god!  -Eget citat

Aga = Gammalt Svenskt ord för "slå" eller "tukta"

Det finnes ingen mennesker i verden som tjener på at jeg er trofast mot Gud, så jeg ser ikke helt hvor du tar dette fra.

Jeg ville heller vært en fattig bonde som var trofast mot Gud, enn å vært en rik "prest" som forkynte vranlære og tok seg til rette av livets goder.

Du vil kanskje ikke se logikken i det, fordi du forkaster troen på en Gud.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #34 : 02. september 2007, 22:31 »
Ehh.. "...således skal også hustruene underordne sig under sine menn i alle ting" - från Efeserbrevet i Det nya testamentet. Exakt på vilket sätt kan denna sättning tolkas som att kvinnor inte skall underordna sig mannen...?

Kaller du det for undertrykkelse?

Så mycket av det som står i bibeln är alltså utdaterat och förlegat erkänner du? Kanske inte det bästa rättesnöret för dagens samhälle väl...?

Mye av det som står i bibelen er deler av den jødiske historie og tradisjon. Alle de lovene og reglene Gud laget for folket sitt, var kun laget for de, og ingen andre. De 10 bud derimot, er leveregler hver og en skal rette seg etter. Gud krever ikke av oss mennesker at vi skal gå inn i det aller helligste for å be. Gud krever ikke noen form for ofring når vi skal gjøre opp for våre synder. Når Jesus ble korsfestet, ble en ny pakt opprettet. En pakt som ikke skulle kreve noen gjerninger for å oppnå frelse.

Det nye testamentet er derimot spekket med anbefalinger og rettesnorer til hvordan tjene Gud på en best mulig måte.

Dette betyr selvfølgelig ikke at man skal forkaste det gamle testamentet, da begge testamentene er gjensidig avhengige av hverandre. Skal man forstå frelsen i Jesus Kristus, må man også forstå hvorfor disse to testamentene er gjensidig avhengige av hverandre.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #35 : 02. september 2007, 22:32 »
bibelen indeholder også feil som ikke er subjektive, rett og slett sammenhengs feil etc, gidder ikke skrive opp noen da, men dette viser hvordan bibelen er skrevet av mennesker akkurat som du og jeg og derfor bør en ikke ordne livet sitt etter den eller ta den for seriøst.

Jeg håper du skjønner at et slikt innlegg ikke blir tatt alvorlig. Jeg gidder ihvertfall ikke svare alvorlig på et slikt innlegg. En slik påstand bør backes opp med dokumentasjon.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget superduper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 538
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 538

  • mja
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #36 : 02. september 2007, 22:54 »
utrolig teit sagt, og har kjempemye og argumentere med, men det er uansett blitt sagt tusenvis av ganger før så er bare så søke, finner sikkert massevis av argumentasjon du kan kose deg med.

Når det er sagt så pleier alle lignende diskusjoner å ende med at bibel-suckersene ikke har noe fornuftig argumentasjon og ender opp med: jaja, det er du som kommer til å brenne i helvette, (for det har mamma sagt).

Dessuten er det off-topic Wink


Sitat
bibel-suckersene ikke har noe fornuftig argumentasjon og ender opp med: jaja, det er du som kommer til å brenne i helvette

Sitat
utrolig teit sagt

Dessuten, lær deg å skrive norsk.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #37 : 02. september 2007, 23:26 »
Kva har det med saken å gjere?
Jeg kunne jo feks ha laga en post som het "Koranen, kvinnfolka må dekke håret/hodet/hele seg. Kult eller ikke?"
Tar ikke helt hvorfor tråder som denne stadig vekk skal gå ut over kristendommen.. Mange som ikke har bedre ting å ta seg til, sikkert. Videre er det visst sånn at enkelte meninger som samstemmer med det som står i Bibelen kun er meninger en kristen kan ha. Er visst ingen som tror at ikke-kristne faktisk kan ha samme mening. Bare for å ta et eksempel, det er jo BARE kristne som er i mot homoekteskap, ikke en eneste ikke-kristen..  Wink


Edit: er det lov å pirke på at norsk og nynorsk er de offisielle skrifstpråkene her på forumet og at Beefe-gutten stadig bruker svensk..?  Grin
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #38 : 03. september 2007, 01:40 »
[...]Bare for å ta et eksempel, det er jo BARE kristne som er i mot homoekteskap, ikke en eneste ikke-kristen..  Wink

Det er jo ikke poenget. Poenget er å diskutere om vår statsreligion kan virke kvinnediskriminerende, homohetsende, etc (og om den faktisk gjør det). Det er ingen heksejakt på personer, men hva personene representerer, og muligens også hvorvidt Norge vil representere dette.

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #39 : 03. september 2007, 02:01 »
Beefcake: I innlegg 9 på side 1 står fortsettelsen på et av versene som du siterer, og som trådstarter tok utgangspunkt i. Dette er glatt hoppet over å respondere på, men du krever svar på dine spørsmål?
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget sv1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 170
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 170

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #40 : 03. september 2007, 06:41 »
Den fortsettelsen passet vel ikke inn for beefcake. Wink
Jeg er på ingen måte kristen selv,men alle fakta bør vel taes med i en diskusjon.
Og det som står i bibelen i samme vers som trådstarter siterer er at mannen skal elske kvinnen høyere enn seg selv og være villig til å ofre seg selv for kvinnen.
Det er mye annet som kan virke kvinneundertrykkende, men tar du bare løse sitat og ramser opp så kan du jo vinkle alt som du vil.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #41 : 03. september 2007, 07:15 »
Kaller du det for undertrykkelse?

Har jag någonsin nämnt ordet "undertrykkelse"?

Men för övrigt går väl inte "således skal også hustruene underordne sig under sine menn i alle ting" tolka på så många andra sätt än att kvinnorna enligt bibeln skall underordna sig sina män i alla ting? Behöver jag verkligen förklara ordet underordna?

Underordne = gjøre avhengig av: underordne seg (ɔ: rette seg etter) rangere under noe annet: en underordnet (ɔ: lavere) funksjonær; ha en underordnet stilling.


Mye av det som står i bibelen er deler av den jødiske historie og tradisjon. Alle de lovene og reglene Gud laget for folket sitt, var kun laget for de, og ingen andre. De 10 bud derimot, er leveregler hver og en skal rette seg etter. Gud krever ikke av oss mennesker at vi skal gå inn i det aller helligste for å be. Gud krever ikke noen form for ofring når vi skal gjøre opp for våre synder. Når Jesus ble korsfestet, ble en ny pakt opprettet. En pakt som ikke skulle kreve noen gjerninger for å oppnå frelse.

Det nye testamentet er derimot spekket med anbefalinger og rettesnorer til hvordan tjene Gud på en best mulig måte.

Dette betyr selvfølgelig ikke at man skal forkaste det gamle testamentet, da begge testamentene er gjensidig avhengige av hverandre. Skal man forstå frelsen i Jesus Kristus, må man også forstå hvorfor disse to testamentene er gjensidig avhengige av hverandre.

Ge dig nu. Den ovanstående sättningen ("således skal også hustruene underordne sig under sine menn i alle ting") är från efeserbrevet i det nya testamentet.


Jeg kunne jo feks ha laga en post som het "Koranen, kvinnfolka må dekke håret/hodet/hele seg. Kult eller ikke?"

Intressant att du nämner just det här med att kvinnorna skall täcka håret. Det står ju faktiskt ingenstans utryckligen i koranen, men däremot i bibeln (Korintierne 11:5-6). Seden att kvinnorna skall täcka sitt hår tog muslimerna från de kristna ett par generationer efter Muhammed.


Tar ikke helt hvorfor tråder som denne stadig vekk skal gå ut over kristendommen.. Mange som ikke har bedre ting å ta seg til, sikkert. Videre er det visst sånn at enkelte meninger som samstemmer med det som står i Bibelen kun er meninger en kristen kan ha. Er visst ingen som tror at ikke-kristne faktisk kan ha samme mening. Bare for å ta et eksempel, det er jo BARE kristne som er i mot homoekteskap, ikke en eneste ikke-kristen..  Wink

Varför? För att det är bara kristna som diskuterar här. Hade muslimer varit med i diskussionen hade jag varit lika mycket emot dem. Jag är emot alla religioner som utövas på det sättet att det går ut över andra människor.

Enskilda (icke-religiösa) individers åsikter är totalt irrelevanta i sammanhanget. De lever inte sitt liv efter en bok som t.ex. bibeln eller koranen som båda uttryckligen hävdar att kvinnan är underordnad mannen.


Edit: er det lov å pirke på at norsk og nynorsk er de offisielle skrifstpråkene her på forumet og at Beefe-gutten stadig bruker svensk..?  Grin

Läs reglerna. Där står ingenstans att "norsk" (bokmål) och nynorsk är de officiella skriftspråken här på forumet.


Beefcake: I innlegg 9 på side 1 står fortsettelsen på et av versene som du siterer, og som trådstarter tok utgangspunkt i. Dette er glatt hoppet over å respondere på, men du krever svar på dine spørsmål?

HotWheels: Varför skulle jag behöva respondera på ett inlägg som blev skrivet i den här tråden långt innan jag skrivit något själv? Och var/när har jag i den här tråden "krävt" ett svar på mina frågor?

Men ok, jag skall kommentera det ändå:

Sitat
:" Ver underordna kvarandre i ærefrykt for Kristus,  de kvinner under dykkar ektemenn som under Herren sjølv.  For mannen er hovudet for kvinna liksom Kristus er hovudet for kyrkja; han er frelsar for kroppen sin.  Liksom kyrkja underordnar seg Kristus, skal ei kvinne underordna seg mannen sin i alle ting. Menn, elsk konene dykkar, liksom Kristus elska kyrkja og gav seg sjølv for henne,  så han kunne gjera henne heilag og reinsa henne med badet i vatn, i kraft av eit ord.  På den måten ville han stella henne fram for seg i herlegdom utan den minste flekk eller rynke. Heilag og lytefri skulle ho vera. På same måten skal mennene elska konene sine som sin eigen kropp. Den som elskar kona si, elskar seg sjølv.  Ingen har nokon gong hata sin eigen kropp, nei, ein gjev kroppen næring og tek seg av han slik Kristus gjer med kyrkja.  For vi er lemer på hans kropp. Difor skal mannen forlata far og mor og halda seg til kona si, og dei to skal vera eitt.  Dette er eit stort mysterium; eg tenkjer på Kristus og kyrkja.  Men det gjeld dykk òg: Kvar og ein av dykk skal elska kona si som seg sjølv, og ho skal ha respekt for mannen sin. "

Mannen skall älska sin fru, och hon skall respektera honom? Det är ju fint. För honom.


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #42 : 03. september 2007, 08:15 »
Fatter ikke at du gidder. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #43 : 03. september 2007, 09:40 »
Kanskje på tide at folk begynner å fatte at Bibelen og andre relgiøse bøker er skrevet for hundrevis av år siden av menn fra overklassen med politiske hensikter ( var kun lærde fra overklassen som kunne lese/skrive på den tiden )

Er ikke så veldig mye mer enn det. Om folk vil tro på Gud, greit for meg, det er den helvetes påprakkinga av relgionen og all annen drit det fører med seg som ikke er bra.

For meg personlig er det sinnsykt å rette sitt liv etter det noen har nedtegnet for tusen år sia, hvis man bare tar en titt på hvordan verden så ut da og hva vi har rundt oss idag.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #44 : 03. september 2007, 10:20 »
1. korinterbrev 13, 4-8a Gir en god definisjon på hva det innebærer å elske, eller kjærlighet. 

"4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
        den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.
     5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
        er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.
     6 Den gleder seg ikke over urett,
        men har sin glede i sannheten.
     7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
     8 Kjærligheten tar aldri slutt."

 Så dersom dette blir fulgt kan jeg ikke se at kvinnen skal lide på noen som helst måte. Og det er ikke snakk om saker ikke skal diskuteres, men at til syvende og sist så har mannen det avgjørende ordet. En som elsker sin kone går ikke imot henne på alt mulig.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!