Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61400 ganger)

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #45 : 03. september 2007, 10:22 »
Fatter ikke at du gidder. Smiley

Nei jeg vet. Det burde jo vært vice versa. Men da den enes part er "litt" vanskligere å bortforklare skjønner jeg saksgangen i en slik diskusjon. Smiley

1. korinterbrev 13, 4-8a Gir en god definisjon på hva det innebærer å elske, eller kjærlighet. 

"4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
        den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.
     5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
        er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.
     6 Den gleder seg ikke over urett,
        men har sin glede i sannheten.
     7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
     8 Kjærligheten tar aldri slutt."

 Så dersom dette blir fulgt kan jeg ikke se at kvinnen skal lide på noen som helst måte. Og det er ikke snakk om saker ikke skal diskuteres, men at til syvende og sist så har mannen det avgjørende ordet. En som elsker sin kone går ikke imot henne på alt mulig.

Er det rart "folk" misforstår denne fabelfortellingen? Man må jo hente påstander hva her og der, klippe og lime, så kan man snekre sammen en fin bortforklaring. Men jeg har vitterlig lært noe nytt i dag.
Sitat
"til syvende og sist så har mannen det avgjørende ordet."

Kjekt og vite.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #46 : 03. september 2007, 10:28 »
1. korinterbrev 13, 4-8a Gir en god definisjon på hva det innebærer å elske, eller kjærlighet. 

"4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
        den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.
     5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
        er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.
     6 Den gleder seg ikke over urett,
        men har sin glede i sannheten.
     7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
     8 Kjærligheten tar aldri slutt."

 Så dersom dette blir fulgt kan jeg ikke se at kvinnen skal lide på noen som helst måte. Og det er ikke snakk om saker ikke skal diskuteres, men at til syvende og sist så har mannen det avgjørende ordet. En som elsker sin kone går ikke imot henne på alt mulig.

Oväsentligt. Bibeln säger klart och tydligt att kvinnan skall underordna sig mannen, ergo bibeln är kvinnodiskriminerande, oavsett hur många fina ord det står om kärlek.


... men at til syvende og sist så har mannen det avgjørende ordet.

Ehh...? Så om jag hade varit kvinna så skulle jag alltså nu gett mig i den här diskussionen och låtit dig ha det avgörande ordet? Eller gäller det bara din fru?


Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #47 : 03. september 2007, 10:52 »
Å bruke bibelen som er rettesnor i hvordan man skal leve livet sitt er merkelig, aldri helt skjønt det der.
Bibelen er gammeldags , skriftene er eldgamle  og fortolket ihjel i århundrer av kvinnefiendtlige munker og prester som viet sitt liv til sølibat .. Og som så på enhver kvinne som fiende ,nettopp fordi de ikke forstod at det er hormonene og naturlige drifter som gav dem kribling i snabben , og ikke djevelen via kvinnen.

Man kan ikke ta den tiden før og etter kristus , som en leveregel , da JA kvinnen VAR innordnet mannen, nettopp fordi det var det de trengte på den tiden for å overleve.

Det blir feil og kvinnefiendtlig å leve etter disse urgamle "reglene" og formaningene i dag.
OG for å ha det sagt , bibelen kan være en godbok ( GT) , men også noe mer fordømmende og kjedelig ( NT) skal man jaggu lete lenge etter.

Hadde jeg møtt Gud ( om han fantes) på vei hjem fra jobben i dag, tror jeg jaggu jeg hadde kjørt han flukst ned, KUN på pur faen!! For samtaler med gud er like innbringende som samtaler om fred i midtøsten..

Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #48 : 03. september 2007, 10:56 »
(...)
Hadde jeg møtt Gud ( om han fantes) på vei hjem fra jobben i dag, tror jeg jaggu jeg hadde kjørt han flukst ned, KUN på pur faen!! For samtaler med gud er like innbringende som samtaler om fred i midtøsten..

En kommentar som vitner om intellektuell tyngde...

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #49 : 03. september 2007, 10:57 »
En kommentar som vitner om intellektuell tyngde...

Akkurat som om bibelen har intellektuell tyngde...
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #50 : 03. september 2007, 11:01 »
Skjønner. Bibelens mangel på intellektuell tyngde forklarer og unnskylder dine stupide utspill.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #51 : 03. september 2007, 11:17 »
Akkurat som om bibelen har intellektuell tyngde...

Det har den. De som en gång skrev de olika skrifterna (från ca 1500-1000 f.kr. - 100 e.kr.) som fastslogs att tillhöra bibeln av koncilierna i Hippo och Kartago i slutet på 300-talet hörde med största sannolikhet till dåtidens intellektuella elit.

Vill dock betona ordet dåtidens... Människans medfödda förmåga för intelligens är nog inte större nu för tiden, men vi har nu två millenium senare tack vare vetenskapen en betydligt större förståelse för hur saker och ting fungerar här i världen så vi behöver inte längre finna på förklaringar som att någon "gud" skapade eller styr världen vi lever i.


dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #52 : 03. september 2007, 11:23 »
Hadde jeg møtt Gud ( om han fantes) på vei hjem fra jobben i dag, tror jeg jaggu jeg hadde kjørt han flukst ned, KUN på pur faen!! For samtaler med gud er like innbringende som samtaler om fred i midtøsten..

Er det slik å forstå at du har hatt samtale(r) med Gud? Imponerende. Selv de fleste troende hevder ikke å ha pratet med Gud selv, også har han liksom valgt deg som samtalepartner. Snakk om ufeilbarighet, altså.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #53 : 03. september 2007, 12:27 »
Er det slik å forstå at du har hatt samtale(r) med Gud? Imponerende. Selv de fleste troende hevder ikke å ha pratet med Gud selv, også har han liksom valgt deg som samtalepartner. Snakk om ufeilbarighet, altså.

God works in mysterious ways.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #54 : 03. september 2007, 12:34 »
Anser det som like sannsynlig at Gud har snakket med Nann Rosita, som at han har skapt hele verden.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #55 : 03. september 2007, 12:34 »
Det har den. De som en gång skrev de olika skrifterna (från ca 1500-1000 f.kr. - 100 e.kr.) som fastslogs att tillhöra bibeln av koncilierna i Hippo och Kartago i slutet på 300-talet hörde med största sannolikhet till dåtidens intellektuella elit.

Vill dock betona ordet dåtidens... Människans medfödda förmåga för intelligens är inte större nu för tiden, men vi har tack vare vetenskapen en betydligt större förståelse för hur saker och ting fungerar här i världen så vi behöver inte finna på förklaringar som att någon "gud" skapade eller styr världen vi lever i.

Dog min personlige mening er at bibelen har like stor intellektuell tyngde som "asbjørnsen og Moe's samlede verker", og etter min personlig mening - like mye sannhet.
Ja, selvfølgelig er folkene bak intellektuelle, men å påstå at bibelen er et intellektuelt verk med tyngde , vil jeg personlig mene er feil.

Matematiske bøker/verker, fysikk, kjemi , biologi  etc vil jeg personlig ( nok en gang) mene er mer bassert på intelligens. Men da er jo forøvrig intelligens også noe som er forskjellige..
Atman kan tenke, lese , oppfatte er å betegne som intelligens, mens matematikk / logikk/ osv er intellektuell TYNGDE!!

Bibelen er historier som ble skrevet ned utallige år etter at de "hadde funnet sted" ( Dersom de i det hele fant sted) , og derfor gjenfortellinger som har endret.
Min rødhette og ulven fortelling, fortalt med mine ord avviker nok en del fra det som står i barneboka i hyllen, som igjen avviker enda mer fra orginalen, hvor ulven spiste alle og ble drept av jegeren..
Så intellektuell tyngde , og intellekt nok til å skrivened gjenfortelleinger, er etter hva jeg vil mene og tro , ikke det samme ..


Nann
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #56 : 03. september 2007, 12:35 »
Anser det som like sannsynlig at Gud har snakket med Nann Rosita, som at han har skapt hele verden.

Nå tror jeg ikke på Gud, så en samtale med et ikke eksisterende vesen vil nok ikke skje.
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #57 : 03. september 2007, 12:37 »
Du Nann-Rosita er blant dem som kan argumentere for samme side av en sak som meg, og få meg til å ønske du var på motsatt side

Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #58 : 03. september 2007, 12:38 »
Du Nann-Rosita er blant dem som kan argumentere for samme side av en sak som meg, og få meg til å ønske du var på motsatt side

Tenkte akkurat det samme. Honnør Wink
Ingen vecka utan deca!

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #59 : 03. september 2007, 12:39 »
Du Nann-Rosita er blant dem som kan argumentere for samme side av en sak som meg, og få meg til å ønske du var på motsatt side

vet ikke helt om jeg skal ta den positivt eller negativt , men Either way : Thanks.. Grin
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!