Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61385 ganger)

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #60 : 03. september 2007, 12:40 »
Du kan trygt ta den negativt. Du er faktisk så dårlig på argumentering at jeg får lyst å bytte mine egne meninger for å ikke være på samme side som deg

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #61 : 03. september 2007, 12:41 »
Du kan trygt ta den negativt. Du er faktisk så dårlig på argumentering at jeg får lyst å bytte mine egne meninger for å ikke være på samme side som deg

Jeg er ikke en person som argumenterer, jeg bare skriver min personlige ( der kom den igjen ) mening..
OG jeg står for den uansett om andre måtte mene den er helt på trynet eller ikke Wink
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #62 : 03. september 2007, 12:49 »
Vist du i fullt alvor mener at å skrive den mestselgende boka i verden, i samme slengen skape en verdensreligon som har prega både vestlig kultur og verden i over 2000 år, få noen milliarder tilhengere som i større eller mindre grad baserer livet sitt på den boka samt at du faktisk har skrevet en bok med evig levetid, og som hos sine tilhengere regnes som en filosofi som er like relevant i dag, ja så må jeg si du er på trynet. Jeg er ateist, og ingen tilhenger av religion, men jeg har ingen problemer med å annerkjenne bibelen som en genistrek som har gjort jobben sin

Vist du mener du har mer intellektuell tyngde enn de som skapte fenomenet over så foreslår jeg at du kliner til med all den mentale ballast du måtte ha og overgår verket over da, så er du sikra både penger og evig ære.

Utlogget Nero

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #63 : 03. september 2007, 12:55 »
Dog min personlige mening er at bibelen har like stor intellektuell tyngde som "asbjørnsen og Moe's samlede verker", og etter min personlig mening - like mye sannhet.
Ja, selvfølgelig er folkene bak intellektuelle, men å påstå at bibelen er et intellektuelt verk med tyngde , vil jeg personlig mene er feil.

Matematiske bøker/verker, fysikk, kjemi , biologi  etc vil jeg personlig ( nok en gang) mene er mer bassert på intelligens. Men da er jo forøvrig intelligens også noe som er forskjellige..
Atman kan tenke, lese , oppfatte er å betegne som intelligens, mens matematikk / logikk/ osv er intellektuell TYNGDE!!

Bibelen er historier som ble skrevet ned utallige år etter at de "hadde funnet sted" ( Dersom de i det hele fant sted) , og derfor gjenfortellinger som har endret.
Min rødhette og ulven fortelling, fortalt med mine ord avviker nok en del fra det som står i barneboka i hyllen, som igjen avviker enda mer fra orginalen, hvor ulven spiste alle og ble drept av jegeren..
Så intellektuell tyngde , og intellekt nok til å skrivened gjenfortelleinger, er etter hva jeg vil mene og tro , ikke det samme ..


Nann

Hvis Nanns hensikt var å svekke Bibelens intellektuelle nivå, tror jeg ikke vi kan kalle innlegget en innertier. For øvrig kan det være klokt av henne å snakke med fastlegen om plagene tiltar! *)

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen
Nero

*)Nann behøver ikke melde fra om at hun ikke fikk med seg poenget.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #64 : 03. september 2007, 13:00 »
Dog min personlige mening er at bibelen har like stor intellektuell tyngde som "asbjørnsen og Moe's samlede verker", og etter min personlig mening - like mye sannhet.
Ja, selvfølgelig er folkene bak intellektuelle, men å påstå at bibelen er et intellektuelt verk med tyngde , vil jeg personlig mene er feil.

Matematiske bøker/verker, fysikk, kjemi , biologi  etc vil jeg personlig ( nok en gang) mene er mer bassert på intelligens. Men da er jo forøvrig intelligens også noe som er forskjellige..
Atman kan tenke, lese , oppfatte er å betegne som intelligens, mens matematikk / logikk/ osv er intellektuell TYNGDE!!

Bibelen er historier som ble skrevet ned utallige år etter at de "hadde funnet sted" ( Dersom de i det hele fant sted) , og derfor gjenfortellinger som har endret.
Min rødhette og ulven fortelling, fortalt med mine ord avviker nok en del fra det som står i barneboka i hyllen, som igjen avviker enda mer fra orginalen, hvor ulven spiste alle og ble drept av jegeren..
Så intellektuell tyngde , og intellekt nok til å skrivened gjenfortelleinger, er etter hva jeg vil mene og tro , ikke det samme ..


Nann

Din personliga mening är din personliga mening Nann. Smiley Jag vet också mycket väl att vetenskapen skiljer på begreppen intelligens och intellekt. Jag anser dock fortfarande att Bibeln (och andra "heliga" böcker som Koranen, Torah, etc.) har intellektuell tyngd. Att huvudparten av dem består av sagor och fantasiberättelser från en svunnen tid är en helt annan sak.



Tillbaka till topic: bibeln är kvinnodiskriminerande. Är det någon som fortsätter att argumentera emot det?


Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #65 : 03. september 2007, 13:02 »
Vist du i fullt alvor mener at å skrive den mestselgende boka i verden, i samme slengen skape en verdensreligon som har prega både vestlig kultur og verden i over 2000 år, få noen milliarder tilhengere som i større eller mindre grad baserer livet sitt på den boka samt at du faktisk har skrevet en bok med evig levetid, og som hos sine tilhengere regnes som en filosofi som er like relevant i dag, ja så må jeg si du er på trynet. Jeg er ateist, og ingen tilhenger av religion, men jeg har ingen problemer med å annerkjenne bibelen som en genistrek som har gjort jobben sin

Vist du mener du har mer intellektuell tyngde enn de som skapte fenomenet over så foreslår jeg at du kliner til med all den mentale ballast du måtte ha og overgår verket over da, så er du sikra både penger og evig ære.

Det må dog sies at Bibelen ikke i hovedsak er blitt en 'bestselger' på grunn av sin sterke leserappell.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #66 : 03. september 2007, 13:05 »
Jeg har ikke vært borti noen relgion som ikke er kjønnsdiskriminerende på en eller annen måte.

Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #67 : 03. september 2007, 13:06 »
Vist du i fullt alvor mener at å skrive den mestselgende boka i verden, i samme slengen skape en verdensreligon som har prega både vestlig kultur og verden i over 2000 år, få noen milliarder tilhengere som i større eller mindre grad baserer livet sitt på den boka samt at du faktisk har skrevet en bok med evig levetid, og som hos sine tilhengere regnes som en filosofi som er like relevant i dag, ja så må jeg si du er på trynet. Jeg er ateist, og ingen tilhenger av religion, men jeg har ingen problemer med å annerkjenne bibelen som en genistrek som har gjort jobben sin

Vist du mener du har mer intellektuell tyngde enn de som skapte fenomenet over så foreslår jeg at du kliner til med all den mentale ballast du måtte ha og overgår verket over da, så er du sikra både penger og evig ære.

Jeg tror , og mener fortsatt at boka ikke har intellektuell tyngde .
At folk over hele verden gjennom årundrer har måttet hatt en religion  til å forklare for seg  hvordan de skal leve, og hvordan deres forhold til andre skal være ( ikke være homofil, lesbiske , rakke ned på andre religioner /trosretninger ,og alt som er å hente av formaninger og "hat til alle som er forskjellig" ) , så er det vel heller datidens mangel på kunnskap som har skylden. OG vil jeg faktisk fortsatt mene at boka står uten intellektuell tyngde .

Jeg vil vel heller tro at det er de som har "innført" religionen  , ofte med tvang og Folkemord , som har klar å få folk til å TRO på det som står i bibelen , som er den intellektuelt tunge parten ... Ofte er også bibelen omskrevet slik at den er "tilpasset" det en evt prediker/predikant  ( kall det hva en vil ) måtte øsnke å få frem.
Og det er ikke til å stikke under en stol at ofte har religion vært brukt som middel for at noen skal bli rike av andre frykt og forsøk på å leve et perfekt troenede liv.
Så nok en gang er det nok ikke boka som har tyngden intellektuelt sett , men folkene som bevisst bruker denne til å fremme sine interesser , enten det er økonomsike (Kirken i århundrer her til lands) , Konger oppgjennom århundrene, predikanter , og sekter..

Bare en liten tanke her :
Dersom i dag , Ola Normann får "beskjed fra oven "om å ofre sin eneste sønn , ville vi tatt det som et "tegn fra gud den allmektige" , eller ville vi sperret Ola Normann inne på Psykiatrisk i lengre tid ? Er nok det siste.
Hele bibelen er jo historier om mennesker som snakker til "noen" ( Gud) , og får beskjeder fra en overordnet allmektighet.
I dagens samfunn ville nok både Abraham , David, Ruth , Isak vært sperret inne på lukket avdelig , mens Maria antagelig ville vært under behandling for "seksuelle tvangstanker om spøkelser og ånder". Ja for ikke snakke om mistrøstige Job..

Jeg kommer fra bygdenorge , hvor nesten flesteparten tilhører fanatisk kristne "sekter" ( jehovas vitnes , Lestadianerne , hvite engler osv) , og jeg blir faktisk skremt over atdet skal foreligge noe intellektuell tyngde i det livet de lever , og det de tror på .. Fanatisme er vel strengt tatt det man har når en tror uten å kunne/tørre sette spørsmålstegn med det som man tror på ..


Jeg har ikke vært borti noen relgion som ikke er kjønnsdiskriminerende på en eller annen måte.


Enig
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #68 : 03. september 2007, 13:08 »
Som vanlig klarer du faktisk ikke å skjønner hva det blir snakka om Nann-Rosita, så jeg melder meg stille og rolig ut og overlater deg til ditt vanlige fanatiske selv

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #69 : 03. september 2007, 13:09 »
Spesielt vil jeg trekke frem den religionen som jeg selv har grunnlagt. Her skal ikke kvinner hverken omgås eller snakkes til, man skal kun drekka pils og se sport på TVen dan lang.

Har faktisk ganske mye tiltrekningskraft.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #70 : 03. september 2007, 13:13 »
Som vanlig klarer du faktisk ikke å skjønner hva det blir snakka om Nann-Rosita, så jeg melder meg stille og rolig ut og overlater deg til ditt vanlige fanatiske selv

Så bare fordijeg har annen mening enn deg,så blir det fanatisk ?
Her snakkes det om hvorvidt man skal se på bibelen som noe med intellektuell tyngde , og hvorvidt den er kvinnediskriminerende.
Da er det vel bare rett og rimelig å spørre hvordan en kan påstå at den , boka , som er en samling tekster fra gjenfortellinger , på lik linje med Æsops fabler, og Eventyrboka, skal ha intellektuell tyngde ?
For all del ; man syns det er spennende med bibelhistorier og jeg ( på lik linje med andre) slukte historiene rått som barn.. Men jeg slukte eventyret om snøhvit , rødhette og alt det andre og.
Men ingen av delene vil jeg anse som intellingent tyngde ..

Jeg vil heller anse de som tjener penger på dette som de med intteligens og tyngde..
Og opp gjennom tiden har det vært menn , det er også menn som har skrevet om bilbelen ,og tolket den ..  Så kvinnefientligheten er der.. Som alle andre steder der ligger gamleskrifter..

Uenig, ja vel ..
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Nero

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #71 : 03. september 2007, 13:15 »
Tillbaka till topic: bibeln är kvinnodiskriminerande. Är det någon som fortsätter att argumentera emot det?

Hej, Beefcake.

Nej, det är en myt att bibeln inte är kvinnodiskriminerande.

Vännligen hilsen
Nero

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #72 : 03. september 2007, 13:23 »
bibelen er bare piss. min mening (punktum).

Bibelen er gammeldags

Teit bok.

Religiøs eller ikke, følger du bibelen kan du ikke tenke.

Heisann. Man har selvsagt lov til å mene dette. Men jeg lurer på hva dere egentlig mener med det. Akkurat som kristne må forsvare at de tror på hele Bibelen, at de tror at Bibelen er Guds ord og "god", er det rett og rimelig at dere forsvarer at Bibelen er "piss", "gammeldags", "teit" og fordummende.

Bibelen inneholder over 1400 tettpakkede sider med...piss? Er det piss å si at du skal elske din neste? Er det gammeldags å si at man skal hedre sin far og sin mor? Teit å ta seg av foreldreløse?

Bibelen inneholder historie, sanger, ordspråk, trøst, advarsler, hverdagsproblemer, kriger, profetier, mirakler osv osv osv. som har betydd mye for mennesker opp igjennom historien, og den er, eller er en av verdens mest leste bøker. At noen misbruker Bibelen, bruker den som maktmiddel, tar sitater ut av sin sammenheng og bruker dem til å gjøre livet surt for andre og ødelegger ryktet til Bibelen er trist. Det hendte også på Jesu tid at mennesker har misbrukt Bibelen. Hvis du leser det nye testamentet, så ser du at Jesus var frustrert over nettopp de som kjente Bibelen (den gang gamle testamentet) best. Han mente at de hadde grunnleggende misoppfattet hele greia. De gjorde livet surt for menneskene med å fortelle dem hvor syndige de var osv, i stedet for å vise hva Guds ord egentlig dreier seg om, nemlig å elske sin "neste" som seg selv. Han sa: "Dere farer vill fordi dere ikke kjenner skriftene og heller ikke Guds kraft" (Matt 22:29). Det er sterke ord mot folk som er spesialutdannet i nettopp skriftene. Les Bibelen selv og gjør deg opp en mening om hvorvidt alt er "piss" eller om du tror på noe, men ikke alt, eller om man tror på alt.

Mitt inntrykk av Jesus er at han er opptatt av å ta seg av samfunnets utstøtte og de som folk ser ned på. I den tiden var dette f.eks. spedalske (som ifølge GT-loven var betraktet som urene, som man ikke måtte røre), horer, og tollere (de tok for mye penger). Tror de fleste kan lære av Bibelen.

Det er likevel mange som ikke liker Bibelen eller kristentroen, ja, de kan ikke fordra det. Det er så synd hvis dette beror seg på misoppfatninger, feiltolkninger, pg.a. andre kriste som har såret dem, alt det idiotiske folk har gjort i Guds navn opp igjennom historien osv. Mange kristne, eller såkalte kristne, har gjort dumme ting, og ikke gå i den fella å ta det for inntekt for hva Bibelen står for. Les Bibelen med et åpent sinn og legg vekk alt det andre sier og mener et øyeblikk.

Utlogget Tynnj

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 224
  • Honnør: 223
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 224

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #73 : 03. september 2007, 13:29 »
Så bare fordijeg har annen mening enn deg,så blir det fanatisk ?
Her snakkes det om hvorvidt man skal se på bibelen som noe med intellektuell tyngde , og hvorvidt den er kvinnediskriminerende.
Da er det vel bare rett og rimelig å spørre hvordan en kan påstå at den , boka , som er en samling tekster fra gjenfortellinger , på lik linje med Æsops fabler, og Eventyrboka, skal ha intellektuell tyngde ?
For all del ; man syns det er spennende med bibelhistorier og jeg ( på lik linje med andre) slukte historiene rått som barn.. Men jeg slukte eventyret om snøhvit , rødhette og alt det andre og.
Men ingen av delene vil jeg anse som intellingent tyngde ..

Jeg vil heller anse de som tjener penger på dette som de med intteligens og tyngde..
Og opp gjennom tiden har det vært menn , det er også menn som har skrevet om bilbelen ,og tolket den ..  Så kvinnefientligheten er der.. Som alle andre steder der ligger gamleskrifter..

Uenig, ja vel ..

Du virker som du kan veldig mye om dette emnet Nann-Rosita. Har du i det hele tatt lest Bibelen? Når du sammenligner Bibelen med Rødhette og kaller dem gammeldags sier det vel mer om ditt kunnskapsnivå på emnet enn det gjør om Bibelen. Hva har du forresten av utdannelse? Bedreviter.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #74 : 03. september 2007, 13:45 »
Heisann. Man har selvsagt lov til å mene dette. Men jeg lurer på hva dere egentlig mener med det. Akkurat som kristne må forsvare at de tror på hele Bibelen, at de tror at Bibelen er Guds ord og "god", er det rett og rimelig at dere forsvarer at Bibelen er "piss", "gammeldags", "teit" og fordummende.

Bibelen inneholder over 1400 tettpakkede sider med...piss? Er det piss å si at du skal elske din neste? Er det gammeldags å si at man skal hedre sin far og sin mor? Teit å ta seg av foreldreløse?

Bibelen inneholder historie, sanger, ordspråk, trøst, advarsler, hverdagsproblemer, kriger, profetier, mirakler osv osv osv. som har betydd mye for mennesker opp igjennom historien, og den er, eller er en av verdens mest leste bøker. At noen misbruker Bibelen, bruker den som maktmiddel, tar sitater ut av sin sammenheng og bruker dem til å gjøre livet surt for andre og ødelegger ryktet til Bibelen er trist. Det hendte også på Jesu tid at mennesker har misbrukt Bibelen. Hvis du leser det nye testamentet, så ser du at Jesus var frustrert over nettopp de som kjente Bibelen (den gang gamle testamentet) best. Han mente at de hadde grunnleggende misoppfattet hele greia. De gjorde livet surt for menneskene med å fortelle dem hvor syndige de var osv, i stedet for å vise hva Guds ord egentlig dreier seg om, nemlig å elske sin "neste" som seg selv. Han sa: "Dere farer vill fordi dere ikke kjenner skriftene og heller ikke Guds kraft" (Matt 22:29). Det er sterke ord mot folk som er spesialutdannet i nettopp skriftene. Les Bibelen selv og gjør deg opp en mening om hvorvidt alt er "piss" eller om du tror på noe, men ikke alt, eller om man tror på alt.

Mitt inntrykk av Jesus er at han er opptatt av å ta seg av samfunnets utstøtte og de som folk ser ned på. I den tiden var dette f.eks. spedalske (som ifølge GT-loven var betraktet som urene, som man ikke måtte røre), horer, og tollere (de tok for mye penger). Tror de fleste kan lære av Bibelen.

Det er likevel mange som ikke liker Bibelen eller kristentroen, ja, de kan ikke fordra det. Det er så synd hvis dette beror seg på misoppfatninger, feiltolkninger, pg.a. andre kriste som har såret dem, alt det idiotiske folk har gjort i Guds navn opp igjennom historien osv. Mange kristne, eller såkalte kristne, har gjort dumme ting, og ikke gå i den fella å ta det for inntekt for hva Bibelen står for. Les Bibelen med et åpent sinn og legg vekk alt det andre sier og mener et øyeblikk.

Det er ihvertfall "piss" at du merkelig nok trekker Shemhazai's innlegg som ubegrunnet. Dette tyder på at du skummer innleggene som besvarer dine, og at du egentlig ikke setter deg inn i diskusjonen.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!