Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61418 ganger)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #120 : 04. september 2007, 10:21 »
Nei, jeg er ikke enig i at Bibelen er kvinnediskriminerende.

Er det noen grunn til at du ikke vil utdype hvorfor du ikke oppfatter Bibelens kvinnesyn som negativt?

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #121 : 04. september 2007, 10:31 »
Selvsagt, men nå må jeg stikke på skolen. Skal skrive hva jeg mener, seinere i dag. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #122 : 04. september 2007, 10:37 »
Jeg håper det er mer enn at "det kommer ann på hvordan man tolker den som helhet".

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #123 : 04. september 2007, 10:42 »
Har jeg på noe tidspunkt sagt noe sånt..? Tongue
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #124 : 04. september 2007, 10:43 »
Neida, og kanskje jeg undervurderer deg her, men jeg har vanskelig for å tro at du skal kunne motbevise at bibelen er kvinnediskriminerende om du ikke begrunner det med tolkning, eller at det kommer ann på øyet som ser.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #125 : 04. september 2007, 10:48 »
Har jeg på noe tidspunkt sagt noe sånt..? Tongue

Nej, det har du inte. Det enda du har skrivit i den här tråden som har varit relevant för ämnet på något sätt har handlat om att försöka styra över diskussionen till att handla om muslimer istället:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=62280.msg844424#msg844424


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #126 : 04. september 2007, 10:52 »
Nej, det har du inte. Det enda du har skrivit i den här tråden som har varit relevant för ämnet på något sätt har handlat om att försöka styra över diskussionen till att handla om muslimer istället:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=62280.msg844424#msg844424
Ene og alene fordi topics som dette alltid skal hakke på kristendommen. Dog kan man ikke si så mye i mot muslimene, da er man ikke politisk korrekt (jada, samaritan, jeg veit du hater at jeg sier det.)

The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #127 : 04. september 2007, 10:54 »
Bibelen er kvinnediskriminerende. Det er ikke, på noen måte, mulig å motsi dette om man har leseevne. Man kan godt diskutere i hytt og pine om kristendommen er diskriminerende, og man kan gjerne si at det er helt avhengig av hvordan man tolker bibelen, men bibelen i seg selv er, svart på hvitt, kvinnediskriminerende. Det samme gjelder selvsagt koranen og toraen.

Det kan ikke bortforklares at Bibelen sier at i et ekteskap er mannen "overhode" for familien. Men er dette diskriminerende? Hvis noen mener at det er diskriminering, så får de bare mene det. Jeg mener det er naturlig å ha en "leder" eller en som har siste ord. (Det skal legges til at det står ikke at kvinnen skal underordne seg mannen, men at hustruen skal underordne seg sin ektemann). Det har ingenting med hvem som er mest verdifull å gjøre (Gal. 3:28). Det er heller ikke snakk om at ektemannen skal "herske" over kona si, dette er en misforståelse! Bibelen peker på at ektemannen og kona har like rettigheter på f.eks. det seksuelle: 1. Kor 7:4  hustruen råder ikke over sitt eget legeme, men mannen; likeså råder heller ikke mannen over sitt eget legeme, men hustruen. Bibelen snakker også om avgjørelser som skal tas i samråd. (Gresk: sumphonos: enighet, samtykke) ( 1. Kor 7:5). Ektemannen skal vise sin kone ære (1. Pet. 5:7). Kjærlighetsbudet (du skal elske din neste som deg selv) gjelder som kjent alltid i Bibelen, og det faller for sin egen urimelighet at det er kjærlighet å bestemme masse ting som kona er uenig i. Det er et dårlig ekteskap. Bibelen sier at i ekteskapet skal mann og kvinne være ett (Efeserne 5:31). Hvis det er motsetninger, er det ikke ett. Jeg tror Gud vet mer enn mennesker om hvordan ekteskap fungerer, og hva som er best for ektemannen og kona.

Efeserne 5:28-29:  Så er mennene skyldige å elske sine hustruer som sine egne legemer. Den som elsker sin hustru, elsker sig selv; ingen har jo nogensinne hatet sitt eget kjød ("kjøtt"), men han før og varmer det, likesom Kristus gjør med menigheten;

Det kan også nevnes at ekteskapet er et bilde på forholdet Kristus og menigheten, at Kristus er menighetens overhode, men de er likevel ett. (Ef. 5:24).

(Bibeloversettelser: e-sword m/norsk 1930-overs., eng. King James)



Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #128 : 04. september 2007, 11:01 »
Damn, boy, der skrev du omtrent alt jeg skulle argumentere med.. Tongue Men jeg har et par ting til da, skal ta det med i neste innlegg.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #129 : 04. september 2007, 11:04 »
Det kan ikke bortforklares at Bibelen sier at i et ekteskap er mannen "overhode" for familien. Men er dette diskriminerende? Hvis noen mener at det er diskriminering, så får de bare mene det. Jeg mener det er naturlig å ha en "leder" eller en som har siste ord. (Det skal legges til at det står ikke at kvinnen skal underordne seg mannen, men at hustruen skal underordne seg sin ektemann). Det har ingenting med hvem som er mest verdifull å gjøre (Gal. 3:28). Det er heller ikke snakk om at ektemannen skal "herske" over kona si, dette er en misforståelse! Bibelen peker på at ektemannen og kona har like rettigheter på f.eks. det seksuelle: 1. Kor 7:4  hustruen råder ikke over sitt eget legeme, men mannen; likeså råder heller ikke mannen over sitt eget legeme, men hustruen. Bibelen snakker også om avgjørelser som skal tas i samråd. (Gresk: sumphonos: enighet, samtykke) ( 1. Kor 7:5). Ektemannen skal vise sin kone ære (1. Pet. 5:7). Kjærlighetsbudet (du skal elske din neste som deg selv) gjelder som kjent alltid i Bibelen, og det faller for sin egen urimelighet at det er kjærlighet å bestemme masse ting som kona er uenig i. Det er et dårlig ekteskap. Bibelen sier at i ekteskapet skal mann og kvinne være ett (Efeserne 5:31). Hvis det er motsetninger, er det ikke ett. Jeg tror Gud vet mer enn mennesker om hvordan ekteskap fungerer, og hva som er best for ektemannen og kona.

Efeserne 5:28-29:  Så er mennene skyldige å elske sine hustruer som sine egne legemer. Den som elsker sin hustru, elsker sig selv; ingen har jo nogensinne hatet sitt eget kjød ("kjøtt"), men han før og varmer det, likesom Kristus gjør med menigheten;

Det kan også nevnes at ekteskapet er et bilde på forholdet Kristus og menigheten, at Kristus er menighetens overhode, men de er likevel ett. (Ef. 5:24).




Der sa du alt jeg har ønsket å si men som jeg ikke har evnet å få frem Cheesy
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #130 : 04. september 2007, 11:06 »
Det kan ikke bortforklares at Bibelen sier at i et ekteskap er mannen "overhode" for familien. Men er dette diskriminerende? Hvis noen mener at det er diskriminering, så får de bare mene det. Jeg mener det er naturlig å ha en "leder" eller en som har siste ord.

Hvis mannen skal ha siste ord, fordi han er mann, hvordan er dette ikke et nedsettende kvinnesyn? Det forutsetter jo at mannen, på grunnlag av sitt kjønn, har bedre dømmekraft. Her får jeg assosiasjoner til Apartheid-tilhengere som sier det ikke er meningen å undertrykke svarte, bare å la den overlegne hvite rase styre skuta ...

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #131 : 04. september 2007, 11:09 »
Det kan ikke bortforklares at Bibelen sier at i et ekteskap er mannen "overhode" for familien. Men er dette diskriminerende?

Forskjellsbehandling er diskriminering. Dersom man på grunn av kjønn, etnisitet eller legning ikke har samme muligheter er det diskriminerende. Du har selvsagt lov til å mene at lederrollen er viktig, men dette handler ikke om maktfordeling innenfor et parforhold. Det handler om at fordelingen fungerer på den måten at mannen er overordnet uansett. Da har det lite å si om kvinner råder over egen seksualitet eller ikke.

Om en dominerende part og en underkastende part er balansert og positivt eller ikke er en diskusjon for seg selv. Men så lenge kvinnen ikke har den samme muligheten er det diskriminerende uansett. Da har det lite å si hva du mener er det beste i et forhold. Rolleforskjellen tiltenkt kvinner og menn for evigheter siden er patriarkalsk. Kvinnediskriminering trenger ikke å bety pisking av damer eller tvang til å gå med burka, vet du.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #132 : 04. september 2007, 11:16 »
Ene og alene fordi topics som dette alltid skal hakke på kristendommen. Dog kan man ikke si så mye i mot muslimene, da er man ikke politisk korrekt (jada, samaritan, jeg veit du hater at jeg sier det.)

Att islam är kvinnodiskriminerande kommer knappast som någon chock för någon här väl? Om du ser i mina inlägg så har jag nämnt koranen vid ett flertal tillfällen, och inte vid något tillfälle sagt att bibeln är mer kvinnodiskriminerande än koranen.


Det kan ikke bortforklares at Bibelen sier at i et ekteskap er mannen "overhode" for familien. Men er dette diskriminerende? Hvis noen mener at det er diskriminering, så får de bare mene det. Jeg mener det er naturlig å ha en "leder" eller en som har siste ord. (Det skal legges til at det står ikke at kvinnen skal underordne seg mannen, men at hustruen skal underordne seg sin ektemann). Det har ingenting med hvem som er mest verdifull å gjøre (Gal. 3:28). Det er heller ikke snakk om at ektemannen skal "herske" over kona si, dette er en misforståelse! Bibelen peker på at ektemannen og kona har like rettigheter på f.eks. det seksuelle: 1. Kor 7:4  hustruen råder ikke over sitt eget legeme, men mannen; likeså råder heller ikke mannen over sitt eget legeme, men hustruen. Bibelen snakker også om avgjørelser som skal tas i samråd. (Gresk: sumphonos: enighet, samtykke) ( 1. Kor 7:5). Ektemannen skal vise sin kone ære (1. Pet. 5:7). Kjærlighetsbudet (du skal elske din neste som deg selv) gjelder som kjent alltid i Bibelen, og det faller for sin egen urimelighet at det er kjærlighet å bestemme masse ting som kona er uenig i. Det er et dårlig ekteskap. Bibelen sier at i ekteskapet skal mann og kvinne være ett (Efeserne 5:31). Hvis det er motsetninger, er det ikke ett. Jeg tror Gud vet mer enn mennesker om hvordan ekteskap fungerer, og hva som er best for ektemannen og kona.

Efeserne 5:28-29:  Så er mennene skyldige å elske sine hustruer som sine egne legemer. Den som elsker sin hustru, elsker sig selv; ingen har jo nogensinne hatet sitt eget kjød ("kjøtt"), men han før og varmer det, likesom Kristus gjør med menigheten;

Det kan også nevnes at ekteskapet er et bilde på forholdet Kristus og menigheten, at Kristus er menighetens overhode, men de er likevel ett. (Ef. 5:24).


Tack, då fick jag svar på min fråga. Du, "dobbelposter" och HotWheels är alltså av åsikten att mannen skall ha sista ordet i en förhållande.


Den här tråden har gjort mig uppmärksam på att denna uppfattning är vanlig bland kristna, och inte enbart förbehållen muslimer som jag i min enfald trott tidigare. Denna nya lärdom har gjort mig till en ännu större motståndare av kristendomen än vad jag varit tidigare. Min åsikt om att ingen person i ett förhållande skall ha "automatisk rätt" till det sista ordet i en diskussion går stick i stäv med er åsikt.

En liten fundering.. Om ni (mot min förmodan) skulle vara för homosexuella äktenskap, vem skulle ha sista ordet i ett sådant förhållande..?


Utlogget Tynnj

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 224
  • Honnør: 223
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 224

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #133 : 04. september 2007, 11:18 »
Det hele blir som en båt. Hvis det ikke hadde vert noen som hadde hatt det siste ordet (skipperen) så hadde det vert helt kaos. Men det betyr ikke at styrmennene, matrosene, kokken og resten av mannskapet blir diskriminert og undertrykket. Det er bare en måte å få ting til å fungere på.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #134 : 04. september 2007, 11:19 »
Hvis mannen skal ha siste ord, fordi han er mann, hvordan er dette ikke et nedsettende kvinnesyn? Det forutsetter jo at mannen, på grunnlag av sitt kjønn, har bedre dømmekraft. Her får jeg assosiasjoner til Apartheid-tilhengere som sier det ikke er meningen å undertrykke svarte, bare å la den overlegne hvite rase styre skuta ...

Apharteid var et undertrykkende system. Hvis noen hadde behandlet kona si med den filosofien, (De fleste svarte levde i fattigdom uten stemmerett osv) hadde nok vedkommende blitt pælma ut av enhver god menighet. Hva som gjør mannen til et mer egnet overhode enn kvinnen har jeg foreløpig ikke noe svar på, men jeg skal lese og spørre litt...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!