Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61379 ganger)

Utlogget Tynnj

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 224
  • Honnør: 223
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 224

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #135 : 04. september 2007, 11:21 »
Den här tråden har gjort mig uppmärksam på att denna uppfattning är vanlig bland kristna, och inte enbart förbehållen muslimer som jag i min enfald trott tidigare. Denna nya lärdom har gjort mig till en ännu större motståndare av kristendomen än vad jag varit tidigare. Min åsikt om att ingen person i ett förhållande skall ha "automatisk rätt" till det sista ordet i en diskussion går stick i stäv med er åsikt.

Så du mener at alle som argumenterer mot deg er kristne? Deg mot dem liksom :Smiley

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #136 : 04. september 2007, 11:26 »
Det hele blir som en båt. Hvis det ikke hadde vert noen som hadde hatt det siste ordet (skipperen) så hadde det vert helt kaos. Men det betyr ikke at styrmennene, matrosene, kokken og resten av mannskapet blir diskriminert og undertrykket. Det er bare en måte å få ting til å fungere på.

Godt sagt Smiley
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #137 : 04. september 2007, 11:30 »
Det hele blir som en båt. Hvis det ikke hadde vert noen som hadde hatt det siste ordet (skipperen) så hadde det vert helt kaos. Men det betyr ikke at styrmennene, matrosene, kokken og resten av mannskapet blir diskriminert og undertrykket. Det er bare en måte å få ting til å fungere på.

Och det skall vara mannen som har det sista ordet? :Smiley

Retarderat och kvinnodiskriminerande resonemang.

Så du mener at alle som argumenterer mot deg er kristne? Deg mot dem liksom :Smiley

Jag ser ingen anledning att inte anta att de som argumenterat mot mig i den här frågan är kristna. De har, om de inte statuerat det klart, mer eller mindre tydligt visat det genom sina argument.

Om du är kristen eller inte vet jag inte, men du delar tydligen uppfattningen om att mannen skall ha det sista ordet i ett förhållande.


Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #138 : 04. september 2007, 11:34 »
Godt sagt Smiley

Overfør samme argument til rase, i stedet for kjønn, og se om du fremdeles mener at utsagnet er like genialt ...

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #139 : 04. september 2007, 11:41 »
Bare for å forklare et par ting aller først, til de som ikke allerede veit det, hele grunnen til at det står at "kvinnen skal underordne seg sin mann" var pga syndefallet. Kvinnfolket spiste av eplet først, og "straffen" var at mannen skulle være overhode i familien. Det var dog aldri tanken at han skulle undertrykke noen på noe vis og dette kan "bevises" ved å sitere Bibelen på et par punkter:

Andre Mosebok 22, 22: "Dere skal ikke plage enker og farløse." (Som da menes å være de svakeste, kvinnen ble i så måte sett på som sterkere og med respekt.)

Tredje Mosebok 19, 29: "Du skal ikke vanhellige din datter ved å la henne bli skjøge. For da blir folket usedelig, og landet blir fullt av skamløshet." ( "La henne bli skjøge" er den "fine" oversettelsen, direkte oversatt blir det "gjøre henne til prostituert". Hvis dere lurte på det, liksom.)

Femte Mosebok 22, 25-26: "Men er det ute i marken en mann treffer en forlovet pike og voldtar henne, da skal bare mannen som hadde samleie med henne, dø. 26 Piken skal du ikke gjøre noe; hun har ikke gjort noen synd som det er dødsstraff for. For dette er en lignende sak som når en mann overfaller sin neste og slår ham i hjel." (Mannen har altså ingen rett til å ta for seg.)

Femte Mosebok 27, 19: "Forbannet være den som fordreier retten for innflyttere, farløse og enker! Og hele folket skal si: Amen."

Jesaja 10, 1-2: "Ve dem som gir urettferdige påbud og forskrifter som fører til ulykke! De driver småkårsfolk bort fra retten, og tar fra de vergeløse i mitt folk det som de har rett til. Også enkene tar de som bytte, og farløse plyndrer de."


Salomos Ordspråk 31, 10-29: "Den gode kone – hvem finner henne? Mer enn perler er hun verd. 11 Mannen har full tillit til henne, og det skorter ikke på vinning. 12 Hun gjør bare godt imot ham, aldri noe vondt, så lenge hun lever. 13 Hun sørger både for ull og lin, hennes hender arbeider med liv og lyst. 14 Hun er som en kjøpmanns skip, langt bortefra henter hun mat. 15 Før dagen gryr er hun oppe, gir husfolket mat og setter jentene i arbeid. 16 Vil hun ha en åker, får hun tak i den; hun planter en vingård for det hun har tjent. 17 Styrke er beltet hun har om livet, hun legger kraft i armene. 18 Hun merker at hennes arbeid lykkes, hennes lampe slokner ikke om natten. 19 Hun legger hendene på rokken, og fingrene griper om teinen. 20 Hun åpner hånden for dem som lider nød, rekker armene ut til fattigfolk. 21 Kommer det snø, er hun ikke redd for huset, for hele hennes hus er dobbelt kledd. 22 Tepper lager hun selv, hun har klær av lin og purpurfarget ull. 23 Hennes mann er kjent der folket samles, han sitter sammen med landets eldste. 24 Hun lager skjorter som hun selger, og leverer belter til kjøpmannen. 25 Kraft og verdighet er hennes drakt, og hun ler mot kommende dager. 26 Hun taler klokt når hun åpner munnen, og vennlig rettledning har hun på tungen. 27 Hun ser etter hvordan det går i huset, og spiser ikke brød hun har vunnet i latskap. 28 Hennes sønner står fram og priser henne lykkelig, og mannen gir henne ros: 29 «Det finnes mange dyktige kvinner, men du overgår dem alle.»

The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Tynnj

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 224
  • Honnør: 223
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 224

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #140 : 04. september 2007, 11:44 »
Och det skall vara mannen som har det sista ordet? :Smiley

Om det er mannen eller kvinnen, eller den ariske eller negeren som har det siste ordet driter jeg i. Poenget er at ikke alle kan bestemme like mye over alt. Hvordan tror du det hadde gått med en resturant som har 10 kokker? De hadde ikke fått gjort noe som helst for de hadde ikke blitt enige om hvordan ting skulle gjøres. En resturant derimot med 1 kokk og 9 hjelpere. Muligens ikke alle hadde vert enige i kokkens avgjørelser bestandig, og kansje kokken ikke alltid hadde valgt det lureste. Men de hadde vertfall fått gjennomført det de skulle isteden for å krangle om hvordan det burde gjøres.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #141 : 04. september 2007, 11:47 »
...sånn sett kunne godt et kvinnfolk ha vært sjef. Smiley Litt av poenget er å holde styr på folket, holde orden og fred. Om det er en kvinne eller en mann som styrer showet er vel i grunn ikke SÅ viktig mtp akkurat det.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #142 : 04. september 2007, 11:52 »
Sa du ikke nettopp at det var kvinnens (Evas) synd som lå til grunn for alt dette? Altså er det jo ikke vilkårlig hvilket kjønn som skal være det andre overlegent.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #143 : 04. september 2007, 11:56 »
Ok, en gang til: mannen skulle være overhode pga kvinnen spiste av eplet først. Det var dog aldri tanken at mannen skulle undertrykke henne pga dette (noe jeg mener å ha understreket tilstrekkelig lenger oppe her), eller med loven i hånd ha full kontroll over henne, hele poenget med å i det heletatt ha et overhode var å holde orden. Hadde blitt akkurat det samme om mannen hadde spist først og måttet underordne seg kvinnen.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Peter123456

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 668
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 668

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #144 : 04. september 2007, 12:12 »
I de fleste kristne familier jeg kjenner er dama "overhodet".  biggrin

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #145 : 04. september 2007, 12:14 »
Noen som tror det ville vært mer krig i verden om det kun var kvinner som styrte samtlige land?
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #146 : 04. september 2007, 12:15 »
ja.

Sammenlign en arbeidsplass med 20 kvinner med en som har 20 menn. Hvor er det mest bråk ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #147 : 04. september 2007, 12:22 »
ja.

Sammenlign en arbeidsplass med 20 kvinner med en som har 20 menn. Hvor er det mest bråk ?
Diskriminering!!!11 biggrin
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #148 : 04. september 2007, 12:31 »
Ok, en gang til: mannen skulle være overhode pga kvinnen spiste av eplet først.

Ja, hvis en først tror på eventyr, så ...

Det var dog aldri tanken at mannen skulle undertrykke henne pga dette (noe jeg mener å ha understreket tilstrekkelig lenger oppe her), eller med loven i hånd ha full kontroll over henne, hele poenget med å i det heletatt ha et overhode var å holde orden. Hadde blitt akkurat det samme om mannen hadde spist først og måttet underordne seg kvinnen.

Det virker som om du skreddersyr begrepet 'undertrykke' slik det passer deg. Hvis mannen skal ha siste ord i en avgjørelse fordi han er mann, umyndiggjøres kvinnen fordi hun er kvinne. Det finnes mange grader av undertrykkelse, men det er ikke til å komme ifra at dette er én.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #149 : 04. september 2007, 12:36 »
Ja, hvis en først tror på eventyr, så ...
Har nå tro på at du kan klare bedre enn det der.. Smiley

Det virker som om du skreddersyr begrepet 'undertrykke' slik det passer deg. Hvis mannen skal ha siste ord i en avgjørelse fordi han er mann, umyndiggjøres kvinnen fordi hun er kvinne. Det finnes mange grader av undertrykkelse, men det er ikke til å komme ifra at dette er én.
Du må gjerne sitere hvor jeg har sagt at mannen skal ha siste ord, jeg later til å ha glemt det. Forresten står det vel ikke _noe_ sted i Bibelen at han skal ha det heller, men jeg kan jo ta feil.

Det virker som om du beleilig ser bort i fra det jeg skrev i innlegget lenger oppe.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!