Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61760 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #195 : 05. september 2007, 17:23 »
Jeg har ikke sett dokumentaren du nevner, men jeg ser at det av og til vises til dokumentarer fra "ekstreme kristne miljøer". Disse blir trukket fram som skrekkeksempler på hva kristendom egentlig dreier seg om. Jeg er ikke i tvil om at det finnes enkelte kristne eller menigheter som er helt på tur. Så et program på TV en gang om en slags "slangemenighet" i USA. Disse tolket et bestemt vers i Bibelen dithen at de kunne nærmest "leke seg" med slanger, (drev og holdt slanger i hendene) men Gud ville beskytte dem mot slangegiften. Unødvendig å si, men: De ble bitt - og ble forgiftet. Det finnes "kristne" ekstremister, islamske ekstremister, og det skulle ikke forundre meg om det fantes ateistiske ekstremister også.

Är ju ganska vanskligt att tolka följande på något annat sätt då:

"Mark 16:17Og disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale med tunger,

 18de skal ta slanger i hendene, og om de drikker noget giftig, skal det ikke skade dem; på syke skal de legge sine hender, og de skal bli helbredet."


Verkar ju vara ganska praktiskt att vara troende...  :Smiley Man får ju också allt man ber om:

"Matteus 21:22og alt det I beder om med tro i eders bønn, det skal I få. "

Eller så kanske man måste vara två som ber om det?

"Matteus 18:19Atter sier jeg eder: Alt det to av eder på jorden blir enige om å bede om, det skal gis dem av min Fader i himmelen. "


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #196 : 05. september 2007, 17:56 »
Det finnes "kristne" ekstremister, islamske ekstremister, og det skulle ikke forundre meg om det fantes ateistiske ekstremister også.

Jag säger inte att religiösa extremister är bra på något sätt men jag tycker ändå det står respekt i att de tar det helt ut, istället för att hålla på och "semi-tro" genom att välja ut de delar av bibeln (eller vilken bok de lever efter) som passar dem. Den här "jag tror på det här med Jesus hämtade Lazarus tillbaka från de döda ett par dagar efter att han dött och att Jesus gick på vattnet, men att man skulle kunna handskas med slanger och dricka gift utan att riskera att skadas bara för att det står i klartext i bibeln är ju absurt"-inställningen har jag lite till övers för.

Skall man göra något så skall man göra det ordentligt liksom...


Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #197 : 05. september 2007, 17:58 »
Det er i alle fall sikkert og visst at Gud ønsker å helbrede alle. (1. Peter 2:24, Apg 10:38, 1. Tim 2:4). Jesus helbredet de som kom til ham. Men han spurte først: "Tror du jeg kan gjøre dette for deg?" Tro er uten tvil en nøkkel, ja. Jeg kjenner ikke situasjonen du viser til, så det er vanskelig å si noe. Det var jo en predikant inni bildet her også...

Hvorfor er det så få helbredelser når Gud vil helbrede? Jeg tror kristendommen i Europa generelt ligger nede for telling. Helbredelser og overnaturlige ting skjer sjelden. Det finnes dog hederlige unntak. Vi i vesten er inndoktrinert med alskens lære og tenkemåter om at Gud ikke finnes eller ikke er relevant for vår hverdag. Blir ikke tro av sånt. Sier ikke dette for å anklage noen, for vi, inkludert jeg, har oppvokst med dette og sliter med det. I fattigere land er de mye mer åpne for sånt og resultatene taler for seg selv. Bibelen sier at troen kommer av forkynnelsen (Rom 10:17). Jeg tror mange av menighetene forkynner feil, eller i alle fall har mye å gå på her. Men det er min oppfatning.

Det er nettopp derfor religion er TRO og ikke viten. Det er dette blant annet Sigmund Freud påpeker osv.. Har du sterk nok tro så kan alt mulig skje, det blir som en slags Placebo-effekt.

Sorry Mac, men dette er psykologiske saker og er faktisk ikke Gud som gjør dette.
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #198 : 05. september 2007, 18:06 »
Du menar att be?

Hehe hva vet vel du om det funker eller ikke..? Du har vel aldri prøvd... Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #199 : 05. september 2007, 18:16 »
Hehe hva vet vel du om det funker eller ikke..? Du har vel aldri prøvd... Smiley

Jag vet att det inte funkar. Man behöver inte vara raketforskare för att finna ut att man inte kan få någon "högre makt" som inte finns att uppfylla ens önskningar bara för att man "tror" och ber om det. Hela konceptet är ju infantilt.


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #200 : 05. september 2007, 18:18 »
Är ju ganska svårt att tolka följande på något annat sätt då:

"Mark 16:17Og disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale med tunger,

 18de skal ta slanger i hendene, og om de drikker noget giftig, skal det ikke skade dem; på syke skal de legge sine hender, og de skal bli helbredet."


Verkar ju vara ganska praktiskt att vara troende...  :Smiley

Nå gjør du den samme feilen som dem. Det står også: "Du skal ikke friste/prøve Herren din Gud" (Matt 4:7). Du må også lese hele avsnittet. Dette er stedet der Jesus sender ut disiplene for å "forkynne evangeliet", og gitt disiplene kraft til å overkomme vanskeligheter de måtte komme ut for, enten der er sykdom eller gift eller hva det nå måtte være. På sånne ferder hender det at de må ta "slanger" i hendene (Slange er et bilde på den Onde, ref. skapelsen), der de møter alle mulige folk som vil rydde dem av veien. Å "leke seg" med slanger på den måten den nevnte menigheten gjorde blir helt bananas, og milevis fra intensjonen med å "forkynne evangeliet".

Men slangebitt har også skjedd bokstavelig: Paulus ble bitt av en orm en gang (ved et uhell), men han ble ikke syk. (Apg. 28:3) Jeg anbefaler ingen å prøve å bli bitt av en orm  Wink

Man får ju också allt man ber om:

"Matteus 21:22og alt det I beder om med tro i eders bønn, det skal I få. "

Eller så kanske man måste vara två som ber om det?

"Matteus 18:19Atter sier jeg eder: Alt det to av eder på jorden blir enige om å bede om, det skal gis dem av min Fader i himmelen. "


Du misforstår igjen:

Mat 21:22  og alt det dere ber om med tro i deres bønn, det skal dere få.
Det står også at vi skal gjøre det gode og ikke det onde. (Rom. 12:9) Tror ikke det hjelper å be om at sjefen skal stryke med eller noe sånt... Men det er knyttet mange løfter til bønn.

Jag säger inte att religiösa extremister är bra på något sätt men jag tycker ändå det står respekt i att de tar det helt ut, istället för att hålla på och "semi-tro" genom att välja ut de delar av bibeln (eller vilken bok de lever efter) som passar dem. Den här "jag tror på det här med Jesus hämtade Lazarus tillbaka från de döda ett par dagar efter att han dött och att Jesus gick på vattnet, men att man skulle kunna handskas med slanger och dricka gift utan att riskera att skadas bara för att det står i klartext i bibeln är ju absurt"-inställningen har jag lite till övers för.

Skall man göra något så skall man göra det ordentligt liksom...

Du skjønner bare ikke! Ja, man skal følge hele Guds ord og ikke bare velge og vrake. Det skal enhver god kristen gjøre. Men noen "ekstremister" (f.eks. slange-sekten) har mistolket en del av Bibelen til de grader. Jesus sa til de skriftlærde (de som kunne mest om skriftene på den tiden): "Dere farer vill fordi dere ikke kjenner skriftene og heller ikke Guds kraft". (Matt 22:29)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #201 : 05. september 2007, 18:37 »
Nå gjør du den samme feilen som dem. Det står også: "Du skal ikke friste/prøve Herren din Gud" (Matt 4:7). Du må også lese hele avsnittet. Dette er stedet der Jesus sender ut disiplene for å "forkynne evangeliet", og gitt disiplene kraft til å overkomme vanskeligheter de måtte komme ut for, enten der er sykdom eller gift eller hva det nå måtte være. På sånne ferder hender det at de må ta "slanger" i hendene (Slange er et bilde på den Onde, ref. skapelsen), der de møter alle mulige folk som vil rydde dem av veien. Å "leke seg" med slanger på den måten den nevnte menigheten gjorde blir helt bananas, og milevis fra intensjonen med å "forkynne evangeliet".

"Den Onde" - du menar satan? Han som också är en gud enligt bibeln? Eh.. Monoteism..? För övrigt så tror väl inte alla kristna på "den Onde" längre...? De flesta protestanter tenderar ju att förneka nödvändigheten av att tro på satan..?  :Smiley

Men slangebitt har også skjedd bokstavelig: Paulus ble bitt av en orm en gang (ved et uhell), men han ble ikke syk. (Apg. 28:3) Jeg anbefaler ingen å prøve å bli bitt av en orm

Känns inte som att det finns så säkra bevis för att det faktiskt har skett väl..? :Smiley Eller menar du att allt som står i bibeln faktiskt har skett i bokstavlig betydelse?

Du misforstår igjen:

Mat 21:22  og alt det dere ber om med tro i deres bønn, det skal dere få.
Det står også at vi skal gjøre det gode og ikke det onde. (Rom. 12:9) Tror ikke det hjelper å be om at sjefen skal stryke med eller noe sånt... Men det er knyttet mange løfter til bønn.

Läste du vad jag skrev?:

Verkar ju vara ganska praktiskt att vara troende...  :Smiley Man får ju också allt man ber om:




Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #202 : 05. september 2007, 18:40 »
Du skjønner bare ikke! Ja, man skal følge hele Guds ord og ikke bare velge og vrake. Det skal enhver god kristen gjøre. Men noen "ekstremister" (f.eks. slange-sekten) har mistolket en del av Bibelen til de grader. Jesus sa til de skriftlærde (de som kunne mest om skriftene på den tiden): "Dere farer vill fordi dere ikke kjenner skriftene og heller ikke Guds kraft". (Matt 22:29)

Fin inställning. Bibeln är bara för de smarta.

Förstår man inte hur bibeln skall tolkas så får man alltså skylla sig själv?


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #203 : 05. september 2007, 18:41 »
Jag vet att det inte funkar. Man behöver inte vara raketforskare för att finna ut att man inte kan få någon "högre makt" som inte finns att uppfylla ens önskningar bara för att man "tror" och ber om det. Hela konceptet är ju infantilt.
Javel.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #204 : 05. september 2007, 18:47 »
Javel.

Du kan väl pröva att be om att jag slutar att kritisera religion eller rentav blir kristen och se om det funkar. Be någon fler också göra det så ökar du chansen. Kom ihåg att tro. :Smiley

Och lyckas det inte så är det bara ditt fel.


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #205 : 05. september 2007, 18:53 »
Moroklumpen.. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #206 : 05. september 2007, 19:23 »
"Den Onde" - du menar satan? Han som också är en gud enligt bibeln? Eh.. Monoteism..? För övrigt så tror väl inte alla kristna på "den Onde" längre...? De flesta protestanter tenderar ju att förneka nödvändigheten av att tro på satan..?  :Smiley

Satan, Djevelen, Lucifer... ("kjært" barn har mange navn). Satan som Gud? Du tenker kanskje på verset: Denne verdens GUD... (2 Kor 4:4) med henvisning til djevelen. Men Bibelen gjør det klart at det finnes bare en SANN Gud. Resten er falske:

1Co 8:5  For om det også er såkalte guder, enten i himmelen eller på jorden -- som det jo er mange guder og mange herrer --
1Co 8:6  så er det dog for oss bare én Gud, Faderen, av hvem alt er, og vi til ham, og én Herre, Jesus Kristus, ved hvem alt er, og vi ved ham.

(Gal 4:8)  Men dengang da dere ikke kjente Gud, slavet dere under de guder som i virkeligheten ikke er guder.

"De fleste protestanter" var vel drøy... Som nevnt før er det kristne eller såkalte kristne som tror så mye rart...

Känns inte som att det finns så säkra bevis för att det faktiskt har skett väl..? :Smiley Eller menar du att allt som står i bibeln faktiskt har skett i bokstavlig betydelse?

Jeg tolker selvsagt ikke alt i Bibelen bokstavelig. Jesus brukte flere ganger lignelser (metaforer) for å understreke et poeng, f.eks. lignelsen om såkornet (Matt 13:3-9). Metaforer er ganske vanlig i Bibelen. Det finnes flere bilder. (Egentlig et bra pedagogisk triks; ta eksempler fra velkjente situasjoner for å forklare noe). F.eks:

Jer 18:1  Dette er det ord som kom til Jeremias fra Herren:
Jer 18:2  Stå op og gå ned til pottemakerens hus, og der vil jeg la dig høre mine ord.
Jer 18:3  Og jeg gikk ned til pottemakerens hus, og se, han gjorde sitt arbeid på skiven;
Jer 18:4  og når det kar han gjorde, blev mislykket, som det kan gå med leiren i pottemakerens hånd, så gjorde han det om igjen til et annet kar, slik som han vilde ha det.
Jer 18:5  Og Herrens ord kom til mig, og det lød så:
Jer 18:6  Skulde jeg ikke kunne gjøre med eder, Israels hus, som denne pottemaker? sier Herren; se, som leiren er i pottemakerens hånd, således er dere i min hånd, Israels hus!

Men historier om hva folk gjorde, f.eks. om Jesus og Paulus har jeg ingen grunn til å tolke billedlig.

"Läste du vad jag skrev?: Verkar ju vara ganska praktiskt att vara troende...  :Smiley

Ok.

Fin inställning. Bibeln är bara för de smarta.

Förstår man inte hur bibeln skall tolkas så får man alltså skylla sig själv?

Feil igjen. Det er motsatt!

Mat 11:25  På den tid tok Jesus til orde og sa: Jeg priser dig, Fader, himmelens og jordens herre, fordi du har skjult dette for de vise og forstandige, og åpenbaret det for de umyndige;

Gud sier her at han vil åpenbare ordet for de som er umyndige (kan oversettes som "barnslig", "enkel" osv.) Gud liker tydeligvis å ha oddsene mot seg...

Det står også:
Heb 11:3  VED TRO skjønner vi at verden er kommet i stand ved Guds ord, så det som sees, ikke blev til av det synlige (f.eks. ved evolusjon).

Det står ikke ved "gode evner", "klokskap" osv. Tror det også er et prinsipp som er ute og går, samtidig som at TRO er for umyndige/enfoldige personer og ikke for de høye herrer (som stoler mer på sin forstand enn Guds ord).

Kort sagt, de som tror på Guds ord er litt "barnslige" i tankegangen! Ohmy

* Edit: Det heter vel "barnlig" og ikke "barnslig"...

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #207 : 05. september 2007, 19:36 »
Feil igjen. Det er motsatt!

Mat 11:25  På den tid tok Jesus til orde og sa: Jeg priser dig, Fader, himmelens og jordens herre, fordi du har skjult dette for de vise og forstandige, og åpenbaret det for de umyndige;

Gud sier her at han vil åpenbare ordet for de som er umyndige (kan oversettes som "barnslig", "enkel" osv.) Gud liker tydeligvis å ha oddsene mot seg...

Det står også:
Heb 11:3  VED TRO skjønner vi at verden er kommet i stand ved Guds ord, så det som sees, ikke blev til av det synlige (f.eks. ved evolusjon).

Det står ikke ved "gode evner", "klokskap" osv. Tror det også er et prinsipp som er ute og går, samtidig som at TRO er for umyndige/enfoldige personer og ikke for de høye herrer (som stoler mer på sin forstand enn Guds ord).

Kort sagt, de som tror på Guds ord er litt "barnslige" i tankegangen! Ohmy


Aha... Så bibeln är alltså bara för de dumma och lättlurade och inte för de smarta... Bummer. Hur kunde jag ta så fel?  :Smiley


Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #208 : 05. september 2007, 19:59 »
Javel.

Det er faktisk blitt gjort en rekke vitenskaplige studier på hvorvidt bønn har noen påviselig virkning, og ikke én gang er det blitt påvist noe utover ren statistisk tilfeldighet.

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #209 : 05. september 2007, 20:01 »
Du mener hun hadde for mye synd til å bli tilgitt, eller at hun bad for lite? Hehe du har gått glipp av noe vesentlig, ser jeg. Har dog ingen planer om å opplyse deg, man blir da lei av å snakke til veggen og.

jeg forstår nok langt mer enn du tror. Men det forklaringene der er klassiske hersketeknikker fra såkalte helbredelsespredikanter når noen ikke ble helbredet. Men takk for at du ikke gidder å opplyse meg, det setter jeg faktisk stor pris på

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!