Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61380 ganger)

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #210 : 05. september 2007, 22:13 »
Ang kvinnediskriminering. Det er veldig vanskelig å forsvare at det står svart på hvitt at kvinnene skulle underlegge seg sine menn i alt.

Noe man må ta i betraktning, mtp at bibelen er over 2000 år gammel, er tidsperioden, eller tidsalderen den er skrevet i.

Det skal ganske godt gjøres å finne en eneste en som ikke hadde negativt syn på kvinner, i midtøsten på den tiden. Derfor er det ikke unaturlig at kvinner ble stilt lavere, dog i en særs lite utpreget måte, slik som det er formidlet i Det nye testamentet. Jo, det var en mann som hadde et rent og nytt syn på kvinnene, og det var Jesus. Det var han som snakket med kvinnene, for å ikke snakke om horene han møtte på, noe som var ekstremt utenkelig på den tiden. Dette var det samme som å påkalle djevelen, noe som var lite ønskelig i den jødiske kultur.

Det lille som står om kvinner, som kan virke negativt, klarer jo ateister å få vridd til at kvinnene skal være slaver for sine menn. En som er veldig flink til det er Beefcake.

Tenk litt nå. Det var Jesus som revolusjonerte kvinnesynet. Hvordan ville verden sett ut, dersom Jesus ikke hadde vært?
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #211 : 05. september 2007, 22:17 »
Hvordan ville verden sett ut, dersom Jesus ikke hadde vært?

Her kunne jeg skrevet mye, men har dessverre ikke tid til debatten. Smiley

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #212 : 05. september 2007, 22:28 »
Her kunne jeg skrevet mye, men har dessverre ikke tid til debatten. Smiley

Greit, jeg ble litt revet med. Klart, jeg skjønner hvor du vil hen. Jeg vet at historien bærer preg av kristne som har herjet på i "Guds navn". Men, det var ikke dit jeg ville med min påstand. Påstanden var mest rettet mot kvinnesynet generelt. Hvordan ville verden sett ut, dersom kvinnesynet aldri hadde gått igjennom noen revolusjon?

(Dette er noe kvinner bør ta som et kompliment, uten at jeg trenger å utdype det noe særlig.)
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #213 : 05. september 2007, 22:49 »
Det er faktisk blitt gjort en rekke vitenskaplige studier på hvorvidt bønn har noen påviselig virkning, og ikke én gang er det blitt påvist noe utover ren statistisk tilfeldighet.
Pseudovitenskap? biggrin Javel? Hadde vært interessert i å lese disse (seriøst ment).
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #214 : 05. september 2007, 23:04 »
Ang kvinnediskriminering. Det er veldig vanskelig å forsvare at det står svart på hvitt at kvinnene skulle underlegge seg sine menn i alt.

Noe man må ta i betraktning, mtp at bibelen er over 2000 år gammel, er tidsperioden, eller tidsalderen den er skrevet i.

Det skal ganske godt gjøres å finne en eneste en som ikke hadde negativt syn på kvinner, i midtøsten på den tiden. Derfor er det ikke unaturlig at kvinner ble stilt lavere, dog i en særs lite utpreget måte, slik som det er formidlet i Det nye testamentet. Jo, det var en mann som hadde et rent og nytt syn på kvinnene, og det var Jesus. Det var han som snakket med kvinnene, for å ikke snakke om horene han møtte på, noe som var ekstremt utenkelig på den tiden. Dette var det samme som å påkalle djevelen, noe som var lite ønskelig i den jødiske kultur.

Ok, så denna Jesus kanske jobbade med att förändra kvinnosynen bland folk i området mellanösten för 2000 år sedan. Kudos till honom. Men det står fortfarande i nya testamentet att hustrun skall underordnas mannen i alla ting.

Jag blundar inte för möjligheten att historierna i bibeln kan ha gjort ett "bra jobb" med andra förbättra jämlikheten mellan könen, men sådana funderingar blir ju bara presumtiva. Kristendomen kan lika gärna ha gjort saken värre i det långa loppet.

För övrigt: ja, skrifterna och levnadsreglerna i bibeln är till stor del över 2000 år gamla. Inte något att förhålla sig så mycket till om man lever i tiden som är nu, över 2000 år senare. Mänskligheten har utvecklats en del sen den tiden vet du...

Det lille som står om kvinner, som kan virke negativt, klarer jo ateister å få vridd til at kvinnene skal være slaver for sine menn. En som er veldig flink til det er Beefcake.

Jaså? Jag har bara konstaterat att bibeln diskriminerar kvinnor, och att kristna i stor grad har en diskriminerande kvinnosyn. Har du inte läst vad jag skrivit?

Tenk litt nå. Det var Jesus som revolusjonerte kvinnesynet. Hvordan ville verden sett ut, dersom Jesus ikke hadde vært?

Den här blir för dum tycker jag. Tänk lite nu. Tänk om icke religion hade funnits? Tänk om icke Alexander den store hade funnits? Tänk om icke bibeln hade förespråkat att kvinnorna skall underordnas män? Tänk om icke månen fanns? etc... Du ser var jag vill kanske?

(Dette er noe kvinner bør ta som et kompliment, uten at jeg trenger å skrive det.)

Kvinnor: ta det som en komplimang, och underordna er...  >Cheesy

Pseudovitenskap? biggrin Javel? Hadde vært interessert i å lese disse (seriøst ment).

Vi var inne på ämnet tidigare i "kreationism"-tråden, och nämnde även några studier på ämnet om jag inte minns fel. Minns att någon av dem på "din" sida kommenterade det faktum att trovärdiga studier inte gett några resultat med att "de kanske inte bad till rätt version av gud" eller något liknande. Fantastiskt att denna "gud" har gjort det så svårt för folk flest att följa och tolka honom på rätt sätt. Tänk bara på hur många olika "versioner" av troende det finns bara inom kristendomen, och att alla anser att just den versionen av "gud" de tror på självklart är den rätta....  :Smiley


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #215 : 05. september 2007, 23:07 »
Så langt svar bare fordi jeg ville lese studiene det er snakk om. Har dessuten nesten ikke lest i den der andre tråden, så hva som står der og ikke skal jeg ikke uttale meg om.. Har lest litt, men har bare hoppet fra side til side..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #216 : 05. september 2007, 23:13 »
Så langt svar bare fordi jeg ville lese studiene det er snakk om. Har dessuten nesten ikke lest i den der andre tråden, så hva som står der og ikke skal jeg ikke uttale meg om.. Har lest litt, men har bare hoppet fra side til side..

Sök på t.ex. "intercessory prayer" på scholar.google.com, och var källkritisk.

Edit: Ha också i åtanke att majoriteten av studierna på området är gjorda av kristna, på kristna sjukhus och finansierade av kristna fonder och stiftelser för att finna stöd för sin sak. Så konklusionerna är ofta färgade av att de undermedvetet "vill" finna bevis. Det finns liksom ingen stor världsomspännande ateistisk institution på linje med kristendomen som jobbar för att motbevisa detta heller. Ateistiska forskare har som regel också bättre saker för sig än att studera ting som ur en ateists synpunkt mest ter sig som irrelevanta och stupida.


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #217 : 05. september 2007, 23:19 »
Takk takk.

Javisst, leser vanligvis alt jeg kommer over når det er noe som interesserer meg, fra begge sider av en sak. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #218 : 06. september 2007, 00:23 »
Ok, så denna Jesus kanske jobbade med att förändra kvinnosynen bland folk i området mellanösten för 2000 år sedan. Kudos till honom. Men det står fortfarande i nya testamentet att hustrun skall underordnas mannen i alla ting.

Det er fordi Jesus ikke skrev bibelen. Paulus hadde skjønt kvinnelige hjelpere, hvis det ikke var Peter. (Skal prøve å sette det konkret til i morgen) Selv om Jesus tok seg av kvinnene, klarte ikke disiplene å skjønne dette fult ut. Dette var rett og slett ikke mulig for en jøde på den tiden. At kvinnene skal underornde seg sine menn i alle ting, er etter min mening en ganske beskjeden holdning, i forhold til den jødiske kultur og skikk. Som sagt før, det handler ikke om utnytting, men gjensidig respekt fra begge hold. Man kan ikke ta utgangspunkt i dagens feminine samfunn.

Jag blundar inte för möjligheten att historierna i bibeln kan ha gjort ett "bra jobb" med andra förbättra jämlikheten mellan könen, men sådana funderingar blir ju bara presumtiva. Kristendomen kan lika gärna ha gjort saken värre i det långa loppet.

Hvorfor skulle kristendommen ha forverret denne saken i det lange løp, da det strider mot Jesu lære? Dessuten; bibelen stemmer forbløffende bra med de orginale skrifene, altså er bibelen ikke forandret i det lange løp.

För övrigt: ja, skrifterna och levnadsreglerna i bibeln är till stor del över 2000 år gamla. Inte något att förhålla sig så mycket till om man lever i tiden som är nu, över 2000 år senare. Mänskligheten har utvecklats en del sen den tiden vet du...

Vel, her kommer intet mer enn en relativt liberal utsagn fra min side: Det viktigste i livet er ikke hva man gjør eller ikke gjør. Det som teller er hvem man har som Herre i livet, og hvem man setter sin fulle og hele tro til, nemlig Jesus Kristus, Guds Sønn. Likevel er det mange forhold i bibelen, som ikke er forandret til den dag i dag. Et av forholdene er bl.a. homofili. Jeg gidder ikke å dra igang en diskusjon på dette området, bare så det er sagt.

Jaså? Jag har bara konstaterat att bibeln diskriminerar kvinnor, och att kristna i stor grad har en diskriminerande kvinnosyn. Har du inte läst vad jag skrivit?

Du får dette til å høres svært negativt ut. Spesielt når du tar utgangspunkt i dagens samfunn, noe som forsovidt blir feil når man skal vurdere andre kulturer. Hvis du lurer, kalles dette etnosentrisme.

Den här blir för dum tycker jag. Tänk lite nu. Tänk om icke religion hade funnits? Tänk om icke Alexander den store hade funnits? Tänk om icke bibeln hade förespråkat att kvinnorna skall underordnas män? Tänk om icke månen fanns? etc... Du ser var jag vill kanske?

Tenk om den absolutte sannhet finnes. Tenk om dette er Gud, den allmektige vi kjenner ifra bibelen. Tenk om det kristne håp, ikke bare er en bløff, men faktisk en realitet. Tenk hvis, tenk hvis.. Dersom den absolutte sanhet, og dette er Gud, tviler jeg Sterkt på at kristne kvinner vil se med missmot på det livet de har levd, uansett forhold, den dagen de ligger ved dødsleiet, og skal treffe Gud, slik som løftene har sagt. Ingenting annet kan sammenlignes, og blekner i forhold til hvilken opplevelse det må være å få møte vår trofaste Gud og Far, som elsker oss uendelig mye, og som faktisk ofret seg selv, for å ha samfunn med oss, for å være sammen med oss, fysisk.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #219 : 06. september 2007, 01:34 »
Det er fordi Jesus ikke skrev bibelen. Paulus hadde skjønt kvinnelige hjelpere, hvis det ikke var Peter. (Skal prøve å sette det konkret til i morgen) Selv om Jesus tok seg av kvinnene, klarte ikke disiplene å skjønne dette fult ut. Dette var rett og slett ikke mulig for en jøde på den tiden. At kvinnene skal underornde seg sine menn i alle ting, er etter min mening en ganske beskjeden holdning, i forhold til den jødiske kultur og skikk. Som sagt før, det handler ikke om utnytting, men gjensidig respekt fra begge hold. Man kan ikke ta utgangspunkt i dagens feminine samfunn.

Jag vet väl mycket väl att denna Jesus inte skrev bibeln. Ingen har heller sagt att det handlar om utnytting så vitt jag vet, men det handlar om diskriminering. Diskriminering = behandle forskjellig (slik at noen får mindre gunstig behandling enn andre).

"Dagens feminine samfunn"..? Eh...? Menar du alltså att dagens samhälle styrs av kvinnor?  :Smiley

Hvorfor skulle kristendommen ha forverret denne saken i det lange løp, da det strider mot Jesu lære? Dessuten; bibelen stemmer forbløffende bra med de orginale skrifene, altså er bibelen ikke forandret i det lange løp.

Varför skulle kristendomen ha förbättrat denna saken i det långa löp? Denna argumentation blir som sagt bara presumtiv. Vi kan leka "tänk om icke"-leken i det oändliga men det ser jag som lite produktivt. Det enda vi med säkerhet kan konstatera är var vi är i idag, och vilken syn på jämställdhet kristendomen har idag.

Att bibeln stämmer "förbluffande bra" med de originala skrifterna rättfärdigar väl inget? Den innehåller fortfarande bara sagor och diskriminerande och omoderna levnadsregler.

Vel, her kommer intet mer enn en relativt liberal utsagn fra min side: Det viktigste i livet er ikke hva man gjør eller ikke gjør. Det som teller er hvem man har som Herre i livet, og hvem man setter sin fulle og hele tro til, nemlig Jesus Kristus, Guds Sønn. Likevel er det mange forhold i bibelen, som ikke er forandret til den dag i dag. Et av forholdene er bl.a. homofili. Jeg gidder ikke å dra igang en diskusjon på dette området, bare så det er sagt.

Ehh... Så det viktigaste i livet är enligt dig vem som bestämmer över dig, och vad du gör spelar inte så stor roll? Du bestämmer inte över ditt eget liv alltså? Det tycker jag verkar väldigt jobbigt, och framförallt självnedvärderande (selvnedvurderende).

Du får dette til å høres svært negativt ut. Spesielt når du tar utgangspunkt i dagens samfunn, noe som forsovidt blir feil når man skal vurdere andre kulturer. Hvis du lurer, kalles dette etnosentrisme.

Diskriminering är negativt. Att "de andra" är värre är inget argument. Varför skall du försöka blanda in andra kulturer i den här diskussionen? Den handlar inte om andra kulturer och religioner, den handlar (i huvudsak) om att kristendomen är diskriminerande mot kvinnor.

Och nej, jag lurade inte på vad det kallas.

Tenk om den absolutte sannhet finnes. Tenk om dette er Gud, den allmektige vi kjenner ifra bibelen. Tenk om det kristne håp, ikke bare er en bløff, men faktisk en realitet. Tenk hvis, tenk hvis.. Dersom den absolutte sanhet, og dette er Gud, tviler jeg Sterkt på at kristne kvinner vil se med missmot på det livet de har levd, uansett forhold, den dagen de ligger ved dødsleiet, og skal treffe Gud, slik som løftene har sagt. Ingenting annet kan sammenlignes, og blekner i forhold til hvilken opplevelse det må være å få møte vår trofaste Gud og Far, som elsker oss uendelig mye, og som faktisk ofret seg selv, for å ha samfunn med oss, for å være sammen med oss, fysisk.

Tänk om din version av "gud" inte finns? Tänk om det i själva verket är t.ex. Allah, Oden eller Vishnu som är den stora chefen där uppe? Ligger inte du och dina gelikar ganska pyrt till då? Eller vad med om det är någon annan version av Yahweh bara? Nu vet jag ju i och för sig inte vilken version av "gud" du tror på men oavsett så har du ju inte statistiken på din sida (så till vida du inte är katolik då förstås... Den versionen är det väl flest här i världen som tror och har trott på de sista 2000 åren).

Eller tänk...om det inte är någon alls "gud"? Du kanske bara lever för din egen skull, och inte är underlägsen någon högre makt? Du kanske bara är en helt vanlig, unik människa som borde passa på och njuta den tid du har, och göra det bästa du kan för att må bra och få dina medmänniskor att må bra, för att sen förhoppningsvis dö gammal och nöjd med vad du åstadkommit och gjort i livet istället för att hålla fast vid en dröm om att "när jag dör, då kommer jag till himlen och får träffa den kvinnodiskriminerande gud, halleluja"?

För övrigt, om den här diskriminerande gud-far-figuren "elsker oss uendelig" så kvittar det väl ganska mycket om jag tror på honom eller inte. Alla människor är väl ändå hans "barn" och kommer till himlen? Får jag en sämre harpa och mindre vingar om jag inte tror på honom? Eller kommer jag till helvetet där antagligen alla mina vänner och släktingar också är om jag inte tror på (rätt version) av "honom"..?  :Smiley


Utlogget painfreak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #220 : 06. september 2007, 05:23 »
personlig så tror jeg religion vill forsvinne til en vis grad...   ikke om 10 år men kansje 100--..

vist ikke det skulle hendt noe stort som hadde motbevist det... Grin

men dette var vell kansje en annen diskusjon...

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #221 : 06. september 2007, 08:30 »
Liker ikke å bli kalt fjols. Personangrep kan du holde for deg selv. (Men joda, jeg tilgir deg  Wink)

Angrepet var på samtlige kristne verden over, mao ingen grunn til å ta det som ett personangrep.

Om du f.eks. sier at "alle med penis som er over 30cm lang er teite" så tar ikke jeg det som ett personangrep på meg direkte.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #222 : 06. september 2007, 09:11 »
Av frykt for å dra alle over/ under en kam så spør jeg her.

Er ALLE sørlendinger "gla-kristne"?

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #223 : 06. september 2007, 09:25 »
Stort sett, kalles jo ikke bibelbeltet for ingenting.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #224 : 06. september 2007, 09:33 »
Feil igjen. Det er motsatt!

Mat 11:25  På den tid tok Jesus til orde og sa: Jeg priser dig, Fader, himmelens og jordens herre, fordi du har skjult dette for de vise og forstandige, og åpenbaret det for de umyndige;

Gud sier her at han vil åpenbare ordet for de som er umyndige (kan oversettes som "barnslig", "enkel" osv.) Gud liker tydeligvis å ha oddsene mot seg...

Det står også:
Heb 11:3  VED TRO skjønner vi at verden er kommet i stand ved Guds ord, så det som sees, ikke blev til av det synlige (f.eks. ved evolusjon).

Det står ikke ved "gode evner", "klokskap" osv. Tror det også er et prinsipp som er ute og går, samtidig som at TRO er for umyndige/enfoldige personer og ikke for de høye herrer (som stoler mer på sin forstand enn Guds ord).

Kort sagt, de som tror på Guds ord er litt "barnslige" i tankegangen! Ohmy

* Edit: Det heter vel "barnlig" og ikke "barnslig"...

Dette taler i grunnen for seg selv ...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!