Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61372 ganger)

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #225 : 06. september 2007, 10:16 »
Det er kun en TRO dere har. Den dagen dere faktisk kan bevise at et menneske kan gå på vannet f.eks og at Gud faktisk finnes, da kan man begynne å tenke litt mer på saken.
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #226 : 06. september 2007, 11:34 »
Ateistiska forskare har som regel också bättre saker för sig än att studera ting som ur en ateists synpunkt mest ter sig som irrelevanta och stupida.

Nå var det jo faktisk Shem som refererte til disse studiene først. Litt ironisk mtp at han er ateist..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #227 : 06. september 2007, 11:41 »
Nå var det jo faktisk Shem som refererte til disse studiene først. Litt ironisk mtp at han er ateist..

Varför ironiskt? Du har tagit den ovanstående kommentaren ur kontext.


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #228 : 06. september 2007, 11:49 »
Sitat
Ateistiska forskare har som regel också bättre saker för sig än att studera ting som ur en ateists synpunkt mest ter sig som irrelevanta och stupida.

Derfor merkelig at Shem, som er ateist, legger vekt på at det faktisk er utført studier på om bønn funker eller ikke. (Du sier jo selv at man kan sette spørsmål ved disse studiene ettersom de er utført av kristne.) Tog du an?

Det er faktisk blitt gjort en rekke vitenskaplige studier på hvorvidt bønn har noen påviselig virkning, og ikke én gang er det blitt påvist noe utover ren statistisk tilfeldighet.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #229 : 06. september 2007, 12:01 »
Derfor merkelig at Shem, som er ateist, legger vekt på at det faktisk er utført studier på om bønn funker eller ikke. (Du sier jo selv at man kan sette spørsmål ved disse studiene ettersom de er utført av kristne.) Tog du an?


Du borde väl kunna skilja på att "legge vekt" på något, och att nämna något?


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #230 : 06. september 2007, 15:39 »
Få deg en hobby.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #231 : 06. september 2007, 22:51 »


Den har sjelden passet bedre.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #232 : 06. september 2007, 23:10 »
Hehe! biggrin Du ser ikke hvor meningsløs denne diskusjonen er? Blir da litt overrasket over at folk ikke har bedre ting å ta seg til, vettu.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #233 : 06. september 2007, 23:16 »
Hehe! biggrin Du ser ikke hvor meningsløs denne diskusjonen er? Blir da litt overrasket over at folk ikke har bedre ting å ta seg til, vettu.

Den er på ingen måte meningsløs. Kristendom er påvist diskriminerende. Det har stor betydning for de som ikke tror på eventyret. Setter eventyret i perspektiv opp mot tilsvarende religioner\eventyr\fabler.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #234 : 06. september 2007, 23:25 »
Hehe! biggrin Du ser ikke hvor meningsløs denne diskusjonen er? Blir da litt overrasket over at folk ikke har bedre ting å ta seg til, vettu.

Är diskussionen obekväm för er kristna tycker du? Borde vi hellre fokusera på att kritisera islam eller något annat istället, och låta er diskriminera kvinnor i fred? :Smiley


Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #235 : 06. september 2007, 23:35 »
Christians: 0
Lions: 1

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #236 : 06. september 2007, 23:55 »
Har ikke fått lest hele tråden, men kaster inn en studie som sikkert kan relateres til bønn, helbredelse og lignende:

Placebo effect and dopamine release.
de la Fuente-Fernandez R, Lidstone S, Stoessl AJ.

Division of Neurology, Hospital A. Marcide, Ferrol, Spain. rfuente@medynet.com

The placebo effect can be encountered in a great variety of medical conditions, but is particularly prominent in pain, depression and Parkinson’s disease. It has been shown that placebo responses play a part in the effect of any type of treatment for Parkinson’s disease, including drug therapy, deep brain stimulation and dopamine tissue transplantation. Recent studies have demonstrated that the placebo effect in Parkinson’s disease is related to the release of substantial amounts of endogenous dopamine in both the dorsal and ventral striatum. As the ventral striatum is involved in reward processing, these observations suggest that the placebo effect may be linked to reward mechanisms. In keeping with this placebo-reward model, most recent experiments have shown activation of the reward circuitry in association with placebo responses in other disorders. In addition, as dopamine is the major neurotransmitter in the reward circuitry, the model predicts that the release of dopamine in the ventral striatum could be involved in mediating placebo responses not only in Parkinson’s but also in other medical conditions.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #237 : 07. september 2007, 00:55 »
Är diskussionen obekväm för er kristna tycker du? Borde vi hellre fokusera på att kritisera islam eller något annat istället, och låta er diskriminera kvinnor i fred? :Smiley

Ja, veldig ubekvem. Jeg vil gjerne få plage kvinner i fred.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #238 : 07. september 2007, 01:40 »
1. På hvilken måte er det et problem for kvinnen at mannen er familiens overhode? På hvilken måte vil hun lide under denne ordningen?
2. På generelt grunnlag: Vil det føre til flere eller færre konflikter hvis begge to bestemmer like mye? (Minner om at det ikke er kjærlighet å bestemme masse ting mot konas interesser).
3. Er forskjellsbehandling alltid galt? Eksempler på når det er galt og når det er nødvendig.
4. Sett bort fra det fysiske. Er mann og kvinne like?
5. I dag er det langt flere som skiller seg enn på f.eks. 70-tallet. Hva er det som gjør dagens normer for samliv bedre enn Bibelens retningslinjer?

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #239 : 07. september 2007, 02:15 »
Jag vet väl mycket väl att denna Jesus inte skrev bibeln. Ingen har heller sagt att det handlar om utnytting så vitt jag vet, men det handlar om diskriminering. Diskriminering = behandle forskjellig (slik at noen får mindre gunstig behandling enn andre).

For å avslutte denne diskusjonen, kan man ikke annet enn å være åpen for at bibelen nevner noen ord, som kan virke diskriminerende for kvinner. Uansett, jeg har sagt hva jeg mener, og prøvd å forklare forholdene som påvirket evangelistene. De få ordene som nevnes, er også etter min mening særs beskjedne, tatt i betraktning til hvilken kultur som lå evangelistene nærmest.
Kort oppsummering. Slik som Jesus elsker kirken (de kristne) skal også mannen elske kvinnen, og kvinnen skal underordne seg mannen på lik linje som de kristne underordner seg Jesus. Å bli elsket så intenst høyt av Jesus, kan ikke sammenlignes med noenting.

"Dagens feminine samfunn"..? Eh...? Menar du alltså att dagens samhälle styrs av kvinnor?  :Smiley

Nei. Her mener jeg at kvinnen har en særs mer fremtredende stilling i samfunnet enn det de hadde for 2000 år siden.

Varför skulle kristendomen ha förbättrat denna saken i det långa löp? Denna argumentation blir som sagt bara presumtiv. Vi kan leka "tänk om icke"-leken i det oändliga men det ser jag som lite produktivt. Det enda vi med säkerhet kan konstatera är var vi är i idag, och vilken syn på jämställdhet kristendomen har idag.

Att bibeln stämmer "förbluffande bra" med de originala skrifterna rättfärdigar väl inget? Den innehåller fortfarande bara sagor och diskriminerande och omoderna levnadsregler.


Jeg har heller ikke sagt at bibelens forbløffende likhet med de orginale skriftene rettferdiggjør kvinnediskriminering. Jeg fastslår bare at kristendommen over tiden ikke har lagt til noen som helst form for oppdiktede skrifter til den eksisterende bibelen, noe som tyder på at kristendommen ikke kan ha forverret saken. (dette kan man fastslå, dersom man ser bort fra vranglære, som den Katolske kirke bedriver)


Ehh... Så det viktigaste i livet är enligt dig vem som bestämmer över dig, och vad du gör spelar inte så stor roll? Du bestämmer inte över ditt eget liv alltså? Det tycker jag verkar väldigt jobbigt, och framförallt självnedvärderande (selvnedvurderende).

Såklart spiller det en særs liten rolle for meg hva jeg presterer her i livet, når jeg vet at jeg har en Far i himmelen som "tycker om mej" (i mangel på et bedre norsk ord). Jeg er ikke herre over mitt liv, fordi Jesus er Herren i mitt liv. Jesus sier at, den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, mens den som setter seg lavt skal settes høyt. Det handler altså om å underornde seg Jesus i alle ting. I og med at Jesus ikke krever noe av oss, vet jeg sannelig ikke om det finnes noe større her på jord som kan sammenlignes med å underordne seg en Herre som en blir uendelig mye elsket av, og som faktisk ofret sitt eget liv, for at jeg skulle slippe den straffen jeg egentlig fortjente.

Jeg vet at dette høres helt banalt ut i ateisters ører, og jeg er ganske sikker på at noe av vrangforestillingen om å underordne seg sin man i alle ting, ligger nettop i dette. På samme måte som de kristne underordner seg Jesus, skal kvinnen underordne seg mannen. Altså er dette noe man egentlig ikke nødvendigvis trenger å ta så veldig negativt. For meg er det en ære å underordne meg Jesus i alle ting, da Jesus er min Herre og mitt alt. På samme måte skal det være for en kvinne å underordne seg mannen, dersom man elsker han tilstrekkelig.

Diskriminering är negativt. Att "de andra" är värre är inget argument. Varför skall du försöka blanda in andra kulturer i den här diskussionen? Den handlar inte om andra kulturer och religioner, den handlar (i huvudsak) om att kristendomen är diskriminerande mot kvinnor.

Som sagt kan det være mulighet for en liten vrangforestilling?

Tänk om din version av "gud" inte finns? Tänk om det i själva verket är t.ex. Allah, Oden eller Vishnu som är den stora chefen där uppe? Ligger inte du och dina gelikar ganska pyrt till då? Eller vad med om det är någon annan version av Yahweh bara? Nu vet jag ju i och för sig inte vilken version av "gud" du tror på men oavsett så har du ju inte statistiken på din sida (så till vida du inte är katolik då förstås... Den versionen är det väl flest här i världen som tror och har trott på de sista 2000 åren).

Det som er litt komisk er at det skjelden blir satt store spørsmålstegn ved de mange andre religionene i verden. Er det fordi de blir avslørt relativt fort, eller kan det være andre ting? Er det en mulighet for at kristendommen er såppas vanskeligå motbevise at forskere ikke klarer å legge fra seg tanken, livsprosjektet, idéen, you name it, om at kristendommen er bedrageri på høyt plan? Gud med sin hellige ånd har gitt meg så mye styrke i troen og overbevisning om sannheten, samtidig som han har gjort ufattelig mye positivt i livet mitt, at jeg faktisk ville gått i døden for min egen tro. Dvs ikke det samme som å drepe andre, i fare for å bli drept selv, i troens navn, dersom noen skulle få ett inntrykk av det.

Yahweh og Gud er en og samme Gud. Yahweh er jødenes navn for Herre, da de ikke fikk lov til å uttale Guds navn. Jødenes Gud og de kristnes Gud er den samme.

Som også sagt tidligere. Den katolske kirke vil jeg ikke sammenligne med annet enn maktmissbruk på øverste plan. Her går en maktsyk fyr i spissen og danner den største konspirasjonsteorien som noen gang er laget. Tydeligvis en fyr med sosial høy status. Det står ikke nevnt med Ett ord i de hellige skriftene at det skal være noen mellommann mellom mennesker og Gud, her på jord. Det står dog at det skal være en mellommann, og denne mellommannen er Jesus. Det er Jesus som har vist oss Guds vilje, og ingen andre. Det er også Kun Jesus som skal dømme levende og døde. Det står ikke nevnt med ett ord at en pave skal dømme mennesker på jorden. Det står også at mennesker ikke skal være noen dommer over andres missgjerninger i forhold til Gud. Så, man kan med trygghet at en del mennesker har blitt lurt trill rundt.

Eller tänk...om det inte är någon alls "gud"? Du kanske bara lever för din egen skull, och inte är underlägsen någon högre makt? Du kanske bara är en helt vanlig, unik människa som borde passa på och njuta den tid du har, och göra det bästa du kan för att må bra och få dina medmänniskor att må bra, för att sen förhoppningsvis dö gammal och nöjd med vad du åstadkommit och gjort i livet istället för att hålla fast vid en dröm om att "när jag dör, då kommer jag till himlen och får träffa den kvinnodiskriminerande gud, halleluja"?

Rettere sagt ville jeg ikke tapt livet. Dersom liv-død-ingenting er realiteten er det ingen som kunne sagt; "haha, hva var det vi sa. Det finnes ingen Gud". At jeg har andre verdier i livet enn deg, er ganske åpenlyst, men du kan likevel ikke si at jeg lever et uverdig liv, selv om jeg setter min lit til Gud. Dette vil ihvertfall være en noe uproffesjonell måte å vurdere andre kulturer og verdier på, som også sagt tidligere, etnosentrisme.

För övrigt, om den här diskriminerande gud-far-figuren "elsker oss uendelig" så kvittar det väl ganska mycket om jag tror på honom eller inte. Alla människor är väl ändå hans "barn" och kommer till himlen? Får jag en sämre harpa och mindre vingar om jag inte tror på honom? Eller kommer jag till helvetet där antagligen alla mina vänner och släktingar också är om jag inte tror på (rätt version) av "honom"..?  :Smiley

Her lyser det lang vei at du er ateist og ikke forstår et kvekk av Guds hellighet. Pga menneskets syndige natur er det umulig for Gud å være fysisk tilstede sammen med menneskene. Guds uendelige hellige natur og herlighet ligger utenfor menneskets tankegang, og da uendelig langt utenfor ateisters tankegang. Gud har gjort det ganske enkelt for å ha mulighet til å gjenforenes med sine trofaste barn, og det er Jesus. Det finnes ingen annen måte å komme til himmelen på, enn å bli frelst i Jesu Kristi navn. Her er det snakk om å bli født på ny (ikke fysisk, men åndelig) noe som fører til at man får et helt annen livsperspektiv og nye verdier, som tjener til det gode.

Til slutt; Ja, det lyser veldig lang vei at du tydeligvis ikke vet hva du snakker om. Det finnes bare En Gud. Hvis du ikke klarer å se forskjell på den katolske bibelen og den protestantiske bibelen, så slutter min videre diskusjon her.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!