Utover det Paulus sier om underordning (som ikke jeg tolker som "kvinnefiendtlig") skal jeg gjerne like å se dekning for det du sier i Bibelen. Du tenker kanskje på disiplene som undret seg over at Jesus talte med en kvinne (Joh 4:27). Kvinner (og særlig samaritanske kvinner) hadde en annen posisjon i samfunnet i den tiden enn nå. Disiplene var nok på det tidspunktet preget av tiden de levde i og hadde enda mye å lære av Jesus... Det var dessuten de skriftlærde som ikke likte at "syndere" likte å være sammen med Jesus. Han fordømte dem nemlig ikke, i motsetning til de skriftlærde.
Vet ikke om du sikter til det gamle testamentet, som var under andre forutsetninger, men Jesus gjør det klart at han dømmer ingen. (Jfr. fortellingen om kvinnen som skulle stenes pg.a. utroskap, Joh 8:3-11) Det står klart at vi ikke skal dømme eller fordømme andre mennesker. (Matt 7:1). Kristne har heller ingen rett til å dømme dem som ikke er kristne. (1. Kor 5:12).
Gud rangerer ingen mennesker når det gjelder verdi. Det gjør han klart i Galaterne 3:28. Det finnes flere sentrale kvinner i Bibelen, f.eks. profetinnen Debora i GT. Det var flere kvinner blant Jesu venner i NT. Gud er imot undertrykkelse (Sal 72:14). Hva eksakt Gud tenker på i familieordningen og hvorfor det står sånn kan jeg ikke svare på mer enn det jeg allerede har gjort.
jeg kjenner bibelen , og har sittet timesvis på teologisk fakultet å både lest og tolket etter de gitte regler som teologisk fakultet krever at en tolker etter, Såjeg trenger ikke belæres med tekster.
Dog skal du huske på at over 30% , så nær som 35% av bibelen er notater fra tolkninger, som er kommet med i bibelen.
Og det skal derfor ikke legges så alt for mye vekt på direkte hva som er skrevet der.
Ja kvinnen hadde en annen rolle på den tien; vel og merke var dens rolle meget forskjellig fra kvinnens rolle i midtøsten , kvinnens rolle blandt oss i de nordre rikene , men også iht til østen.
Så bibelenen har et "utgammelt" ( for å bruke min 13 år gamle datters aldersbegrep) midtøstensk holdning til kvinnene. Nemlig samme kvinnesyn som både kristendom, jødedom og islam har felles.
Den er diskrimminerende. Fordi den fremme et kvinnesyn ut fra eldgamle tradisjoner , hvor mannen styrte .
Når menn mener jeg skal underordne meg de bassert på mitt kjønn , så er det diskrimminering.
Jeg kan komme med en flåsete bemerkning her ; Eneste gangen jeg underordner meg en mann, er faktisk annenhvergang i senga. Aldri ellers. Jeg og min kjæreste er sidestilt. Og det er faktisk INGEN av oss som har det siste ordet. Vi diskuterer , og blir vi ikke enige , så gjør vi hver for oss det vi selv mener er rett.
Når jeg IKKE automatisk innkalles til sesjon ; fordi jeg er kvinne , er det etter min mening OGSÅ diskrimminering .
Jeg må ærlig innrømme at jeg sitter her å faktisker ganske nyskjerrig på et par ting:
Hjemme i ditt hjem; Hvem bestemmer , og hvorfor ?