Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61411 ganger)

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #255 : 07. september 2007, 13:14 »
jeg kjenner bibelen , og har sittet timesvis på teologisk fakultet å både lest og tolket etter de gitte regler som teologisk fakultet krever at en tolker etter, Såjeg trenger ikke belæres med tekster.

Dog skal du huske på at over 30% , så nær som 35% av bibelen er notater fra tolkninger, som er kommet med i bibelen.
Og det skal derfor ikke legges så alt for mye vekt på direkte hva som er skrevet der.

Ja kvinnen hadde en annen rolle på den tien; vel og merke var dens rolle meget forskjellig fra kvinnens rolle i midtøsten , kvinnens rolle blandt oss i de nordre rikene , men også iht til østen.
Så bibelenen har et "utgammelt" ( for å bruke min 13 år gamle datters aldersbegrep) midtøstensk holdning til kvinnene. Nemlig samme kvinnesyn som både kristendom, jødedom og islam har felles.

Den er diskrimminerende. Fordi den fremme et kvinnesyn ut fra eldgamle tradisjoner  , hvor mannen styrte .


Når menn mener jeg skal underordne meg de bassert på mitt kjønn , så er det diskrimminering.

Jeg kan komme med en flåsete bemerkning her ; Eneste gangen jeg underordner meg en mann, er faktisk annenhvergang i senga. Aldri ellers. Jeg og min kjæreste er sidestilt. Og det er faktisk INGEN av oss som har det siste ordet. Vi diskuterer , og blir vi ikke enige , så gjør vi hver for oss det vi selv mener er rett.

Når jeg IKKE automatisk innkalles til sesjon ; fordi jeg er kvinne , er det etter min mening OGSÅ diskrimminering .

Jeg må ærlig innrømme at jeg sitter her å faktisker ganske nyskjerrig på et par ting:

Hjemme i ditt hjem; Hvem bestemmer , og hvorfor ?

Er ikke meningen å opptre som bedreviter på alt mulig, men jeg har sett meg lei av at sånne debatter har en tendens til å framstille Bibelen i et svært dårlig lys. Derfor har jeg lyst til å si imot. Ser også at den del tar vers ut av sin sammenheng, noe som er frustrerende å bare sitte rolig å se på. Synes det er viktig at begge sider kommer fram. Jeg respekterer ditt syn selv om jeg ikke er enig. Jeg er ikke i noe forhold og er heller ikke kvinne, så jeg kan ikke sette meg inn i hvordan kvinner opplever dette. Poenget mitt er at man ikke uten videre kan fastslå at et "demokratisk" ekteskap er best, like lite som jeg kan fastslå hvordan det er å være kvinne.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #256 : 07. september 2007, 13:18 »
Poenget mitt er at man ikke uten videre kan fastslå at et "demokratisk" ekteskap er best, like lite som jeg kan fastslå hvordan det er å være kvinne.

Man kan heller ikke fastslå at det ikke blir bedre av at svarte underkaster seg hvite, dog gjør man ikke dette. Pussig igrunn.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #257 : 07. september 2007, 13:26 »
Man kan heller ikke fastslå at det ikke blir bedre av at svarte underkaster seg hvite, dog gjør man ikke dette. Pussig igrunn.

Bibelen forteller ikke at en rase eller nasjonalitet har råderett over en annen. Historien viser at raseskille ikke fører særlig mye godt med seg.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #258 : 07. september 2007, 13:29 »
Mr T76 : hvordan stiller du deg til sosialdarwinisme ? Er din tro så sterk at du ikke tror på dette ?

Og for ordens skyld, jeg snakker ikke om den typen sosialdarwinisme som nazistene prøvde å adoptere - de misforstod bittelitt...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #259 : 07. september 2007, 13:43 »
de misforstod bittelitt...

Bare bittelitt ??
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #260 : 07. september 2007, 13:54 »
Mr T76 : hvordan stiller du deg til sosialdarwinisme ? Er din tro så sterk at du ikke tror på dette ?

Og for ordens skyld, jeg snakker ikke om den typen sosialdarwinisme som nazistene prøvde å adoptere - de misforstod bittelitt...

Et litt "tricky" spørsmål dette her, ser jeg...
Tror ikke man kan definere Bibelens kvinnesyn som sosialdarwinisme hvis det er det du tenker på. Selve ordet antyder at dette har med evolusjon å gjøre, noe som jeg i utgangspunktet ikke tror på. (At mennesket har utviklet seg fra en annen livsform). Jeg tror mann og kvinne er skapt som de er, uten å ha utviklet seg sånn over tid. Årsaken til forholdet i ekteskapet er gitt i skapelsen, der kvinnen skal være mannens "hjelpemake", og der det klart defineres et likeverd. Jo da, Bibelen henviser riktignok til kvinnen som "det svakere kar" (1. Pet 3:7) hvilket i alle fall fysisk sett er riktig, men å si at dette er sosialdarwinisme blir feil synes jeg, først og fremst ut ifra ordets opphav, men jeg skal innrømme at jeg ikke har satt meg godt nok inn i hva ordet betyr i alle former.

Utlogget Tynnj

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 224
  • Honnør: 223
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 224

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #261 : 07. september 2007, 13:58 »
jeg kjenner bibelen , og har sittet timesvis på teologisk fakultet å både lest og tolket etter de gitte regler som teologisk fakultet krever at en tolker etter, Såjeg trenger ikke belæres med tekster.

Og allikevell er du uten utdannelse og jobber i prosec? :Smiley

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #262 : 07. september 2007, 14:01 »
Et litt "tricky" spørsmål dette her, ser jeg...
Tror ikke man kan definere Bibelens kvinnesyn som sosialdarwinisme hvis det er det du tenker på. Selve ordet antyder at dette har med evolusjon å gjøre, noe som jeg i utgangspunktet ikke tror på. (At mennesket har utviklet seg fra en annen livsform).

Tror du at andre arter har utviklet seg i tråd med darwinismen? (Eller er dette også en verdensomfattende konspirasjon? Smiley)

Bibelen forteller ikke at en rase eller nasjonalitet har råderett over en annen. Historien viser at raseskille ikke fører særlig mye godt med seg.

Selvsagt ikke. Dette gjorde man i gamle dager når man ikke skjønte bedre. Derfor burde du forstå hvor gammeldags, idiotisk, trangsynt og kaldt det virker å forskjellsbehandle mennesker med bakgrunn i kjønn. Hence; kristen tro.

Og allikevell er du uten utdannelse og jobber i prosec? :Smiley

Skulle ikke du opplyse meg og Ramp? Smiley (Eller er opplyselse noe man ikke gidder fordi vi er så bastante Grin)
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #263 : 07. september 2007, 15:01 »
Og allikevell er du uten utdannelse og jobber i prosec? :Smiley

visste ikke at jeg stod uten utdannelse og bare jobbet i ProSec..
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #264 : 07. september 2007, 17:39 »
Mr T76:

Diskriminering er et instrumentelt ord, som kan anvendes både positivt og negativt. Det er jo ikke uvanlig å høre om positiv diskriminering, hvor en gruppe får fordeler i form av kvotering eller lignende. De kristne kjønnsrollene, som kategorisk tillegger det ene kjønnet bestemmelsesrett overfor det andre, er selvfølgelig diskriminerende. (De fleste rasjonelt orienterte vil nok også mene at dette er en negativ form for diskriminering). Videre er det heller ingen tvil om at det er diskriminering, det at kvinner slipper verneplikt.


Mr T76 : hvordan stiller du deg til sosialdarwinisme ? Er din tro så sterk at du ikke tror på dette ?

Og for ordens skyld, jeg snakker ikke om den typen sosialdarwinisme som nazistene prøvde å adoptere - de misforstod bittelitt...

Tja, mange vil mene at sosialdarwinismen i seg selv er misforstått, da den appliserer Darwins evolusjonsteorier over til normative teorier omkring sosiale konstruksjoner. Sosialdarwinismen har inspirert såpass forskjellige ideologier som nazismen og (ekstrem)liberalismen (Herbert Spencer) -- hva er det som tilsier at sistnevnte har misforstått noe mindre?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #265 : 07. september 2007, 18:33 »
Det skal ikke legges skjul på at Nietzche advarte ganske så sterkt mot nettopp nazisme, men jeg kan være enig i at sosialdarwinismen i seg selv er misforstått, til dels kraftig også. Det å i det hele tatt tenke i retning av sosialdarwinisme vil vel på mange måter også utelukke enhver form for fred verden over? Men samtidig vil jeg påstå at så lenge mennesket er egoistisk, noe jeg sterkt mener at det er, så vil sosialdarwinismen også ha sin plass. Men å uttrydde noen utelukkende på tro, som nazismen var tilhenger av, var vel ikke helt tanken. Men at vi snakker om den kanskje mest misforståtte ideologien av de alle tror jeg vi kan enes om. Men å tro at mennesket er enerådig på jorden til evig tid klarer ikke jeg å være tilhenger av, like lite som at mennesket alltid har vært enerådende.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #266 : 07. september 2007, 19:08 »
Darwin snakket om evolusjon, og overlevelse tilknyttet tilpasningsdyktighet -- som noe naturlig. Nazismens totalitære statskonstruksjon er selvfølgelig alt annet enn naturlig. Det samme er imidlertid også et fritt marked med politibeskyttelse av eiendomsretten -- selv om laizes-faires-kapitalister i DLF vil bestride dette.

 Man kan si at det er naturlig at den svake vil knekkes av den sterke, der det er i sistnevntes interesse. Problemet er bare at diktomien svak-sterk er kontekstavhengig. Kjell Inge Røkke er en sterk aktør i et kapitalistisk konkurransesamfunn, men det spørs om han ville ha stilt særlig sterkt i et steinalderanarki -- der "styrke" naturligvis ville ha vært noe helt annet. Å drepe folk man ikke liker med klubber kan sies å være en naturlig konsekvens av menneskers iboende egoisme. Det er ikke dermed slikt at slik adferd bør aksepteres eller idealiseres, og det synes jeg heller ikke at sosialdarwinismen bør anno 2007.


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #267 : 07. september 2007, 19:13 »
Kontekst er selvsagt viktig, og siden du nevner Røkke er det få som letter på øynene etter at han gjør sine "krumspring" på børsen og lar enkeltpersoner ligge igjen å blø betydelig i etterkant - rent pengemessig selvsagt. Dette er noe vi på en måte finner naturlig, bortsett fra noen SVere selvsagt, men likheten til steinaldersamfunnet er jo selvsagt slående - konteksten er forskjellig. Er ikke dette nøyaktig slik sosialdarwinismen fungerer i praksis ? Fra å ha et stekt behov for styrke ble noen smartere og hadde talenter for noe annet og ble vårt samfunnes "vinnere", selvsagt etter at samfunnet selv hadde utviklet seg i en retning som gjorde at disse ville ha en mulighet nå som ikke var til stede tidligere. Ingen drept, men noen har klart å få en rang i samfunnet på grunn av noe helt annet.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #268 : 07. september 2007, 23:12 »
jeg kjenner bibelen , og har sittet timesvis på teologisk fakultet å både lest og tolket etter de gitte regler som teologisk fakultet krever at en tolker etter, Såjeg trenger ikke belæres med tekster.

Dog skal du huske på at over 30% , så nær som 35% av bibelen er notater fra tolkninger, som er kommet med i bibelen.
Og det skal derfor ikke legges så alt for mye vekt på direkte hva som er skrevet der.

Ingen trenger å lære deg bibelen, fordi du kan bibelen?? Her viser du ihverfall at du ikke har særlig peiling på hva du snakker om. Hvor er det såkalte "notatene fra tolkninger" som du snakker om? Dessuten. At du har gått på teologisk fakultet trenger ikke å bety at du er belært i sannheten. Det teologiske fakultetet er ikke akkurat kjent for å forsvare bibelen. Her blir bibelen plukket ifra hverandre, og tekster tolket ut ifra sammenhengen. Man trenger ikke være en teolog for å skjønne bibelens viktigste budskap. Dette budskapet har teologer opp igjennom tidene forvridd ut av dimensjoner, dette kan du ikke nekte for. Dersom du ikke nekter for det, har du åpenlyst ikke peiling på hvem bibelens Gud er. Så enkelt er det.

Ja kvinnen hadde en annen rolle på den tien; vel og merke var dens rolle meget forskjellig fra kvinnens rolle i midtøsten , kvinnens rolle blandt oss i de nordre rikene , men også iht til østen.
Så bibelenen har et "utgammelt" ( for å bruke min 13 år gamle datters aldersbegrep) midtøstensk holdning til kvinnene. Nemlig samme kvinnesyn som både kristendom, jødedom og islam har felles.

Har du noen gang vært i midtøsten? Ut ifra det du sier her tyder det ihvertfall på at du ikke har vært der. Jeg vil anbefale deg å ta deg en tur før du uttaler deg videre om hvordan og i hvilken grad kvinner der nede underornder seg sine menn, eller i det hele tatt lar seg diskriminere. Og ja, det stemmer at kvinnenes rolle i midtøsten er forskjellig fra kvinnene ifra de nordre rikene.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget painfreak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #269 : 08. september 2007, 01:46 »
var i egypt.. sharm el sheik...   så ikke en eneste lokal dame som jobbet der.. ikke på hotellet en gang...

må vell være diskriminering og ikke la damene få jobbe, mens mennene jobber der og prøver seg på alle damene som går forbi....

han ene taxi fyren han sa at damen bare var hjemme å lagde mat og sånt, så no hadde han tenkt seg en til...
 tenk og "ha" to damer som bare er hjemme og rydder huset og ikke får jobbe utenom..  latterligt..

men vet ikke om de er kristne men allikavell..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!