Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61365 ganger)

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #330 : 12. september 2007, 21:27 »
Jaha... det må du nesten forklare litt nærmere for meg... Jeg tror ikke, fordi ingen så langt har klart å overbevise meg om at konseptet Gud har noen rot i virkeligheten. På hvilket sett kan jeg sette meg ned og velge å tro, selv om mitt hode forteller meg noe annet?

Dersom du oppriktig søker Gud og oppriktig ønsker å komme til tro på Han, kan under skje. Selvsagt, undre skjer ikke hvis man sitter hjemme i lenestolen og venter på at et lys skal komme fra himmelen, og at det er Gud.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #331 : 12. september 2007, 21:29 »
Er du seriøs nå? Man kan VELGE å tro? Man tror derfor fordi man ønsker det?

U got it!
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #332 : 12. september 2007, 21:30 »
Så du er helt åpen for at tannfeen finnes, eller?

Med mindre det legges fram et like stødig bevismateriale for at tannfeen finnes, som det bibelen er et bevismaterialet for at Gud finnes, velger jeg å stille meg kritisk til at tannfeen finnes.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #333 : 12. september 2007, 21:37 »
Det som er så bra med kristendommen er at du får tilgivelse hvis du angrer, uansett hva fælt du har gjort. På en måte har det at du er "snill" ikke noe med saken å gjøre. At du er snill er heller en frukt (konsekvens) enn et krav. Du blir ikke frelst fordi du er snill, men fordi du tror helhjertet.

Ja, det är ju bara helt fantastiskt "bra"... Ehhh...


Med mindre det legges fram et like stødig bevismateriale for at tannfeen finnes, som det bibelen er et bevismaterialet for at Gud finnes, velger jeg å stille meg kritisk til at tannfeen finnes.

Ja, bibeln kan ju räknas som ett "stödigt" bevismaterial för att den kristna guden "finns"... På samma sätt som alla andra religiösa skrifter kan räknas som stödiga bevismaterial på att alla andra gudar "finns"...


Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #334 : 12. september 2007, 21:42 »
Det er noe jeg lurer på beefcake: Hva er det som har betydning for deg i det heletatt? Hvilken mening mener du at livet ditt har? Hvilken betydning for verdenssamfunnet mener du at livet ditt har? For meg virker det som at du faktisk insisterer på at livet ditt er ganske betydningsfult på verdensbasis. Hvilken mening/betydning finner du ved å leve-dø-ingenting?
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #335 : 12. september 2007, 21:47 »
den katolske kristendommen er vel strengt tatt religioner man nesten blir/ble tvunget til å følge, hvis man ikke vil/ville bøte med livet.

Til nå har jeg syns du virker rimlig normal, men her mister du vel litt gangsynet? hvor mange katolikker ble steina i hjel i fjor fordi de forlot troen?

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #336 : 12. september 2007, 21:49 »
U got it!

Ok. Da forstår jeg mer. Man velger altså å tro utifra subjektive preferanser. Merkelig i grunn at noens tro avhenger av opplevelser, mens andre bare "velger" å tro på fablene. Hadde man opplevd noe som var uforklarlig hadde jeg forstått at de fester lit til en fabelhistorie.

Når man derimot bare velger å tro på bibelen, med all dets skrønerhistorier, som et alternativ til å akseptere at man ikke vet, gjør meg meget lystig. Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #337 : 12. september 2007, 21:51 »
Med mindre det legges fram et like stødig bevismateriale for at tannfeen finnes, som det bibelen er et bevismaterialet for at Gud finnes, velger jeg å stille meg kritisk til at tannfeen finnes.

Det morsommer her er at du i fullt alvor hevder at en bok, som ikke er bevis for noe som helst annet enn at for noen tusen år siden skrev en gruppe mennesker ned en historie som de mener omhandler gud, er stødig bevimateriale for å bevise at gud finnes. Mens vist jeg brukte Snorre som bevis for tro på de norrøne guder så ville du syns jeg var idiot. og likevel forventer du å bli tatt alvorlig med sånn argumentering?

Er du klar over hvor mange hellige bøker og religioner det finnes i verden? Alle de som tror er akkurat like sikker som deg på at deres aspekt av gud/guder er den riktige. Det må være helt fantastisk for deg å vere en av de 40-50 millionene i verden som har helt rett altså.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #338 : 12. september 2007, 21:53 »
Det er noe jeg lurer på beefcake: Hva er det som har betydning for deg i det heletatt? Hvilken mening mener du at livet ditt har? Hvilken betydning for verdenssamfunnet mener du at livet ditt har? For meg virker det som at du faktisk insisterer på at livet ditt er ganske betydningsfult på verdensbasis. Hvilken mening/betydning finner du ved å leve-dø-ingenting?

Detta har jag svarat på tidigare vid flera tillfällen i den här tråden och i "evolution"-tråden. Klipper in ett av svaren igen:

Jag tycker det är fint att du och andra människor finner mening med livet genom att tro på någon form av "gud", vare sig det är den kristna varianten, hinduernas elefantgud Ganesha, John Frum (läs om "Cargo Cults"), The Flying Spagetti Monster, eller vad det nu månde vara. MEN att tro och påstå att vi som inte gör det lever meningslösa liv? Vad är det för något? Jag har inget som helst behov för att tro på något som jag inte finner någon logik i, eller att jag kommer till någon fluffig himmel när jag dör. Är mitt liv meningslöst för det?

Enligt mitt sätt att se på saker och ting så är din tankegång - alltså att ditt liv är styrt av någon form av "högre makt" - deprimerande.

"You are an intelligent human being. Your life is valuable for its own sake. You are not second-class in the universe, deriving meaning and purpose from some other mind. You are not inherently evil—you are inherently human, possessing the positive rational potential to help make this a world of morality, peace and joy. Trust yourself." – Dan Barker


Från: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=61623.msg840331#msg840331




Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #339 : 12. september 2007, 21:59 »
Ok. Da forstår jeg mer. Man velger altså å tro utifra subjektive preferanser. Merkelig i grunn at noens tro avhenger av opplevelser, mens andre bare "velger" å tro på fablene. Hadde man opplevd noe som var uforklarlig hadde jeg forstått at de fester lit til en fabelhistorie.

Når man derimot bare velger å tro på bibelen, med all dets skrønerhistorier, som et alternativ til å akseptere at man ikke vet, gjør meg meget lystig. Smiley

Mennesket har en fri vilje. Når det gjelder tro, virker det som på meg at man "tar imot troen" på bakgrunn av hvem man er. Bibelen sier f.eks. at rikdom og at man er opptatt med andre ting kan kvele troen. (Blir ikke helhjertet). Det virker som at troen er avhengig av hvordan hjertet ditt er fra før. Det har ingenting med om du er snill eller slem. Klipper inn en skikkelig søndagskolelignelse: (På gammelnorsk og greier)

Mar 4:3  Hør! Se, en såmann gikk ut for å så,
Mar 4:4  og det skjedde da han sådde, da falt noget ved veien; og fuglene kom og åt det op.
Mar 4:5  Og noget falt på stengrunn, hvor det ikke hadde meget jord; og det kom snart op, fordi det ikke hadde dyp jord,
Mar 4:6  og da solen gikk op, blev det avsvidd, og da det ikke hadde rot, visnet det.
Mar 4:7  Og noget falt blandt torner; og tornene skjøt op og kvalte det, og det bar ikke frukt.
Mar 4:8  Og noget falt i god jord; og det bar frukt som vokste og blev stor, og det bar inntil tretti fold og seksti fold og hundre fold.
Mar 4:9  Og han sa til dem: Den som har ører å høre med, han høre!
Mar 4:10  Og da han var blitt alene, spurte de tolv og de andre som var med ham, om lignelsene.
Mar 4:11  Og han sa til dem: Eder er Guds rikes hemmelighet gitt, men til hine som er utenfor, sies det alt sammen i lignelser,
Mar 4:12  forat de skal se og se og ikke skjelne, og høre og høre og ikke forstå, forat de ikke skal omvende sig og få forlatelse.
Mar 4:13  Og han sa til dem: Forstår I ikke denne lignelse? Hvorledes skal I da skjønne alle lignelsene?
Mar 4:14  Såmannen sår ordet.
Mar 4:15  Men de ved veien er de som ordet blir sådd i, og når de har hørt det, kommer straks Satan og tar bort ordet som er sådd i dem.
Mar 4:16  Og på samme måte de som såes på stengrunn; det er de som straks tar imot ordet med glede når de får høre det,
Mar 4:17  og de har ikke rot i sig, men holder bare ut til en tid; blir det så trengsel eller forfølgelse for ordets skyld, da tar de straks anstøt.
Mar 4:18  Og andre igjen er de som såes blandt torner; det er de som hører ordet,
Mar 4:19  og verdens bekymringer og rikdommens forførelse og attrå efter de andre ting kommer inn og kveler ordet, og det blir uten frukt.
Mar 4:20  Og dette er de som er sådd i den gode jord: de som hører ordet og tar imot det og bærer frukt, tretti fold og seksti fold og hundre fold.

Her er altså ulike mennesker som tror på ulik måte, avhengig av hjerteforhold.

Om noen egentlig er interessert i dette, da...  Undecided

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #340 : 12. september 2007, 22:06 »
Om å bevise at kristendommen er sann:

Enkelte folk er vanskeligere å overbevise enn andre. Man kan vise til mirakler (legge ut videoer som viser dette), men det blir avfeid som svindel. Man kan fortelle om personlige opplevelser som helbredelser og overnaturlige hendelser, men det blir enten forbigått eller bortforklart på andre måter, man kan vise til folk som har fått et nytt liv etter at de ble kristen, men også det er "naturlig" og ingen bevis for Gud.

Si meg, hva skal til for å overbevise deg om at det er Jesus som er greia?
- At Jesus åpenbarte seg og fortalte deg det at sånn var det? (Da ville vel du ha trodd at du hallusinerte?)
- At engler plutselig begynte å vise seg her og der og fortalte at Bibelen var sann?
- At... nei jeg vet ikke hva! Vet du?

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #341 : 12. september 2007, 22:10 »
Til nå har jeg syns du virker rimlig normal, men her mister du vel litt gangsynet? hvor mange katolikker ble steina i hjel i fjor fordi de forlot troen?

Jeg vet ikke helt hvor du vil med dette utsagnet? Meningen med min påstand var isåfall at den katolske kristendommen førte korstogene, og at man måtte bøte med livet dersom man ikke ville omvendes.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #342 : 12. september 2007, 22:12 »
Og det er forklaringa di på at det er mange av dem i dag? At den katolske kirke førte korstog for bortimot 1000 år siden?

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #343 : 12. september 2007, 22:16 »

Det som er så bra med kristendommen er at du får tilgivelse hvis du angrer, uansett hva fælt du har gjort. På en måte har det at du er "snill" ikke noe med saken å gjøre. At du er snill er heller en frukt (konsekvens) enn et krav. Du blir ikke frelst fordi du er snill, men fordi du tror helhjertet.

Det er akkurat dette jeg synest er så banalt med hele konseptet kristendom. I teorien kan du ture frem akkurat som du vil, så lenge du føler anger. Så jo mer empati du har jo mer gale kan du teoretisk sett gjøre. Du må bare huske å angre før du dør å be om tilgivelse  (selvfølgelig satt litt på spissen). En av det tingene med kristendommen jeg har vanskelig for å akseptere.

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #344 : 12. september 2007, 22:19 »
Det er noe jeg lurer på beefcake: Hva er det som har betydning for deg i det heletatt? Hvilken mening mener du at livet ditt har? Hvilken betydning for verdenssamfunnet mener du at livet ditt har? For meg virker det som at du faktisk insisterer på at livet ditt er ganske betydningsfult på verdensbasis. Hvilken mening/betydning finner du ved å leve-dø-ingenting?
Er det det tro handler om? Å tilegne seg en følelse av betydning? At uansett hvor lite selvoppfyllende man er så gjør det ikke noe om ens liv er meningsløst - man har jo religionen...?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!