Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61413 ganger)

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #345 : 12. september 2007, 22:28 »
Det er akkurat dette jeg synest er så banalt med hele konseptet kristendom. I teorien kan du ture frem akkurat som du vil, så lenge du føler anger. Så jo mer empati du har jo mer gale kan du teoretisk sett gjøre. Du må bare huske å angre før du dør å be om tilgivelse  (selvfølgelig satt litt på spissen). En av det tingene med kristendommen jeg har vanskelig for å akseptere.

Ok, mulig jeg ble oppfattet feil. Jeg vil påstå: Hvis du har den holdningen at "det er ikke så farlig om jeg gjør noe galt, for da kan jeg bare angre etterpå" er det noe alvorlig galt med kristenlivet ditt. Det du sier da er at du egentlig vil gjøre det som er imot det Gud sier. Bibelen kaller det en død tro. Det som menes er folk som faktisk har "omvendt" seg (ja da jeg vet, gammelt ord, men likevel bra), men som av og til (eller mange ganger) tråkker i salaten. Det er noe annet.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #346 : 12. september 2007, 22:31 »
Ok, mulig jeg ble oppfattet feil. Jeg vil påstå: Hvis du har den holdningen at "det er ikke så farlig om jeg gjør noe galt, for da kan jeg bare angre etterpå" er det noe alvorlig galt med kristenlivet ditt. Det du sier da er at du egentlig vil gjøre det som er imot det Gud sier. Bibelen kaller det en død tro. Det som menes er folk som faktisk har "omvendt" seg (ja da jeg vet, gammelt ord, men likevel bra), men som av og til (eller mange ganger) tråkker i salaten. Det er noe annet.
Nei holdningen min er mer, vær god mot folk å gjør det som er rett, og visst det da (bokstavelig talt) går til helvete fordi du ikke tilbad han "nok", får det heller være.

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #347 : 12. september 2007, 22:34 »
helvete er å leve utenfor guds nåde/kjærlighet, så der er jo vi som ikke tror alt. Så overgangen blir ikke så brå at det gjør noe. Mindre pusting, ellers mye det samme tenker jeg Smiley

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #348 : 12. september 2007, 22:43 »
Om å bevise at kristendommen er sann:

Enkelte folk er vanskeligere å overbevise enn andre. Man kan vise til mirakler (legge ut videoer som viser dette), men det blir avfeid som svindel. Man kan fortelle om personlige opplevelser som helbredelser og overnaturlige hendelser, men det blir enten forbigått eller bortforklart på andre måter, man kan vise til folk som har fått et nytt liv etter at de ble kristen, men også det er "naturlig" og ingen bevis for Gud.

Si meg, hva skal til for å overbevise deg om at det er Jesus som er greia?
- At Jesus åpenbarte seg og fortalte deg det at sånn var det? (Da ville vel du ha trodd at du hallusinerte?)
- At engler plutselig begynte å vise seg her og der og fortalte at Bibelen var sann?
- At... nei jeg vet ikke hva! Vet du?

Om å bevise at kristendommen tar feil:

Enkelte folk er vanskeligere å overbevise enn andre. Man kan vise til forskning (legge ut undersøkelser som viser dette), men det blir avfeid som en del av den anti-kristne agendaen. Man kan fortelle om religionens opprinnelse, årsaker til at folk i utgangspunktet begynner å tro, og placebo-effekten av blant annet bønn men det blir enten forbigått eller bortforklart på andre måter, man kan vise til all verdens urettferdighet og lidelse (tillatt av en gud hvis kjærlighet er grenseløs), men også det er "naturlig" og ingen bevis for at Gud ikke eksisterer, dersom han hadde gitt alle et verdig liv ville vi jo ikke måtte streve for noe selv.

Si meg, hva skal til for å overbevise deg om at det ikke er Jesus som er greia?
- At prester og menighetsledere tok forskningen til seg og tok avstad fra kristendommen? (Da ville vel du ha trodd at de hallusinerte?)
- At gud og englenes fiksjonelle opphav kunne bevises?
- At... nei jeg vet ikke hva! Vet du?

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #349 : 12. september 2007, 22:49 »
Om å bevise at kristendommen tar feil:

Enkelte folk er vanskeligere å overbevise enn andre. Man kan vise til forskning (legge ut undersøkelser som viser dette), men det blir avfeid som en del av den anti-kristne agendaen. Man kan fortelle om religionens opprinnelse, årsaker til at folk i utgangspunktet begynner å tro, og placebo-effekten av blant annet bønn men det blir enten forbigått eller bortforklart på andre måter, man kan vise til all verdens urettferdighet og lidelse (tillatt av en gud hvis kjærlighet er grenseløs), men også det er "naturlig" og ingen bevis for at Gud ikke eksisterer, dersom han hadde gitt alle et verdig liv ville vi jo ikke måtte streve for noe selv.

Si meg, hva skal til for å overbevise deg om at det ikke er Jesus som er greia?
- At prester og menighetsledere tok forskningen til seg og tok avstad fra kristendommen? (Da ville vel du ha trodd at de hallusinerte?)
- At gud og englenes fiksjonelle opphav kunne bevises?
- At... nei jeg vet ikke hva! Vet du?

He-he, skikkelig kontra det der. Problemet er at flere av de påstandene du kommer med her ikke er riktige (here we go again...)

Jeg tror rett og slett vi tolker verden på ulike måter. Yess, bra konklusjon...øh.

* Edit: Glemte å svare på spørsmålet.

Hva skal til for at jeg ikke tror lenger? Kanskje hvis en annen "Gud" åpenbarte seg? (Nei, da tenker jeg vel at det er Djevelen...) At jeg hørte en sinnsyk god forklaring på hvorfor de (i utgangspunktet) umulige helbredelsene fant sted akkurat etter at noen bad for dem. Placebo-forklaringen holder bare ikke. At noen beviste evolusjonsteorien?

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #350 : 12. september 2007, 22:54 »
Det kan jeg være enig i. Å komme til enighet er nok umulig for begge parter. Du får ikke konvertert meg til kristendommen, men jeg er ganske sikker på at nedrakkingen på kristendommen ikke fører deg over til "den onde siden" heller.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #351 : 12. september 2007, 23:02 »
Og det er forklaringa di på at det er mange av dem i dag? At den katolske kirke førte korstog for bortimot 1000 år siden?

Dette er noe av forklaringen ja. Den katolske kirke bærer også mye preg av tradisjon. Er man født katolikk, er man alltid katolikk. Dette kan ikke sammenlignes med; Å bli født kristen, alltid kristen. Hvorvidt denne trosretningen tiltrekker seg folk per dags dato vet jeg ikke, men for meg vil det virke uforståelig hvordan denne trosretningen i det heletatt får flere tilhengere.

Blandt menneskeheten generelt virker det som at det er for enkelt og bare tro på Jesus som frelser, for så å bli rettferdiggjort for Gud. Det virker som at mennesker kun kan akseptere Gud, dersom de kan yte noe tilbake.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #352 : 12. september 2007, 23:08 »
jeg skulle ønske at folk hadde mer tro på mennesket jeg

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #353 : 12. september 2007, 23:15 »
He-he, skikkelig kontra det der. Problemet er at flere av de påstandene du kommer med her ikke er riktige (here we go again...)

Jeg tror rett og slett vi tolker verden på ulike måter. Yess, bra konklusjon...øh.

* Edit: Glemte å svare på spørsmålet.

Hva skal til for at jeg ikke tror lenger? Kanskje hvis en annen "Gud" åpenbarte seg? (Nei, da tenker jeg vel at det er Djevelen...) At jeg hørte en sinnsyk god forklaring på hvorfor de (i utgangspunktet) umulige helbredelsene fant sted akkurat etter at noen bad for dem. Placebo-forklaringen holder bare ikke. At noen beviste evolusjonsteorien?

At man plutselig fant kjempestore fossiler av skapninger som aldri er omtalt av bibelen? At man finner ut stadig mer om hva som finnes utenfor månen som sirkler rundt jorden?
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #354 : 12. september 2007, 23:19 »
At man plutselig fant kjempestore fossiler av skapninger som aldri er omtalt av bibelen? At man finner ut stadig mer om hva som finnes utenfor månen som sirkler rundt jorden?

Det står ikke noe i Bibelen om datamaskiner. Huff, burde aldri ha skaffet meg en data.

Bibelen er ikke et leksikon over arter. Man bruker Bibelen til åndelig oppbyggelse, og skolebøker til allmennkunnskap.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #355 : 12. september 2007, 23:52 »
jeg skulle ønske at folk hadde mer tro på mennesket jeg

Jeg skulle ønske flere kunne innse at de er dypt elsket av en langmodig, kjærlig og allmektig Far. En Far som ofret seg selv, for å kunne ha samfunn med sine dypt elskede vesner. At livet ikke er en heldig tilfeldighet, av et uhell som skjedde for "milliarder av år siden". At mennesket ser hvor verdifulle de i virkeligheten er. For, siden Gud faktisk ofret seg selv for å ha samfunn med mennesket, sier jo bare litt om hvor verdifulle menneskene er for Gud.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #356 : 13. september 2007, 00:00 »
Er det egentlig et offer når man lever videre etterpå?

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #357 : 13. september 2007, 00:08 »
Er det egentlig et offer når man lever videre etterpå?

Vel, dette var ikke en naturlig død. Dette var et smertehelvette få kan forestille seg. Korsfesting var den strengeste straffen et menneske kunne få på den tiden, også den frykteligste. Jesus ble ikke bare korsfestet, men han ble pint god tid i forveien. At dette ikke kostet Gud noenting blir derfor feil å påstå. At Gud også fornedret seg selv fra sitt uendelig allmektige vesen, med å la seg dø, og ved å ta den straffen vi mennesker hadde fortjent, er også et fint bilde på hvor uendelig mye han elsker sine skapninger.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #358 : 13. september 2007, 00:14 »
At noen har vondt noen dager er ikke noe guddommelig offer. det finnes plenty av mennesker som har lidd like mye.  Å ofre seg selv når man dør for godt er et offer, å ofre seg selv og gjennopstå tre dager etter er ikke et offer. Spesielt når man bare ofrer et aspekt av seg selv noen dager.

Gud skapte oss i sitt bilde sies det. Hvorfor er det da fornedrene for han å være et menneske en stund, og smake på hva han har gitt oss?

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #359 : 13. september 2007, 00:27 »
At noen har vondt noen dager er ikke noe guddommelig offer. det finnes plenty av mennesker som har lidd like mye.  Å ofre seg selv når man dør for godt er et offer, å ofre seg selv og gjennopstå tre dager etter er ikke et offer. Spesielt når man bare ofrer et aspekt av seg selv noen dager.

Gud skapte oss i sitt bilde sies det. Hvorfor er det da fornedrene for han å være et menneske en stund, og smake på hva han har gitt oss?

Muligens en slik ofring ikke er nok i din verden, men for Gud er dette nok uansett hvordan man snur og vender på det.

Nå skal det vel sies at det er mennesker som har bygt opp verden til det det er i dag, og det den var på Jesu tid, og ikke Gud selv.

Det er en vesentlig forskjell på å være skapt i Guds bilde, og det å ha Guds natur i seg. Har man Guds natur i seg er det ingenting som hindrer i å ha fysisk kontakt med Gud. Det skal sies at det er ingen mennesker som har Guds natur i seg, derfor er det umulig for Gud å ha kontakt med oss mennesker i sin allmektige tilstand. Når Gud fornedret seg selv og ble født av jomfru Maria, oppgav han veldig mye av sin allmektighet, noe som igrunnen er en, fornedring. Han oppgav mye av sitt allmektige vesen, for å kunne ha fysisk kontakt med sine elskede mennesker.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!