Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61419 ganger)

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #360 : 13. september 2007, 00:43 »
Muligens en slik ofring ikke er nok i din verden, men for Gud er dette nok uansett hvordan man snur og vender på det.

Nå skal det vel sies at det er mennesker som har bygt opp verden til det det er i dag, og det den var på Jesu tid, og ikke Gud selv.

Det er en vesentlig forskjell på å være skapt i Guds bilde, og det å ha Guds natur i seg. Har man Guds natur i seg er det ingenting som hindrer i å ha fysisk kontakt med Gud. Det skal sies at det er ingen mennesker som har Guds natur i seg, derfor er det umulig for Gud å ha kontakt med oss mennesker i sin allmektige tilstand. Når Gud fornedret seg selv og ble født av jomfru Maria, oppgav han veldig mye av sin allmektighet, noe som igrunnen er en, fornedring. Han oppgav mye av sitt allmektige vesen, for å kunne ha fysisk kontakt med sine elskede mennesker.

Tror nok ikke han oppgav sin allmektighet. Han var Gud hele veien. Men Bibelen har jo sine måter å forklare ting på. Det står at "ordet ble kjøtt". At Guds ord tok bolig i en menneskekropp. En skikkelig konkretisering av Guds Ord med andre ord...

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #361 : 13. september 2007, 00:56 »
Tror nok ikke han oppgav sin allmektighet. Han var Gud hele veien. Men Bibelen har jo sine måter å forklare ting på. Det står at "ordet ble kjøtt". At Guds ord tok bolig i en menneskekropp. En skikkelig konkretisering av Guds Ord med andre ord...

Jeg har en forståelse at Han oppgav noe av sin allmektighet, da han ikke bar noe preg av en herlighets-skikkelse når han vandret her nede på jord. Han tok desuten til seg sitt allmektige vesen igjen når han sto opp fra graven den 3. dagen, da han fikk en herlighets-skikkelse i seg. Jeg kan prøve å konkretisere det med skriftsteder etterhvert, for å gjøre det litt klarere. Ellers er jeg ikke uenig i det andre du skriver.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #362 : 13. september 2007, 08:24 »
Det stemmer det, mange har opplevd lignende fysisk smerte, men saken er den at vi her snakker om en som var uskyldig i henhold til anklage. Han kunne når som helst sagt fra om at han ikke var den han var og gått fra det. Men han visste han var Guds sønn, og at en uskyldig måtte dø. Det står noe i retning av at slik synden kom inn i verden ved et menneskes synd, ble den tatt bort ved et menneskes uskyld. Veldig ukorrekt sitert, men essensen er rett.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #363 : 13. september 2007, 08:29 »
Det stemmer det, mange har opplevd lignende fysisk smerte, men saken er den at vi her snakker om en som var uskyldig i henhold til anklage. Han kunne når som helst sagt fra om at han ikke var den han var og gått fra det. Men han visste han var Guds sønn, og at en uskyldig måtte dø. Det står noe i retning av at slik synden kom inn i verden ved et menneskes synd, ble den tatt bort ved et menneskes uskyld. Veldig ukorrekt sitert, men essensen er rett.

Å dø uskyldig er ikke noe Gud har enerett på. Det er mange andre som har fått den opplevelsen, forskjellen er at for gud er det ikke noe stort problem. Siden han a) aldri løp noe risiko b) sto opp igjen. Den luksusen er det ikke alle som har lidd uten synd som har

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #364 : 13. september 2007, 08:36 »
Rom 3,23: "Alle har syndet og står uten Guds herlighet." Det stemmer ikke at så mange har dødd uten synd. Med mindre vi snakker barn og andre som har vanskeligheter med å skille mellom rett og galt av naturlige årsaker.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #365 : 13. september 2007, 08:38 »
Det kommer ann på hva du definerer som synd det gitt. La meg fraserer litt om, slik at dere bibelleserer slipper å henge dere opp i detaljer. : Det finnes utrolig mange som har dødd, uten å være skyldig i noe forbrytelse. Det dør millioner av barn vært år som ikke har gjort noe som helst f.eks.

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #366 : 13. september 2007, 08:39 »
Det er da vitterlig snakk om noe helt annet?
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #367 : 13. september 2007, 08:41 »
Du sa at an uskyldig måtte dø gjorde du ikke? Jeg vet at deres Gud mener vi alle er syndere, men jeg er ikke så streng. Så når en eller annen blir drept uten å ha gjort noen større synder enn å snuske i sengekammeret, snyte litt på skatten og begjære sin nestes asen er han/hun uskyldig i mine øyne. Det samme er et barn, en som har stålet noe, tenkt urene tanker, vært utro, fått barn utenfor ekteskap osv.

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #368 : 13. september 2007, 08:44 »
Hvis du tenker på alt som står i de ti bud, hvordan tror du verden hadde vært dersom alt dette ble fulgt av hver og en?
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #369 : 13. september 2007, 08:52 »
Hvis du tenker på alt som står i de ti bud, hvordan tror du verden hadde vært dersom alt dette ble fulgt av hver og en?

Alle asen hadde gått trygt, og begjær hadde vært mangelvare?

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #370 : 13. september 2007, 09:01 »
Aids-problematikken hadde ikke eksistert.
Kriger hadde vi ikke hatt.
Fengsler hadde vært overflødig.

Denne lista kan bli LANG.

Reglene er ikke der for å trykke oss ned i søla. De er der ganske enkelt for at de er det beste for oss.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #371 : 13. september 2007, 09:19 »
Men mennesket er ikke skapt for å følge de reglene. Mennesket er egoistisk av natur - det ligger i vår overlevelsestrang.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #372 : 13. september 2007, 09:33 »
Aids-problematikken hadde ikke eksistert.
Kriger hadde vi ikke hatt.
Fengsler hadde vært overflødig.

Denne lista kan bli LANG.

Reglene er ikke der for å trykke oss ned i søla. De er der ganske enkelt for at de er det beste for oss.

Kommunismen var också en "fungerande" idé i teorin... Men de precis som du glömmer tydligen det enkla faktum att vi är människor.

Den typen av "hvis"-resonemang du för här bara presumtivt och föga produktivt, men varför skall vi följa just de tio budorden som står i bibeln? Och vilken version av dem? Enligt katolsk och luthersk, eller reformert tradition? Eller varför inte t.ex. de 7 noakidiska lagarna, eller judarnas bud? Eller islams eller hinduismens grundpelare? Eller buddhismens fyra ädla sanningar? Eller hare-krishnas principer? Eller konfucianismens levnadsregler? Etc...

Varför inte bara vanligt mänskligt sunt förnuft?

Märkligt är det hur kyrkan alltid försökt tillskansa sig egenrätt på godhet, och samtidigt försökt nedvärdera människan genom att påstå att allt gott är "gudomligt" och allt smutsigt, syndigt och ont är "mänskligt".

Om nu "gud" skapat oss till sin avbild så säger det ju kanske mer om "honom" än om oss människor...  :Smiley


Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #373 : 13. september 2007, 10:11 »
Med mindre det legges fram et like stødig bevismateriale for at tannfeen finnes, som det bibelen er et bevismaterialet for at Gud finnes, velger jeg å stille meg kritisk til at tannfeen finnes.

Nå finnes det nøyaktig like mange historier om varulver, monstre, julenissen, vampyrer og lignende. Dette er fortellinger som har vært nedarvet gjennom generasjoner, og som ble skrevet ned for flere hundre år siden. Hvis du setter deg ned og studerer disse, så vil du da altså komme tilbake til din barnetro om at det faktisk finnes monstre. Interessant...

Personlig synes jeg det er noe stort sprøyt, man tror ikke fordi man velger det, man tror fordi man er blitt overbevist av argumenter. Hvis ikke så kan jo du velge å ikke tro. Hvorfor gjør du ikke det?

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #374 : 13. september 2007, 10:22 »
Hva skal til for at jeg ikke tror lenger? Kanskje hvis en annen "Gud" åpenbarte seg? (Nei, da tenker jeg vel at det er Djevelen...) At jeg hørte en sinnsyk god forklaring på hvorfor de (i utgangspunktet) umulige helbredelsene fant sted akkurat etter at noen bad for dem. Placebo-forklaringen holder bare ikke. At noen beviste evolusjonsteorien?

Evolusjonsteorien ja... Don't get me started... Jeg regner med du har satt deg godt inn i evolusjonsteorien, siden du mener at den ikke er bevist? Men for å ta det fra den andre kanten: siden du ikke har noen tro på evolusjonsteorien regner jeg med du mener at vi er et produkt av intelligent design. Stemmer det? I så fall så lurer jeg på hvordan en perfekt Gud klarer å skape et så forferdelig raklevorent vesen som det mennesket er... Han har i sin uendelige visdom skapt et vesen som har så mange åpenbare feil og mangler at det nesten ikke er til å tro. Feil og mangler som fint lar seg forklare ved hjelp av evolusjonsteorien, men ikke hvis man tenker seg en perfekt skaper med et perfekt design. Men jeg går ikke i dybden på dette før jeg får vite om det er det du mener Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!