Skrevet av Emne: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?  (Lest 61414 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #375 : 13. september 2007, 10:28 »
Hva skal til for at jeg ikke tror lenger? Kanskje hvis en annen "Gud" åpenbarte seg? (Nei, da tenker jeg vel at det er Djevelen...) At jeg hørte en sinnsyk god forklaring på hvorfor de (i utgangspunktet) umulige helbredelsene fant sted akkurat etter at noen bad for dem. Placebo-forklaringen holder bare ikke. At noen beviste evolusjonsteorien?

Till info för nytillkommare i den här tråden så har vi diskuterat evolutionsteorin grundligt tidigare i denna tråd:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=61623.0

... där Mr T76 drog tillbaka sina framförda argument för kreationist-teorin med begrundelsen "Varierende kildeopplysninger"...  :Smiley


Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #376 : 13. september 2007, 10:48 »
Ehh... jammen, da kan han vel ikke argumentere med evolusjonsteorien når han ikke kjenner den godt nok til det? Eller er det bare jeg som forventer for mye?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #377 : 13. september 2007, 10:54 »
Ehh... jammen, da kan han vel ikke argumentere med evolusjonsteorien når han ikke kjenner den godt nok til det? Eller er det bare jeg som forventer for mye?

Hehe... Jepp.


Utlogget Zuul

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #378 : 13. september 2007, 11:08 »
Aids-problematikken hadde ikke eksistert.
Kriger hadde vi ikke hatt.
Fengsler hadde vært overflødig.

Denne lista kan bli LANG.

Reglene er ikke der for å trykke oss ned i søla. De er der ganske enkelt for at de er det beste for oss.

Så da mener du altså at Aids er guds straffedom da?

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #379 : 13. september 2007, 11:21 »
Hehe... Jepp.

Jaja... Da kan jeg kanskje ta for meg en av de andre da?

Hva skal til for at jeg ikke tror lenger? Kanskje hvis en annen "Gud" åpenbarte seg? (Nei, da tenker jeg vel at det er Djevelen...) At jeg hørte en sinnsyk god forklaring på hvorfor de (i utgangspunktet) umulige helbredelsene fant sted akkurat etter at noen bad for dem. Placebo-forklaringen holder bare ikke. At noen beviste evolusjonsteorien?

For eksempel helbredelse ved bønn... Dette er noe som aldri er påvist i forhold som kan kalles vitenskapelige. Ingen undersøkelser (som denne eller denne) har noen sinne påvist at det er en statistisk overvekt av folk som blir friske fordi folk ber for dem. Av de eksemplene jeg har sett på folk som har blitt "helbredet", så er dette som oftest folk som har en sykdom eller plage hvor det er kjent at dette helbredes av seg selv (selv uten guddommelig inngripen). Kroppen har en til tider svært så bra evne til å reparere seg selv, og selv kreft blir faktisk borte av seg selv. Selv hos folk som ikke ber... Og når prosentandelen er den samme enten man ber eller ei, hvorfor er det da bønnen som er det utslagsgivende? Og hvorfor fungerer det ikke i vitenskapelige undersøkelser?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #380 : 13. september 2007, 11:36 »


Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #381 : 13. september 2007, 11:51 »
Sorry, femti sider (denne og den andre tråden) ble litt mye å lese igjennom. Selv om det er svært så fornøyelig lesning! Skal prøve å holde meg i skinnet til jeg faktisk har fått lest igjennom alt. Takk for linkene forresten, selv om jeg ikke kan se at de spesifikke innleggene har blitt besvart i det hele tatt...

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #382 : 13. september 2007, 11:59 »
Sorry, femti sider (denne og den andre tråden) ble litt mye å lese igjennom. Selv om det er svært så fornøyelig lesning! Skal prøve å holde meg i skinnet til jeg faktisk har fått lest igjennom alt. Takk for linkene forresten, selv om jeg ikke kan se at de spesifikke innleggene har blitt besvart i det hele tatt...

Jag postade linkarna bara för att förstärka ditt inlägg, inte för att kritisera det på något sätt. Smiley


Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #383 : 13. september 2007, 12:08 »
Så da mener du altså at Aids er guds straffedom da?

Nei. Aids er en sykdom som spres blant annet via seksuell aktivitet, blodoverføring, osv.

Edit: men dersom en tenker på de 10 bud, så kan en vel kanskje se at brudd på disse går utover en selv eller andre mer eller mindre alvorlig på en fysisk eller psykisk måte? Altså, å følge dem er det beste for en, selv om det etter vår overlevelsestrang er mot vår natur å følge dem.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #384 : 13. september 2007, 12:19 »
Edit: men dersom en tenker på de 10 bud, så kan en vel kanskje se at brudd på disse går utover en selv eller andre mer eller mindre alvorlig på en fysisk eller psykisk måte? Altså, å følge dem er det beste for en, selv om det etter vår overlevelsestrang er mot vår natur å følge dem.

Citerar mig själv här jag:

Kommunismen var också en "fungerande" idé i teorin... Men de precis som du glömmer tydligen det enkla faktum att vi är människor.

Den typen av "hvis"-resonemang du för här bara presumtivt och föga produktivt, men varför skall vi följa just de tio budorden som står i bibeln? Och vilken version av dem? Enligt katolsk och luthersk, eller reformert tradition? Eller varför inte t.ex. de 7 noakidiska lagarna, eller judarnas bud? Eller islams eller hinduismens grundpelare? Eller buddhismens fyra ädla sanningar? Eller hare-krishnas principer? Eller konfucianismens levnadsregler? Etc...

Varför inte bara vanligt mänskligt sunt förnuft?

Märkligt är det hur kyrkan alltid försökt tillskansa sig egenrätt på godhet, och samtidigt försökt nedvärdera människan genom att påstå att allt gott är "gudomligt" och allt smutsigt, syndigt och ont är "mänskligt".

Om nu "gud" skapat oss till sin avbild så säger det ju kanske mer om "honom" än om oss människor...  :Smiley


Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #385 : 13. september 2007, 12:20 »
Etter min mening så er ihvertfall 60-70 % av de ti bud sunn fornuft.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #386 : 13. september 2007, 12:25 »
Nei. Aids er en sykdom som spres blant annet via seksuell aktivitet, blodoverføring, osv.

Hva er AIDS om ikke evolusjon i ett nøtteskall? Eller f eks MRSA, eller H5N1 eller andre myriader av virus og sykdommer som utvikler seg og muterer slik att antibiotika og andre farmaka blir mindre virksomme?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #387 : 13. september 2007, 12:26 »
Edit: men dersom en tenker på de 10 bud, så kan en vel kanskje se at brudd på disse går utover en selv eller andre mer eller mindre alvorlig på en fysisk eller psykisk måte? Altså, å følge dem er det beste for en, selv om det etter vår overlevelsestrang er mot vår natur å følge dem.

De sju bud (dvs. de sju siste) er jo felles leveregler for så godt som hvert eneste menneskesamfunn på denne kloden. Sammen med de såkalte "kristne verdier" som menneskekjærlighet, omsorg, solidaritet, ydmykhet osv. er dette det som ligger til grunn for et fredelig og omgjengelig samfunn av mennesker. Grunnen til at jeg setter "kristne verdier" i samfunnet er nettopp fordi dette ikke er noe kristne har enerett på. Som humanist har jeg akkurat den samme nestekjærligheten, omsorgen, solidariteten og ydmykheten overfor mine medmennesker, og det er ikke noe en bestemt religion eller et bestemt livssyn har enerett på.

Brudd på disse sju budene fører dermed som oftest til at man sårer andre mennesker, og siden vi lever i et samfunn hvor vi er avhengige av andre mennesker, vil brudd på disse ikke bare skade andre, men også en selv. Brudd på de tre første vil ikke skade noen.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #388 : 13. september 2007, 12:28 »
Etter min mening så er ihvertfall 60-70 % av de ti bud sunn fornuft.

Aha... Så 30-40 % av de tio buden är icke sunt förnuft? Så fint att man skall följa bud som strider mot sunt förnuft... Sunt förnuft säger mig förresten att man inte skall vara pedofil, men det står det inget mot i budorden, så det är det alltså fritt fram att vara enligt dig?


Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Bibelen, ikke kvinnediskriminerende?
« #389 : 13. september 2007, 12:29 »
Det er dette jeg vil frem til. Jeg som kristen anser alle som viktige, men hadde alle fulgt de 7 siste som du sier så ville vi nok sett et mye mer behagelig samfunn uten de fleste av problemene vi ser i dag.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!