Skrevet av Emne: IF (Intermittent Fasting) har gitt meg gode resultater så langt...  (Lest 42993 ganger)

Utlogget manbearpig

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 75

Sikkert spurt om før, men hiver inn et lite innlegg likavell. Kaffe/Te går greit i faste perioden. Da er det vell logisk at man kan ta grønn te kapsler på morgenen? Uten og bryte faste?

When the power of love overcomes the love of power the world will know peace.
Jimi Hendrix

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sikkert spurt om før, men hiver inn et lite innlegg likavell. Kaffe/Te går greit i faste perioden. Da er det vell logisk at man kan ta grønn te kapsler på morgenen? Uten og bryte faste?



Jepp.


Utlogget manbearpig

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 75

Jepp.

Det var jo herlig.
Et annet spørsmål nå som vi er i gang. Jeg trener kickboxing og styrketrening. Hvordan går det med 15-30min med dynamisk-tøying når jeg står opp ca 06:30 og ikke spiser før i 3tiden? Vil det tære veldig på musklene? Eller går det greit hvis jeg har spist nok dagen før? Smiley
When the power of love overcomes the love of power the world will know peace.
Jimi Hendrix

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Det var jo herlig.
Et annet spørsmål nå som vi er i gang. Jeg trener kickboxing og styrketrening. Hvordan går det med 15-30min med dynamisk-tøying når jeg står opp ca 06:30 og ikke spiser før i 3tiden? Vil det tære veldig på musklene? Eller går det greit hvis jeg har spist nok dagen før? Smiley

Det går helt fint.


Utlogget manbearpig

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 75

Det går helt fint.

Dæven, det var et kjapt svar. Takker for hjelpen mann.
When the power of love overcomes the love of power the world will know peace.
Jimi Hendrix

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Eg merker det at eg må vere forsiktig med kor fysisk eg er tidlig på dagen no som eg er kommet ned i litt lav fettprosent. Før kunne eg trene 1 time med kickboxing klokka 10 og faste greit fram til 2-3.
Ekke sjans no :p

Litt tøying bør dog gå heilt fint, som Beefcake sier.
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget manbearpig

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 75

Hei hei mine gode fastere, jeg har vært innom anabolic diet, men livsstilmessig er IF tingen, så jeg er back.
Saken er at lavkarbo funka som faen for min del, det kan være flere grunner dog, kanskje mindre kcal?

Så hvordan fordeler dere karbo/fett/protein på IF? Har et par spørsmål.
Hva er det som gir energi under fasteperioden? Fett som brytes til ketoner? Glykogen i lever?
Tenkte på dette opplegget.
Treningsdager: mye karbo, mye protein og moderat med fett
Treningsfrie: lav karbo, mye protein og mye fett
Er dette på jordet? Vil lite karbo dagen før faste føre til lite energi?
When the power of love overcomes the love of power the world will know peace.
Jimi Hendrix

Utlogget Hooper

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18


Utlogget qwerty12345

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Hei IF'rs

Har lest gjennom innleggene, veldig mye god informasjon. Eg synes IF virker som en interessant diett og har veldig lyst til å prøve den ut i praksis.

Tingen er det at eg har en noenlunde kompleks timeplan i ukedagene. Fra og med denne uken skal eg forsøke å starte hver dag med morgenkardio på 30-40 min før frokost. Etter dette blir det skole før eg går på enda en trening, bestående av enten vekter eller basketball. Eg greier ikke fungere skikkelig uten frokost som regel og hvertfall ikke hvis eg trener kardio i tillegg så bryter eg imot alle IF sine grunnprinsipper hvis eg tar en shake etter morgenøkten eller er det ok?

Målet mitt er for øvrig å snike fram de siste 2 rutene som skjuler seg, regner med hvis eg følger IF at dette ikke skulle være problematisk? Også var det et siste spørsmål, hvordan er det med spisedager på IF, no way eller er det tillatt iblant?

Hadde satt pris på respons ettersom eg er veldig motivert og innstilt på å kvitte meg med de siste fettprosentene.

Du bryter med prinsippene ved å innta proteinshake under fasten, ja. Om det utgjør noen særlig forskjell er et annet spørsmål. Timingen på treningen din bør uansett legges i forhold til spisevinduet ditt, slik at mesteparten av næringen inntas rundt/etter treningstidspunktet.
Om du trenger spisedager eller ikke, avhenger helt av hvordan du velger å spise mtp karbs osv. Mange bruker treningsdagene som høykarb-dager, og trenger derfor ikke ytterligere oppkarbingsdager .. Da ser jeg bort i fra det psykiske aspektet.

Utlogget Lucid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Har spist kun et måltid selv i et par års tid nå--har fungert helt greit. Mista litt fett i begynnelsen men stabiliserte seg raskt. Nedenfor har jeg ført opp noen av måltidene mine (raskt skrevet, så ikke alt stemmer på prikken):


Linser 500g = 1590kcal, 120g proteiner
Nøtter 100g = 650kcal, 20g proteiner
Frukt x 3 = 200kcal

Sum = 2440kcal, 140g proteiner


Egg x10 = 700kcal, 60g proteiner
Kalkun 250g = 280kcal, 40g proteiner
Røde bønner 300g = 828kcal, 60g proteiner
Løk x2 = 100kcal
Brokkoli 300g = 100kcal
Frukt x3 = 200kcal

Sum = 2008kcal, 160g proteiner


Fisk 800g = 1440kcal, 160g proteiner
Bakte poteter 1000g = 800kcal, 15g proteiner
Frukt x3 = 200kcal

Sum = 2440kcal, 175 proteiner


Baguett 300g = 1095kcal, 36g proteiner
Ost 400g = 1080kcal, 90g proteiner
Hvitløk i olje / pesto = 200kcal
Frukt x3 = 200kcal

Sum = 2575kcal, 160g proteiner


Ris 300g = 1050kcal, 21g proteiner
Erter 250g = 180kcal, 15g proteiner
Reker 2kg (1kg råvare) = 600kcal, 130g proteiner
Revet ost
Hvitløk i olje
Frukt x3 = 200kcal

Sum = 2030kcal, 166g proteiner
Sterk, blid og full av dop!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Eg greier ikke fungere skikkelig uten frokost som regel og hvertfall ikke hvis eg trener kardio i tillegg så bryter eg imot alle IF sine grunnprinsipper hvis eg tar en shake etter morgenøkten eller er det ok?


Martin Berkhan (leangains.com) om dette:

The fasted state is not an on/off switch

I often encounter questions that goes a little something like this

"...can I use milk/cream in my coffee during the fast?"

"...will I break the fat if I have a 1/2 cucumber during the fast?"

"...I accidentally drank a mouthful of regular Pepsi during the fast, is this considered a fast breaker?"

A: The fasted state is not an on/off switch that immediately gets turned off once you have a tiny amount of calories, like a lot of people seem to believe. The research is not clear on exactly what it is with fasting that causes the positive effects seen in the clinical trials, but some of the hypotheses revolve around

a) letting insulin levels drop below a certain threshold, rather than a semi-elevated state (which would be the case with a higher meal frequency approach)

b) creating an acute energy deficit (which you enter during the fast)

Note that I'm really dumbing this down to get my point across.

So, it's a question of a dose-response effect. Can you have some milk in your coffee? Sure, I wouldn't worry about it and I have it myself. Life would just be too damn boring with only black coffee, especially if you're used to having some milk with it. How much milk/cream? I would put the limit at 50 kcal total used throughout the fast. That's about 1 deciliter or 1/2 cup 2% milk.

Can you eat half a cucumber during the fast? Sure, I wouldn't worry about it, though I don't see the reason as to why you would do so. A cucumber won't fill you up, and eating something, anything, may actually stimulate hunger during the fast in some people. Not to mention the fairly strong hunger suppressive effects of fasting, which makes the need for eating something quite pointless.

In conclusion, use common sense and understand that the fasted state and the positive effects that may result from it isn't an on/off switch, or an 'all-or-nothing' kind of deal.

It's the same thing with the pre-workout meal I recommend for fasted training. For clients doing AM sessions, I recommend something along these lines

pre-wo meal of 10 g BCAA 5-15 min prior to session

Training at 8-9 AM

Break fast with pwo meal at 10 AM or as soon as you're done training: the 8-10 hr feeding window starts now (and not with the pre-wo BCAA's).

Some might argue that "oh, well the BCAA's are insulinogenic/they provide calories and that will take you out of the fasted state" etc. Yeah sure, but then again exercise has the effect of dropping insulin levels. And coupled with what is known from research on pre-workout protein and the effects on protein synthesis, the pro's of the 'fasted' pre-wo meal certainly outweighs whatever miniscule effect it has on insulin or the tiny amount of calories they provide.


Utlogget mariusfa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

ojoj.. dette virket veldig spennende.. tror neste dette må forsøkes i praksis...
la meg se om jeg forstår dette korrekt:

Man faster i ca 16 timer og kan spise de resterende 8 timene?

man kan innta ett lite antall kalorier i løpet av dagen uten å bryte fasten? liker godt en liten svett fløte i kaffen Smiley

Dette fungerer like godt i kalorioverskudd som i underskudd?

Man kan variere karbs/fett etter hva man selv liker? har prøvd å spise mye fett og proteiner på treningsfrie dager og mye proteiner og karbo på treningsdager, og dette fungerer fint..

man bør innta ca 2,5g pr fettfri kg pr dag på deff og minst 2g på bulk? eller må man prøve seg fram her?

jeg står opp 6 på morran, jobber til halv fire og trener ca kl 4.. kan jeg da begynne spisingen til lunsj? 1230 og spise frem til 2030? gjør ikke noe når på dagen fasten utføres så lenge det går minst 16 timer?


er jeg på rett spor?
25år 190cm 104kg(på vei ned)

Bp: 90
Ml: 180
FB:100
Mp:60
Logg

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Man faster i ca 16 timer og kan spise de resterende 8 timene?

Ja. Dog muligens litt kortere faste for kvinner. f.eks. 14/10.

man kan innta ett lite antall kalorier i løpet av dagen uten å bryte fasten? liker godt en liten svett fløte i kaffen

Ja.

Dette fungerer like godt i kalorioverskudd som i underskudd?

Ja.

Man kan variere karbs/fett etter hva man selv liker? har prøvd å spise mye fett og proteiner på treningsfrie dager og mye proteiner og karbo på treningsdager, og dette fungerer fint..

Ja, det går fint.

man bør innta ca 2,5g pr fettfri kg pr dag på deff og minst 2g på bulk? eller må man prøve seg fram her?

Gjetter at du mener protein? Ja, det er vettuge tommelfingerregler.

jeg står opp 6 på morran, jobber til halv fire og trener ca kl 4.. kan jeg da begynne spisingen til lunsj? 1230 og spise frem til 2030?

Ja.

gjør ikke noe når på dagen fasten utføres så lenge det går minst 16 timer?

Nei.

er jeg på rett spor?

Jepp.


Utlogget mariusfa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Strålende.. dette skal prøves når neste periode starter.. noen som har noen starttips. vil tro dette er helt jævelig i noen dager frem til man er blitt vant til det..
25år 190cm 104kg(på vei ned)

Bp: 90
Ml: 180
FB:100
Mp:60
Logg

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Bump thump!

Har noen spm ang IF:

Ingen mat før trening? Hva ? Hvordan yter du da? Funker det?

Hva slags mat spiser dere da? Så mye kcal (2500) på 3 måltider - noen forslag?

Trenger en mer utfyllende artikkel om dette, der det står om måltid før etter trening hva man kan spise under fasten etc?

Noen som har noe? Blir helt oppgitt når jeg ikke får all informasjon, har søkt men finner ingenting om hva man skal spise før trening eller om man i det hele tatt skal spise noe før trening? Skjønner ikke hvordan man yter uten mat før trening?!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!