Skrevet av Emne: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?  (Lest 9815 ganger)

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #15 : 26. september 2007, 17:53 »
Hvorfor blander du inn strongman og kroppsbygging med styrkeløft?  Strongman har jo faktisk tv-dekning og en del tilskuere når det arrangeres.   
Non Plus Ultra

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #16 : 26. september 2007, 18:04 »
Her er en liste over hvilke idretter som anses som tyngst, i forhold til ulike egenskaper som kreves og krav som stilles:
http://sports.espn.go.com/espn/page2/sportSkills
Styrkeløft kan nok ikke bli noen stor publikumssport, nei. Du har liksom ikke den samme intense og konstante spenningen som i f eks mange friidrettsgrener og toppfotballkamper. Det er mye pauser, og vinneren blir på en måte ikke kåret i et intenst spenningsøyeblikk(som f eks i en skistaffett eller 100 meter) Men for oss interesserte hadde det jo vært bra med litt mediadekning.

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #17 : 26. september 2007, 18:06 »
Fjern spotterne så blir styrkeløft unektelig mye mer spennende å se på Tongue

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #18 : 26. september 2007, 18:07 »
Her er en liste over hvilke idretter som anses som tyngst, i forhold til ulike egenskaper som kreves og krav som stilles:
http://sports.espn.go.com/espn/page2/sportSkills
Styrkeløft kan nok ikke bli noen stor publikumssport, nei. Du har liksom ikke den samme intense og konstante spenningen som i f eks mange friidrettsgrener og toppfotballkamper. Det er mye pauser, og vinneren blir på en måte ikke kåret i et intenst spenningsøyeblikk(som f eks i en skistaffett eller 100 meter) Men for oss interesserte hadde det jo vært bra med litt mediadekning.

Styrkeløft er jo ikke tatt med en gang!! Håper ikke det er under nr. 60, for fisking er jo faen meg ikke mer krevende enn styrkeløft! Tongue
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #19 : 26. september 2007, 18:08 »
Den listen der må være det dummeste jeg har sett. Badminton mer krevende enn vektløfting?  Haha, for all del;)
Non Plus Ultra

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #20 : 26. september 2007, 18:09 »
Det er jo typiske "amerikanske" sporter som topper denne lista.
Smiley

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #21 : 26. september 2007, 18:14 »
Helt enig at den lista suger og inneholder litt for mye "amerikanisme". Men den har et slags poeng, da den legger sammen alle egenskapene... Dersom man trykker på hver egenskap kan man se hvilke sporter som trenger mest av den egenskapen. For eksempel er vektløfting da nr 1 på styrke, mens sprint er nr 1 på speed.
Tror også folk undervurderer en del sporter... Badmintonspillerne tar kanskje ikke 200 i bøy, men de har en fantastisk evne til å analysere spillet og reagere, samtidig som de er rimelig eksplosive. Sier ikke at det er tyngre enn vektløfting, men det trenes vanvittig mye og tungt i mange sporter man ikke tenker over...

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #22 : 26. september 2007, 18:15 »
Vektløfting burde ligge høyt på den lista, for vektløft krever enormt av trening.  Ikke bare i styrke, men koordinasjon, presisjon, teknikk, hurtighet bare for å nevne litt. Badminton er utvilsomt lettere å bli god i
Non Plus Ultra

Utlogget Hard Økt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 77

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #23 : 26. september 2007, 18:20 »
Når web-tv er såpass utbredt, synes jeg NSF burde laget innslag av store stevner slik at det gikk an å følge med. Skikkelig web-tv på treningsforum eller styrkeloft.no med full dekning fra NM og Benk NM hadde noe da!

Det som ikke gjør deg sterkere gjør deg bare svakere!

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #24 : 26. september 2007, 18:20 »

Den listen der må være det dummeste jeg har sett. Badminton mer krevende enn vektløfting?  Haha, for all del;)

Med all respekt, men hva veit du om det? Det er mange flere som kunkurerer i badminton en strykeløft, ergo så vil nivået bli en god del høyere. Jeg vedder også på at verdenstoppen i badminton trener mye mer en toppen i strykeløft. Vektløfting derimot, det vil jeg si er en av de mest krevende sportene Smiley
Passion trumps fucking everything!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #25 : 26. september 2007, 18:25 »
Badminton er utvilsomt lettere å bli god i

Men det er ikke dermed gitt at det er lettere å nå verdenstoppen. Var det ikke det som var tema ?

Alle kan spille tennis, men jeg vil påstå at tennis er en av verdens vanskeligste idretter å nå helt til topps. Alle kan bli ganske gode, svært få når alikevel helt til toppen.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #26 : 26. september 2007, 18:26 »
Med all respekt, men hva veit du om det? Det er mange flere som kunkurerer i badminton en strykeløft, ergo så vil nivået bli en god del høyere. Jeg vedder også på at verdenstoppen i badminton trener mye mer en toppen i strykeløft. Vektløfting derimot, det vil jeg si er en av de mest krevende sportene Smiley

Søskenbarnet mitt sitt søskenbarn var en av Norges beste badminton utøvere, og det var ikke noe stort treningsregime de hadde gitt. Kan godt hende de trener mer enn verdenstoppen i styrkeløft, men er det alt som har å si for hva som gjør en idrett krevende? antall treningstimer lagt = mest krevende? pfft.  Vektløfting er nok en av de mest krevende, Styrkeløft havner ikke så langt opp men det kreves unektelig mye, MEN her er cluet. Styrkeløft er en livsstil, samme med vektløfting, spiser man som ei ræv, så går treningen til helvete. Det slipper man i f.eks badminton, der det har ikke så mye og si om man får i seg nok proteiner og karbs iløpet av dagen.  Altså: Når du går ut av treningslokalet i styrkeløft er du ikke ferdig for dagen, du tar det med deg overallt og i alt du gjør. Spiser du og sover dårlig så går det ad dundas. Derfor er styrkeløft en av de mest krevende idrettene i mine, men det får være min mening;)
Non Plus Ultra

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #27 : 26. september 2007, 18:27 »
Men det er ikke dermed gitt at det er lettere å nå verdenstoppen. Var det ikke det som var tema ?

Alle kan spille tennis, men jeg vil påstå at tennis er en av verdens vanskeligste idretter å nå helt til topps. Alle kan bli ganske gode, svært få når alikevel helt til toppen.

Alle kan og løfte styrkeløft, men svært få kommer heeeelt til topps.  Å komme til topps i en idrett er svært vanskelig uansett hvilken idrett man bedriver.
Non Plus Ultra

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #28 : 26. september 2007, 18:29 »
Det slipper man i f.eks badminton, der det har ikke så mye og si om man får i seg nok proteiner og karbs iløpet av dagen. 

Tullprat ! Enhver idrettsutøver ønsker å restituere seg smartest mulig, også de som spiller badminton. Spiser de som "ei ræv" blir de dessuten for tunge til å drive den idretten de holder på med. Styrkeløftere derimot så er det mange som spiser som "ei ræv" i den tro at nok mat er viktigere enn riktig mat. Det kan sikkert funke på kort sikt, men er lettere å gjennomføre i praksis.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Hvorfor er styrkeløft så lite anerkjent?
« #29 : 26. september 2007, 18:32 »
Tullprat ! Enhver idrettsutøver ønsker å restituere seg smartest mulig, også de som spiller badminton. Spiser de som "ei ræv" blir de dessuten for tunge til å drive den idretten de holder på med. Styrkeløftere derimot så er det mange som spiser som "ei ræv" i den tro at nok mat er viktigere enn riktig mat. Det kan sikkert funke på kort sikt, men er lettere å gjennomføre i praksis.

Så du mener in-effect at badminton spillere må ha like strenge krav til diett og hvile som styrkeutøvere? Merkelig at de fleste som driver med f.eks fotball eller badminton som regel ikke vet hakka møkk om en bra måltidssammensetning eller hva som er bra å ete, unntak finnes!
Non Plus Ultra

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!