Skrevet av Emne: Feil utførelse?  (Lest 1523 ganger)

Utlogget grzzlly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Feil utførelse?
« : 09. oktober 2007, 21:09 »
Jeg har litt vondt i korsryggen/nedre del av ryggen. kan dette ha noe med feil utførelse av situps i situps benk ? føler jeg har for rett rygg men er aldri noe ubehagelig under trening.
eller kan det ha noe med gal trening og at jeg ikke har fått trent alt riktig nok ? Smiley

Takker for seriøse svar av seriøse fok Smiley

Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
Sv: Feil utførelse?
« #1 : 09. oktober 2007, 21:17 »
Kanskje du trener ryggen for lite, rett og slett. Altså at den er nedprioritert.

Hvis du bare trenger mage, bryst - i det hele tatt, fremsiden av kroppen, men "glemmer" baksiden (ergo ryggen) vil du kunne pådra deg belastningsskader osv.

Ellers kan det jo hende at du har en eller annen rygg-øvelse et eller annet sted, som passer dårlig for nettopp deg, og som dermed skaper med problemer enn nytte. Eller som du selv sier, feil utførelse på en eller annen øvelse.
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget grzzlly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Feil utførelse?
« #2 : 09. oktober 2007, 21:24 »
Når du skriver her er det noe som sier meg at den er litt nedprioritert. ikke meninga i det hele tatt. men er dette tilfellet, er det bare å kjøre på med mer rygg da eller hvordan skal jeg gripe det ann ?

Kan det ha noe med at jeg har løpt på litt dårlige sko på asfalt? har løpt litt i det siste.
Takk for bra svar:)

Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
Sv: Feil utførelse?
« #3 : 09. oktober 2007, 21:26 »
Veldig vanskelig for meg å si, egentlig. Jeg bare spekulerer litt. Smiley

Du kunne jo postet programmet ditt, så vi kan se om det ser ut som du mangler/har for mye av noe. Med det sagt reagerer jo alle forskjellig på forskjellige former/mengder/typer/osv/osv trening... så det kan være vanskelig å filtrere ut hvor problemet ligger.
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Feil utførelse?
« #4 : 09. oktober 2007, 21:30 »
Det spørs litt på hvordan du utfører sit-upsene. Løfter du ryggen fra underlaget(tenker da på den nederste del av ryggen)? Hvis du gjør dette, kan du få vondt fordi du bøyer ryggen. Og da blir discus(mellom hvirvlene) satt på strekk.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget grzzlly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Feil utførelse?
« #5 : 09. oktober 2007, 21:41 »
Jeg trener liksom fremside og bakside.
Kommer bare med øvelsene fordi reps og sett tar jeg etter dagsformen, og jeg har trent hjemme i det siste så har ikke max med utstyr.
Rygg: nedtrekk foran(bredt og smalt grep), kabelroing, hantelroing,
Bryst: armpress(samme som benk), flyes, "kabeldrag"
Armer: bieceps curl, hammer curl, / dipset, triceps exstension,
Skuldre: sidehev, fronthev,
Mage: situps
Bein så har jeg forløpig bare løping på prog.

Tror jeg fikk med alt der Smiley

Utlogget grzzlly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Feil utførelse?
« #6 : 09. oktober 2007, 21:42 »
Det spørs litt på hvordan du utfører sit-upsene. Løfter du ryggen fra underlaget(tenker da på den nederste del av ryggen)? Hvis du gjør dette, kan du få vondt fordi du bøyer ryggen. Og da blir discus(mellom hvirvlene) satt på strekk.

Løfter liksom nedre del av ryggen opp ja.

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

Sv: Feil utførelse?
« #7 : 09. oktober 2007, 21:44 »
Jeg trener liksom fremside og bakside.
Kommer bare med øvelsene fordi reps og sett tar jeg etter dagsformen, og jeg har trent hjemme i det siste så har ikke max med utstyr.
Rygg: nedtrekk foran(bredt og smalt grep), kabelroing, hantelroing,
Bryst: armpress(samme som benk), flyes, "kabeldrag"
Armer: bieceps curl, hammer curl, / dipset, triceps exstension,
Skuldre: sidehev, fronthev,
Mage: situps
Bein så har jeg forløpig bare løping på prog.

Tror jeg fikk med alt der Smiley

husk basis øvelsene:
benk mark bøy, militærpress.
du trener bare lats øvelser på ryggen. det ekke smart;)
UNKNOWN

Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
Sv: Feil utførelse?
« #8 : 09. oktober 2007, 21:47 »
Nederste del av ryggen skal vel egentlig ikke løftes opp fra bakken når du tar vanlige situps, nei. Vil si at du har en del mangler i selve programmet.

Du burde nok tenke litt på å revidere dette. Baser programmet ditt rundt baseøvelser (knebøy, markløft, nedtrekk, chins, hantelpress, benkpress, militærpress osv osv).

Markløft er for eksempel ypperlig for ryggen (vel og merke med korrekt utførelse).
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Feil utførelse?
« #9 : 09. oktober 2007, 21:48 »
Løfter liksom nedre del av ryggen opp ja.

Ikke gjør det.

Forestill deg at du presser ryggen ned i benken, samtidig som du presser brystkassa ned mot maven. Ryggen(nederste del) skal ligge på benken, men skulderbladene skal opp fra benken.

Nei, forresten. Ikke forestill deg det. GJØR det Smiley
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Nammo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 686
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 686

Sv: Feil utførelse?
« #10 : 09. oktober 2007, 21:49 »
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=440

Sitat
Det skal også sies at typiske sit-ups bevegelser hvor ryggvirvlene i nedre del av ryggen blir utsatt for store mengder med såkalte skjærkrefter (shear forces), er ekstremt unyttige og skadeinduserende (1). Ryggraden skal holdes nøytral også under de fleste andre styrkeøvelser for å hindre at ligamentene blir strukket ved unødvendig dårlig teknikk. Husk at når man krummer og samtidig belaster ryggen vil ligamentene bli utsatt for en strekk som ikke bare gjør at erektormuskulaturen kobles ut (et nevrologisk fenomen), men som også vil føre til forlenging av ligamentene (også kalt ”creep”). Dette er en irreversibel prosess som ikke må forekomme om vi ønsker å holde oss skadefrie. Fokus på å utføre en øvelse med korrekt teknikk skal alltid være førsteprioritet.

Utlogget ST

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Feil utførelse?
« #11 : 09. oktober 2007, 21:51 »
Det viktigste er at du tenker på at du SKAL presse korsryggen NED i bakken gjennom hele øvelsen. Samtidig skal du puste ut på vei opp og inn på vei ned Wink

Det kan også være en ide å trene kjernemuskelaturen. Snill katt - sint katt er en god øvelse.

Utlogget grzzlly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Feil utførelse?
« #12 : 09. oktober 2007, 21:54 »
Takker for fine svar og råd fra erfarne folk Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!