Skrevet av Emne: aMo tar en 3-splitt, 3x110kg knebøy, 5x5 chins!  (Lest 8298 ganger)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #45 : 23. november 2007, 17:01 »
Markløften var som å se Ibuxus i sine glansdager ja. Første steg for å få bedre teknikk er å ta av deg skoene. Ser ut som om du bruker løpesko/joggesko. Dette bør ikke brukes på noen øvelser inne på ett treningsstudio pga. ustabiliteten de gir. I markløft så vil slike sko også gjøre løftebanen lengre og da blir det vanskeligere å komme ned til stanga.

Du bør også gå helt "back to basics" med marken. Hvis du har 10-kiloskiver som er like store i dimensjon som 20-kiloskivene så bruker du en slik på hver side og har derfor totalt 40 kg i belastning. For deg så er 90 og 100 kg alt for tungt til å lære seg bra teknikk i markløft.

Med 40 kg i vektbelastning så bøyer du deg ned, uten sko på beina, med svai i ryggen og blikket opp (ikke se på stanga når du tar grep) helt til du kjenner at du treffer stanga med hendene. Du fortsetter med å se på det punktet du fokuserte på i utgangspunktet før du begynte å bøye deg ned, ryggen er fortsatt svai. Du vil kjenne at rumpa sannsynligvis berører leggene når du har fått grep om stanga... Med din nåværende teknikk går lårbeinene dine i 45 grader rett opp. Hvis du gjør slik som jeg beskriver her kommer lårbeinene dine til å være som i bunnposisjonen i knebøy.

Du har selvsagt pustet godt inn før du begynte nedoverbevegelsen mot stanga, og du holder pusten fortsatt. Mens du sitter der nede så fokuserer du på å kjenne trykket mot bakken på midten av fotbladene. Ikke på hælen og ikke på tærne. Midten.

Fortsatt med ryggen i samme stilling prøver du å presse "beina igjennom gulvet" og først når stanga har kommet over knærne så trekker du ryggen og skuldrene tilbake. Første del av løftet blir på en måte knebøy med stanga i hendene.

Dette er kanskje ikke den mest optimale måten å løfte markløft på for alle - men det er den beste måten for deg å få en ny måte å tenke markløft på. Når du får inn denne teknikken så blir du å kjenne deg selv og øvelsen mye bedre. Og da kan du gjøre ting som passer din kropp best. Og som løfter mest mulig kilo.

Øk 5 kg hver uke og prøv å gjør øvelsen like fint hver gang. Når du har kommet opp på 100 kg på denne måten så skal du se at de ukene med litt mindre vekt ga avkastning.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #46 : 23. november 2007, 18:11 »
Vet jeg er dårlig på markløft, har laget en tråd om det i nybegynnerforumet der jeg tar opp problemet med de samme videoene der.

Aslak: Varmer opp før benkpressen fordi det er den første øvelsen med helt kald kropp. Trenger f.eks ikke varme opp like mye på skulderpress, siden de delene av kroppen allerede er varme fra benkpress, men jeg BURDE kanskje ha varmet opp før roinga, men deretter trenger jeg ikke å varme opp før chins pga roinga.

Men generelt sett tenker jeg mere på å varme opp tidlig i treningsøkta, senere er jeg jo ganske varm fra før.

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #47 : 23. november 2007, 18:13 »
Markløften var som å se Ibuxus i sine glansdager ja. Første steg for å få bedre teknikk er å ta av deg skoene. Ser ut som om du bruker løpesko/joggesko. Dette bør ikke brukes på noen øvelser inne på ett treningsstudio pga. ustabiliteten de gir. I markløft så vil slike sko også gjøre løftebanen lengre og da blir det vanskeligere å komme ned til stanga.

Du bør også gå helt "back to basics" med marken. Hvis du har 10-kiloskiver som er like store i dimensjon som 20-kiloskivene så bruker du en slik på hver side og har derfor totalt 40 kg i belastning. For deg så er 90 og 100 kg alt for tungt til å lære seg bra teknikk i markløft.

Med 40 kg i vektbelastning så bøyer du deg ned, uten sko på beina, med svai i ryggen og blikket opp (ikke se på stanga når du tar grep) helt til du kjenner at du treffer stanga med hendene. Du fortsetter med å se på det punktet du fokuserte på i utgangspunktet før du begynte å bøye deg ned, ryggen er fortsatt svai. Du vil kjenne at rumpa sannsynligvis berører leggene når du har fått grep om stanga... Med din nåværende teknikk går lårbeinene dine i 45 grader rett opp. Hvis du gjør slik som jeg beskriver her kommer lårbeinene dine til å være som i bunnposisjonen i knebøy.

Du har selvsagt pustet godt inn før du begynte nedoverbevegelsen mot stanga, og du holder pusten fortsatt. Mens du sitter der nede så fokuserer du på å kjenne trykket mot bakken på midten av fotbladene. Ikke på hælen og ikke på tærne. Midten.

Fortsatt med ryggen i samme stilling prøver du å presse "beina igjennom gulvet" og først når stanga har kommet over knærne så trekker du ryggen og skuldrene tilbake. Første del av løftet blir på en måte knebøy med stanga i hendene.

Dette er kanskje ikke den mest optimale måten å løfte markløft på for alle - men det er den beste måten for deg å få en ny måte å tenke markløft på. Når du får inn denne teknikken så blir du å kjenne deg selv og øvelsen mye bedre. Og da kan du gjøre ting som passer din kropp best. Og som løfter mest mulig kilo.

Øk 5 kg hver uke og prøv å gjør øvelsen like fint hver gang. Når du har kommet opp på 100 kg på denne måten så skal du se at de ukene med litt mindre vekt ga avkastning.

Nice!
Skal lese dette innlegget til jeg kan det utenat og prøve neste gang!

Honnør!

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #48 : 23. november 2007, 20:22 »
Aslak: Varmer opp før benkpressen fordi det er den første øvelsen med helt kald kropp. Trenger f.eks ikke varme opp like mye på skulderpress, siden de delene av kroppen allerede er varme fra benkpress, men jeg BURDE kanskje ha varmet opp før roinga, men deretter trenger jeg ikke å varme opp før chins pga roinga.

Men generelt sett tenker jeg mere på å varme opp tidlig i treningsøkta, senere er jeg jo ganske varm fra før.

Jeg fikk et annet syn på oppvarming etter jeg leste dette. Sakset fra Max-OT treningsprogrammet.

Sitat
Warming up the Max-OT way

I want you to remember the following. Max-OT is all about building muscle. Max-OT takes the approach that every rep, every set and every workout is done for one reason - to build muscle and strength. This is very important. If you do a rep, set, or entire workout with weights for any other reason then you need to seriously question just why you are training in the first place.

Any time you wrap your hands around a bar and start a set it should be approached with the mindset of building muscle and strength. You should be able to quantify why you do each rep. What other physiological reason is there for lifting weights? So every time you do a rep you know that that rep is either directly involved in building muscle or is a necessary prerequisite to the muscle building reps.

How most lifters fail to take the right approach from the very start

Efficiency is one of the main attributes of Max-OT training. The more efficient you train the more effective your workout is going to be, the more muscle you are going to build and the quicker you are going to build that muscle.

Why expend precious energy without using maximum efficiency? Warming-up properly is an area of training that should be performed with the utmost efficiency because it is the prelude to building muscle.
Warming up improperly will impede your ability to maximize muscle overload, total muscle fiber stimulation, and growth
Warming up correctly will allow you to expend the maximum physical mental intensity on the sets that count the most - the muscle building sets.
Warming Up The Wrong Way - Are You Guilty?

I would say that 99% of the people that train warm-up wrong. And in doing so, it reduces their ability to produce maximum overload for maximum growth. Again, as I discussed in the last section, this incorrect technique has been and continues to be passed along from gym to gym, coach to athlete, magazine to subscriber, etc., etc. It's like a weed you can't get rid of.

A somewhat unfortunate thing about building muscle is that there is no definite "right" or "wrong" way to go about it. What I mean is, you can train wrong and still build muscle. Max-OT is about building maximum muscle and strength in the shortest amount of time. Max-OT extracts all the physiological understanding of what stimulates muscle growth and wraps it all up into a systematic, step-by-step plan that will maximize the muscle growth parameters and eliminate the regression caused by typical training programs.

How NOT to warm-up

Let's use the Bench Press as an example here. For sake of description we'll say that 275 is the maximum for 3 reps. Here is how most people do a bench workout.

They load the bar with 135 pounds and do about 10 or 15 reps. They'll rest a few minutes and then go to 185 pounds. Here they do another 10 reps. Then they go to 205 pounds and do about 10 reps. After a little rest, they go to 225 pounds and do 7 or 8 reps depending on how good they feel.

So far that is 4 sets. Now throw on 20 pounds to 245 and do about 7 reps. That's set number 6 and they haven't even started to build muscle yet. From here they take the 10's off and put on some 25's. At 275 pounds the barely knock out 3 reps.

Can you point out the mistakes here? They warmed up. No question about that, but they did so at the expense of strength and overload. In other words, their technique for warming up resulted in poor or inadequate muscle fiber stimulation and overload due to premature muscle fatigue.

Warming up is warming up

Understand that warming-up is nothing more than "warming-up". What this means is that you should warm-up the muscle group you are training in a fashion that will allow you to infuse the right amount of blood into the muscle and connective tissue and progressively introduce the increasing overload to this muscle group. This warm-up process should not fatigue the muscle. I repeat, the warm-up process should not fatigue the muscle. If you generate any muscle fatigue whatsoever during your warm-up sets you will compromise muscle overload and growth.
Proper Max-OT warm-up techniques introduce blood into the muscle group, progressively acclimate the muscle and soft tissue to the heavy weight and does not fatigue the muscle
A fatigued muscle is a weak muscle. A muscle not "ready" for heavy weight is an injury prone muscle. The key is to warm-up the muscle being trained so it can handle maximum overload without injury, while at the same time not fatiguing the muscle in the process.

I am going to show you how to implement a technique into your training that will provide immediate results in the amount of weight you use. Remember, muscle growth is dictated by overload. The greater the overload placed on a muscle, the greater the growth response from that muscle.

We are going to take the same weight scenario on the Bench Press as used before, but we'll use the Max-OT warm-up technique. This technique will allow you to lift more weight for more overload and more growth.

Understand that the only sets that actually induce muscle growth are the heavy sets - the sets using maximum weight for 4 to 6 reps. All other sets besides these will not produce overload needed to induce growth. These sets are merely preludes to the muscle-building sets. With this known, now you can see why it's critical to intelligently warm-up so you can maximize the growth producing sets.




I kortform, få musklene varme på lette vekter, bruk minst mulig energi på vekttilpassing. ha hovedfokus på de settene som er selve treningen.

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #49 : 24. november 2007, 14:37 »
Aslak: Det jeg gjør på f.eks knebøy og markløft er "ramping", og det fungerer veldig bra for meg. Når jeg f.eks begynner på 70kg og går til 75, 80, 85 osv. så er ikke det oppvarming. Men for all del, skal ta all ny info med i betraktning Wink

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #50 : 24. november 2007, 14:45 »
Dagens bein/mageøkt:

Knebøy:
5x80kg
5x85kg
5x90kg
5x95kg
5x95kg

Lårcurl:
3x10

Sittende Tåhev:
10x70kg
10x75kg
10x75kg
10x75kg

Leg Extensions:
3x10

Stående Tåhev:
3x10

Benhev:
3x10

Torso Rotations:
12x80kg
12x80kg
12x80kg

Crunches i maskin:
4x15

Benpress:
10x152kg
10x172kg
10x172kg
10x172kg

Grei økt idag, men merker at jeg har brukt feil teknikk i markløften, glad jeg har fått påvist det såpass tidlig før jeg pådro meg noe større skader, merka det i form av en liten stivhet i korsryggen idag som førte til at jeg ikke turte å gå for 100kg+ i knebøyen. Kjørte heller litt benpress på slutten for å kompensere litt.
Prøvde den stående tåhevmaskinen igjen for moro skyld, lasta på alle de 250kgene den har, og det var plutselig blitt veldig lett.. hehe.. Så sittende tåhev er tydeligvis overlegen den stående!
Om noe kunne vært gjort bedre idag så kunne det vært mageøvelsene, vurderer å se etter litt alternative øvelser her...

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #51 : 24. november 2007, 17:56 »
Aslak: Det jeg gjør på f.eks knebøy og markløft er "ramping", og det fungerer veldig bra for meg. Når jeg f.eks begynner på 70kg og går til 75, 80, 85 osv. så er ikke det oppvarming. Men for all del, skal ta all ny info med i betraktning Wink

Hvis det funker, så er det ingen grunn til å bytte det ut Smiley merket bare selv at jeg fikk hevet maksløft 5-10kg når jeg bytta til den type oppvarming.

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #52 : 26. november 2007, 20:44 »
Dagens overkroppsøkt:

Benkpress med hantler:
5x26kg
5x28kg
5x30kg
5x30kg
5x32kg
5x32kg
5x32kg

Roing "low-row":
10x60kg
10x80kg
10x80kg
10x80kg

Behind the neck-press i maskin:
10x40kg
10x45kg
10x45kg

Chins, smalt grep:
5x4

Skråbenk i maskin:
10x60kg
8x70kg
8x70kg

Nedtrekk:
10x47kg
10x49,5kg
10x52,5kg
10x52,5kg

Rear Deltoid Flyes:
3x10

Lateral  Raise i maskin:
2x10

Litt rar treningsøkt idag siden jeg kun fikk ca. en times søvn inatt, begytne å bli litt trøtt før treninga kan man si.
Neste gang tror jeg at jeg må opp på 34kgs hantlene, de ser forøvrig MYE større ut enn de på 32kg hehe. Tror heller ikke jeg var i superform for chins idag, føler at jeg gjør de feil, og at de tar MYE mere på arma enn de burde, greit nok at smalt grep med håndflatene imot deg faktisk går mere på arma enn de andre typene, men så sterk er jeg ikke enda, men det kommer!
Tok også skulderøvelsene i maskiner idag, for variasjons skyld.

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #53 : 28. november 2007, 20:26 »
Dagens bein-/mageøkt:

Knebøy:
5x80kg
5x85kg
5x90kg
5x95kg
5x90kg
5x90kg

Sittende Tåhev:
10x70kg
10x70kg
10x70kg

Lårcurl:
3x10

Benhev:
3x10

Torso Rotations:
3x12

Benpress:
8x192kg
8x192kg
8x192kg

Tør ikke presse meg selv for mye i knebøyen uten spotter merker jeg, så jeg supplerte med litt benpress på slutten.

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #54 : 29. november 2007, 20:14 »
Dagens overkroppsøkt:

Benkpress med hantler:
5x26kg
5x28kg
5x30kg
5x32kg
5x31,4kg

Roing "low-row":
10x70kg
10x70kg
10x70kg

Behind the neck-press i maskin:
10x40kg
10x45kg
10x45kg
10x45kg

Chins, smalt grep:
4x4

Benkpress i maskin:
3x8

Rear Deltoid Flyes:
3x10

Pectoral Flyes:
4x10

Scottcurl:
3x8

Nedtrekk:
4x10

Triceps:
3x10

Økta idag begynte skikkelig ræva. Dårlig motivert og i dårlig humør. Det KAN skyldes stress på jobben OG/ELLER at jeg er misfornøyd med hva jeg har lagt på meg (sansynligvis mere fett enn muskler).
Prøvde meg på 34kgs hantlene, men de ble for tunge, klarte knapt en rep, gikk derfor ned til 31,4kgs igjen. Vurderer å bytte brystøvelse en stund, føler at jeg har kommet så langt som jeg kommer for nå med hantlene.
Started med "ON Adenergy Stack" kreatinstack idag, vi får se om det er gunstig for noe som helst.

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #55 : 01. desember 2007, 14:34 »
Dagens økt:

Markløft:
10x40kg
10x50kg
10x60kg
10x70kg
10x70kg

Lårcurl:
3x10

Sittende Tåhev:
10x70kg
10x80kg
10x80kg

Benkpress med stang:
8x50kg
8x60kg
8x65kg
8x65kg
8x60kg

Chins, smalt grep:
6x4

Militærpress:
5x40kg
5x45kg
5x45kg
5x45kg
5x45kg

Foroverbøyd roing med stang:
10x35kg
10x40kg
10x50kg

Mye bedre økt idag, sansynligvis beste denne uka. Kjørte markløften med lite belastning i begynnelsen, prøvde å følge instruksene jeg har fått her og lille bror syns det så vesentlig bedre ut, derfor økte jeg litt mens jeg holdt på. Ga meg på 70kg da dette føltes som grensa for riktigere utførelse. (begynner lavt neste gang også).
Grei økt med chins idag, 6 sett av 4 reps, fornøyd med den. Prøvde også litt foroverbøyd roing med stang, kommer vel til å bruke den mere framover istedet for maskiner. Føler at chins og foroverbøyd roing utfyller hverandre litt også, da de er rake motsetninger hva ryggøvelser anngår.

Utlogget Månefjes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 199
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 199

  • tunge ting!
Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #56 : 01. desember 2007, 15:47 »
Bra du bruker hode når du trener, tenker da på marken. Du får ta å legge ut en ny markfilm så får du vel tilbakemelding på teknikken
Løfter i klasse 100kg, er 22 år og medlem av Røros SK

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #57 : 01. desember 2007, 21:55 »
Ja, merka at det ikke var noe godt å ta knebøy etter forrige ukes markløft med feil teknikk, så jeg vil jobbe med å få inn teknikken før jeg går løs på noen store vekter her enda.

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Sv: aMo's tester 2-splitt, video side 3
« #58 : 04. desember 2007, 13:01 »
Dagens overkroppsøkt:

Benkpress med stang:
8x65kg
6x65kg
8x60kg
6x62,5kg
8x60kg
8x60kg

Chins, smalt grep:
6x4

Skråbenk med stang:
8x40kg
8x50kg
8x50kg

Roing "low-row":
10x70kg
10x60kg
10x60kg
10x70kg

Skulderpress med hantler:
8x16kg
8x20kg
8x20kg
8x20kg

Bicepscurl med ez-stang:
8x30kg
8x30kg

Rear deltoid flyes:
10x54kg
10x54kg
10x54kg

Treninga idag begynte helt feil, motivasjonen var helt på bunn. Både jeg og brodern er like skuffa med fremgangen på benkpressen, nytt treningsprogram vurderes. Mulig en 3-splitt.

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

aMo's tester 2-splitt, 5x105kg knebøy!
« #59 : 05. desember 2007, 13:00 »
Dagens bein-/mageøkt:

Knebøy:
5x70kg
5x80kg
5x90kg
5x100kg
5x105kg

Lårcurl:
3x10

Sittende Tåhev:
10x70kg
10x75kg
10x80kg
10x85kg

Benpress:
10x192kg
10x192kg
10x192kg

Crunches i maskin:
3x15

Torso Rotation:
3x12

Benhev:
2x10

Knalløkt idag, takk og lov for det etter gårsdagens nedtur!
Ny pers i knebøy, først økte jeg fra gammel pers på 2x100kg til 5x100kg for å så øke til 5x105kg! Var en del psykologisk ute å sperra her, måtte virkelig gå inn i meg selv å tenke "100 er bare et tall, det kunne like gjerne vært 90" hehe  Grin
Kjørte også en god økt med benpress til slutt for å være sikker på at beina ble kjørt skikkelig.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!