Skrevet av Emne: Registrere et enkeltmannsforetak  (Lest 4002 ganger)

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Registrere et enkeltmannsforetak
« : 10. oktober 2007, 13:21 »
Kan si med en gang at jeg har null greie på dette, og føler det virker litt komplisert!

Har altså planer om å registrere et enkeltmannsforetak slik at jeg kan ta et par oppdrag, men må jeg betale skatt og slikt av dette, eller er det opp til en bestemt sum jeg kan tjene? Rett og slett, hva vet dere? Tongue Mener å ha hørt man kan tjene inntil 50 000 uten å betale noen som helst avgifter. Stemmer det?

Om det har noen betydning er det oppdrag av typen web- og grafisk design.

Utlogget kriweb

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 211

Sv: Registrere et enkeltmannsforetak
« #1 : 10. oktober 2007, 13:43 »

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

Sv: Registrere et enkeltmannsforetak
« #2 : 10. oktober 2007, 13:48 »
Dersom du tjener/omsetter for mindre enn 50 000 i løpet av en 12-måneders periode, trenger du ikke betale moms av det, dvs at du trenger ikke registrere deg i det såkalte  momsregisteret. Men det betyr at du får heller ikke refundert moms for varer du kjøper inn.

Hva du må betale i skatt, avhenger av hvor mye du tjener i løpet året, dvs overskuddet fra bedriften + andre inntekter du måtte ha.
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget Nico_

  • Teknisk support
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 99
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 99

  • Teknisk support
Sv: Registrere et enkeltmannsforetak
« #3 : 10. oktober 2007, 13:58 »
Du må også fylle ut selvangivelsen selv, samt noen ekstra hefter. Dette er ikke store jobben men kan kanskje virke noe skremmende første gangen man gjør dette.

Du får uansett god hjelp fra ligningskontoret når du har spørsmål vedr. skjemaene.


Det mange blåser i, er å føre fradrag - dvs småutgifter du har på et oppdrag da dette kompliserer regnskapet noe. Det er viktig å føre alle bilag, også disse fradragene da det reduserer din skatt.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Registrere et enkeltmannsforetak
« #4 : 10. oktober 2007, 14:14 »
Det mange blåser i, er å føre fradrag - dvs småutgifter du har på et oppdrag da dette kompliserer regnskapet noe. Det er viktig å føre alle bilag, også disse fradragene da det reduserer din skatt.

SKRIV AV ALT
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sv: Registrere et enkeltmannsforetak
« #5 : 10. oktober 2007, 16:31 »
Takker for alle tilbakemeldingene deres!

Sett at jeg for øyeblikket ikke har noen jobb, altså ingen ekstra inntekter, kan jeg da opprette et enmannsforetak og tjene inntil 50 000 uten å betale noen som helst avgifter på det?

Gjøres registrering via nett, eller hvordan skjer det? Er det andre her som har gjort det?

Dette er så avgjort ikke mitt felt! Grin

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

Sv: Registrere et enkeltmannsforetak
« #6 : 10. oktober 2007, 18:49 »
Det virker som du blander sammen avgifter og skatt. Dersom du ikke tjener mere enn 50 000, vil du nok slippe å betale skatt. Men det vil koste deg noe å registrere et firma. Du finner alle opplysninger ved å gå inn på hjemmesiden til Brønnøysundregisteret,

http://www.brreg.no/
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


janne

  • Gjest
Sv: Registrere et enkeltmannsforetak
« #7 : 10. oktober 2007, 19:13 »
Jeg registrerte et enkeltmannsforetak for min mann i fjor, samt at jeg er rådgiver hos skatteoppkreveren. Så her har du litt info:

Registrening kan gjøres delvis på nett, men noen papirer må ha orginal underskrift, og blir tilsent deg i posten. Når så brønnøysund har fått alle papirer de trenger, vil du bli registrert og få et foretaksnummer. Visst du fakturerer for OVER 50 tusen i året MÅ du registreres i mva-registeret. Visst du overstiger 50 tusen, må du begynner å fakturere MED mva. Dvs. at visst du har gjort en jobb for 10 tusen, fakturerer du vedkommende for 12 500 (mva=25%). MVA betales 6 ganger i året (den 20. i den andre måneden etter termin, for jan-feb betyr det at du må betale mva 20. april), men man kan søke om å kun betale det 1 gang, om man har omsetning (fakturerer) på under 1 mill i året. En slik søknad leveres foreløpig hos Skattefogden, men etter nyttår vil det hete Skattekontoret (det meste som har med offentlig skatt og avgift vil bli samlet på disse kontorene). I tillegg til å BETALE mva må du også levere noe vi gjerne kaller "moms-oppgave", disse kan leveres via en nettside; www.altinn.no. Denne får du tilgang til om du henvender deg til brønnøysund, da får du tilsent pinkoder, det er viktig at du spesifiserer at det er til firmaet ditt og ikke til deg personlig.
Når du blir selvstendig næringsdrivende kan du IKKE benytte forenklet selvangivelse lengre. Du må i tillegg til VANLIG selvangivelse også levere skjema for beregning av personinntekt samt noe som heter "næringsoppgave" (du må høre med likningskontoret om det er kommet flere skjemaer som må leveres).

Hvor mye du evnt. må betale i skatt avhenger av din totale inntekt, samt hvor mye fradrag du har, disse beregningene gjør likningskontoret ut i fra skjemaene nevnt ovenfor.

Jeg anbefaler deg å henvende deg til skattefogd og likningskontor for å få hjelp, de vet hva de snakker om og kan også hjelpe deg å fylle ut papirene riktig.
Lykke til.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!