Skrevet av Emne: Kreatin  (Lest 7216 ganger)

Utlogget Fearless

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 459
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 459

Re:Kreatin
« #15 : 16. januar 2003, 11:50 »
Høres klokt ut.. nordicpower ja.. hrmf skal vi se om vi kan bestille litt derrrifra og da:)

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:Kreatin
« #16 : 16. januar 2003, 14:20 »
Jeg sier ikke at du lyver Megaman, men hvorfor står det INGENTING på boksene til NordicPower om hvor mange prosent kreatin det er i produktet da? Danlab "Garanterer" jo at deres produkt inneholder det de lover, kan NordicPower komme med en slik prisgaranti på at produketet er 98% rent slik du sier? (Selvfølgelig har du rett i det du skrev om måle usikkerhet, det har jeg lært om i kjemi / fysikk på videregående  Smiley )

P.S - Det står 20% ribose og 80% kreatin, ribose er jo karbohydrater, vil man legge på seg av dette, om man er på diett? Er det da bedre med vanlig kreatin? (selvom man "legger" på seg litt uansett av kreatin)

Mvh. Nocturne  8)
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget Megaman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 182
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 182

Re:Kreatin
« #17 : 16. januar 2003, 14:58 »
Hvis du spør på Nordicpower legger de ved testbevis når du kjøper kreatin. Kreatinen deres er testet ved Haukeland sykehus i Bergen.

mvh Megaman

Utlogget infomann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61

Re:Kreatin
« #18 : 16. januar 2003, 20:02 »
Megaman: Den aksepterte analysemetoden for testing av kreatin heter HPLC.  Nok om det.
Poenget er: Hvor mye, i ppm, av h.h.v. Creatinine, Dihydrotriazine, Dicyandiamide og Sodium inneholder "ditt"  kreatin?
Tester Haukeland Sykehus hver eneste serie for disse urenheter?

Utlogget Megaman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 182
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 182

Re:Kreatin
« #19 : 17. januar 2003, 10:34 »
Leverandøren av kreatinet (Creapure TM), i dette tilfellet Trostberg i Tyskland har egne retningslinjer å forholde seg til når det gjelder å dokumentere renhet av produktet. Leverandøren av kreatinet må altså forholde seg til direktiver i produksjonslandet, og vil ikke få eksportert produktet hvis det ikke oppfyller kravene. Det er altså av betydning i hvilket land produksjonen foregår. Jeg ville for eksempel ikke spist kreatin produsert i Kina hvis jeg var opptatt av renhetsgraden. Som forbruker bør man derfor orientere seg om kreatinets opphavsland, og generelt vil jeg anbefale europeiske produsenter. Tysk Creapure (TM) er av høyeste kvalitet. Renhetsanalyse som oppgis i prosent kreatin, uten karakterisering av forurensningene, er ment for å orientere forbrukeren om at det ikke er tilsatt f.eks kullhydrater til produktet etter import. Mitt råd blir derfor: Før du kjøper kreatin, kontakt selgeren og undersøk hvor kreatinen er produsert. Ikke kjøp hvis ikke selgeren kan svare på dette, eller hvis ikke kreatinen er produsert innenfor EU.

Til infomann: På Norsk snakker man om natrium, ikke sodium. Natriumklorid er det samme som vanlig bordsalt. Du har rett i at standardisert analysemetode er HPLC (High Performance Liquid Chromatography), men andre analysemetoder som f.eks GC-MS (som jeg har brukt) gir molekylvekten på hver eneste bestanddel i prøven, og kan gi mer informasjon enn HPLC.

Utlogget infomann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61

Re:Kreatin
« #20 : 17. januar 2003, 14:50 »
Mitt råd er: Tenk deg godt om før du kjøper kreatin hvor du ikke får opplyst mengden av de 4 urenhetene jeg nevnte i tidligere innlegg. Og analysen må komme fra et anerkjent laboratorium, og være fra den produksjonsserien du kjøper.
Et generelt "renhetsbevis" fra en eller annen produsent holder ikke. Kjeltringer finnes nemlig i alle land, uansett om produsenten er europeisk, amerikansk eller asiatisk.

Det er ikke noe problem å få en kreatin som produsenten ganske riktig sier er 98, 99 eller 100% ren. Men det tallet er egentlig av svært liten interesse - bl.a. fordi feilmarginen er såpass stor.

Det som burde bekymre er hvor mye "dritt" du får i deg. Jeg kan love deg at i en kreatin som er såkalt 99% ren, kan det være mye urenheter!
 

Danlab Nutrition er den første, og eneste i Norge med en kvalitetsgaranti - de forteller hvor mye dritt den enkelte serie inneholder. Om de andre produsentene vil fremstå som seriøse, og bry seg om sine kunders ve og vel, bør de komme etter.

Til megaman: Beklager dette med natrium/sodium - jeg har nok vært for lenge utenlands.
Falt svarene på mine spørsmål bort i ditt innlegg?

Utlogget Megaman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 182
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 182

Re:Kreatin
« #21 : 17. januar 2003, 15:26 »
Creapure (TM), som blir importert og solgt av NordicPower under navnet Athletes Choice kreatin inneholder følgende mengder urenheter: Kreatinin: mindre enn 50 ppm, Dicyandiamid: mindre enn 20 ppm, Dihydrotriazin: Ikke detekterbart. Natrium: Har ingen data på dette, men natriuminntaket fra kreatin blir neglisjerbart i forhold til saltinntak gjennom vanlig kosthold.

Infomann: Hvilken leverandør bruker Danlab Nutrition?

Utlogget infomann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61

Re:Kreatin
« #22 : 17. januar 2003, 18:14 »
Bra tall på NordicPower sin Athletes Choice kreatin. Følger det garanti med - og testes hver serie?
Eller sier man bare at det er sånn?

Enig med megaman i at natriuminnholdet ikke er så farlig, men kjøper jeg kreatin vil jeg jo ikke betale for store mengder natrium.

Megaman: Kjenner ikke Danlab sin leverandør - på boksen står det produsert i EU. Kanskje er det samme produsent? Eller en annen anerkjent tysker? Garantien er ihvertfall betryggende - og et eksempel til etterfølgelse for andre seriøse leverandører.

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:Kreatin
« #23 : 17. januar 2003, 18:55 »
Megaman, du kan ikke komme med liknende tall på Creribose produktet? Jeg har veldig lyst å prøve det, og kjøper det kanskje i morgen.. Smiley
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget Megaman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 182
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 182

Re:Kreatin
« #24 : 18. januar 2003, 13:57 »
Nei, jeg har ikke undersøkt med Nordic angånde data på CreaRibose produktet. Hvis jeg ikke husker feil, er dette produktet av tysk fabrikat. Jeg vet at den tyske kjemikalieprodusenten SKW Trostberg leverer både ribose og kreatin. CreaRibose innheolder derfor sikkert også Creapure (TM). Du kan jo eventuelt ringe å høre med Nordic.

mvh Megaman

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:Kreatin
« #25 : 18. januar 2003, 17:46 »
Var innom Nordicpower i Stavanger og kjøpte crearibose, men det er en ting jeg ikke forstår... Jeg har lest at ribose var et karbohydrat (som kroppen produserer selv)...

Men i Stavanger sa selgeren at det ikke var karbohydrat men et molekyl som var bundet til kreatinet? Trodde bare det var Creatricitrate som hadde fått til dette (altså å binde creatin til et annet molekyl)...

Uansett, hvis ikke ribose er et karbohydrat, hva er det da? Og hvordan funker det m/ Kreatin?

Og videre har jeg lest at man ikke kan få det igjennom mat, hvordan klarer man da å fremstille ribose - kunstig?

Jeg fikk beskjed om å kjøre produktet også på treningsfrie dager, da dette tilsvarte et rent kreatin monohydrat produkt, og jeg ville ikke legge på meg av de unødvendige karbohydratene i produketet, siden Ribosen som nevnt ikke var et karbohydrat.... Stemmer dette?

Det virker som du har peiling på produktene til Nordic Power Megaman, fint om du svarer - eller hvem som helst andre med peiling... begynner på Crearibose ca. 1 uke før februar  8)
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget infomann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61

Re:Ribose
« #26 : 18. januar 2003, 18:46 »
Du har rett, Nocturne - ribose er karbohydrat. Selgeren i Stavanger er nok ikke helt oppdatert.... Se bl.a.
http://www.ibg.uit.no/~arilde/bio100c/komp/13.htm

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re:Kreatin
« #27 : 19. januar 2003, 12:48 »
Ribose = DYRE karbohydrater
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:Kreatin
« #28 : 19. januar 2003, 16:52 »
Hehe... du gir deg ikke med det Nr.1... Ribose er bare dyrt dersom du kjøper av store firmaer som EAS osv. Boksen m/ Crearibose kostet ikke mer enn 225 kr, men jeg fikk den for 175 (!) siden jeg egentlig skulle hatt noe annet som de ikke hadde på lager... det var 300 gr. Fordelingen var 20% ribose, og 80% kreatin. Produktet er av tysk merke (tror jeg  :Smiley ) og kvaliteten vil jeg komme tilbake til, etter endt "kur"  Grin
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re:Kreatin
« #29 : 19. januar 2003, 16:54 »
Har de tilsatt kreatin også nå. Det anbefales å ta ribose sammen med kreatin, skal tro hvorfor? Ja, det inneholder jo karbohydrater. Cheesy
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!