Skrevet av Emne: PULS: Proteiner blir pisst ut.  (Lest 18457 ganger)

Serveruler

  • Gjest
PULS: Proteiner blir pisst ut.
« : 15. oktober 2007, 19:50 »
Noen som nettop fikk med seg Puls på tv? Der snakka de om proteinpulver og sa det var helt unødvendig, og det var faktisk en professor i ernæring som sa at vanlige tenåringer spiser 5-6 skiver til dagen + middag og at dette var mer en nok proteiner selv ved ekstremt mye trening. Dette hadde han bevist ved at jo mer proteiner et par av vennene hans inntok (som selfølgelig ikke trente) jo mer nitrogen kom ut via urinen. Altså alle her inne på treningsforum er idioter og alle kroppsbyggerne i verden gjør feil, 6 brødskiver + middag er mer en nok proteiner.  Lurer på hvor stor ronny coleman kunne blitt hvis han bare hadde vært smart nok til å holdt seg til brødskiver, hadde sikkert veid 400kg   Shocked . Vet ikke med dere, men jeg skal ta til meg disse rådene, han er jo professor, bare vent om noen år skal jeg bli verdens beste kroppsbygger på brunost og melk. Forresten glemte det ja, de konkluderte med at melk var den beste ettertrenings drikken. Correction: ET glass melk.

Utlogget CheddaR

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 679
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 679

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #1 : 15. oktober 2007, 19:55 »
Jeg så akkurat dette selv, mens mor satt ved siden av meg. Ble en heftig diskusjon etterpå.

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #2 : 15. oktober 2007, 19:57 »
haha jeg skulle AKKURAT til å skrive et innlegg om dette! Jeg så det på tv, foreldrene mine ropte meg opp da jeg bruker proteinpulver, og jeg tror ikke et døyt på det han sier, kanskje for inaktive folk holder det, men for folk som trener styrke holder det abslutt ikke!

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.3732065

Utlogget Vanquish

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 265
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 265

  • Catch you on the flip'side
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #3 : 15. oktober 2007, 20:02 »
Nok et bevis på at mange slike personer ikke aner hva de snakker om(det er min mening iallefall). Skulle likt å sett fremgangen til den personen som som driver med "ekstremt mye trening" og følger det matinntaket der Tongue
18 år
Høyde: ca 186cm
Vekt:Rundt 90kg

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #4 : 15. oktober 2007, 20:03 »
ja det var heftige studier de hadde foretatt for å komme med en sånnen konklusjon!
24 og feit

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #5 : 15. oktober 2007, 20:06 »
det er latterlig, fordi "uvitende" folk som fra før av er litt imot slik trening og slike faaarlige kosttilskudd tror på alt det de ser, fordi noen folk fra puls snakker om det. Feks. mamma og pappa som nå ihvertfall synes proteinpulver er latterlig.. blir så sur!

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #6 : 15. oktober 2007, 20:08 »
jah! de gir jo alle trangsynte foreldre et påskudd til å underernære sine stakkars barn!
24 og feit

Utlogget Neighborhood #2 (Laïka)

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #7 : 15. oktober 2007, 20:12 »
Ta en undersøkelse som går ut på å gi 20 stk (som ikke har trent før) tre måneder styrketrening. De trener alle det samme programmet, men forskjellen er at 10 av dem får tilføyd proteintilskudd etter trening - og gjenværende skal spise 2 brødskiver. Vedder en hundrings på at protein-guttene får de beste resultatene.
Min teknoblogg: www.teknoweb.no

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #8 : 15. oktober 2007, 20:16 »
Fra en artikkel vi nylig la ut på sidene våre:

"Proteiner er kort fortalt kroppens byggesteiner, og du trenger dem for å overleve, vedlikeholde kroppens funksjoner og ikke minst muskulatur. Å øke proteininntaket i kosten har mange fordeler – bedre metthetsfølelse (som gjør at du ofte ubevisst spiser mindre kalorier), mer stabile blodsukker og energinivåer, og lettere for å bygge muskler (eller vedlikeholde dem på diett). Alle disse faktorene er grunnen til at forskere og ernæringseksperter verden over har oppjustert retningslinjene fra 1g til omtrent 1,4-1,6g protein pr kg kroppsvekt, og fitnessutøvere og idrettsutøvere har i flere titalls år spist 2g og mer pr kg kroppsvekt og oppnådd både gode treningsresultater og bedre kroppssammensetning. Uansett kan vi bare slå fast at når såkalte eksperter påstår at et ”vanlig, norsk kosthold” gir en ”tilstrekkelig” proteinmengde, er dette basert på utdaterte retningslinjer kombinert med at de burde ta seg en tur på butikken og se hva folk faktisk putter i handlekurven sin nå til dags – for det er alldeles ikke fisk og poteter!

...

Til slutt må vi ta med proteintilskudd, et emne som mange såkalte eksperter har uttalt seg ganske så unyansert og kritisk om i det siste. De fleste proteintilskudd er bare melk som er laget til et pulver, og deretter filtrerer man ut fett og melkesukker sånn at det er mulig å innta proteinet i ren form. Verre er det ikke, og det er ikke mer doping enn en gryterett, suppe eller saus som du kjøper i pulverform.

Når vi ser på hva folk spiser, er det altså få som spiser nok kjøtt, fisk, melkeprodukter eller egg til å få i seg nok protein, og da er et bra proteintilskudd rett og slett bare en enkel og billig måte å dekke behovet på. En prissammenligning er at du må spise et halvt kilo kjøtt/fisk for å få i deg 100g protein. Med dagens priser er dette fra ca 40-50kr og oppover. Tilsvarende mengde protein fra et høykvalitets proteintilskudd koster faktisk bare omtrent 25-30kr! "
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #9 : 15. oktober 2007, 20:20 »
Well said.
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #10 : 15. oktober 2007, 20:24 »
hvorfor var det ingen som fikk dette innspillet på puls? de er uspesifikke, generaliserende, med usikkre kilder som virker nokså useriøse. De såkalte "studiene" og "ekspert"- uttalelsen var så uproffesjonelt og lite seriøse at det var latterlig! de hadde også svært få skikkelige fakta til å backe up uttalelsene... de bare kastet ut noen fancy ord som skulle imponere foreldrene!
24 og feit

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #11 : 15. oktober 2007, 20:25 »
jævlig bra sagt børge, og hva er egentlig "vanlig norsk kosthold" som "eldre" hele tiden liker å snakke om! "kneip med gulost og glass med melk" hva faen!

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #12 : 15. oktober 2007, 20:26 »
"- Men har man et vanlig kosthold med et ballansert forhold mellom proteiner, karbohydrater og fett har man ingen behov for proteintilskudd, sier professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Bjørn Skålhegg."

Viktigt med eit ballansert forhold folkens!

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #13 : 15. oktober 2007, 20:31 »
slow down professor!
24 og feit

Serveruler

  • Gjest
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #14 : 15. oktober 2007, 20:33 »
"- Men har man et vanlig kosthold med et ballansert forhold mellom proteiner, karbohydrater og fett har man ingen behov for proteintilskudd, sier professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Bjørn Skålhegg."

Viktigt med eit ballansert forhold folkens!

Det var det eneste intelligente jeg kunne finne om saken på sidene deres, men jeg skal love deg at programmet hadde en veldig merkelig mening om hva dette balanserte forholdet innebar.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!