Skrevet av Emne: PULS: Proteiner blir pisst ut.  (Lest 18423 ganger)

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #15 : 15. oktober 2007, 20:38 »
jeg likte veldig hvordan de vektla 6 brødskiver og en middag daglig... de andre måltidene ble liksom overflødige... kanskje lunsj og kvelds ville gi et unødvendig stort proteinoverskudd?

got milk?
24 og feit

Utlogget CheddaR

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 679
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 679

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #16 : 15. oktober 2007, 20:39 »
De mente at 4-6 skiver om dagen + middag var det vi trengte. Alt over 0.5gram pr kg ble visst skilt ut gjennom urinen.

Utlogget jonni

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 171
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 171

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #17 : 15. oktober 2007, 20:45 »
Ble det sakt noe om carbis pulver da ?  ingen har vel noe imot carbohydrat tilskudd:P?
17 år
1,76 cm
80 + kg
Benk:130 kg
Bosted: stavanger

PROFIL : http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=50597.0

Utlogget Dj Bear

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 618
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 618

  • Æ gir mæ aldri! ALDRI!
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #18 : 15. oktober 2007, 20:48 »
hahahahahahahahahaha joa disse profffessssssssorene er da sånne smarte personer?
Mulig det, men en ting er sikkert.
Når de prater om ting de ikke har peiling på, så får vi oss en veldig god latter da, men ikke få noen foreldre til å tro på det der. Det er bare for patetisk. Grin;D;D;D;D;D;D;D;D;D;D
Gammel: 21år
Tung: ca 112kg
Høyde: 1.83

1rm:              Mål:
BP: - 135kg         140kg               
ML: - 215kg         220kg        
KB: - 185kg         200kg       
MP: - 85kg            90kg         

Trent siden: 30. september 2007
2010-2011: Militæret = pause
Oppstart: 20. august 2011

Min Loggbok

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #19 : 15. oktober 2007, 20:49 »
spørsmål:

trente denne professoren ?




Kontaktinformasjon til professoren dersom noen ønsker å diskutere med han:

http://www.nutrition.uio.no/forsk/forskere/bjorn_skalhegg.html

Noen som nettop fikk med seg Puls på tv? Der snakka de om proteinpulver og sa det var helt unødvendig, og det var faktisk en professor i ernæring som sa at vanlige tenåringer spiser 5-6 skiver til dagen + middag og at dette var mer en nok proteiner selv ved ekstremt mye trening. Dette hadde han bevist ved at jo mer proteiner et par av vennene hans inntok (som selfølgelig ikke trente) jo mer nitrogen kom ut via urinen. Altså alle her inne på treningsforum er idioter og alle kroppsbyggerne i verden gjør feil, 6 brødskiver + middag er mer en nok proteiner.  Lurer på hvor stor ronny coleman kunne blitt hvis han bare hadde vært smart nok til å holdt seg til brødskiver, hadde sikkert veid 400kg   Shocked . Vet ikke med dere, men jeg skal ta til meg disse rådene, han er jo professor, bare vent om noen år skal jeg bli verdens beste kroppsbygger på brunost og melk. Forresten glemte det ja, de konkluderte med at melk var den beste ettertrenings drikken. Correction: ET glass melk.

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #20 : 15. oktober 2007, 20:58 »
nei, ingen trener der, educated people dont need training! they know wørds and shit

they like...know stuff...
24 og feit

Utlogget Joakim

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #21 : 15. oktober 2007, 21:00 »
Gutta boys som begynte å bygge rundt århundredsskiftet (rundt 1900, ikke år 2000 Smiley ) så jo en klar forskjell i framgangen da de spiste mer egg og kjøtt, og drakk mer melk enn det man trengte for å overleve, så det at denne professoren sier at protein er unødvendig tror jeg må være noe av det mer tåpelige jeg har lest på lenge.

Men på den andre siden, jeg merker at jeg går mer på do når jeg drikker mye proteinshake en dag

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #22 : 15. oktober 2007, 21:03 »
stikker og tar en prottishake med god samvittighet jeg:D

Utlogget Cato-Jo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #23 : 15. oktober 2007, 21:05 »
å fåi seg mye(mer en tulle profesorene sier) proteiner har vell alle  erfart at er et must for fremgangen Grin

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #24 : 15. oktober 2007, 21:09 »
Dersom man leser hva han sier, så er det nok mer nyansert enn at man ikke skal ha proteiner.

Dersom man får i seg nok proteiner via kostholdet, så får man nok, og da trenger man ikke ta ekstra tilskudd!

Selv har jeg ikke brukt proteintilskudd siste to-tre mnd, og har basert meg på vanlig kost. Det er uproblematisk.

Det jeg tror han prøver å formidle er at en del mennesker spiser for mye proteintilskudd, og at det er en misoppfatning om hvor mye som trengs.

Tror neppe han er uenig om at de som trener mye og hardt trenger mer næringsstoffer enn de som er inaktive.

Man kan sende han en mail evt. for å få en avklaring på hans synspunkt, istedetfor å disse han.

Tror ikke fyren er idiot, selv om han muligens ikke trener med vekter.

Celdiir

  • Gjest
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #25 : 15. oktober 2007, 21:20 »
Det er forskjell på hva som er nødvendig, og hva som er optimalt. Dere har alle gått på den akademiske limpinnen! Grin

Nei, så ikke programmet og fikk derfor ikke med meg formuleringene, men denne artikkelen er god lesing og forklarer det meste på en edruelig måte uten å være preget av stresset og fjaset slike TV-programmer er preget av.

Artikkel:
http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/proprejudice.htm

Print den ut og lim fast dette bildet av John Berardi (forfatteren) og vis den til folk i framtidige diskusjoner. Tongue


Ellers henger jeg meg på Mr. Trening.
I en artikkel på NRK kom det tydelig fram at denne grovbrød + middag greia var for folk som var normalt aktive. De opererte med et tall på 1,5 g proteiner pr kg kroppsvekt for folk som trener, og kom med en diett bestående av litt egg, kylling, melk, havregryn og cottage cheese. Lett som bare det, uten et eneste gram pulver. Noen vil sikkert hevde at det er litt lite, men det får være opp til akademikerne. At folk som ikke trener så hardt skal drikke proteiner når de ikke trenger det er bare vås fordi det skal ikke så grusomt mye til å "oppfylle" proteinsyntesen til en 70 kg tung person som bare går morgen- og kveldstur med hunden sin. Det er der litt av saken også ligger. Å drikke noe, når man heller kunne spist et sammensatt og næringsrikt måltid med vitaminer og minaraler, er ikke optimalt.

Utlogget Kaizermeister

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 343
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 343

  • Normal people worry me
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #26 : 15. oktober 2007, 22:25 »
Sitat fra:  Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (SEF)
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (SEF) er et kompetanse- og forvaltningsorgan under Sosial- og helse-departementet i spørsmål som angår ernæring, fysisk aktivitet og helse. Hovedoppgaven er å gi faglige råd og vurderinger til offentlige myndigheter, forskningsmiljøer, helse og sosialtjeneste, skoleverket, arbeidslivet, frivillige organisasjoner, storhusholdninger, matvarebransjen, dagligvarehandelen, media og forbrukerne.
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet er organisert i to seksjoner, et fagråd for ernæring og et fagråd for fysisk aktivitet. De to fagrådene har 12 medlemmer hver. Rådsmedlemmene arbeider ved forsknings- og utdanningsinstitusjoner innen ernæring og fysisk aktivitet, i helsesektoren eller i idrettsbevegelsen.
De 19 ansatte i administrasjonen har kompetanse innen ernæring, fysisk aktivitet, informasjon, økonomi og administrasjon.

Kaare R. Norum, Institutt for ernæringsforskning (leder)
Christine Helle, Olympiatoppen
Kirsti Bjerkan, Institutt for ernæringsforskning
Oddveig Fossdal Drøpping, Kliniske ernæringsfysiologers forening
Ola Rønsen, Olympiatoppen
Peter Hemmersbach, Hormonlaboratoriet, Aker sykehus
Sigmund B. Strømme, Norges idrettshøgskole
Svein Olav Kolset, Institutt for ernæringsforskning
Heidi Tomten, Sosial- og helsedirektoratet

Proteinbehovet for idrettsutøvere er noe økt avhengig av utøverens
treningsbelastning, og hvilken fase i treningen utøveren er i.
• Utøvere som trener 4-5 ganger per uke (> 45 min per gang, høy intensitet)
har et proteinbehov tilsvarende omtrent 1,0 gram per kg kroppsvekt per dag.
• Utøvere som driver med hard utholdenhetstrening og/eller trener flere økter
per dag har et proteinbehov tilsvarende 50-100% mer enn de generelle
anbefalingene. Disse anbefales et proteininntak på 1,2-1,6 gram per kg
kroppsvekt per dag.
• Utøvere som driver hard styrketrening anbefales ytterligere økt proteininntak,
tilsvarende 1,5-1,8 gram per kg kroppsvekt per dag.
• Det er gjort få studier på kvinnelige idrettsutøvere og deres proteinbehov,
men litteraturen antyder at kvinner har et proteinbehov som er 10-20% lavere
enn mannlige utøvere.
(MAT OG PRESTASJON – Kostholdsanbefalinger for idrettsutøvere /www.shdir.no)

Videre sier SEF at 84% av utøverne fra idrettene alpint, langrenn,
friidrett, boksing og vektløfting brukte ett eller flere kosttilskudd. Andre studier viser
at i overkant av 50% av norske toppidrettsutøvere brukte ett eller flere kosttilskudd i
løpet av sesongen. 80% av utøverne i den norske OL-troppen i 2002 brukte
kosttilskudd.

MEN. Rapporten er utgitt November 2003 og er ikke forandret etter dette. Disse tallene er også basert på rapporter fra 1999-2003. Likevell er det disse pr. dags dato som er ”gjeldende” i idrettsnorge og forskere.
 
Dog. Til mange av gutta på forumet som henter inspirasjon ut fra hva Cutler og gutta har av inntak. Kroppen klarer å nyttegjøre seg langt mer proteiner under en kur en hva man ville klart naturlig. Bare som en liten digresjon til dere som bruker alle pengene deres på tilskudd og tuna, men likevell ikke vokser ut av skinnet.
In life, there are reasons and results. Results are the only thing that counts. No one has ever made an excuse for success. Excuses are made for failure.

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #27 : 15. oktober 2007, 22:28 »
Nå lurer jeg på én ting angående proteininntak. Taes det hensyn til den biologiske verdien av proteinet? F.eks. vil en som spiser 1,5g proteiner pr kg kroppsvekt fra vegetabilske kilder ha like god fremgang som en som får det gjennom animalske kilder? Hvordan skal man kunne vurdere disse opp imot hverandre?
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #28 : 15. oktober 2007, 23:05 »
Jeg hadde tenkt til å lage en post om det. Så på det sammen med foreldrene mine, jeg var nådeløs i diskusjonen etterpå. Jeg sa at han hadde helt rett i at viss du spiser nok proteiner gjennom kostholdet så trenger man ikke proteintilskudd.

Jeg slaktet også alle de andre påstandene han som at alt over 0,5g proteiner per kg kroppsvekt er unødvending.

På en måte hadde han rett i at det er nok med 4-6 brødskiver per dag og en middag. La oss si at en 16åring på 60kg spiser 4-6brødskiver med vanlig pålegg så ca1kg kjøtt og en del ris så får han jo i seg nok proteiner =P

Vanlig argument: "Tror du virkelig en professor står der forran TV og prater om noe han ikke har greie om?" Jeg svarte at han sansynligvis har blitt betalt for å si det og at hovedbudskapet hans er riktig selvom han har en del feil i det han sier.

Likte avsluttningen med at et glass melk er nok og at det er billigere   rofl
Alle på TF skulle sendt han en lang melding til han og de på puls om hvor idiotisk det de sier er.


Han hadde jo forsovet rett i at med et 100% riktigt kosthold trenger man ikke proteintilskudd Smiley Enkelt å greit.

Jeg ble ganske irritert så jeg tok en telefon til han, han svarte ikke så jeg la igjen en lang beskjed på svareren hvor jeg drepte argumentene hans og latterligjore han =) !!!


Det er sånne tards som han som gjør at foreldrene mine ikke lot meg ta proteinpulver  Angry Hadde jo krig etter min første bøtte gikk i dass (for 9-10måneder siden)
sterk,blid og ronkefri

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #29 : 15. oktober 2007, 23:27 »
Jøss roflolscake hvordan visste jeg at du kom til å skrive et innlegg her om det programmet!=) Må være synsk

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!